مسعود کیمیایی در همایش «همداستانی اهالی هنر و فرش»؛

با دیدن فرش های تقلبی دلم می گیرد / امیدوارم شاهد خبرهای خوبی از فرش ایرانی باشیم

15 دی 1395 ساعت 8:05

مسعود کیمیایی گفت: وقتی فرش های تقلبی را می بینم دلم می گیرد و این سوال پیش می آید که چرا باید این هنر دست ایرانی به انزوا برود درحالی که باید مسئولان و فعالان حوزه فرش این موضوع را جدی بگیرند.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، عصر سه شنبه همایش فرش واره ؛ همداستانی اهالی هنر و فرش در موره فرش ایران با حضور مسعود کیمیایی ، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، غلامرضا اکرامی رییس دانشگاه هنر تهران، ناصر فکوهی و حمیدرضا اردلان اساتید دانشگاه و جمعی از هنرمندان و فرهیختگان و با اجرای مسعود فروتن برگزار گردید.

مسعود کیمیایی کارگردان سینمای ایران که برجسته ترین هنرمند دعوت شده به این همایش بود طی سخنانی کوتاهی با بیان اینکه سخن گفتن درباره فرش بسیار سخت است زیرا هنر فرش بافی در ریشه های ایرانیان همواره جاری بوده است گفت: من در جوانی تحقیقات بسیاری درباره فرش اصیل انجام دادم و مهمترین بخش تحقیقاتم مقاله ای بود که به تحریم موسیقی و جایگزین شدن فرش به جای این هنر اشاره داشت.

وی با تاکید بر اینکه فرش در همه جای زندگی جاری است، خاطر نشان کرد: این هنر اصیل ایرانی با تمام خاطرات و فراز و فرودهای انسان معاصر همراه بوده است. کارگردان فیلم سینمایی جرم یادآور شد: موسیقی تمام ریتم و ظرافت خود را به فرش سپرده و در خانه ایرانیان همواره شاهد این هنر جذاب هستیم.

به گفته مسعود کیمیایی ، فرش، گل ها و باغچه ها را به خانه و اتاق های ایرانیان آورد و روی فرش بود که گریه ، خنده ، عاشقانه و فراز و فرودهای زندگی را تجربه کردیم.

وی خاطر نشان کرد: راجع به فرش انبوهی از تحلیل ها وجود دارد اما امیدوارم خبرهای خوبی از فرش ایرانی به گوش ما برسد. این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران تصریح کرد: اقوام را می توان از روی فرش ها شناخت حتی دیوار نگاری از فرش می آید بنابراین باید این هنر را عزیز بداریم و به آن توجه کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی متروپل با اشاره به فرش های تقلبی گفت: وقتی فرش های تقلبی را می بینم دلم می گیرد و این سوال پیش می آید که چرا باید این هنر دست ایرانی به انزوا برود و باید مسئولان و فعالان حوزه فرش این موضوع را جدی بگیرند.

قابل ذکر است که در همایش فرش واره ؛ همداستانی اهالی هنر و فرش ، افرادی همچون مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، غلامرضا اکرامی رییس دانشگاه هنر تهران، ناصر فکوهی و حمیدرضا اردلان اساتید دانشگاه نیز سخنانی پیرامون اهمیت و توجه به فرش ایرانی ایراد کردند. دراین مراسم همچنین گروه موسیقی سنتی «لیان» با اجرای سه قطعه به هنرنمایی پرداخت.



گزارش از : مجید معافی                                                                                                                 


کد خبر: 93800

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcjyoeh.uqetyzsffu.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com