هنر نیوز - پربيننده ترين عناوين تئاتر و موسیقی :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/theaterMusic Mon, 25 Sep 2017 01:14:28 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Mon, 25 Sep 2017 01:14:28 GMT تئاتر و موسیقی 60 نمایشنامه خوانی پنج روایت عاشقانه زنانه http://www.honarnews.com/vglcmsq4.2bqx425aasl82.,.html ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 12 Apr 2015 08:13:20 GMT http://www.honarnews.com/vglcmsq4.2bqx425aasl82.,.html به امید گنجاندن "روز ملی موسیقی" در تقویم رسمی کشور http://www.honarnews.com/vdcayuno.49nm615kk4.html به گزارش هنرنیوز، همزمان با فرا رسیدن روز ملی سینما و چهلمین روز درگذشت زنده یاد ناصرفرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران، علی جعفری پویان نوازنده شناخته شده ویولن قطعه «شکار» را بعد از گذشت سی سال از ساخت آن بازسازی و اجرا می‌کند. در این قطعه که آهنگسازی آن برعهده مرحوم بابک بیات برای فیلم سینمایی «شکار» به کارگردانی مجید جوانمرد بوده، علی جعفری پویان به عنوان تک‌نواز ویولن، احسان بیرقدار تنظیم و بازنویسی برای ویولن و ارکستر، حامی حقیقی صدابرداری و میکس و مسترینگ، علی جعفری پویان، میلاد عالمی و تینا جامه گرمی نوازندگان ویولن، مهرداد عالمی نوازنده ویولنسل، سهراب برهمندی و علی جعفری پویان نوازندگان ویولا گروه ارکستر زهی ضبط این قطعه را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که سازنده اثر در معرفی این قطعه از امیر شهاب رضویان، باربد بیات و بامداد بیات نیز تشکر کرده است. علی جعفری پویان در یادداشتی به مناسبت انتشار این قطعه توضیح داده است: «پس از فوت ناگهانی ناصر فرهودی عزیز از صدابرداران با سابقه موسیقی فیلم تصمیم گرفتم اثری را به مناسبت چهلمین روز در گذشت ایشان در روز ملی سینما منتشر کنم. پس از سی سال از ضبط اولیه موسیقی فیلم شکار ساخته زنده یاد بابک بیات و با کارگردانی مجید جوانمرد این بار سعی شد با نگاهی متفاوت به ساخت و تنظیم دوباره این تم پرداخته شود و بر اساس تم اصلی و مشهورش به همت و یاری دوست هنرمند و بزرگوارم احسان بیرقدار قطعه ای برای ویولن و ارکستر بازنویسی و تنظیم مجدد شود. به گزارش ایلنا، این موسیقی را با یادی از هنرمندان فقید فیلم سینمایی «شکار» از جمله بابک بیات، علیرضا خورشید فر، آندره ارزومانیان، محسن کلهر، ناصر فرهودی، خسرو شکیبایی، مهری ودادیان، محرم بسیم، نعمت الله گرجی وساموئل خاچیکیان که هر کدام با هنر و تخصص خودشان در این اثر ماندگار نقش داشته اما امروز در میان ما نیستند هدیه کرده و این قطعه را با تمام وجود به آهنگسازان، نوازندگان و صدابرداران زحمتکش موسیقی فیلم در سینمای ایران تقدیم می‌کنم. به امید اختصاص دادن روزی به نام روز ملی موسیقی در تقویم رسمی کشور/ علی جعفری پویان» ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 10 Sep 2017 10:33:43 GMT http://www.honarnews.com/vdcayuno.49nm615kk4.html ثبت ملی «مکتب پیانوی کلاسیک ایرانی» و یک درخواست ملی http://www.honarnews.com/vdchiinw.23nmvdftt2.html به گزارش هنرنیوز ، پویان آزاده، مدرس دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۹۱ با تهیه‌ی پرونده‌ی «شیوه‌ی نت‌نویسی مرتضی خان محجوبی» این میراث را در فهرست میراث ناملموس ملی ‌ثبت کرد وبعد از گذشت پنج سال، بار دیگر موفق شد با تهیه‌ی پرونده‌ی "مکتب پیانو کلاسیک ایرانی" این پرونده را نیز در دهم مرداد امسال در همین فهرست به ثبت برساند. وی که کارشناسی ارشد «موسیقی جهانی»خود را از دانشگاه تهران و حتی تز دکترای خود را با موضوع «مکتب پیانوی کلاسیک ایرانی» در دانشگاه مارتین لوتر آلمان دفاع کرده است، نخستین قدم برای ملی کردن این مکتب را برداشته و برای اجرائی شدنِ آن، شیوه‌ی نواختن پیانوی استاد مرتضی محجوبی را تهیه کرد و با ارائه به اداره کل ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دفاع از آن در زمان بررسی پرونده، موفق به گرفتن تائید اعضای شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی در دهم مرداد شد. آزاده که کوچکترین شاگرد سِنی جواد معروفی نیز هست در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که در طول چند سال گذشته نسبت به نواختن پیانوی کلاسیک ایرانی شده بود، می‌گوید: از زمان ورودم به دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۷۶ همه تلاشم را به کار بردم تا بتوانم نواختن پیانوی کلاسیک ایرانی را وارد فضای دانشگاه کرده و به عنوان یک رشته تحصیلی مستقل معرفی کنم. او ریشه ساز پیانو را سنتور ایرانی می‌داند که بعد از ساختِ پیانو به ایران آورده شده و می‌گوید: «فرهنگِ موسیقی ایرانی و تکنیکال نوازندگی موسیقی ایرانی با پیانو» سرانجام با وجود ۱۴۰ سال قدمت وارد فرهنگ موسیقی ایرانی شد، با این وجود به طور دائم این نگاه انتقادی به پیانوی ایرانی وجود دارد که چرا پیانو با وجود داشتن ریشه‌ی ایرانی تا امروز چنین مورد بی‌توجهی بوده است! این عضو هیات علمی پیانو دانشگاه هنر تهران تاکید می‌کند که «پیش از به‌ ثبت رسیدن شیوه‌ی نت‌نویسی پیانو ایرانی، این ساز همچنان مورد بی‌توجهی‌ بوده است.» وی ثبت ملی این هنر ایرانی را، به رسمیت شناختن آن و دادن یک بُعد هویتی به این مکتب می‌داند و می‌گوید: از حدود ۲۰ سال پیش که وارد دانشگاه هنر شدم دغدغه اصلی‌ام ورود و ایجاد این رشته در دانشگاه بود، چون پیانوی ایرانی از زمان‌های گذشته تا امروز در دستور کار هیچ دانشگاهی قرار نگرفته است، به همین دلیل برای به‌ رسمیت شناختن آن، همه‌ی توانم را با نوشتن مقاله، کتاب و پایان‌نامه‌ به‌کار گرفتم. این مدرس دانشگاه تاکید می‌کند: امیدوارم که ثبت ملی آن دلیل محکمی برای قرار گرفتن این رشته از هنر به عنوان یک رشته‌ی مستقل در دانشگاه‌های موسیقی ایران باشد. آزاده قدم بعدی خود برای این میراث را ایجاد یک رشته مستقل تحصیلی می‌داند و از طرح یک پیشنهاد برای وارد کردن نام «روزملی پیانوی کلاسیک ایرانی» در روز دهم مرداد همزمان با ثبت ملی این اثر در تقویم فرهنگی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: این پیشنهاد از طریق دانشگاه هنر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شده است. وی مهمترین معیارهای مشخص شده برای ثبت ملی این اثر را تداوم مکتب پیانوی کلاسیک ایرانی می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که سبک استاد مرتضی محجوبی و پس از آن استاد جواد معروفی به دنبال یکدیگر قرار گرفته‌اند، یک تداوم مکتب به وجود آمده‌ است، بنابراین این مکتب پدیده‌ی از هم گسسته‌ای نیست، یک روند داد. او ابراز امیدواری کرد: این سبک پیانو با قدمت صدساله‌اش زنده و پویا پیش برود، چون زندگی و پویایی در گرو توجه آکادمیک به این ثروت فاخر هنری است. ]]> تئاتر و موسیقی Thu, 07 Sep 2017 09:20:43 GMT http://www.honarnews.com/vdchiinw.23nmvdftt2.html «کمانچه ایرانی» به یونسکو می‌رود http://www.honarnews.com/vdcdjx0n.yt0kz6a22y.html به گزارش هنرنیوز، در طول سال‌های گذشته جمهوری آذربایجان برای حضور در یونسکو و جهانی کردن میراث فرهنگی‌اش، تمایل خود را بیشتر به سمت جهانی کردن میراثی برده که از ایران وام گرفته است. «تار»، «چوگان» و «دُلمه» از به روزترین موارد در این زمینه هستند و معمولا با انتشار خبرهای جهانی شدن این نمونه از پرونده‌ها، دوستداران، کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی در کشور هجمه‌ی خود را به سمت میراث‌فرهنگی می‌برند. با ثبت جهانی «تار ترکی» توسط آذربایجان در آذر سال ۱۳۹۱ و در هفتمین جلسه کمیته میراث معنوی یونسکو، دفتر ثبت آثار تاریخی با برگزاری جلساتی با دفتر موسیقی سعی در برنامه‌ریزی برای حفظ دیگر سازها و ثبت جهانی آن‌ها کرد، ‌حتی در این راستا تهیه پرونده‌های ثبت جهانی به کارشناسان این دفتر تخصصی آموزش داده و در نخستین قدم پرونده «کمانچه» تهیه شد. بعد از آن نوبت «چوگان» بود، آذر ماه سال ۱۳۹۲ آذربایجان این بازی سنتی ایرانی را نام با نام «چوگان بازی سنتی با اسب در قره‌باغ»» به نام خود در یونسکو ثبت کرد و بار دیگر اعتراض‌ها به سمت سازمان میراث فرهنگی روانه شد و این‌بار اعلام شد ایران می‌تواند هم «تار» و هم «چوگان» را به نام خود ثبت جهانی کند. و قدم‌های بعدی برای جهانی کردن «چوگان ایرانی» برداشته شد، بنابراین این بازی سنتی قرار است به صورت مستقل امسال در دوازدهمین اجلاس یونسکو جهانی شود. براساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی مسئولان دفتر ثبت آثار تاریخی، "هنر نواختن و ساختن کمانچه" و پرونده "چوگان، بازی سوار بر اسب، همراه روایتگری و موسیقی" قرار است در یونسکو مطرح و بررسی شوند. البته فرهاد نظری مدیر کل دفترثبت آثار تاریخی اوایل امسال در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود قرار است پرونده‌ی «کمانچه» به صورت مشترک با کشور آذربایجان به یونسکو معرفی شود، صحبتی که با انتشار جدیدترین خبرها از آن هیچ حرفی زده نشده است. از سوی دیگر بهمن سال ۱۳۹۵، محمد حسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ایسنا اعلام کرده بود؛ «چوگان و طب سنتی ایرانی در اجلاس سال ۲۰۱۷ مطرح می شوند.» به گزارش ایسنا ، البته پرونده‌ی طب سنتی ایرانی در آذرسال ۱۳۹۲ و زمانی‌که آذربایجان چوگان را به نام خود زد، برای نخستین بار در هشتمین اجلاس میراث معنوی یونسکو مطرح شد که به دلیل نیاز به انجام اصلاحات توسط یونسکو برگشت داده شد. ]]> تئاتر و موسیقی Fri, 08 Sep 2017 11:32:27 GMT http://www.honarnews.com/vdcdjx0n.yt0kz6a22y.html 4 نمایش جدید در مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود http://www.honarnews.com/vdcf0yd1.w6dt1agiiw.html به گزارش هنرنیوز ، در تالار اصلی نمایش «اعتراف» نوشته برد میرمن و کارگردانی شهاب حسینی تا روز 24 شهریور ماه میزبان علاقه مندان تئاتر خواهد بود. در این اثر نمایشی علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت جو به عنوان بازیگر حضور دارند. در تالار چهارسو نمایش جدیدی با عنوان «هفت عصر هفتم پائیز» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی و بازی رحیم نوروزی و لیلا بلوکات از روز چهارشنبه 22 شهریور ماه ساعت 19:45 به صحنه می رود. «چه کسی سهراب را کشت» عنوان نمایش دیگری به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی و بازی بهرام شاه‌محمدلو، رویا افشار، فرید قبادی، سروش طاهری، حسین پورکریمی، آبان حسین‌ آبادی است که از روز سه شنبه 21 شهریور ماه ساعت 19 با مدت زمان 85 دقیقه و قیمت بلیت 25 هزار تومان در تالار قشقایی به صحنه خواهد رفت. در تالار سایه نیز نمایش «شب شرقی» به نویسندگی و کارگردانی ناصح کامگاری از روز دوشنبه 20 شهریور ماه به صحنه می رود. در این اثر نمایشی که ساعت 19:30 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 20 هزار تومان اجرا می شود، محمد پویا، ‌هدی والی، محمد خداوردی به عنوان بازیگر حضور دارند. به گزارش ایرنا ، نمایش محیطی «خرده ریز» نوشته ادوارد آلبی، کارگردانی سارا کریمیان و بازی مرتضی ضرابی، معصومه عزیز محمدی، بیتا معیریان، احسان بیات فر، علی جدیدی، رها مقدم، بنیامین بخشی زاده، سارا کریمیان اقبال، مژگان نظری نیز یکی از آثار جدید مجموعه تئاتر شهر است که از روز یکشنبه 19 شهریور ماه ساعت 18 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 15 هزار تومان در کافه تریا تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود. ]]> تئاتر و موسیقی Wed, 06 Sep 2017 08:16:16 GMT http://www.honarnews.com/vdcf0yd1.w6dt1agiiw.html معرفی برگزیدگان بیست و نهمین جشنوارۀ تئاتر اصفهان http://www.honarnews.com/vdcfc0d1.w6dt0agiiw.html به گزارش هنرنیوز ، آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی مدیرکل، پرویز طاهری سرپرست معاونت فرهنگی هنری، بهزاد بابایی رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و سایر مسئولان ١٦ شهریور در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد. در این مراسم پس از سخنرانی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی بخش اصلی جشنواره و معرفی و تقدیر از برگزیدگان برگزار شد. نام برگزیدگان بخش های مختلف بیست و نهمین جشنوارۀ تئاتر استان به این شرح اعلام شد: بخش پوستر و بروشور: مهدی غلامی برای پوستر نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» و نمایش «شکلک» راضیه فاضلی برای پوستر نمایش «هیچ کس را محکم بغل نکن» موسیقی: تقدیر از آرش جان نثاری برای موسیقی نمایش های «۱۳» و «گربه ای در حوالی این خانه» نفر برگزیده: محمد نادری برای موسیقی نمایش «قرار» طراحی لباس: سید مجتبی جدی برای نمایش «چشم های بسته از خواب» طراحی صحنه: تقدیر از مسعود نریمانی برای نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» نفر برگزیده: سید مجتبی جدی برای نمایش «چشمان بسته از خواب» بازیگری مرد: تقدیر مشترک از امیر رضا ایمانی برای نمایش «قرار» و فرهود جعفری برای نمایش «۲_۱ به نفع بارسلونا» رتبه سوم مشترک: احسان شهبازی نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی»، احمد نخودیان نمایش «۲_۱ به نفع بارسلونا» و ابولفضل صفوی نمایش «هیچ کس را محکم بغل نکن» رتبه دوم مشترک: سید جواد نوریان نمایش «شکلک» و عرفان آیتی نمایش «هیچ کس را محکم بغل نکن» رتبه اول: فرشاد فهیمی نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» و نمایش «۱۳» بازیگری زن: تقدیر از ملیکا تعمیری برای نمایش «به صرف شام» رتبه سوم مشترک: کمند شمس برای نمایش «ماهی های نه ماهی»، زهره استادی نمایش «چشمان بسته از خواب» و مارال تعمیری نمایش «به صرف شام» رتبه دوم مشترک: مونا بدیع صنایع برای نمایش «۱۳» و خاطره حسینی برای نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» رتبه اول: فاطمه کاظمی برای نمایش «هیچ کس را محکم بغل نکن» نمایشنامه‌نویسی: رتبه سوم: هومن حیدری برای نمایش «۱۳» رتبه دوم مشترک: محمد جواد سجادی و فاطمه کاظمی برای نمایش «هیچ کس را محکم بغل نکن» و نغمه ثمینی برای نمایش «شکلک» رتبه اول: آرمین حمدی پور برای نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» کارگردانی: تقدیر از مهدی رضایی برای نمایش «به صرف شام» رتبه سوم: سید مجتبی جدی برای نمایش «چشم های بسته از خواب» رتبه دوم: محمد جواد سجادی برای نمایش «هیچ کس را محکم بغل نکن» رتبه اول: مسعود نریمانی برای نمایش «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» به گزارش ایلنا ، در پایان نیز دو نمایش راه یافته به جشنوارۀ تئاتر فجر، نمایش های «پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی» به کارگردانی مسعود نریمانی و «هیچ کس را محکم بغل نکن» به کارگردانی محمد جواد سجادی معرفی شدند. خاطرنشان می‌شود، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان اصفهان از ١٣ تا ١٦ شهریور با اجرای نمایش ١٠ گروه منتخب جشنواره برگزار شد. ]]> تئاتر و موسیقی Mon, 11 Sep 2017 12:58:46 GMT http://www.honarnews.com/vdcfc0d1.w6dt0agiiw.html نمایش "شک" در مجموعه تئاتر سه نقطه به روی صحنه رفت http://www.honarnews.com/vdchmznw.23nm6dftt2.html نمایش "شک" به کارگردانی بهروز ساریخانی در تماشاخانه و مدرسه تئاتر «سه نقطه» به روی صحنه رفته است. به گزارش هنرنیوز، این نمایش اثر پاتریک شنلی، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایالات متحده آمریکا است که در سالن استاد خسرو شکیبایی تماشاخانه «سه نقطه» برای عموم به اجرا در می آید. شک نخستین با در کلوپ تئاتر منهتن در نیویورک به روی صحنه رفته و چندین جایزه تونی و پولیتزر را برای شنلی به ارمغان آورده است. بعلاو شنلی در مقام کارگردان فیلمی هم از این اثر برجسته ساخته است. داستان شک در پاییز ۱۹۶۴ در یک کلیسا و مدرسه کاتولیک در برانکس نیویورک رخ می دهد. شنلی این نمایشنامه را به راهبه هایی کاتولیکی تقدیم کرده که «زندگی‌شان را در بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و خانه‌های سالمندان وقف خدمت به دیگران کردند. هرچند که بیشتر بدنام و ریشخند شده‌اند، اما کدامیک از ما به قدر آنان بخشنده بوده است؟» علاقمندان برای دیدن "شک" می توانند تا ۲۴ شهریور همه روزه ساعت ۲۰:۳۰ به سالن استاد شکیبائی مجموعه تئاتر سه نقطه مراجعه نمایند. بهروز ساریخانی کارگردان این اثر، متولد ۱۳۶۴ در تهران، چند جایزه بازیگری و کارگردانی در کارنامه ی خود دارد. یاسین پورعزیزی، سودابه علوی، یاسمن حسینی و گلسا ادبی بازیگران این نمایش هستند. ]]> تئاتر و موسیقی Tue, 05 Sep 2017 12:07:30 GMT http://www.honarnews.com/vdchmznw.23nm6dftt2.html هنرمندانی از جنس خورشید http://www.honarnews.com/vdcgzq9y.ak9nx4prra.html خورشید که خودش را در آسمان کمی جابه جا می کند ، خودم را به آسایشگاه کهریزک می رسانم تا به دیدار بروبچه های تئاتر این آسایشگاه بروم. صدای دیالوگهای آنان که همه باهم می خوانند از پشت در سالن هم شنیده می شود و این صداهای مصمم ، عزمم را برای تهیه گزارش صد چندان می کند. سالنی نسبتا بزرگ که تعدادی از بازیگران نمایش «رستم و سهراب» که بیشتر آنان روی ویلچر نشسته اند حضور دارند. پیانویی در کنار سالن خودنمایی می کند ، چندین دو تار و دف به دیوار های سالن آویزانند ، همه چیز نشان از هنرنمایی کسانی است که هنرشان عبور از محدودیت ها و نقصان هایی است که از بد حادثه به سراغشان آمده است. آقای میرکمال میرنصیری کارگردانی بخش تئاتر کهریزک را برعهده دارد او لیسانس کارگردانی سینما و فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره خانواده است که دوره های تئاتر را در خارج از دانشگاه طی کرده است. او که سالهاست با گروه تئاتر کهریزک کار می کند برای همه نقش ها، دو نفر را کاندید کرده است تا هم همه در تئاتر حضور داشته باشند و هم اینکه اگر برای کسی در روز اجرا مشکلی ایجاد شد، نقش ها روی زمین نمانند.  چند نفری برای اولین بار نقش خود را می خوانند و استاد از نوع بیان آنان راضی است هرچند که خودشان هنوز راضی نیستند. آن طوری که به من گفتن تعداد مددجویان رشته تئاتر کهریزک 23 نفراست که چند نفری از آنان حضور ندارند اما تمرین با 18 نفر شروع شده که 11 نفر آنان بانوانند که آمار جالبی است. گویا خورشید هم که حالا وسط آسمان جا خوش کرده و از پرتو افکنی بر سر خلق الله خسته شده ، بدش نمی آید یوشکی از پشت پنجره سالن تئاتر کهریزک ، بخشی از نورش را به این هنرمندان تقدیم کند تا کنتراستی جالبی را در سالن تئاتر ایجاد کند اما این کنتراست هرگز به منزله کنتراستی بین این هنرمندان با دیگر هنرمندان در توان بازیگری نیست. «عزم» و «اعتماد به نفس» دو شاخصه ای است که در چهره تک تک این ستارگان هنر کهریزک دیده می شود ، صفاتی که به مدد حضور در کلاس تئاتر به آنان هدیه شده است. بی شک ، یکی از قابلیت های هنرنمایش ، «نمایش درمانی» است و میرنصیری نیزبا توجه به سابقه آکادمیک خود در این رشته ، بر روی همین زاویه فوکوس کرده است. کارگردان از آنان می خواهد که هر چه بلندتر دیالوگهای خودشان را ادا کنند و چه زیباست رهایی «کلام» از جسمانی به ظاهر محدود که دیگر محدودیت ؛ توان ماندن در این روحیه پرتوان را ندارد. دیدن هنرنمایی آنان ، که همه سنین میانسالی و حتی کهنسالی را تجربه می کنند تماشایی است. بی هیچ منت و محنتی به عرصه تئاتر آمدند تا بر چالش های روحی و جسمی خود فائق آیند و چه فائق آمدنی! «اسماعیل چراغی » یکی از هنرمندان کهریزک است که در نمایش رستم و سهراب نقش سهراب را بازی می کند ، سابقه تئاتری او به سنین نوجوانی و هنگامی که در نمایش «شب انتظار» در جشنواره شهید حسین فهمیده بازی می کرد برمی گردد او حتی توانست در آن نمایش ، دیپلم افتخار هم کسب کند. او بعد از آن دیگر، تئاتر کار نکرد اما بعد از اینکه با موتور تصادف می کند و معلول می شود در آسایشگاه کهریزک دوباره به رشته تئاتر علاقه مند می شود و به جمع دوستان تئاتری این آسایشگاه می پیوندد. چراغی می گوید: ورود به عرصه تئاتر سبب تقویت روحیه من گردد چرا که من پیش از این آدم افسرده ای بودم اما از زمانی که وارد کلاس های تئاتر کهریزک شدم از لحاظ روحی خیلی تقویت شدم حتی این روحیه بر روی جسم من هم تاثیر به سزایی داشته است. اسماعیل ، نزدیک دوماهی است که به تمرین رستم و سهراب مشغول است و خودش را برای اجرا دریکی از سالن های شهر تهران آماده می کند. این هنرمند ، امکانات تئاتری کهریزک را خوب ذکر می کند و می گوید: از مسئولین آسایشگاه و کارگردان عزیزم آقای میرنصیری قدردانی می کنم و خدا را شاکرم که این دوستان چنین امکاناتی را در اختیار ما گذاشتند تا بتوانیم برای ساعاتی هم که شده این معلولیت و نقصانی که در جسم ما وجود دارد را نادیده بگیریم» سهم بانوان هنرمند دربخش کهریزک کم نیست و آنان دوشادوش مردان در رشته تئاتر هنرنمایی می کنند. « زهرا شاملو» از جمله این بانوان است. او که نمایش رستم و سهراب را پیش از این در سالن ارسباران هم از سوی کهریزک اجرا کرده است می گوید: « متاسفانه برخی از دوستان ما که قبلا در این نمایش بازی می کردند فوت کردند و فاصله ای ایجاد شد اما دو ماهی است که به کارگردانی آقای میرنصیری این نمایشنامه را دوباره تمرین می کنیم». او که در نوجوانی در واحد تئاتر مدرسه اش حضور داشته و حتی در نمایش خسیس هم هنرنمایی داشته ، 27 ساله است که در کهریزک زندگی می کند. این بانوی هنرمند که در تیم روابط عمومی کهریزک هم دستی بر آتش دارد می گوید: « نکته مهم کلاس آقای میرنصیری این است که ما در این کلاس فریاد می زنیم و ما با این فریادها خیلی از چیزهایی را که در درونمان گم کردیم را پیدا می کنیم و این فریادها سبب رهایی ما از تنش ها و اضطراب ها می شود. اکثر ما قطع نخاع و ضایع نخاعی هستیم که با برخی از اسپام ها دست به گریبانیم اما هنگامی که فریاد می زنیم اسپام هایمان کمتر می شود». او که دارای دیپلم ادبیات است و در سال 60 به همراه خانواده اش در جاده آمل دچار تصادف و از ناحیه گردن دچار ضایع نخاعی می شود می افزاید: « بازی در نمایش رستم و سهراب ، دومین کار من با آقای میرنصیری است. اولین کار من نمایش « و اما انسان» بود و هنگامی که ما این نمایش را در تئاتر شهر اجرا کردیم هنرپیشه های رده اول کشور همچون آقایان عزت الله انتظامی ، اکبر عبدی، جمشید مشایخی ، داود رشیدی و خانم ژاله علو به دیدن این نمایش آمدند و به یاد دارم که آقای انتظامی روی صحنه آمدند و زانو زدند و گفتند «بازیگر اصلی شما هستید». این بانو گرامی در پایان توصیه ای هم دارد : « به همه کسانی که صحبت های من را مطالعه می کنند توصیه می کنم از خدا بابت سلامتی خودشان شاکر باشند و به زندگی عشق بورزند». تمرین نمایش ادامه دارد ، بعد از قدری استراحت ، بچه ها دوباره تمرین می کنند. میرنصیری نکته های کلیدی را به موقع به بازیگران یادآوری می کند. آقای نوروز نژاد از همکاران روابط عمومی کهریزک نیز با دوربین فیلمبرداریش مشغول شکار تمرین بازیگران است. او از زمان ورود من به سالن تئاتر، همراه من بود و هنرمندانه لنز دوربین خود را برای انتخاب زاویه های مناسب فوکوس می کند. به گفته کارگردان نمایش ، این تئاتر در نیمه دوم سال در یکی از سالن های سطح شهر بر روی صحنه خواهد رفت. «رضا بختیاری» هم که سابقه زندگی 20 سال در آسایشگاه کهریزک را دارد و از هفت سالگی به دلیل بیماری رماتیسم به تدریج دچار معلولیت شده و در سن 32 سالگی نیز نابینا شده اما روحیه بسیار قوی و سخت کوشی دارد. او اجازه نداده است تا این محدودیت ها بر آتش عزم و اراده وی غلبه کند. رضا بختیاری با وجودی که سواد خواندن و نوشتن ندارد اما دستی بر نگارش دارد و تاکنون بیش از 10 نمایشنامه نوشته و حتی برخی از آنان را نیز در کهریزک کارگردانی کرده است. این هنرمند تئاتر با نمایش «مسافری از شیراز» که خودش نوشته و کارگردانی کرده در اولین جشنواره تئاتر معلولین استان تهران نوانسته مقام اولی را در این جشنواره کسب کند. او در نمایشنامه رستم و سهراب ، نقش نیاشا و کیکاوس را برعهده دارد. او می گوید: « من از ابتدا به رشته تئاتر و موسیقی علاقه داشتم و معلولیت من به گونه ای است که در رشته های دیگر نمی توانم فعالیتی داشته باشم و الان 18 سالی است که در بخش تئاتر کهریزک حضور دارم و با آقای میرنصیری در جشنواره مهرآیین و با تئاتر « و اما انسان » حضور داشتم که جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را از دست استاد عزت الله انتظامی دریافت کردم». او حضور در کلاس تئاتر را بسیار روحیه بخش می داند و می افزاید: « از زمانی که عضو کلاس های تئاتر کهریزک شدم دوباره اعتماد به نفسم را پیدا کردم به طوری که با وجود نابینا بودن و بیسواد بودن اما توانستم نمایشنامه 46 صفحه ای رستم و سهراب را در عرض سه روز حفظ کنم!» در حالی آنجا را ترک می کنم که با شادمانی در انتظار اجرای نمایش رستم و سهراب از هم اکنون روزشماری می کنم و خورشید که حالا درست بالای سر من قرار دارد و هم پای من ، محوطه آسایشگاه کهریزک را طی می کند نیز شادمان از اینکه توانسته است یک بار دیگر در جمع خورشید نشینان کهریزک بدرخشد. شهرام فدایی ، داود عبدی ، مجید مقدم ، سلمان خزایی ، حسن فتح اللهی ، حسن دروکی ، اسماعیل چراغی ، رضا خوشبخت ، رضا بختیاری، زهرا شاملو، شهربانو نواب زاده ،فرنگیس غروی ، گیتی پرچم، فریبا عزت پور ، معصومه سلیم صدیق ، خدیجه حسنی ، فاطمه نوری، فاطمه زنجانی ، مریم کشانی ، کوکب اورال ، سکینه بیات ، مریم کیانی ، زهرا شیخ الاسلام  از جمله بازیگران این نمایش هستند.گزارش از : مجید معافی ]]> تئاتر و موسیقی Tue, 29 Aug 2017 03:54:41 GMT http://www.honarnews.com/vdcgzq9y.ak9nx4prra.html خانه تنبور با حضور بزرگان موسیقی ایران افتتاح شد http://www.honarnews.com/vdcawuno.49nmm15kk4.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از ایلنا، مراسم افتتاحیه خانه تنبور در حالی روز سه‌شنبه (21 شهریور ماه) در روستای بانزلان برگزار شد که مسئولان و هنرمندانی چون حسین علیزاده، شهرام ناظری، کیهان کلهر، علی‌اکبر شکارچی، محمدرضا درویشی، نوید افقه، علی بوستان، علی ترابی و بسیاری از هنرمندان محلی و دوستداران موسیقی خودشان را به این روستای دورافتاده؛ رسانده بودند. حسین علیزاده در بخشی از این مراسم ضمن اشاره به حرکت ارزشمند علی‌اکبر مرادی که خانه تنبور را در ملک خصوصی‌اش و با هزینه‌های غیرارگانی ساخته، گفت: فکر می‌کنم در میان اتفاق‌هایی که برای ملت ایران افتاده؛ اتفاق امروز بسیار مهم است. امروز در برگزاری این مراسم هیچ تشنجی نیست و حضور این مردم در اینجا نیاز به هیچ مسئله حفاظتی ندارد. ما ایرانی هستیم و تنبور به همه ما تعلق دارد. ایران یکی از سرزمین‌های مهم دنیاست که فرهنگ‌های مهمی را در خود جای می‌دهد. ما از نظر فرهنگ موسیقی ثروتمند هستیم. هر نقطه‌ای از ایران فرهنگ موسیقی خاص خودش را دارد. چیزی که من می‌گویم تنها یک ادعا نیست و در سطوح دانشگاهی و تحقیقی این مسائل اثبات شده است. این موسیقیدان در ادامه افزود: متاسفانه سالیان درازی است که به موسیقی کم‌لطفی می‌شود اما می‌بینیم که این هنر در میان مردم جریان دارد. موسیقی مانند نفس است و نفس را نمی‌توان از مردم گرفت. وی ضمن اشاره به عنوان \"شوالیه\" که طی سال‌های اخیر به برخی هنرمندان ایرانی اهدا شده و خود او از گرفتنش امتناع کرده است، عنوان کرد: من به کرمانشاه غیرت دارم و از عاشقان موسیقی این منطقه هستم. امروز شهرام ناظری و کیهان کلهر دو نفر از استادان موسیقی که هر دو هم اهل کرمانشاه هستند، در میان ما حضور دارند. این دو هنرمند در جهان معروفند. نام هرکدام از این دو به تنهایی بیانگر بزرگی آنان است. نمی‌دانم چرا مجری برنامه سعی دارد بزرگی شهرام ناظری را با لقبِ «شوالیه» به رخ بکشد. شهرام ناظری خودش هنرمند بزرگی است و نیازی به لقب «شوالیه» ندارد. حسین علیزاده گفت: خود فرانسوی‌ها به ما می‌خندند وقتی می‌بینند هنرمندانمان را با لقبی صدا می‌زنیم که آنها به ما داده‌اند. من خودم نشان «شوالیه» را از دولت فرانسه قبول نکردم چراکه می‌خواستم با همین مسئله مقابله کنم. این آهنگساز افزود: گاهی در مطبوعات ایران برای کیهان کلهر که از دوستان من و از هنرمندان بزرگ ایران است، از عنوان‌هایی مانند هنرمند جهانی استفاده می‌کنند. یعنی ما ایران نداریم؟ چرا وقتی می‌خواهیم به هنرمندی جایگاه بین‌المللی بدهیم، «ایران» را حذف می‌کنیم! وی افزود: کلهر آهنگساز و کمانچه نواز بزرگ ایرانی است. با عنوان‌های غیرفارسی و غیرایرانی هنرمندانمان را خطاب نکنیم. اگر در فرانسه بدانند که ما به هنرمندمان «شوالیه» می‌گوییم به ما می‌خندند؛ این یعنی ما هنرمندمان را با عنوانی خطاب می‌کنیم که آنها به ما داده‌اند. شما در دنیای موسیقی جوایز و نشان‌های بسیاری گرفته‌اید، مبارک‌تان باشد و صدها جایزه دیگر هم حق‌تان هست که باید بگیرید اما نام‌تان برای بیان بزرگی‌تان کافی است. شهرام ناظری وقتی اسمش می‌آید قلب همه برایش می‌تپد پس نیازی به عنوان «شوالیه» ندارد. وی همنین عنوان کرد: هنرمندان بسیار دیگری هم در ایران هستند که نشان «شوالیه» را گرفته‌اند اما تنها به نامشان خطاب می‌شوند. محمدرضا شجریان هم نشان شوالیه گرفته اما همان نامش برای بیان بزرگی‌اش در هنر کافی است. شهرام ناظری نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: باعث سعادت من است که امروز به همراه دیگر استادان موسیقی در اینجا در خدمت شما هستیم. از همه کسانی که زمینه ایجاد این خانه تنبور را فراهم کرده‌اند، تشکر می‌کنم. از مرادی که زحمات بسیاری کشیده تشکر می‌کنم. از تمام مسئولانی که این برنامه را یاری کردند تشکر می‌کنم. تاریخ نام کسانی که در به سرانجام رسیدن این مراسم کمک کرده‌اند را به مهر یاد می‌کند. روسیاهی هم برای کسانی می‌ماند که نمی‌خواستند چنین مراسم باشکوهی برای افتتاح خانه تنبور برگزار شود. ناظری همچنین در بخش دیگری از این مراسم به درخواست مردم برای آوازخوانی‌اش پاسخ مثبت داد و دو قطعه را یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان کردی برای حاضران اجرا کرد. علی‌اکبر مرادی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: کسی که در تمام این دوران یار ما بوده، مهندس محمود بیات معمار این بناست. اینجا (خانه تنبور) مرکزی برای هنر است. اینجا جایی برای هنر والاست. پس به ما اجازه خدمت بدهید. همه ما بدون هیچ توقعی داریم کار می‌کنیم. اینجا خانه تنبور گوران یا کرمانشاه هم نیست؛ اینجا خانه تنبور است. محمدرضا درویشی نیز گفت: علی اکبر مرادی بی‌هیچ پشتوانه‌ای جان و مالش را برای تاسیس این خانه گذاشته است. امیدوارم جوانان تنبور نواز از کلِ نقاط استان و حتی استان‌های اطراف به این مکان بیایند. تنبور امروز یک ساز ملی است. یک ساز باستانی است. تنبور فقط یک ساز محلی نیست. هیچ جایی بهتر از خانه تنبور نمی‌تواند مقام‌های اصیل تنبور را به نسل‌های بعد منتقل کند. به استاد مرادی تبریک و خسته نباشید می‌گویم. خوش به حال همه ما که در اولین جشنواره تنبور هستیم. ]]> تئاتر و موسیقی Wed, 13 Sep 2017 10:39:32 GMT http://www.honarnews.com/vdcawuno.49nmm15kk4.html محمد رحمانیان در نشست موسیقی-نمایش ترانه های محلی http://www.honarnews.com/vgliryay.t1apztkcczb2t.x.html ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 27 Jul 2014 11:01:15 GMT http://www.honarnews.com/vgliryay.t1apztkcczb2t.x.html