هنر نیوز - پربيننده ترين عناوين کتاب و ادبیات :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/book Wed, 08 Aug 2018 02:17:58 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Wed, 08 Aug 2018 02:17:58 GMT کتاب و ادبیات 60 دنیا به شدت به شغل خبرنگاری احترام می گذارد http://www.honarnews.com/vdci3ya3.t1aqv2bcct.html به گزارش هنرنیوز ، محمد سلطانی فر، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گردهمایی روز خبرنگار در خبرگزاری شبستان گفت: روز خبرنگار بهانه ای برای نگاه به کار خبرنگاری به عنوان یک شغل پرمشغله است. خبرنگاری یکی از شغل های پرخطر در دنیاست و شما به عنوان خبرنگار به طور دایم استرس دارید تا خبر را به کامل ترین شکل و با کوتاه ترین حجم کلمات و تیتر و لید ارسال کنید. امروز در دنیا به شغل خبرنگاری به شدت احترام می گذارند و از مشاغل پراهمیت است و به لحاظ سیاسی در حد پست های بالای دولتی محسوب می شود. خبرنگاری در حوزه اقتصادی نیز جایگاه تاثیرگذاری دارد. وی با بیان اینکه امسال در آستانه روز خبرنگار از شش رسانه بازدید کردیم، گفت: باقی روزها را قصد دارم در شهرستان ها بگذرانم به دلیل اینکه شهرستان ها به توجه بیشتری نیاز دارند و این در حالی است که ما همیشه فقط به تهران پرداخته ایم تا یکشنبه به هشت استان کشور سر خواهم زد. ما نگاه خاصی به شهرستان ها داریم چون خط مقدم فرهنگی ما هستند بنابراین باید نسبت به مسایل و مشکلات آنها توجه نشان دهیم. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به حوزه رسانه های تخصصی سه بعد دارد، اگر هر کدام از این سه بعد مدنظر قرار نگیرد قسمتی از کار می لنگد. مورد اول توجه به رسانه های جدید است، باید شما به عنوان خبرنگار تمام ابزار، امکانات را در اختیار داشته باشید و به تمام اپلیکیشن ها تسلط کامل داشته باشید. وی تاکید کرد: شما باید به عنوان خبرنگار به همه موارد تخصصی مسلط باشید، هر آنچه که نیاز روز است و هر آنچه که تکنولوژی ارائه می کند را باید تا انتها دنبال کنید، روزنامه نگار موفق اینطور است، برای ارتقای توانایی هایتان در این شغل نباید انتهایی قایل شوید، همین موبایل ها هر آنچه که نیاز دارید به شما می دهد و باید به تمام ابزارهایش احاطه داشته باشید. دومین نگاه تخصصی به حوزه هایتان، امروز حوزه های تخصصی در کار روزنامه نگاری تقسیم شده است و باید توجه به حوزه های تخصصی را مدنظر داشته باشید در غیر این صورت به جای ژورنالیسم تبدیل به جنرالیسم می شوید. سلطانی فر با تاکید بر اینکه باید به کار روزنامه نگاری نگاه کاملا تخصصی داشته باشید، گفت: سومین مورد حوزه خبرنگاری است که بخش جنرال یا عمومی این قصه است. شما در حوزه خبرنگاری دوره گذرانده اید اما در واقع این آموزش ها انتهایی ندارد و حرفه ای گری در این کار بسیار مهم است، تخصص روزنامه نگاری کاری نیست که حد توقفی برای آن قایل باشید بلکه باید تا انتهای تئوریک این رشته که در بسترهای مختلف بروز می کند، بروید و آنچه که تا به امروز آموخته اید، آمیخته کنید. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد شهید صارمی، شهید خبرنگار گفت: ما از امروز وارد تحریم های اولیه می شویم، همانطور که دکتر ظریف وزیر امور خارجه گفت ترامپ معتاد به تحریم شده است و دولت بارها اعلام کرده این مسیر قبل از اینکه یک مسیر واقعی باشد مسیری روانی است و وظیفه خبرنگاران در این میان دوچندان می شود. خبرنگاران برای هدایت افکار عمومی جامعه باید تلاش کنند و مسیر را به گونه ای دنبال کنند که آنها نتوانند به هدفشان که تاثیر روی افکار عمومی جامعه است، برسند. وی توضیح داد: ما باید ترفندها را شناخته و این پاتک را خنثی کنیم. شرایط فعلی شرایط جنگی کوتاه مدت است اما جنگ نظامی نیست، ما باید بتوانیم افکار عمومی جامعه را در این مدت کوتاه با دولت همراه کنیم. اوضاع امروز ما از اوضاع جنگ بدتر نیست در حالی که آن زمان جنگ نظامی آنچنانی داشتیم و درآمد ها نیز کم بود اما امروز شرایط بهتر و درآمد نفتی بالاتری داریم. سلطانی فر بیان کرد: امروز ما درگیر بازی روانی هستیم، قرار نیست اتفاقی بیفتد اما تمام رسانه های بیگانه در حال تشویش افکار عمومی هستند. عربستان تعداد زیادی رسانه به زبان فارسی راه اندازی کرده، رادیو اسراییل بخش فارسی زبان خود را راه اندازی کرده و همه تلاش دارند افکار عمومی را به سمت بازی روانی خود ببرند. شما خبرنگاران با درک این دوران نسبتا کوتاه وظیفه دارید به مردم آرامش بدهید تا از این جنگ، جنگ افکار عمومی و جنگ و بحران اقتصادی موفق بیرون بیایید. ]]> کتاب و ادبیات Mon, 06 Aug 2018 23:35:48 GMT http://www.honarnews.com/vdci3ya3.t1aqv2bcct.html انتشار کتاب «راه نشان» برای نوجوانان http://www.honarnews.com/vdcfted1.w6dv1agiiw.html  کتاب «راه نشان» درباره دوران بلوغ و سن تکلیف، با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب، برای دانش آموزان دوره اول و دوم متورسطه منتشر شد. به گزارش هنرنیوز، در این کتاب، موضوعات مختلفی در ارتباط با نوجوانان انتخاب شده است که هر کدام، یک فصل کوتاه هستند. هر فصل، با جمله‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به نوجوانان و دانش‌آموزان شروع شده و در ادامه، یک متن در قالب ادبی پیرامون آن موضوع نگاشته شده است. از جمله عناوین فصل‌های این کتاب عبارت است از: یک قرار عاشقانه، خودم را از پنجره قطار بیرون انداختم، یک راز بزرگ، یک فرصت طلایی، یک جشن خاص و... انتهای کتاب نیز چند نامه به قلم نوجوانان ایرانی و خارجی برای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و پاسخ رهبر انقلاب به ایشان آمده است. کتاب «راه نشان» توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان تهران منتشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: «بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، سنت پسندیده‌ای تحت عنوان «جشن تکلیف» در کشور عزیزمان پا گرفت که تصویری زیبا از شروع دوران بلوغ در ذهن نوجوانان و دانش‌آموزان ایجاد می‌کرد. مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مُدَّظِلُّه در مقاطع مختلف با برگزاری جشن‌های تکلیف که آخرین آنها را در آذر ماه سال ۹۵ ویژه نوجوانان پسر در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار کردند، اهمیت مقوله تکلیف و دوران بلوغ را بیش از پیش نمایان ساختند... اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان تهران با درک ضرورت این مسئله مهم، اقدام به تدوین کتابی تحت عنوان «راه نشان» با محوریت بیانات مقام معظم رهبری و با نگاهی جامع به مقولة تکلیف و دوران بلوغ کرده است.» عناوینی چون « یک فرصت طلایی، یک قرار عاشقانه، خودم را از پنجره قطار بیرون انداختم، کوهپیمایی‌های صبحگاهی در تهران و دزدی تو روز روشن!» از جمله ۳۵ عنوان فهرست شده زیر مقدمه کتاب راه نشان است که شرح هریک در صفحات مشخص شده به چاپ رسیده است. کتاب راه نشان در قطع رقعی، شامل ۸۴ صفحه با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان چاپ و منتشر شده است. ]]> کتاب و ادبیات Tue, 07 Aug 2018 10:11:06 GMT http://www.honarnews.com/vdcfted1.w6dv1agiiw.html حواشی نمایشگاه کتاب تهران http://www.honarnews.com/vgla6ana.49nwm4hkk6514.,.html ]]> کتاب و ادبیات Wed, 13 May 2015 19:44:00 GMT http://www.honarnews.com/vgla6ana.49nwm4hkk6514.,.html بیست و یکمین بسته نورسیده‌ها به کتابخانه‌های عمومی ارسال شد http://www.honarnews.com/vdchwknw.23nkidftt2.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجموعة نورسیدة 21 در سه بخش با عنوان‌های «بیشتر بخوانید» با معرفی 13 عنوان کتاب، «بخوانید» با معرفی 23 عنوان کتاب و «بدانید» با معرفی 45 عنوان کتاب راهی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور شد. این بسته شامل موضوع‌های ادبیات (شعر، قصه و رمان، دانش‌های ادبی، طنز)، روانشناسی: (تربیت فرزند، روانشناسی موفقیت، مادر موفق، خانواده موفق) کودک و نوجوان (علمی، طب و سلامت و تغذیه، تاریخ (تاریخ ایران، تاریخ اسلام، تاریخ اروپا، تاریخ مقاومت، زندگی‌نامه معصومین علیهم‌السلام)، هنر (کمیک، طراحی، هنرهای تجمسی)، دفاع مقدس، سبک زندگی، جغرافیا، معضلات اجتماعی، علوم سیاسی، علمی، دین، آموزشی و فلسفه است. این بسته‌ها علاوه بر معرفی کتاب‌های تازه‌ رسیده به کتابخانه‌ها، محتوای بسیار مناسبی برای بهره‌مندی کتابداران در ارائه مشاوره بهتر به اعضا و مراجعان است که مخاطبان می‌توانند با آشنایی و شناخت اولیه‌ای که از موضوع و محتوای کتاب پیدا می‌کنند در انتخاب موضوع مورد علاقة خود تصمیم بگیرند. بین الغزلین (شعر)؛ تحصیلات با طعم شکلات (راهکارهای افزایش انگیزه برای تحصیل)؛ سه کاهن (رمان)؛ فرهنگنامه نجوم و فضا (علمی، جوان و بزرگ‌سال)، فشار خون بالا به زبان آدمیزاد (طب و سلامت)؛ کلیدهای پرورش کودک تیزهوش (تربیت فرزند)‌؛ هنر مدرن (هنر) از‌جمله کتاب‌های خواندنی و جذّابی است که در این شماره مخاطبان با آن‌ها آشنا می‌شوند. گفتنی است این بسته، دومین بستة نورسیده‌ها در سال 1396 است که به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال می‌شود. ]]> کتاب و ادبیات Sat, 13 May 2017 10:38:40 GMT http://www.honarnews.com/vdchwknw.23nkidftt2.html روایت مهاجرت و سرگشتگی در «وقایع نگاری یک زندیق» http://www.honarnews.com/vdcjv8ei.uqeoxzsffu.html به گزارش هنرنیوز، رمان حاضر روایت مهاجرت و سرگشتگی کسانی است که پس از جنگ دوم جهانی و حضور متفقین در ایران به ناچار و به امید زندگی بهتر و رسیدن به دور دست ها، یار و دیار خود را ترک گفته اند و به سمت خطه های شمالی به راه افتادند. در این داستان دو شخصیت با نام های شریعت و فتحی از منطقه غربی ایران یعنی زنجان و همدان به سمت شمال ایران کوچ می کنند و در طول این مسیر پر مشقت است که خواننده با فرهنگ شفاهی گذشتگان نزدیک ما آشنا شده و قصه هایی بومی و افسانه ای را از زبان برخی شخصیت ها می‌شنود. مصطفی جمشیدی خود در یادداشت کوتاهی پیش از داستان نوشته است: »زمانی که بر سر بدن بی روح پدر ایستاده بودم، داستان برایم مکاشفه وار متولد شد؛ از قصه بهرام که خاطر خواه کسی بود از اقوام پدر و می گفتند سال ها یاغی بوده و در کوه لانه داشته و... در آن لحظه گورِ چهره اش به معجزه ای برگشت. به قدر ثانیه هایی چهره مرد دیگری را دیدم که که شاید چهره پدربزرگ ندیده ام بود که پدر و عموهایم را در کوچکی ترک کرده بود به سرزمینی که در آن قحط سال پس از جنگ ویرانگر دوم جهانی،‌شاید برایش امید نان و قوتی باشد. هنوز صدای نقل های مادرم در سینه دشت ها در گوشم است، فرهنگی غنی در استعاره های سرزمین مادری... و روایت این کتاب وامدار همان تغزل و رنجی ست که از مادر و پدر به ارث برده ام. حکایت سرزمین های غرب مرکزی و گاه حدیث سفرهای عمو و پدر در زمستان های سخت به خطه های شمالی کشور از میان گرگ ها و چیزهایی که دیگر برای ما چندان آشنا نیست». خواننده در این داستان باز اساطیر حقیقی ای که در زمان های نه چندان دور با زندگی و زبانمان آمیخته بود ـ قبل از هجوم دنیای جدید به سنت ـ باز می گردد. اساطیری اخذ شده از واقعیت های زندگی و چه بسا حقیقت زندگی مردمان آن روزگار. داستان زندگی رحمان عاشق ها و سوگل ها و کمال یاغی ها و مردم دهی که این ماجرا برشان گذشت. اسطوره قومی که در حصاری خود ساخته از غربیت دنیای جدید چون آمیش ها دوری گزیدند. روایت زندگی مردمانی روستایی و رنج هایی که می برند و مهرها و دشمنی های خاص خود را داشتند. روایت سرزمینی که مردمانش با ورود مدرنیته گذشته خود را به باد داده و مستحیل در مظاهر آن شدند. وقایع نگاری یک زندیق روایت جمعی زندیق است که به اجبار از سرزمین خود کوچ کرده و به سرزمین یخ بسته ایدپولوژی های انسان وارد شده اند. این کتاب داستان زندگی پریشان مرد سرزمین خودمان است، از هنگام طلب دنیای جدی تا به امروز. این کتاب و فصل‌بندی‌هایش با عنوان رنج نامگذاری شده است. فصل اول رمان به معرفی شخصیت‌ها می‌پردازد، در واقع روایتی از زندگی این افراد پس از پایان سفرشان و حضورشان در اردوگاه‌های کار بازماندگان از جنگ است و در فصول بعدی با فلاش بک داستان این سفر روایت می‌شود. در بخش های میانی داستان می خوانیم: «تو به چه جرأتی جوان ها را انداخته ای جلو و آن ها را با خودت به اسارت می بری؟ گیریم سالدات ها آدم بخواهند، تفنگچی خواسته باشند، چه دخلی دارد به این آدم های نجیب؟ اصلا سالدات ها چه گهی می خورند توی این مملکت؟ ها؟... نگاه اینجا اسم هایشان هست. بیوک، احمدف، شاه میر(امیروف)، علی شیر، زاخی، مرادف، آبرام، شریعت که به حساب دانا و عاقلشان است و درس خوانده شان و فتحی که پهلوان پنبه شان است. حالا سال ها از آن ماجرا گذشته... قحطی شده بود خب! بعد جنگ پیشه وری یک طرف، سالدلت هی روس یک طرف! این قیافه فتحی است. الان جا افتاده تر است و عوض شده قیافه اش. به نیمچه پا به سن گذاشته ها می خورد. دارد می بیند به حساب با آن شریعت. آن ها راه شان به راه سالدلت ها و پیشه وری ها نخورده. خودشان جمع کردندبرای فرار از گزسنگی از اینجا بروند...» رمان «وقایع نگاری یک زندیق» تازه ترین اثر مصطفی جمشیدی است که همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران توسط انتشارات عصر داستان منتشر شد. این رمان در ۱۶۸ صفحه و شمارگان ۳۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده و با قیمت ۱۱۰۰۰ توامن عرضه می شود. ]]> کتاب و ادبیات Sat, 18 May 2013 05:36:42 GMT http://www.honarnews.com/vdcjv8ei.uqeoxzsffu.html فروش کتاب «دختر شینا» از 220 هزار نسخه گذشت http://www.honarnews.com/vdcipqa3.t1aqw2bcct.html به گزارش هنرنیوز ، بهناز ضرابی‌زاده از دل خاطرات قدم خیر محمدی کنعان از همسر شهیدش، حاج ستار ابراهیمی هژیر کتابی نگاشت با عنوان دختر شینا که مورد تحسین خاص و عام قرار گرفته و می‌گیرد. دختر شینا روایت زندگی دختری است که پدر و مادرش به خاطر حفظ اعتقاداتشان او را به کلاس‌های مختلط مدارس قبل از انقلاب نفرستادند. دختری که چون مدرسه نرفت، بی‌سواد بود، اما باور و ایمان با ثباتی داشت. دختری که آن‌قدر می‌ایستد و می‌افتد و دوباره برمی‌خیزد تا جنگ را تحقیر کند و به همه نشان دهد که جهاد واقعی زن، تلاش در جهت تربیت درست فرزندان و حمایت از همسر در راه مبارزه با دشمنان دین و کشورش است. دختر شینا در 19 فصل روایت شده است که از دوران کودکی قدم خیر آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی‌اش را در پشت جبهه‌ها رقم زد و نامش به عنوان همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر در تاریخ این کشور ماندگار شد. در بخش‌های پایانی این اثر می‌خوانیم: «... کمی بعد با پنج بچه قد و نیم‌قد نشسته بودم سرخاکش باورم نمی‌شد صمد آن زیر باشد؛ زیر یک خروار خاک. هر کاری کردم بگذارند کمی کنارش بنشینم. نگذاشتند. دستم را گرفتند و سوار ماشین کردند. وقتی برگشتیم، خانه پر از مهمان بود. دوستانش می‌آمدند. از خاطراتشان با صمد می‌گفتند. هیچ‌کس را نمی‌دیدم هیچ صدایی نمی‌شنیدم. باورم نمی‌شد صمد من آن کسی باشد که آن‌ها می‌گفتند. دلم می‌خواست سریعتر همه بروند. خانه خالی بشود. من بمانم و بچه‌ها. مهدی را بغل کنم. زهرا را ببوسم. موهای خدیجه را ببافم. معصومه را روی پاهایم بنشانم. در گوش سمیه لالایی بخوانم. بچه‌هایم را بو کنم. آن‌ها بوی صمد را می‌دادند. هر کدامشان نشانی از صمد توی صورتشان داشتند. همه رفتند تنها شدم. تنها ماندم. تنها ماندیم. مهدی سه ساله مرد خانه ما شد... .» ]]> کتاب و ادبیات Mon, 16 Jul 2018 21:09:53 GMT http://www.honarnews.com/vdcipqa3.t1aqw2bcct.html ای علی، ای که ز موسی ید بیضا داری http://www.honarnews.com/vdcd990n.yt0956a22y.html به گزارش هنرنیوز ، ای علی، ای که ز موسی ید بیضا داری/ چون علی تاج ولایـت، به سر تو پیـداستبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حسن بشیر در آستانه سالروز میلاد ثامن‌الحجج امام رضا (ع) با سروده‌ای عرض ارادتی به محضر امام مهربانی‌ها داشته است. این رضا کیست که در عالم امکان یکتاست کیست او، آن‌که جهان دور مدارش برپاست کیست آن ضامن آهو، که در این بقعه طوس حرمش جَنت خُلد است که در عرش خداست در رضای تو، رضای علی و آل علی‌ست در ولای تو، جهانی اسـت سراسـر زیباست من چه نامم و چه دانم شه و سلطان بقا به خدا نیسـت خدا، لیک چو او بی‌همتاست جرعه ای از حرمت چشمه خضر است روان یا نه، کوثر شده، جوشیـده درون دل ماست ای علی، ای که زموسی ید بیضا داری چون علی تاج ولایـت، به سر تو پیـداست به تو داده است اگر حکم ولایت مامون او ندانسته همـان خواست که در لوح بقاست به رضای تو خدا روز قیامت راضی است چون علی، حکم شفاعـت به تمنای شمـاست شرط توحید تویی، حصن خداوند بزرگ خارج از حصن تو تا هست، عذاب است و بلاست تو بهشتی که تجسم به جهان یافته‌ای دسـت تو، دست خدای ازلی را معنـاست دوزخ هر دو جهان، شعله‌ور از دوری ماست از بهشتی که کلیـد در آن دسـت رضاست آنچه خود داشتی از لطف، نثار همه‌کن هرچه خود داشتم از عشق به نام تو رواست من نه آنم که توانم سخن از خود گویم یا رضا، هر چه که گفتم، متعلق به شماست ]]> کتاب و ادبیات Sun, 22 Jul 2018 21:17:15 GMT http://www.honarnews.com/vdcd990n.yt0956a22y.html وقتی ادبیات به بیانیه تبدیل می‌شود http://www.honarnews.com/vdcj8meh.uqemazsffu.html به گزارش هنرنیوز ، این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ادبیات متعهد و ادبیات روشنفکری اظهار کرد: من هر دو را ادبیات متعهد تلقی می‌کنم. ادبیات متعهد که در نقد ادبی و مطبوعات مطرح می‌شود بیشتر مربوط به دهه ۶۰ میلادی است و عمدتا از ژان پل سارتر و نویسندگان چپ در کشورهای مختلف وام گرفته شده است. البته ژان‌ پل سارتر شعر را متعهد نمی‌دانست و معتقد بود تعهد مختص رمان و داستان است. به عقیده او، شعر از تعهد دور است زیرا تعهد شعر را به شعار تبدیل می‌کند. او سپس گفت: ادبیات متعهد را به‌قدری بد تعریف کردند که ادبیات زایده‌ای بر مسائل سیاسی شد و باید نظریات سیاسی و حرف‌های سیاستمداران را تأیید می‌کرد. قاسم‌زاده در ادامه افزود: مائو در سخنانی که طی دیدار با نویسنده‌ها در سال ۱۹۳۵ و قبل از انقلاب کمونیستی چین داشت، درباره ادبیات گفته بود ادبیات باید به وسیله دهقانان، سربازان و کارگران درباره دهقانان، کارگران و سربازان و برای دهقانان و سربازان و کارگران نوشته شود. با این تعریف ادبیاتی باقی می‌ماند؟ این تعریف در شوروی و بلوک شرق هم تقریبا به شکلی حاکم بود. او سپس خاطرنشان کرد: با این تعریف‌ها ادبیات متعهد در حد بیانیه فرو می‌کاهد و تملق‌کننده احزاب سیاسی می‌شود و جایگاهی پیدا می‌کند در حد بدترین شعرهای مداحی که شاعران در قدیم می‌گفتند. قصیده‌ای را که در مدح پادشاه گفته می‌شود با غزل در کنار هم بگذارید. ممکن است آن قصیده در کلام قدرتمند باشد ولی زمانی که‌ فرد آن را می‌خواند هیچ لذتی نمی‌برد زیرا هیچ واقعیتی در آن نمی‌بیند. از غزل لذت می‌برید زیرا یک واقعیت پنهان در آن وجود دارد که حتی ممکن است به زندگی عادی شما ارتباطی نداشته باشد. در کشور ما عده‌ای از شاعران در دهه ۴۰-۵۰ این‌ کار را کردند. بعدها هم کسانی که به نهادهایی وابسته بودند ادبیاتی خلق کردند که این ادبیات آرام آرام محوتر می‌شود. نویسنده کتاب «چیدن باید» درباره این‌که چرا ادبیات روشنفکری را متعهد می‌داند توضیح داد: ادبیات روشنفکری به خود ادبیات تعهد دارد نه به بیرون از آن. وقتی نویسنده متعهد به ادبیات، اثری خلق می‌کند ممکن است در آن لحظه به دلیل فضای سیاسی کسی به اثرش توجه نکند؛ مثلا وقتی مارسل پروست کتاب «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» را نوشت عده‌ زیادی به او حمله کردند؛ ماکسیم گورکی گفت این فاحشه طبقات اشراف است، آندره ژید که مشاور انتشارات گالیمار بود کتاب را رد کرد، البته بعد از مدتی گفت یکی از اشتباهات و حشتناکش این بوده که کتاب را رد کرده است. یا «بوف کور» صادق هدایت وقتی منتشر شد خیلی‌ها به آن حمله کردند، حتی تا آخر دهه ۲۰ و نیمه دهه ۳۰ به هدایت حمله می‌شد و برایش مقاله می‌نوشتند، اما آرام آرام مشخص شد تعهد «بوف کور» به ادبیات است. او با بیان این‌که ادبیات تعهدگریز را قبول ندارد، اظهار کرد: معتقدم این گریز از تعهدی است که می‌خواهند بارِ ادبیات و به آن تحمیل کنند؛ ادبیات هم از آن شانه خالی می‌کند. چرا؟ چون به خود متعهد است. امروز خیلی از آثار به ظاهر متعهد را می‌شناسید، چقدر درباره آن‌ها صحبت می‌شود؟ «بوف کور» اگر به شکل کتاب‌های امروزی حروف‌چینی شود چیزی حدود ۱۰۰ صفحه است اما صدهزار صفحه درباره آن نوشته شده است. چرا درباره کتاب‌هایی که متعهد می‌دانند کمتر حرفی زده می‌شود؟ زیرا نویسنده‌ای که خود را متعهد می‌داند، هنگام نوشتن چشمی به بیرون از ادبیات دارد؛ آیا فلان حزب سیاسی که با آن‌ها هم‌عقیده‌ام مرا قبول می‌کنند و حرف‌هایی را که می‌زنم دوست دارند؟ گاهی نویسنده‌های متعهد حرف‌هایی می‌زنند که خودشان آن را قبول ندارند. البته برخی به حرف‌های‌شان اعتماد کامل دارند. محمد قاسم‌زاده با اشاره به مقاله «طرح یک سوءتفاهم» خود که در دهه ۶۰ و در مجله «گردون» منتشر شده بود، گفت: مایاکوفسکی - شاعر روس - عضو جنبشی به نام فوتوریست‌ها یعنی آینده‌گراها بود. یکی از نویسنده‌های متعهد آن‌ها را مسخره می‌کرد و می‌گفت آینده برای شما نیست و برای ماست. زمانی که مایاکوفسکی صدای پای استالین را در شوروی شنید اسلحه برداشت و خودکشی کرد، آن نویسنده او را مسخره کرد و گفت سرانجام آینده‌نگرها این است. زمانی که استالین فوت کرد و گفتند خائن بوده، نویسنده متعهد که در ستایش استالین نوشته بود از کار خود شرمنده شد و خودکشی کرد. معنای تیر اول چه بود، معنای تیر دوم چه؟ تیر اول می‌گوید فضا برای ادبیات سخت می‌شود و نمی‌تواند نفس بکشد و تیر دومی تیر خلاص است که می‌گوید من حرف‌های بیهوده زیادی زده‌ام. یا لوکاچ - منتقد معروف مارکسیست‌ها - در کتاب «معنای رئالیسم معاصر» کافکا را مسخره می‌کند و نوشته‌هایش را به عنوان ادبیات آوانگارد بی‌ارزش می‌داند. زمانی که لوکاچ دستگیر می‌شود، در مقاله‌ای می‌گوید من الان می‌فهمم که کافکا چه رئالیست بزرگی بود. نویسنده «خاطرات محرمانه خانوادگی» اظهار کرد: واقعیت ملموس واقعیتی است که همه‌مان می‌توانیم آن را ببینیم، اما نویسنده‌ها این واقعیت‌ها را در ذهن خود حلاجی و به واقعیت دیگری تبدیل می‌کنند که این واقعیت دیگر می‌تواند در وهله اول برای خوانندگان خیلی غریبه باشد و به این دلیل آن‌ها را غیرمتعهد بدانند. چاپ آثار خیلی از نویسندگان چکسلواکی که به عنوان ادبیات تعهدگریز مطرح بودند مانند هرابال و میلان کوندرا در کشورشان قدغن بود. آن‌ها کتاب‌های‌شان را به صورت زیرزمینی چاپ می‌کردند و یا این‌که دست‌نوشته‌شان را به یکدیگر می‌دادند در حالی‌که بعدها این آثار به عنوان نمونه ادبیات پیشرو مطرح شد و در ایران هم فراوان خریدار دارند. او سپس خاطرنشان کرد: مهم این است که ما تعهد و غیرتعهد را از کدام منظر نگاه کنیم. اگر از منظر ادبیات نگاه کنیم، جای آن‌ها برعکس می‌شود. در شوروی رمان می‌نوشتند درباره ساختن یک سد! نویسنده در توصیفات خود می‌گفت کارگر سنگ را عاشقانه بغل کرده و می‌برد تا سد بسازد. مشخص است این موضوع دروغ است، هیچ کارگری عاشقانه سنگ بغل نمی‌کند؛ ممکن است وجدان داشته باشد و کارش را درست انجام دهد اما عاشق سنگ نیست. بعدها معلوم شد این‌ها چرت و پرت و فقط تبلیغی بوده است. به همین دلیل منظری که در آن می‌ایستیم و به موضوع نگاه می‌کنیم مهم است. به‌نظرم ادبیات متعهد در واقع به ادبیات و حقیقت غیرمتعهد است و ادبیاتی که می‌گویند تعهدگریز است، ادبیاتی متعهد به واقعیت و عین ادبیات متعهد است. محمد قاسم‌زاده با اشاره به تقسیم‌بندی نویسنده‌ها به خودی و غیرخودی گفت: نویسندگانی داریم که قبلا خودشان طرفدار این نظریه بودند و خودشان را خودی می‌دانستند و دیگران را غیرخودی، گرچه هنوز هم برخی در مطبوعات خود با ژست دیگری همچنان این کار را می‌کنند. ولی این‌ها پس از مدتی فهمیدند از این حرف‌ها نباید بزنند، این‌ حرف‌ها برای ادبیات نیست و از آن کناره گرفتند. او در پایان خاطرنشان کرد: نویسنده از هیچ‌جایی و هیچ تئوری‌ای برای نوشتن دستور نمی‌گیرد که بگویند این کار را بکن و آن کار را نکن. نویسنده باید از ذهن خود دستور بگیرد، اگر از ذهن خود دستور گرفت ادبیات خلق می‌کند؛ حتی اگر در جایگاه خودی باشد. در غیر این‌صورت آثارش به دستور کس دیگری است. تقسیم ادبیات بین خودی و غیرخودی ثمره‌اش این است که عده‌ای در ادبیات مطرح می‌شوند، ممکن است به پولی هم برسند اما در ادبیات جایی ندارند. اگر نویسنده‌ای که حتی خودی است با ذهن و قلب خود بنویسد اثرش باقی بماند. تصمیم‌گیری برای ادبیات را از هر منشأیی مخرب می‌دانم. این تقسیم‌بندی‌ها ورای ادبیات است و پا در سیاست دارد. ]]> کتاب و ادبیات Sun, 22 Jul 2018 19:51:32 GMT http://www.honarnews.com/vdcj8meh.uqemazsffu.html برای معرفی شهید بهشتی به کتابهای متعددی نیازمندیم / لباس مدیریت بر قامت بهشتی دوخته شده بود/ اگر بهشتی زنده بود منتقد جدی امروز ما بود http://www.honarnews.com/vdcizwa3.t1aqv2bcct.html به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح پنج شنبه هفتم تیرماه ، نشست کتابخوان ویژه شهدای هفتم تیرماه با موضوع شهدای هفتم تیرو با حضور جمعی از بازماندگان بمب گذاری دفتر حزب جمهوری در سال ۱۳۶۰ و حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، محمد شادنوش، عبدالله جاسبی، محمد پیشگاهی‌فرد ، اسدالله بادامچیان و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزارگردید. علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابحخانه های عمومی در این نشست با تقدیر از استادان و ارائه دهندگان نشست کتاب‌خوان «شهیدان هفتم تیر» طی سخنانی گفت: جامعه امروز ما برای معرفی شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی از دریچه کتاب، به ۳ دسته کتاب نیاز دارد: دسته اول کتاب‌های مرجع درباره این شخصیت‌های بزرگوار است. دسته دوم کتاب‌هایی برای مخاطبان مختلف در گروه‌های سنی و سطح سواد متفاوت و دسته سوم کتاب‌هایی که به صورت مستقیم به موضوع نمی‌پردازند، اما با بیان هنرمندانه و خلاقانه سعی می‌کنند گوشه‌هایی از افکار و زندگی این بزرگ‌مردان را بیان کنند. او درمورد دسته سوم افزود: مقام معظم رهبری گاهی اشاره کرده‌اند که رمان «بینوایان» اثر ویکتور هوگو در واقع تاریخ انقلاب فرانسه است؛ در حالی که بر روی این کتاب نوشته نشده تاریخ انقلاب فرانسه و حتی نوشته نشده داستانی بر اساس تاریخ انقلاب فرانسه. وی گفت: انقلاب اسلامی نعمات بسیاری را در اختیار نسل جوان ما قرار داد که شاید اولین در تاریخ این اتفاق می‌افتد؛ کجا می‌توانستیم ما شخصیت‌هایی نظیر شخصیت‌های صدر اسلام را تجربه کنیم، کجا می‌توانستیم حوادثی نظیر حوادث صدر اسلام را ببینیم، حتی کجا می‌توانستیم دردها و رنج‌هایی شبیه دردهای امیرالمومنان علی(ع) را ببینیم. در ادامه محمد شادنوش، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی کتاب «تسلیم‌ حق‌ بودن» گفت: شهید بهشتی خوبی ها و بدی ها را با ترازوی انصاف می سنجیدند و معتقد بودند که نباید بدیهای دشمن را اگر مویی هست آن را کوه ببینیم و و کارهای زیبای خودمان را اگر مویی هست آن را به کوه تبدیل کنیم و هر آنچه انصاف هست ببینیم و این مدیریتی بود که ایشان داشتند. وی ادامه داد: دکتر بهشتی بر این باور بود که در شناخت حق ، چشم و گوش و هوش خود را باید باز نگه دارید و در پذیرش حق آماده باشید و در عمل به آن کوشا و زمینه های مساعد را ایجاد کنید.ایشان یک جمله دردناک و دلسوزانه دارد مبنی بر اینکه « من ازچشم پوشی برخی انسانهای والا و پرارزش جامعه نسبت به حق به درد آمدم ». دکتر شادنوش در خاتمه اظهار داشت: تا زمانی که در نور حرکت کنیم سایه خودمان را خواهیم دید ولی اگر در ظلمت حرکت کنیم حتی سایه خودمان را هم نخواهیم دید. اسدالله بادامچیان به معرفی کتاب «حکومت در اسلام» گفت: شهید بهشتی فرزند زمان بود و حتی فراتر از زمان بود و نسبت به گذشته اشراف کامل داشت . ایشان گذشته را همچون آیینه ای می خواست برای ساختن آینده و خودش را موظف می دانست که در این مسیر کار کند. وی ادامه داد: شهید بهشتی در زندگی با برنامه کار می کرد و نظم داشت و تقسیم اوقات می کرد و وقت خودش را صرف کارهای بیهوده نمی کرد.نسل جوان ما اگر می خواهد پیرو شهید بهشتی باشد با مطالعه این کتاب خواهد فهمید که او چگونه فکر و عمل می کرد. به اعتقاد بادامچیان ، شهید بهشتی طرح جامعه نمونه اسلامی را در آن زمان مطرح و در اساسنامه حزب موتلفه اسلامی نیز آن را درج می کند. وی افزود: شهید بهشتی در قبل از انقلاب معتقد بود که برای اینکه جامعه ایرانی اداره شود باید حکومت اسلامی مستقر شود و روی دولت کریمه بحث می کرد و می گفت وظیفه ما بهتر شناختن و شناخته شدن اسلام به مردم است. بادامچیان اضافه کرد: همه کارهای شهید بهشتی جمعی بود و حتی شهادت ایشان هم به صورت جمعی اتفاق افتاد. به گفته او کتاب حکومت در اسلام 12 فصل دارد که بحث اول در مورد تعریف حکومت است و بحث دوم کتاب به انواع شکل های حکومت در مجامع کوچک و بزرگ می پردازد. عبدالله جاسبی، عضو شورای انقلاب فرهنگی نیز در نشست کتابخوان با معرفی کتاب « تشکل فراگیر» که نوشته خودش می باشد گفت: کتاب «تشکل فراگیر» مروری بر یک دهه فعالیت حزب جمهوری اسلامی و بررسی این حزب و شکل‌گیری نخستین دولت‌های پس از انقلاب در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶ پرداخته است. تا به حال ۵ جلد آن منتشر شده و جلد ششم در این تابستان منتشر خواهد شد. او ادامه داد: ۳ جلد از کتاب «تشکل فراگیر» روزشمار حزب و ۳ جلد آن مجموعه اطلاعیه ها و بیانیه های مربوط به جمهوری اسلامی است. جلد هفتم به واقعه هفتم تیر می پردازد و این درحالی است که ما به 10 جلد کتاب در این زمینه نیازمندیم و برای اینکه مجموعه تاریخی ماندگار در مورد حزب جمهوری اسلامی داشته باشیم لازم است که به همه منابع دسترسی داشته باشیم که خوشبختانه من به آنان دسترسی داشتم اما ما متاسفانه با کمبود مکان ، پرسنل و بودجه روبرو هستیم و کار نگارش قدری با کُندی پیش می رود. جاسبی از همه کسانی که خاطراتی در مورد حزب جمهوری اسلامی دارند خواست که خاطراتشان را در اختیار او قرار دهند. وی خاطرنشان کرد: بی شک باید گفت که لباس مدیریت بر قامت بهشتی دوخته شده بود و از خصوصیات مدیریت ایشان ، تسلط برابزار مدیریت بود. او انسانی صبور و مسلط بر مدیریت بود. حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی با معرفی کتاب « مبانی نظری قانون اساسی» گفت: این کتاب حس دارد زیرا صرفا متن نیست بلکه سخنرانی است. وی افزود: شهید بهشتی دوست داشت او را عالم دینی متعهد و مسئول خطاب کنند و نه فقط روحانی بگویند. بهشتی به یک بلوغ فکری انسجام یافته رسیده بود و یک شخصیت منضبط و تشکیلاتی بود و در تحول آفرینی نظام حوزه علمیه نیز نقش مهمی ایفا کرد. پورمحمدی ادامه داد: شهید بهشتی همیشه در زندگی بازنگردر رفتار بود و شخصیتی به روزی داشت و حتما اگر می بود قانون اساسی را تغییر می داد و از اهداف آرمانی انقلاب دفاع می کرد و منتقد جدی امروز ما می بود. او اجازه نمی داد این شرایط اقتصادی و اتکا به نفت ادامه پیدا کند. ما امروز به شناخت بهشتی نیازمندیم و باید هر چه بیشتر شهید بهشتی را به جامعه معرفی کنیم. در ادامه نیز محمد پیشگاهی فرد، راوی کتاب خاطرات محمد پیشگاهی‌فرد درباره این کتاب سخن گفت. در پایان نیز علاوه بر رونمایی از پوستر کتاب های شهدای سرچشمه ؛ بخش تخصصی شهدای ترور در کتابخانه مجموعه سرچشمه افتتاح شد. گزارش از : مجید معافی ]]> کتاب و ادبیات Fri, 29 Jun 2018 11:39:27 GMT http://www.honarnews.com/vdcizwa3.t1aqv2bcct.html توضیحات اداره کتاب وزارت ارشاد درباره برخی از آثار ناشران اهل سنت http://www.honarnews.com/vdcgxu9y.ak9tn4prra.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا‌، در پی نامه تعدادی از نویسندگان اهل سنت خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حذف برچسب «ویژه اهل سنت» و «بر اساس منابع اهل سنت» از کتاب‌های نویسندگان و مترجمان اهل سنت، اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی را ارائه کرد. متن این توضیحات به قرار زیر است: بررسی کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد. بر این اساس، به منظور رعایت کامل حقوق مصرح در اصول 12 و 13 قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (انتشار آثار مذاهب اسلامی و ادیان شناخته شده در این اصول) از انتشار آثاری که به یکی از ادیان و مذاهب مورد تایید در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهانت کند، جلوگیری می‌شود. همچنین تمامی آثار منتشره برادران اهل تسنن در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فلسفی، ادبی و... مستقل از باورهای نویسنده، مجوز انتشار می‌گیرد. از آنجا که گاه آثار فقهی، کلامی و تاریخ اسلام برادران اهل سنت به جهت تفاوت با دیدگاه مذهب رسمی کشور، با مشکل صدور مجوز مواجه می‌شدند، در تدبیری به منظور حمایت از چاپ این نوع آثار، با مصوبه هیئت نظارت بر کتاب (منصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) مقرر شد در کتاب‌های اعتقادی، فقهی و تاریخ اسلام از عبارت «بر اساس منابع اهل سنت» استفاده شود. هیئت نظارت با دلایلی همچون سهولت و سرعت در بررسی و امکان عرضه گسترده‌تر این آثار در سطح جامعه، به تصویب این قاعده مبادرت نموده است. لازم به ذکر است هیأت نظارت بر ضوابط نشر که یک نهاد مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است (منصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی)، در دولت یازدهم نسبت به حذف عبارت «ویژه اهل سنت» از روی جلد کتب برادران اهل سنت رأی داده بود و هم اکنون ناشران ملزم به آوردن چنین عبارتی نیستند. ]]> کتاب و ادبیات Tue, 11 Jul 2017 10:13:08 GMT http://www.honarnews.com/vdcgxu9y.ak9tn4prra.html