هنر نیوز - پربيننده ترين عناوين ميراث فرهنگی :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/tourism Mon, 21 May 2018 01:46:25 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Mon, 21 May 2018 01:46:25 GMT ميراث فرهنگی 60 گودبرداری پارکینگ سعدالسلطنه در قزوین http://www.honarnews.com/vglf1cde.w6devw,iiygaw.p.html ]]> ميراث فرهنگی Tue, 30 Dec 2014 07:32:46 GMT http://www.honarnews.com/vglf1cde.w6devw,iiygaw.p.html دگرگونی بافت شهر تاریخی قزوین /1 http://www.honarnews.com/vglfjmde.w6d1jw,iiygaw.p.html ]]> ميراث فرهنگی Tue, 17 Feb 2015 09:50:48 GMT http://www.honarnews.com/vglfjmde.w6d1jw,iiygaw.p.html دگرگونی بافت شهر تاریخی قزوین /2 http://www.honarnews.com/vgljotea.uqehxubffvszu.w.html ]]> ميراث فرهنگی Tue, 17 Feb 2015 10:27:42 GMT http://www.honarnews.com/vgljotea.uqehxubffvszu.w.html هگمتانه گردشگران را فرا می خواند http://www.honarnews.com/vgljohea.uqetxubffvszu.w.html ]]> ميراث فرهنگی Wed, 06 Aug 2014 11:35:33 GMT http://www.honarnews.com/vgljohea.uqetxubffvszu.w.html زیارتگاه «قدمگاه» در نیشابور http://www.honarnews.com/vglcixqe.2bqi025aasl82.,.html ]]> ميراث فرهنگی Wed, 07 Aug 2013 07:20:13 GMT http://www.honarnews.com/vglcixqe.2bqi025aasl82.,.html موزه مقدم به روایت تصویر http://www.honarnews.com/vglc1eqp.2bqos25aasl82.,.html ]]> ميراث فرهنگی Sat, 15 Jun 2013 12:20:34 GMT http://www.honarnews.com/vglc1eqp.2bqos25aasl82.,.html شگفتی طبیعت در علیصدر http://www.honarnews.com/vglbg5bz.rhbagrquu8ipr.l.html ]]> ميراث فرهنگی Wed, 13 Aug 2014 11:58:47 GMT http://www.honarnews.com/vglbg5bz.rhbagrquu8ipr.l.html سوت دهمین «عقاب طلایی» در ایران شنیده شد http://www.honarnews.com/vdcc0iqo.2bqei8laa2.html به گزارش هنرنیوز ، این قطار که به «هتلی روی چرخ‌ها» معروف است و لاکچری‌ترین نوع آن در روسیه حرکت می‌کند، حدود دو هفته پیش از مسکو راه افتاد و یک هفته قبل، از مرز سرخس به ایران وارد شد، درحالیکه تا پیش از ناامنی‌های ترکیه و گسترش حمله‌های داعش در کشورهای منطقه، مبدأ حرکت آن از بوداپستِ مجارستان بود که با گذر از رومانی، بلغارستان و ترکیه از مرز رازی به ایران وارد می‌شد. عقاب طلایی نخستین قطار اروپایی بود که پس از چهار دهه موفق شد مجوز ورود به خاک ایران را از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی یک شرکت گردشگری ایرانی‌ بگیرد. ظاهر و خدمات لوکس این قطار که شبیه یک هتل با اتاق‌هایی دارای حمام و سرویس‌های بهداشتی اختصاصی بود توجه بسیاری از گردشگران خارجی که تا آن زمان از امکانات در ایران اطلاعی نداشتند و نگران وجود هتل و حتی وسیله نقلیه بودند، جلب و آن‌ها را متقاعد کرد که می‌توانند بدون نگرانی به ایران سفر کنند. سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) که نخستین عقاب طلایی به ایران آمد، مدیر انگلیسی آن گفت؛ تور جواهرات پارسی را تا یک سال بعد فروخته. قرار بود این قطار تا سال ۲۰۱۵ حدود ۹ سفر دیگر به ایران داشته باشد، اما ناامنی‌های ترکیه اوضاع را کمی تغییر داد. از سال ۹۵ برنامه حرکت این قطار به مقصد ایران دچار تحولاتی شد، مبدأ حرکت از بوداپست به مسکو منتقل شد و مرز ورود به ایران از غرب به شرق تغییر کرد تا گردشگران سفر ایمن‌تری را تجربه کنند. ابراهیم پورفرج ـ مجری برنامه سفر عقاب طلایی در ایران ـ به ایسنا گفت: جز مبدأ و مسیر حرکت این قطار، دیگر برنامه‌ها و حتی هزینه سفر با آن تغییر چندانی نداشته است، در واقع شرایط ترکیه بود که مجریان و سرمایه‌گذاران عقاب طلایی را بر آن داشت تا مبدأ حرکت را از مجارستان به روسیه تغییر دهند و قطار از مرز شرقی به ایران وارد شود. وی افزود: این تغییرات روی تعداد مسافران عقاب طلایی تاثیر گذاشت، چون قبلا که از مجارستان حرکت می‌کرد، در دسترس گردشگران بیشتری از اروپا و آمریکا قرار داشت و اعلام برنامه حرکت آن در اروپا تبلیغ بسیار خوبی در جذب گردشگران بیشتر از جهان برای سفر به ایران بود. ما با این قطار اساتید دانشگاه هاروارد و استفورد آمریکا را به ایران آوردیم. آن زمان بیشترین مسافران عقاب طلایی از آمریکا بودند، اما با انتقال مبدأ به روسیه این وضعیت تا حدی تغییر کرد، هرچند مسافران عقاب طلایی هنوز هم از اروپا، استرالیا و آمریکا هستند. این تورگردان گفت: مذاکراتی را با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شروع کرده‌ایم تا در صورت امکانِ تردد قطارها در خط آهن ترکیه ـ ایران و ورود از مرز رازی، برنامه و مبدأ حرکت این قطار به حالت قبل و کشور مجارستان برگردانده شود. این تصمیم در توسعه گردشگری کشور، تبلیغ ایران در غرب آن هم در شرایط حاضر و جذب گردشگران بیشتر، تاثیر زیادی دارد. پورفرج ادامه داد: حرکت قطار عقاب طلایی که از سال ۱۳۹۳ در ایران با اجرای سفرنامه پرطرفدار «جواهرات پارسی» آغاز شد، بدون وقفه در تمام این سال‌ها ادامه داشت و فقط دو سال پیش به خاطر مشکلات فنی که در مرز ترکمستان با تعویض «بوژی‌ها» پیش آمد، قطار روس امکان حرکت در ریل ایران را نداشت، بنابراین قطار ایرانی مجهز شده‌ای جایگزین آن شد که مسافرانش در روز با این قطار سفر می‌کردند و هنگام شب در هتل‌ها اقامت داشتند که امسال این مشکل برطرف شد و مسافران با همان قطار روس در ایران سفر می‌کنند. به گفته پورفرج، عقاب طلایی دوشنبه ۲۰ فروردین ماه، نخستین گروه از مسافران‌اش را در تهران پیاده کرد و با دومین گروه مسیر خود را در ایران ادامه داد که در پایان به همراه مسافرانش از مرز سرخس خارج خواهد شد. این قطار امسال دو سفر دیگر به ایران خواهد داشت. عقاب طلایی پس از تغییر مسیر، از مسکو راه می‌افتد و با گذر از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به ایران می‌رسد. این قطار در یک هفته از مشهد، کرمان، یزد، اصفهان، شیراز و تهران گذر می‌کند. در سفرنامه عقاب طلایی از شیراز، یزد، اصفهان و کرمان با عنوان جواهرات پارسی یاد شده است. ]]> ميراث فرهنگی Wed, 11 Apr 2018 05:31:54 GMT http://www.honarnews.com/vdcc0iqo.2bqei8laa2.html خروج اشیاء از موزه ملی ایران چگونه ممکن است؟ http://www.honarnews.com/vdcjvveh.uqemtzsffu.html به گزارش هنرنیوز ، با مطرح کردن صحبت‌هایی از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت دهم مبنی بر خروج ۶۰۰ هزار شیء تاریخی از موزه ملی ایران و نامشخص بودن سرنوشت آن‌ها که بیشتر شبیه حرف‌هایی بی‌پایه و اساس می‌ماند، بیشتر از این‌که سازمان میراث‌فرهنگی نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان دهد، رسانه‌ها و فعالان میراثی نسبت به آن‌هاعکس‌العمل نشان دادند. شاید هم هنوز مسئولان سازمان در شوک چگونگی مطرح کردن این امار و ارقام هستند که نتوانسته‌اند عکس‌العملی در شان این صحبت‌ها داشته باشند. با این وجود جبریئل نوکنده - مدیر کل موزه ملی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در حالی که بعد از گذشت بیش از ۲۴ ساعت از انتشارِ این خبر هنوز نتوانسته شوک خود را کنترل کند، مطرح کردن این صحبت‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه «لوور در تهران» را ناامن جلوه دادن ایران می‌داند. مدیر کل موزه ملی ایران با اشاره به روش‌های به دست آمدن آثار تاریخی که در اختیار موزه ملی ایران قرار می‌گیرند، آن‌ها را حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناسی، گمرکات، قاچاق یا دادگاهی می‌داند و می‌گوید: با تحویل آثار بر اساس هر دسته‌ای، فرم‌های مخصوص این آثار پر می‌شود و به امین اموالِ موزه تحویل داده می‌شود. او با بیان این‌که از دوره‌ی مدیریت گذشته موزه ملی ایران، این موزه آثار تاریخی گمرکی، قاچاق و نیروی انتظامی را تحویل نمی‌گیرد و آن‌ها در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان مبدأ قرار می‌گیرند، ادامه می‌دهد: فرم مخصوص آن آثار نیز در اداره کل هر استان بعد از انجام کارشناسی پر می‌شود. به گفته‌ی وی در فرم مخصوصِ هر شیء، نوع، اصالت، ابعاد، وزن و تاریخِ به دست آمدن شیء مشخص می‌شود و در نهایت امین اموال با امضای صورتجلسه آن‌ها را تحویل می‌گیرد. نوکنده با اشاره به متفاوت بودن آثار تاریخی قرارگرفته در موزه ملی ایران نیز می‌گوید: این اشیاء در دو دسته یافته‌های فرهنگی یعنی اشیای مطالعاتی یا اشیای موزه‌ای طبقه بندی می‌شوند که بعد از مطالعه و شناخت دقیق، آن‌ها در دفتر خاص خود ثبت می‌شوند و فرم‌های متعلق به هر کدام نیز پر می‌شود. شیء ‌در ادامه در یک صورت‌جلسه رسمی و با امضای نمایندگان ذی‌حسابی، اداره کل موزه‌ها اموال تاریخی، مدیر موزه و یگان حفاظت تحویل امین اموال می‌شود. او با تاکید بر این‌که فرم‌های این اقدام، چند جانبه‌اند و فرم‌های دو طرفه نیست که یکی بدهد و دیگری تحویل بگیرد، اظهار می‌کند: اداره کل ذی حسابی و امورمالی سازمان میراث فرهنگی، نماینده امور اقتصادی و دارایی است، آن‌ها نیز زیر این صورت‌جلسه را امضا می‌کنند، در ادامه این فرم به اداره کل امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌شود و آن‌ها نیز در جریان ورود شیء قرار می‌گیرند. خروج یک شیء تاریخی از موزه ملی ایران چطور اتفاق می‌افتد؟ مدیر کل موزه ملی ایران در توضیح روند خروج یک شیء تاریخی از موزه‌ی ملی ایران نیز می‌گوید: این‌طور نیست که شیء به راحتی وارد موزه یا از آن خارج شود، آثار موزه‌ای اموال فرهنگی تاریخی هستند که اجازه‌ی این کار برای ان‌ها و بر هر اساسی داده نمی‌شود. او با تاکید بر این‌که هر شیء تاریخی با هدف خاصی از موزه ملی ایران خارج می‌شود، توضیح می‌دهد: اشیای تاریخی موزه ملی ایران با چند هدف مشخص مانند برگزاری نمایشگاهِ داخلی یا خارجی برگزار می‌شود. اگر نمایشگاه در خارج از کشور برگزار شود، خروج آثار نیاز به مجوز هیأت دولت دارد، اما اگر قرار باشد آثار در موزه‌های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی نمایش داده شود، این درخواست بین موزه ملی ایران و موزه مقابل انجام می‌شود. به گفته‌ی وی، در این روند نخست به معاونت میراث فرهنگی کشور نامه‌نگاری می‌شود، در صورت موافقت، نامه‌ای نیز به اداره کل موزه‌ها فرستاده و بعد از بررسی هدفِ برگزاری این نمایشگاه، اگر موافقت اداره کل اعلام شود، در ادامه این اتفاق به امور اقتصاد و دارایی اعلام می‌شود که فلان شیء برای فلان نمایشگاه، به فلان نقطه‌ی مشخص می‌رود، در ادامه با اسکورتِ نیروی یگان حفاظت و پلیس پیشگیری، آثار از موزه ملی ایران به موزه‌ی مشخص شده منتقل می‌شود. او با بیان این‌که آثار نخست در محل موزه‌ی ملی ایران تحویل امین اموال موزه‌ی مقابل می‌شود، اضافه می‌کند: با این وجود بعد از انتقال آثار، امین اموال موزه ملی در موزه‌ی مقابل، پلمپ آثارِ خود را می‌زند و برمی‌گردد. انتقال دایم آثار تاریخی از موزه ملی به موزه‌ی دیگر وی همچنین در توضیح روند انتقال دائمی آثار تاریخی از موزه ملی ایران به موزه‌ای دیگر، مانند «موزه منطقه‌ای خراسان» می‌گوید: برای انجام این کار، با مجوز رئیس سازمان میراث فرهنگی، هماهنگی با پلیس پیشگیری و پلیسِ راه‌آهن چنین اقدامی انجام می‌شود. همه‌ی واگن‌ها با حضور و بررسی پلیس پیشگیری پلمپ می‌شوند و در نهایت امین اموال تک تک آثار را براساس تصویر، فهرست و ابعاد تحویل می‌گیرد. او با تاکید بر این‌که خروج هر شیء از موزه ملی ایران براساس مشخصات آن و با مجوز قانونی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: تحویل یا انتقال هر شیء تاریخی به راحتی امکان‌پذیر نیست، روند قانونی مشخصی دارد که باید به طور کامل انجام شود و در نهایت اسناد آن در چند دفتر مشخص در نهادهای دولتی مانند وزارت دارائی، یگان حفاظت، پلیس پیشگیری و بخش حمل و نقل انجام شده، ثبت می‌شود. وی همچنین در مورد روند انتقال آثار تاریخی از یک موزه به موزه‌ای غیر از موزه‌های تحت پوشش سازمانی ادامه می‌دهد: این کار به مجوزِ ریاست سازمان نیاز دارد، اما مجوز خروج آثار از یک موزه به موزه‌ی میراثی دیگر فقط نیازمند امضای معاون میراث فرهنگی است. با نامه‌ی موزه به اداره کل موزه‌های استان، این درخواست به معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی داده می‌شود، در ادامه با موافقت او، مدیر کل استان تهران این درخواست را مطرح کرده و سپس این پروسه به معاونت ذی حسابی می‌رسد و این چرخش به صورت طبیعی بار دیگر انجام و صورت جلسه می‌شود. مخازن موزه ملی ایران ظرفیت ۳ میلیون مواد فرهنگی را دارد نوکنده همچنین در پاسخ به پرسش ظرفیت تکمیلی مخازن موزه ملی ایران، می‌گوید: ما در موزه ملی ایران، حدود سه میلیون مواد فرهنگی داریم. مواد فرهنگی از نظر ما قطعات شکسته سفال، استخوان، اشیای سالم، سکه‌ها و حتی ابزار سنگی هستند که در این میان حدود ۴۰۰ هزار شی موزه‌ای قرار گرفته‌اند ، هر چند با تلاش باستان شناسان می‌توان آن‌ها را جزو اموال موزه‌ای نیز حساب کرد. ادامه‌دار بودن مطالعه و ساماندهی اموال فرهنگی در موزه‌های بزرگ دنیا او با تاکید بر این‌که روند ورود و خروج اموال فرهنگی موزه‌ها به طور کامل مشخص است، این پرسش را مطرح کرد که «باآیاآیا روند ساماندهی و مطالعه اموال فرهنگی در موزه‌های بزرگ دنیا تمام شده است، مثلا لوور همه اموال خود را ساماندهی کرده است و موفق شده که همه‌ی آثار خود را در شبکه کاتالوگ آنلاین قرار دهد؟» وی خود پاسخ می‌دهد: «به ضرس قاطع می گویم خیر. می‌دانم اکنون همتایان فرانسوی در موزه لوور اشیای شوش را ساماندهی ویژه می‌کنند تا نام‌شان را در کاتالوگ آنلاین ثبت کنند. ممکن است حتی قطعات شکسته‌ی درون موزه‌ها به عنوان آثار مطالعاتی قابل بررسی باشد.» او ادامه می‌دهد: انجام این کارها در موزه‌های مختلف دنیا حتی لوور یا موزه بریتانیا نیز انجام می‌شود. این بررسی‌ها به کار مداوم و تشخیص مواد فرهنگی بستگی دارد، اما دلیل نیست که مدرکی از اشیای موزه‌ای نداشته باشیم. موزه ملی ایران وظیفه غنی‌سازی موزه‌های دیگر را دارد مدیر کل موزه ملی ایران، وظیفه‌ی این موزه به عنوان موزه مادر ایران را ساماندهی، غنی‌سازی و تجهیز آثار استان‌ها می‌داند و بیان می‌کند: علاوه بر این وظیفه موزه، ممکن است موزه ملی ایران نیز نیاز به تجهیز ویترین‌های خود داشته باشد، بنابراین به عنوان مثال مدتی پیش از خراسان شمالی درخواست کردیم که یک ویترین مربوط به فرهنگ‌های پیش ازتاریخِ حوزه‌ی خراسان شمالی دراختیار موزه ملی ایران قرار دهد، که این کار با هماهنگی اداره کل موزه‌ها و مجوز حوزه ریاست انجام شد. وی با تاکید بر این‌که برای انتقال اموال اداری از موزه ملی ایران حتی در حد یک دفتر باید پروسه اداره اموال و هماهنگی با اداره اقتصادی انجام شود، می‌گوید: چطور می‌توان اموال فرهنگی تاریخی یک کشور که شناسنامه‌ی ملت است را به همین راحتی جابجا کرد، این حرف‌ها نشان می‌دهد مدیری که این صحبت‌ها را می‌کند، آشنایی با امور موزه‌داری ندارد. چطور یک معاون رییس جمهور از حداقل قوانین حوزه‌اش اطلاع ندارد؟ او بابیان این‌که فرد مطرح کننده‌ی این خبر - انتقال ۶۰۰ هزار شیء تاریخی از موزه ملی ایران- به عنوان رییس وقت سازمان میراث فرهنگی دستِ کم باید مقررات مسئولیت سازمانی خود را بداند، ادامه می‌دهد: وی هشت ماه رئیس یک سازمان در حد معاونت ریاست جمهوری بوده و دستِ‌کم اطلاعات و قوانین جابجایی اموال فرهنگی را نخوانده است. اما در این شرایط که آثار موزه لوور در تهران است، مصاحبه می‌کند. امنیتی که از کشورمان سلب می‌کنیم نوکنده با بیان این‌که اکنون موزه ملی ایران با برگزاری موزه لوور در تهران اهمیت و استعدادهای موزه‌داری خود را به رخ دنیا کشیده‌ است این صحبت‌ها مطرح شده‌اند، ادامه می‌دهد: با بیان این حرف‌ها امنیت کشور را زیرسوال برده‌اند. مدیر کل موزه ملی ایران توضیح می‌دهد: زمانی‌که می‌خواهیم آثار نمایشگاهی در سطح بین‌المللی برگزار کنیم، کشور دعوت شده یک فرم با نام \"گزارش تسهیلات\" به کشور مبدأ می‌دهد تا امکانات، تجهیزات و دوربین‌ها و ابزار خود برای محافظت از آثار تاریخی آن کشور را اعلام کند تا وضعیتِ حفاظتِ امنیت و موقعیت موزه چطور است؟ این اطلاعات به صورت محرمانه بین موزه‌ها رد و بدل می‌شود و بعد ازدریافت تفاهم نامه و قبل از رد و بدل کردن قراردادِ اشیا، موزه‌ها موظف به پر کردن و ارائه‌ی این فرم‌ها هستند. نوکنده با اشاره به اتفاقی که در زمان مبادله تفاهم‌نامه‌ها بین موزه ملی یاران و موزه کره جنوبی برای برگزاری نمایشگاه چند ماه گذشته در ایران رخ داده می‌گوید: زمانی که مسئولان موزه‌ی کره‌ای برای قرارداد نمایشگاه به موزه ملی آمده بودند، به آن‌ها گفتم در کنار موزه ملی ایران، وزارت امور خارجه قرار گرفته است، حتی میدان مشق را به او نشان دادیم، او از این اتفاق خوشحال بود چون می‌دانست که شعاع وزارت امور خارجه مهمترین و حساس‌ترین مرکز امنیتی هر کشور است که امنیت بسیار بالایی دارد. او با اشاره به استقرار کیوسک نیروی انتظامی در ابتدای ورودی موزه ملی ایران در کوچه‌ی «پروفسور رولن» ادامه می‌دهد: در این شرایط چطور ممکن است ۶۰۰ هزارشیء ظرف یک شب از موزه ملی ایران خالی شود؟ به نظر می‌رسد مطرح کننده‌ی این صحبت‌ها یا با عدد ۶۰۰ آشنا نیست یا هزار را نمی شناسد! ساماندهی انبارهای موزه ملی ایران در ایستگاه ساماندهی ایران باستان مدیر کل موزه ملی ایران در ادامه در مورد وضعیت ساماندهی انبارهای موزه ملی ایران، با بیان این‌که ساماندهی در انبارهای یک موزه مراحل مختلف دارد، نیز توضیح می‌دهد: ساماندهی در همه‌ی انبارهای این موزه انجام شده‌اند. دو فاز اول ساماندهی یکی از انبارهای موزه به پایان رسیده و در فاز سومِ آن قرار استآثار مخزن موزه ایران باستان، به یک مخزنِ جدید در بخش دوران اسلامی منتقل شود که زیرساختِ آن کاملا محیاست و فضا آماده شده است، اکنون نیز موزه ملی ایران در حال تولید قفسه‌های امن و استاندارد برای جابجایی آثار است. او هدف موزه ملی ایران از انجام این ساماندهی را تبدیل طبقه همکف موزه ایران باستان به فضای موزه‌ای اعلام می‌کند و می‌گوید: طبقه زیرزمین موزه ایران باستان که محل نگهداری آثار ساماندهی شده بود، اکنون با این جابجایی فضای مورد نیاز در مخزن منفی دو موزه دوران اسلامی درست شده است، خوشبین هستیم تا چند روز دیگراعتبار به این پروژه به صورت کامل تعلق می‌گیرد و با انجام عملیات ففسه بندی آن، پروژه تکمیل می‌شود. وی تاکید می‌کند: از آثاری که باید منتقل شوند عکس، فیلم و لیبل تهیه شده و همگی جعبه‌ی مشخصی از اطلاعات دارند. به گفته‌ی نوکنده؛ بازسازی موزه‌ی ایران باستاندر دو طبقه بالا و پایین در دستور کارِ امسال موزه ملی ایران است، تاکنون مطالعات انجام شده و فاز اول آن نیز تائید شده است. این حرف، حتی ارزش پاسخ دادن ندارد محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: معتقدم چنین صحبت‌هایی حتی ارزش پاسخ دادن هم نیست. گوینده مطلب در مورد صحبت‌هایش حتی دلیل و مدرکی ارایه نداده است. او که در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۶ به مدت ۱۰ سال مدیر کل موزه ملی ایران بوده است، ادامه می‌دهد: اموالی که در موزه‌ها هستند همگی ثبت شده و در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی هستند. از سوی دیگر این آثار تحویل هیات امنای اموال موزه است، یک عدد شیء نیز به هیچ وجه از موزه ملی ایران کم نشده است. وی با بیان این‌که آثار منتقل شده به موزه‌های دیگر را نمی‌توان جزو آثار گم شده محسوب کرد، تاکید می‌کند: همه‌ی آثار موزه‌های شناسنامه دار هستند، قطعا مدیر کل موزه ملی لیران، صورت جلسه‌ی همه آثار منتقل شده به موزه‌های دیگر را دارد. ایسنا ]]> ميراث فرهنگی Wed, 14 Mar 2018 04:51:31 GMT http://www.honarnews.com/vdcjvveh.uqemtzsffu.html دید و بازدیدهایی که گران تمام شدند http://www.honarnews.com/vdcbw8b9.rhb0wpiuur.html به گزارش هنرنیوز ، این روزها صف برخی از موزه‌ها بلند و باعث خوشحالی بسیاری از مسؤولان شده؛ این در حالی است که برخی از مردم چون تجربه خوبی از شلوغی‌ها نداشتند و شاهد بی‌ملاحظگی‌های فرهنگی بودند به دوستان و آشنایان خود رفتن به موزه‌ها در این ایام را توصیه نمی‌کردند. اما چه رفتارهایی موجب می‌شود ما تجربه خوبی از بازدید یک موزه نداشته باشیم؟ زمانی که برای خرید بلیت، صف را رعایت نمی‌کنیم و وقت فروشنده بلیت و افراد دیگری که در صف ایستاده‌اند را با ارائه کارت‌های متفاوت برای تخفیف می‌گیریم، در حالی که ۲۵۰۰ یا ۵۰۰۰ هزار تومان بهای بلیت مبلغ ناچیزی است در حدی که حتی نمی‌توان با آن یک کالای اساسی در زندگی روزمره خریداری کرد. این مبلغ ناچیز در واقع برای افزایش بینش فرهنگی و احترام به خودمان هزینه می‌شود. چرا سعی می‌کنیم سن فرزندانمان را کمتر از آنچه هست به بلیت‌فروش نشان دهیم تا از پرداخت هزینه و خرید بلیت برای آنها شانه خالی کنیم؟ شاید با این کار، مسؤول فروش بلیت موزه را متقاعد کنیم، اما به کودکان‌مان دروغ گفتن و ناهنجاری اجتماعی را آموزش می‌دهیم که در اصل تربیت خودمان را زیر سوال برده‌ایم. ممکن است با لمس کردن و دست کشیدن به آثاری که در موزه‌ها قرار دارند، آلودگی‌هایی را به اشیاء منتقل یا به آن‌ها آسیب وارد کنیم به همین دلیل است که کارشناسان موزه با دستکش اشیاء را جابه‌جا می‌کنند و این آثار را در محفظه شیشه‌ای نگهداری می‌کنند. خط قرمز اطراف برخی از اشیاء موزه‌ای را برای بازدیدکنندگان گذاشته‌اند و وقتی از آن عبور می‌کنیم با تذکر کارشناس موزه مواجه می‌شویم و نظر دیگر بازدیدکننده‌ها را به خودمان جلب می‌کنیم، در واقع با این کار شخصیت خودمان را زیر سوال می‌بریم. عکاسی با فلاش به آثار موزه‌ای آسیب وارد می‌کند به همین دلیل هم بارها به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود بدون فلاش عکاسی کنند. وقتی به شکل پارتیزانی جلوی افرادی که در حال تماشای آثار هستند، ظاهر می‌شویم تا از آن شئ عکس بگیریم، بازدیدکنندگان دیگر را عصبانی می‌کنیم. تماشای هر اثر مدت زمانی دارد که باید آن را به شکلی تنظیم کنیم که فرصت تماشای آثار را به افراد دیگر هم بدهیم. گاهی افرادی دیده می‌شوند که سعی می‌کنند اطلاعات‌شان را به رخ دیگران بکشند و برداشت‌شان از هر اثر را با صدای بلند فریاد بزنند که فارغ از آلودگی صوتی در محیط فرهنگی موزه، شاید اطلاعات یا برداشت اشتباهی را به دیگران منتقل کنند. برخی هم به جای آن‌که خودشان موزه را ببینند، تمام گالری‌ها و اشیاء را از اینستاگرام برای یک یا نهایت دو بازدیدکننده به صورت زنده پخش می‌کنند. در نهایت هم اگر از آن‌ها درباره یکی از آثار شاخص بپرسید با آنکه از همه آثار فیلم گرفته‌اند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. آن‌هایی که فضای موزه را برای صحبت کردن با صدای بلند و قدم زدن در سالن‌ها انتخاب می‌کنند هم می‌توانند بدون پرداخت هزینه برای دیدن آثار فرهنگی و تاریخی و ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای دیگران، به پارک بروند. علائم هشداردهنده و توضیحات مربوط به آثار هر چند هم که کوتاه و گُنگ باشد، برای زیبایی نصب نشده‌اند، دست‌کم این‌که اطلاعات جزئی درباره یک اثر می‌دهند. دستمال کاغذی مچاله شده و بطری خالی آب وزن و حجم زیادی ندارند و با رها کردن زباله‌هایمان روی صندلی یا محفظه‌های شیشه‌ای فقط باعث تاسف بازدیدکنندگان دیگری که این صحنه را می‌بینند، می‌شویم. ایسنا ]]> ميراث فرهنگی Mon, 02 Apr 2018 19:50:36 GMT http://www.honarnews.com/vdcbw8b9.rhb0wpiuur.html