هنر نیوز - آخرين عناوين راديو و تلويزيون :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/radiotv Thu, 05 Dec 2019 19:38:50 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Thu, 05 Dec 2019 19:38:50 GMT راديو و تلويزيون 60 فصل دوم «نون.خ» کلید خورد http://www.honarnews.com/vdcjyaeh.uqeaazsffu.html به گزارش هنرنیوز ، فصل دوم سریال «نون.خ» که برای پخش در ماه رمضان سال ۹۹ آماده می‌شود به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی کلید خورد. فصل اول این سریال نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما پخش شد و حالا عوامل، تصویربرداری فصل دوم این سریال را آغاز کرده‌اند. شب گذشته ۱۲ آذرماه سکانس‌هایی از این سریال تصوویربرداری شده و عوامل به صورت شب کار و تا صبح امروز در حال ضبط اولین سکانس‌ها از فصل جدید این مجموعه بوده‌اند. سریال «نون.خ» توسط امیر وفایی و محمد تنابنده به نگارش درآمده و بخشی از بازیگران فصل قبلی در این فصل نیز حضور دارند. بازیگرانی از جمله سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، نعیمه نظام دوست، سیروس میمنت، شیدا یوسفی، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند و… در فصل اول این سریال در نوروز ۹۸ به ایفای نقش پرداختند. در صحنه‌هایی که شب گذشته تصویربرداری شده است برخی از بازیگران اصلی که پیش از این هم در بخش‌های کردنشین سریال بوده‌اند، حضور داشتند. ]]> راديو و تلويزيون Thu, 05 Dec 2019 04:12:53 GMT http://www.honarnews.com/vdcjyaeh.uqeaazsffu.html فصل جدید «نفوذ» به دهه فجر نمی‌رسد/ پخش در سال آینده http://www.honarnews.com/vdcizya3.t1ayw2bcct.html به گزارش هنرنیوز ، «محسن علی اکبری» تهیه کننده سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره زمان پخش این سریال گفت: تا پایان تصویربرداری سریال زمان کمی باقی مانده است، اما از آنجایی که مرحله پس تولیدمان حدود ۶ ماه زمان می‌خواهد، به پخش در دهه فجر امسال نمی‌رسیم. وی در ادامه با اشاره به پیشروی در تولید این سریال نیز بیان داشت: به تازگی تصویربرداری در قزوین به پایان رسیده است و در حال حاضر گروه تولید به تهران آمده‌اند و از دو روز آینده در شهرک سینمایی غزالی سکانس‌های مربوط به دیوار سفارت آمریکا را مقابل دوربین خواهیم برد. این تهیه کننده درباره اینکه ساخت لوکیشن‌های این سریال تمام شده است؟ گفت: ساخت دیوار سفارت آمریکا در شهرک غزالی و سایت کبکان در شمال کشور به پایان رسیده است. به گزارش فارس، این پروژه بر اساس استنادهای موجود در سیستم کشور قبل از انقلاب و به نوعی برخورد نیروهای انقلابی با فضاهایی که در اختیار جاسوسی امریکا بعد از انقلاب بود بر اساس استنادهای تاریخی است و مشاور فیلم نامه و ناظر کیفی مهدی ارگانی است که از مطلعین این حوزه است و تقریبا تمامی موارد مد نظر با تائید او پیش رفته است. نفوذ با این هدف ساخته می‌شود که تاثیر منفی حضور بیگانگان را در داخل کشور به تصویر بکشد و در نهایت می‌خواهد برای نسل جوان و نوجوان این سوال را پاسخ دهد که چرا به سفارت امریکا لانه جاسوسی می‌گویند. ما در سریال می‌بینیم که سایت‌های مختلف جاسوسی در اقصی نقاط کشور، مثل سایت کپکان کارش جاسوسی است و گزارش‌هایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا می‌داده است و از آنجا به وی آی ای منتقل می‌کردند. «نفوذ» در سه فاز پیش‌بینی شده، فاز یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فاز‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد و تولید فاز اول دو سال به طول می‌انجامد. تصاویر مربوط به فاز اول در تهران، فاز دوم در روستای قرق آباد، فاز 3 در خجیر، فاز 4 در گنبد و مشهد و همچنین فاز ۵ در تهران ضبط خواهد شد. سری دوم این سریال از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد. امین اسکندریان (مهدی نقش اول سریال)، کیمیا اکرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی (نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بکتاش)، صالح میرزا آقایی (سرهنگ شریف زاده)، شهره لرستانی (مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی (استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد (دانشفر)، ماشاله شاه مرادی (حاج عرفان)، کاوه سماک باشی (سروان عباسی)، امیرمحمد زند (حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی (شهره)، نجوا صاحب الزمانی (ثریا)، فاطمه بیگی (ناهید)، محمد جواد جعفرپور (قاسم)، جلال فاطمی (سرهنگ دیویس) بازیگران ایرانی این سریال و فیلیپ ساترکین (مایکل مترینکو)، سامی بابو (چارلز جونز) از بازیگران خارجی این سریال هستند. صالح میرزا آقایی، حمید گودرزی نقش نفیسی، رحیم نوروزی صلح‌گو، جلیل فرجاد در نقش روحانی، علیرام نورائی، احمد نجفی نقش پرویز و ... نقش‌هایی بازی می‌کنند که اینها عینا واقعی است. به گزارش فارس، مشاور فیلم نامه سریال «نفوذ» مهدی ارگانی، مجری طرح محمود غلامی، مدیر هنری عبدالحمید قدیریان هستند و نویسندگی و کارگردانی این پروژه را جواد شمقدری به عهده دارد. ]]> راديو و تلويزيون Sun, 01 Dec 2019 23:15:03 GMT http://www.honarnews.com/vdcizya3.t1ayw2bcct.html "موچین" وارد پیش تولید شد/حسین تبریزی به شبکه نمایش خانگی می‌آید http://www.honarnews.com/vdchiqnw.23nqxdftt2.html به گزارش خبرنگار هنرنیز ، سریال كمدي\"موچین\" به نویسندگی و کارگردان حسین تبریزی و تهیه کنندگی میثم آهنگری با مشاركت اداره كل تامين و توليد تلويزيون‌هاي تعاملي برای پخش در شبکه نمایش خانگی این روزها مراحل پیش تولید خود را سپری می‌کند. فصل اول این سريال پر بازیگر که اذرماه کلید می‌خورد در ١٣ قسمت ٤٥ دقيقه‌اي توليد خواهد شد. در خلاصه داستان موچين آمده است: \"انصاف نیست كه دنیا آنقدر کوچك باشدکه آدم های تكراري را روزی صد بار ببینیم…و آنقدربزرگ باشد که نتوانیم آن کسی را که میخواهیم حتي یک بار ببینیم\" در اين كمدي رمانتيك جمال گلی به عنوان جانشين تهيه و سيروس ذوالفقاريان به عنوان مجري طرح حضور خواهند داشت. همچنین حسین تبریزی فیلم سینمای \"سلام علیکم حاج آقا\" را نيز در نوبت اکران دارد. ]]> راديو و تلويزيون Thu, 14 Nov 2019 05:28:35 GMT http://www.honarnews.com/vdchiqnw.23nqxdftt2.html بازپخش فیلم «آقای رییس جمهور» به دلیل استقبال مخاطبان http://www.honarnews.com/vdcai0no.49n0u15kk4.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی شبکه سه سیما، فیلم «آقای رییس جمهور» ساخته ابوالقاسم طالبی جمعه ۱۷ آبان‌ماه از شبکه سه سیما پخش شد و حالا قرار است دوباره روی آنتن برود. به دلیل استقبال مخاطبان از این فیلم قرار است این اثر روز سه شنبه ۲۱ آبان بعد از خبر ساعت ۲۲ روی آنتن برود. پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی به روند توقیف این فیلم، حضور بی سرو صدای آن در شبکه نمایش خانگی و همچنین پخش آن از تلویزیون بعد از ۱۸ سال خبر داده بود. ]]> راديو و تلويزيون Sun, 10 Nov 2019 22:40:56 GMT http://www.honarnews.com/vdcai0no.49n0u15kk4.html از گریم جنجالی تا پایان هندی؛ متن و حاشیه فصل سوم «ستایش» http://www.honarnews.com/vdcftvd1.w6de1agiiw.html به گزارش هنرنیوز ، «ستایش» بدون شک یکی از پرسروصداترین سریال های تلویزیون در ۱۰ سال اخیر است، سریالی که پس از پخش فصل اول توانست بخش عمده تماشاگران تلویزیون را با خود همراه کند و همین اتفاق بهانه‌ای شد تا سازندگان در پی ساخت فصل‌های بعدی این مجموعه بربیایند و فصل دوم و سوم این سریال را روانه آنتن کنند. فصل سوم «ستایش» که تنها چند روز از پایان آن گذشته است، از دو فصل قبل حواشی و جنجال‌های بسیاری داشت که بعضا با واکنش عوامل و سازندگان هم همراه شد، از تیتراژ پایانی و گریم بازیگران گرفته تا پایان‌بندی. حال که تب این سریال هنوز داغ است و اخبار آن برای مخاطبان جذاب، بر تمامی اتفاقات و حواشی که این سریال پشت سرگذاشت مروری خواهیم داشت. گریمی که در همان قسمت‌های نخست جنجالی شد اولین و پرسروصداترین حاشیه سریال «ستایش» که در همان قسمت‌های آغازین سریال با واکنش‌های متعدد و متنوعی رو به رو شد، گریم بازیگران این سریال و به طور ویژه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش بود. چرا که او در سری دوم این سریال گریم زنی میان‌سال را داشت، در سری سوم و جدید این سریال جوان شده و همین موضوع دوباره سوژه نقد و حتی طنزپردازی کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. اتفاقی که واکنش آرمان زرین‌کوب، تهیه‌کننده سریال را به همراه داشت، واکنشی که چندان قابل پذیرش نبود و خود آن نیز دستمایه نقد و طنازی‌ها شد. توضیح زرین‌کوب به این شرح بود: «ما در سریال «ستایش۱» با یک زن ۲۰ ساله رو به رو بودیم و در فصل دوم با یک زن ۴۰ ساله و حالا در فصل سوم که این شب‌ها روی آنتن شبکه سه می‌رود شاید در روند داستانی تنها چند ماه از فصل دوم گذشته باشد. این انتقادها پیش از این، نسبت به فصل دوم هم وجود داشت. «ستایش ۲» هم که شروع شد عده‌ای گفتند چرا ستایش پیر نشده و با یک عینک چهره‌اش تغییر کرد، اما اگر به اطراف خود نگاه کنید خانم ۴۰ ساله پیر نیست که بخواهیم او را پیر کنیم و به صورتش چروک اضافه کنیم.» البته این مسئله تنها محدود به نرگس محمدی نمی‌شد و وقتی گریم سایر بازیگران را با دو فصل گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که تنها حشمت فردوس ظاهرش تغییر کرده است و سایر بازیگران هیچ خط یا چینی اضافه‌تر به صورتشان نیامده است. این اتفاق انتقاد اهالی سینما و تلویزیون را نیز به همراه داشت و پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما با اعتراض به این اتفاق، گفت: «به دلیل هزینه‌های بالا، تلویزیون خیلی برای گریم وقت نمی‌گذارد، طراحی معنایی ندارد و بیشتر به دنبال زیبایی‌سازی است.» عبدالرضا اکبری، بازیگر پیشکسوت هم درباره‌ گریم بازیگر نقش اول سریال «ستایش» که انتقادهایی را به همراه داشته است، گفته بود: من چیزی از مسائل پشت پرده نمی‌دانم و اطلاعی از گفت‌وگوهایشان ندارم اما به عنوان یک مخاطب این گریم را نمی‌توانم بپذیرم. چطور هنرپیشه‌های مرد گریم می‌شوند و تغییر چهره می‌دهند اما هنرپیشه زن که محور اصلی این سریال است، نباید این اتفاق برایش بیفتد، به نظرم یا باید گریم را باورپذیر می‌کردند یا فرد دیگری را جایگزین این نقش می‌کردند. راهکار سازندگان برای پر کردن جای بازیگر به جم رفته یکی از ابهامات مخاطبان پیش از آغاز این فصل، انتخاب بازیگر نقش صابر بود، چون رامسین کبریتی که در دو فصل گذشته ایفاگر این نقش بود، پس از پایان فصل دوم «ستایش» رهسپار خارج از کشور شد و در شبکه تلویزیونی جم فعالیت خود را آغاز کرد. این اتفاق باعث شد تا سازندگان سریال برای انتخاب نقش صابر در فصل جدید راه‌حلی فارغ از سپردن نقش به بازیگری دیگر پیدا کنند. در قسمت‌های ابتدایی این فصل، شخصیت صابر از سریال حذف نشد و در برخی از سکانس‌ها به شکلی مبهم و غیرواضح به چشم آمد. اما شاید سازندگان «ستایش» هم به این نتیجه رسیدند که تداوم این روند برای مخاطب چندان جذاب نیست، به همین دلیل برای پایان حواشی، داستان سریال به شکلی پیش رفت که شخصیت صابر کشته و از فیلمنامه حذف شد. این در حالیست که پیش‌تر هم شاهد حضور بازیگران شبکه جم در سریال‌های تلویزیونی و همچنین روی صحنه تئاتر بوده‌ایم، مانند رابعه اسکویی که پس از بازگشت به ایران و ابراز ندامت از حضورش در این شبکه، توانست در سریال تلویزیونی «گاندو» مقابل دوربین برود. تیتراژی که خیلی زود دستمایه طنز شد از دیگر نکاتی که این سریال در طول پخش تجربه کرد، کیفیت پایین ترانه و موسیقی تیتراژ پایانی‌اش بود شهاب مظفری خواننده آن بود. در واقع محتوای ضعیف و سطح ادبی نازل ترانه این تیتراژ حسابی مورد توجه طنزپردازان قرار گرفت و با ابیات آن تصاویر و کلیپ‌های بسیاری در فضای مجازی ساخته شد. این اتفاق البته با واکنش خواننده تیتراژ نخست «ستایش» رو به رو شد؛ اشکان کمانگری در پاسخ به برخی حاشیه‌های پیش آمده در روزهای اخیر پیرامون حضورش در تیتراژ سریال «ستایش» و مقایسه این قطعه با تیتراژ پایانی سریال به خوانندگی شهاب مظفری اشاره کرد و گفت: در این یکی دو روزه در فضای مجازی برخی مطالب را می‌خواندم که تلاش می‌کردند بنده را در تقابل با هنرمند عزیز آقای شهاب مظفری قرار دهند. در حالی که موسیقی من کاملا دنیای متفاوتی دارد و این تفاوت چیزی از ارزش‌های ارائه انواع موسیقی در جامعه کم نمی‌کند. بنابراین مایلم شرایط به گونه‌ای باشد که به این حاشیه‌ها دیگر دامن زده نشود. البته چهره‌های شاخص حوزه موسیقی در گفت‌وگوهایی که با خبرآنلاین داشتند، علت این افت کیفیت را در مسایلی چون آگاه نبودن خوانندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان، ارزش قائل نشدن خوانندگان و نداشتن دانش موسیقایی و ... دانستند. واکنش بازیگران به انتقادها و حواشی در این بین بازیگران هم در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های متعددی که داشتند به انتقادها و حواشی که این سریال را دستمایه طنز کابران کرده بود واکنش نشان دادند. از جمله مهدی میامی، بازیگر نقش غلامی در «ستایش» که علت انتقادها را علاقه زیاد مردم به این سریال دانست و به خبرآنلاین گفت: «به نظرم این حجم از انتقادات و همجه‌های وارد شده به سریال نشان می‌دهد که «ستایش» بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته که درباره آن صحبت می‌کنند و یک عده هم مخالف هستند. اگر مورد توجه قرار نگرفته بود کسی حتی اسم آن را هم نمی‌آوردند.» او درباره انتقادها از گریم بازیگران سریال هم بیان کرد: «من فکر می‌کنم که گریم این فصل از سریال یکی از گریم‌های خوب است. همین گریم خود من را اگر ببینید و با فصل اول مقایسه کنید مشخص است که بیست سال از موضوع گذشته گریم خانم ستایش هم همینطور؛ یک عده می‌گویند جوان‌تر شده اما اصلا جوان‌تر نشده است به دلیل اینکه در واقعیت یازده سال از فصل اول سریال می‌گذرد و اگر به طور طبیعی نگاه کنیم گریم، می‌شود همانی که هست. اما مردم از گریم انتظار دارند که ستایش یک پیرزن عجوزه و شکسته شود یعنی به عبارتی انتظار کلیشه دارند و توقع متفاوت مردم باعث شده که این موضوع مطرح شود. به عبارتی تعریف کسانی که از این گریم انتقاد می‌کنند اشکال دارد.» شهرام پوراسد، بازیگر نقش مهدی مظفری هم علت موفقیت «ستایش» را اینچنین توضیح داد: «آقای مطلبی بسیار قاطعانه ‌گفتند که فصل سوم بسیار پر چالش تر و جذاب‌تر از دو فصل قبل نگاشته شده و معتقد بودند حتی از فصل یک پربیننده‌تر خواهد بود. آن زمان که من دعوت شدم فیلم‌نامه به طور کامل آماده نشده بود و سیناپس را خواندم. بعد که فیلمنامه آماده شد و شروع به خواندن کردم متوجه این جذابیتها شدم و نقش را پذیرفتم. با توجه به اینکه در دنیا سریال‌ها به سمت ساخت فصل‌های بعدی ‌پیش می‌روند به این جهت که در واقع بیننده‌های بالفعل خود را دارند و به طور معمول در فصل‌های بعدی می‌توانند مخاطبین خود را حفظ کنند. گمان می‌کنم ستایش هم از این قانون بی بهره نباشد و مورد اقبال عمومی قرار گیرد.» البته در این بین برخی از بازیگرانی که در فصول قبلی سریال بازی کرده بودند، از کیفیت فصل سوم گلایه کردند، مانند شیوا خنیاگر که گفت: «در فصل سوم سریال «ستایش» می‌بینید که کاراکتر ستایش با وجود اینکه پیرتر شده نه تنها هیچ تغییری در صورتش رخ نداده بلکه چهره ستایش نسبت به فصل دوم جوان‌تر به نظر می‌رسد و این اتفاق عجیب که مورد انتقاد همه مخاطبان قرار گرفته با توجیهاتی از سوی عوامل سریال روبرو شده که به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.» پایانی که به دل مخاطبان ننشست قسمت پایانی این سریال در حالی روی آنتن رفت که انتظار مخاطبان را برآورده نکرد و بسیاری از چنین پایان بندی که سازندگان برای «ستایش» در نظر گرفته بودند، انتقاد داشتند. در واقع بسیاری معتقد بودند که فصل سوم این سریال را تلویزیون برای آنکه دستش از برنامه‌ای که مخاطب را پای تلویزیون بنشاند خالی است ساخته و پخش کرده است. از طرف دیگر بسیاری پایان بندی سریال را با فیلم‌های هندی مقایسه کردند و گفتند مانند کلیشه سریال‌های تلویزیون با ازدواج تمام شد. همچنین نحوه کشته شدن نقش منفی سریال پری‌سیما و ... انتقاد کردند و نوشتند: پری‌سیما به صورت نیم‌رخ ایستاده بود و معلوم نیست در این شرایط چطور اسلحه مستقیم به سوی قلبش نشانه رفت» غیرمنطقی بودن این اتفاق واکنش‌های طنز و انتقادآمیز مخاطبان را به دنبال داشت. قهرمان‌بازی‌های حشمت فردوس هم در لحظه رویارویی با قاتلانش، از اتفاقات خنده‌دار و عجیب قسمت ۳۸ بود. خبر ساخت فصل چهارم، واکنش بازیگران و مخاطبان در نهایت پس از پایان «ستایش» زمزمه هایی درباره ساخت فصل چهارم این سریال در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شد، اتفاقی که بازیگران سریال هم واکنش مختلفی به آن داشتند. به عنوان مثال مهدی سلوکی معتقد بود این سریال نیازی به فصل چهارم ندارد چرا که سرنوشتی که باید، برای تمام شخصیت‌ها رقم خورد. از طرف دیگر قربان نجفی، بازیگر نقش صفایی نظر دیگری داشت و گفت: «به نظر بنده با توجه به نوع پایان فصل سوم سریال «ستایش»، این اثر می‌تواند ادامه دار باشد و ما شاهد ادامه تولید این اثر باشیم، اما این تصمیمی است که سازندگان کار و مدیران تلویزیون باید اتخاذ کنند.» خبر آنلاین ]]> راديو و تلويزيون Fri, 01 Nov 2019 22:37:54 GMT http://www.honarnews.com/vdcftvd1.w6de1agiiw.html همکاریهای رادیوی ایران با ABU وارد مراحل جدید می‌شود http://www.honarnews.com/vdceep8o.jh8foi9bbj.html به گزارش هنریوز ، حمید شاه آبادی در دیدار با رییس دپارتمان رادیو در ABU گزارشی از روند برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو که در اردیبهشت ماه سال 1399 برگزار می‌شود، ارائه و سپس درباره تقویت ارتباط رادیوی ایران و سایر شبکه‌های رادیویی عضو این اتحادیه نکاتی را مطرح کرد. وی در ادامه با تاکید بر تقویت ارتباطات بین المللی صدای جمهوری اسلامی ایران، ضرورت تبادل برنامه‌ای بین شبکه‌های رادیویی موفق در این منطقه را امری مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که رادیوی جمهوری اسلامی ایران بتواند در سایر شبکه‌های رادیویی آسیا و اقیانوسیه برنامه‌ای برای شناساندن هر چه بهتر میراث فرهنگی و گردشگری و همینطور آداب و سنن ایرانی داشته باشد و از طرف دیگر نیز همین فرصت در اختیار دیگر رادیوهای خارجی وجود داشته باشد. ]]> راديو و تلويزيون Fri, 01 Nov 2019 22:02:47 GMT http://www.honarnews.com/vdceep8o.jh8foi9bbj.html پرهیز از پخش صحنه‌های خشونت‌آمیز http://www.honarnews.com/vdcgu39y.ak9u74prra.html به گزارش هنر نیوز ، پخش صحنه‌های خشونت‌آمیز از تلویزیون معضل جدیدی نیست؛ موضوعی که هر از گاهی همانند زخمی کهنه سر باز می‌کند و صدای انتقاد بسیاری از منتقدان و مخاطبان را درمی‌آورد. اگرچه با وجود تمام انتقادهایی که در سال‌های اخیر مطرح شده، همچنان این رویه در تلویزیون کشورمان به عنوان رسانه‌ای ملی و فراگیر به قوت خود باقی است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی تمایل تلویزیون به پخش آثار نمایشی اکشن و خشن ـ خصوصا در حوزه فیلم‌ها و سریال‌های خارجی ـ خط قرمزها و ضوابطی باشد که رسانه‌ای مانند صداوسیما و برنامه‌سازانش با آن مواجهند؛ و البته این محدودیت‌ها برای هم‌ترازشان در دیگر رسانه‌های دنیا درست نقطه مقابل و همان جذابیت‌هایی تلقی می‌شود که با بهره‌گیری از آن می‌توانند مخاطب را ساعت‌ها پای تلویزیون بنشانند. اما در شرایطی که انتظار می‌رود، انتخاب این حجم از خشونت که حتی در پخش کارتون‌های خارجی هم دیده می‌شود، با تولید برنامه‌های داخلی آرامش‌بخش، مفرح و مناسب با موازین جامعه ایرانی اسلامی جبران شود، سریال‌های داخلی خود منشا اصلی خشونت‌های تلویزیون می‌شوند! این نگاه خشونت‌بار آنقدر نهادینه شده است که رد پای صحنه‌هایی همچون قتل و درگیری فیزیکی در آثار ملودرام و درام نیز دیده می‌شود. بر اساس تصویری که سریال‌های تلویزیونی از خانواده‌های ایرانی به نمایش گذاشته‌اند در هر خانواده‌ یک نفر پیدا می‌شود که به دسیسه مشغول و حاضر است حتی عمر و هستی خود یا دیگران را تباه کند، تا چیزی را تلافی کرده باشد. با این نگاه خشونت‌طلبی، توطئه‌گری، انتقام‌جویی، خلاف‌کاری، مصیبت‌زدگی، درماندگی و البته آدم‌کشی، نزد ایرانیان و خانواده‌های ایرانی، امری رایج است. این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه، تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر باید بیش از هر مدیوم دیگری در پخش صحنه‌های خشونت‌آمیز دقت نظر داشته باشد و با راه‌حل‌های ساده‌ای همچون اعلام رده‌بندی سنی برنامه‌ها و آثار نمایشی حداقل نسبت به پخش چنین صحنه‌هایی هشدار بدهد. با نگاهی گذرا به سریال‌های تلویزیونی سال‌های اخیر می‌توان به لیست بلندبالایی از مجموعه‌هایی دست یافت که با پخش صحنه‌های خشونت‌بار به معنای واقعی، خواسته یا ناخواسته به بازنمایی خشونت در جامعه دست زده‌اند. نمونه‌های از این دست در این سال‌ها بسیارند که از موارد اخیر می‌توان به مجموعه‌هایی چون «ترور خاموش»، «برادر جان» و «دلدار»، «بوی باران» و «از یادها رفته» اشاره کرد که اتفاقا اغلب آنها در یک بازه زمانی نزدیک بهم روی آنتن رفته‌اند. و حالا آخرین قسمت‌ها از سریال «ستایش ۳» که شب گذشته (ششم آبان ماه) پخش شد، تداومی است بر این خشونت‌های به ظاهر بی‌پایان. در صحنه‌ای از این سریال قتل یکی از شخصیت‌های منفی داستان با بازی فریبا نادری که خود در حال قتل شخصیت دیگری (سیما تیرانداز) است! توسط پدر به تصویر کشیده می‌شود. و این سکانس درست در روزهایی روی آنتن رسانه فراگیری مانند تلویزیون می‌رود که در مدیومی دیگر، یک فیلم سینمایی به دلیل آنچه پخش صحنه‌ی خشونت‌آمیز عنوان شده، از روی پرده برداشته می‌شود. فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری که با درجه‌بندی سنی مشخص هم اکران شده بود، با دلیل داشتن صحنه‌ای خشونت‌آمیز که اتفاقاً قتل دختری توسط پدرش است، بعد از سال‌ها انتظار در صف توقیف، روی پرده رفت و بلافاصله بعد از چهار روز اکران، متوقف شد. در همین راستا، جبار آذین ـ منتقد ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره لزوم رعایت اصول حرفه‌ای در بازتولید صحنه‌های خشونت‌آمیز در تلویزیون، اظهار کرد: صداوسیما به دلیل وسعت و گستردگی امکانات ارتباطی با مخاطبان میلیونی و نقش مهمی که می‌تواند در فرهنگ‌سازی داشته باشد، باید بیش از دیگر رسانه‌ها به مقوله تولید برنامه‌های مناسب و فیلم‌ها و سریال‌های منطبق با فرهنگ جامعه بپردازد. او ادامه داد: این موارد که در اهداف نخستین این سازمان عنوان شده است، به درستی در تولیدات تلویزیون مورد توجه قرار نمی‌گیرد. گروه‌های مختلف در عرصه تولیدات سریال‌های تلویزیونی مشغول به فعالیت هستند، اما در پرداخت هنرمندانه و رعایت ساختار فرهنگی مسائل، عملکرد چندان مناسبی ندارند. آذین خاطرنشان کرد: البته برخی از برنامه‌ها و آثار نمایشی تلویزیونی در ماه‌های اخیر، با زیرنویس‌هایی رده‌بندی سنی را هشدار داده‌اند. اما این اتفاق باید پیش از تولید آثار و توسط تولیدکنندگان انجام و آثاری تولید شود که مجبور نباشند با زیرنویس‌هایی توجیه‌گر محتوا و مضامین باشند. در این میان به دلیل سوءمدیریت در این زمینه، ما شاهد آثاری در تلویزیون هستیم که دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز و محتوای تلخ و گاه تحلیل‌های غلط از واقعیت‌های اجتماعی هستند. این منتقد بیان کرد: یکی از نمونه‌های اخیر این موضوع قسمت اخیر فصل سوم سریال «ستایش» بود که باز هم مخاطبان شاهد برخی خشونت‌هایی بودند که می‌توانست به شکل کمرنگ‌تر با بهتری به تصویر کشیده شود. البته توجه به چنین موضوعاتی باید پیش از تولید و زمان تصویب فیلمنامه مورد توجه قرار بگیرد. در واقع تمام این موضوعات و مشکلات به کوته‌نگری و اهمال مدیران مربوطه در مراحل پیش از تولید برمی‌گردد. اما در شرایطی که استفاده از علائم هشداردهنده با هدف درجه‌بندی سنی برنامه‌ها، در شبکه‌های تلویزیونی ما مقوله‌ای ناآشناست که اغلب بیننده تلویزیونی از آن محروم است، این رویکرد در شبکه‌های معتبر دنیا به شدت پیگیری می‌شود. برای مثال در جدول راهنمای والدین برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های تلویزیونی در کشوری مانند امریکا، شش درجه‌بندی ارائه شده است. درجه Y: برنامه‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند برای تمامی گروه‌های سنی کودکان مناسب هستند و محتوای آن‌ها برای کودکان ۲ الی ۶ سال تهیه شده است. رده Y۷ : برنامه‌هایی که برای کودکان هفت سال به بالا مناسب هست را شامل می‌شود. رده G : برنامه‌هایی که برای تمامی گروه‌های سنی اعم از بزرگسالان و کودکان مناسب است و با این حال ممکن است برای کوکان جذاب نباشد را شامل می‌شود. برنامه‌های تلویزیونی که در این دسته قرار می‌گیرند هیچ محتوای خشونت‌آمیز و یا دیالوگ‌های جنسی را دربرنمی‌گیرند. رده‌بندی PG : برنامه‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند ممکن است از نظر برخی از والدین برای کودکان نامناسب باشند. ممکن است در این برنامه‌ها مسائل و دیالوگ‌های جنسی،‌ نامناسب و خشن مطرح شود. رده بندی ۱۴: برنامه‌های این رده‌بندی ممکن است برای کودکان زیر ۱۴ سال مناسب نباشد. در این سری برنامه‌ها ممکن است مفاهیمی درباره استفاده از مواد مخدر، ‌شوخی‌های نامناسب، کلمات نامناسب و ‌خشونت شدید (صحنه‌هایی که خون و خون‌ریزی را به تصویر می‌کشند) وجود داشته باشد. رده‌بندی MA : برنامه‌های تلویزیونی این دسته مشخصا برای بزرگسالان تهیه شده‌اند و تماشای آن برای افراد زیر ۱۷ سال مناسب نیست. اما این سیستم رده‌بندی برای برنامه‌های تلویزیونی کشورهای دیگری همچون هند و مکزیک نیز وجود دارد. طبق اطلاعات منتشرشده توسط وب‌سایت(fandom) راهنمای تماشای برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های هند به این ترتیب است که معمولا برنامه‌های تلویزیونی خانوادگی و ‌کارتون‌ها سانسور نمی‌شوند اما محتوای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه برنامه‌های مستندی که شامل محتوای مناسب بزرگسالان باشند نیز از ساعت ۱۱ شب به بعد روی آنتن می‌روند. همچنین برنامه درجه‌بندی برنامه‌های تلویزیونی ترکیه که توسط شورای عالی رادیو و تلویزیون این کشور تعیین شده است نیز شامل چهار گروه می‌شود: مخاطبان عمومی: برنامه‌های تلویزیونی این دسته برای تمامی گروه‌های سنی مناسب هستند و با نمایش دادن «نماد خانواده» در آغاز برنامه و پایان هر آگهی تبلیغی به نمایش گذاشته می‌شوند. رده ۷+ : برنامه‌های تلویزیونی مناسب برای افراد هفت سال به بالا. رده ۱۳+ : مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال. نماد این درجه‌بندی باید در تمامی طول زمان پخش برنامه نمایش داده شود. ممکن است این دست برنامه‌ها فقط در ساعات ۹:۳۰ شب تا ۵:۰۰ بامداد به نمایش گذاشته شوند. ۱۸+ : برنامه‌های تلویزیونی این دسته فقط برای مخاطبان بالای ۱۸ سال مناسب هستند و نماد این درجه‌بندی نیز باید در تمام طول پخش برنامه نمایش داده شود. ممکن است این دست برنامه‌ها در فاصله زمانی ۱۲:۰۰ شب تا ۵:۰۰ بامداد نمایش داده شوند. ]]> راديو و تلويزيون Tue, 29 Oct 2019 23:45:46 GMT http://www.honarnews.com/vdcgu39y.ak9u74prra.html سریال جدید سیروس مقدم آماده شد/ ماجرای «خواب‌زده» و شیطان http://www.honarnews.com/vdcfvvd1.w6decagiiw.html به گزارش هنرنیوز ، الهام غفوری تهیه‌کننده سریال «خواب زده» درباره میزان پیشرفت این مجموعه که به کارگردانی سیروس مقدم برای پخش از شبکه نمایش خانگی در حال تولید است، به خبرنگار مهر گفت: ما یک روز دیگر باید تصویربرداری داشته باشیم تا صحنه‌های پایانی کار را هم ضبط کنیم. وی درباره زمان توزیع این سریال نیز گفت: فصل اول آماده است و بنای ما این است که از چهارشنبه هشتم آبان عرضه سریال آغاز شود اما ممکن است این زمان به تاخیر هم بیفتد و فعلاً‌ قطعی نیست. غفوری درباره تولید فصل‌های بعدی سریال بیان کرد: فصل اول و دوم با هم حدود ۳۰ و چند قسمت خواهد شد و این دو فصل کاملاً در ارتباط هستند ولی سریال فصل سومی ندارد. این تهیه‌کننده اظهار کرد: زمانی که ما تولید فصل اول سریال را شروع کردیم، متن به بازنویسی نیاز داشت بنابراین حدود ۲ ماه، تولید را متوقف کردیم و این وقفه ۲ ماهه باعث شد ادامه سریال با عنوان فصل دوم به نگارش برسد ولی قصه دو فصل کاملاً پیوسته است. غفوری درباره پیش‌بینی از استقبال و فروش این سریال در شبکه نمایش خانگی هم عنوان کرد: «خواب زده» سریال بسیار جذابی شده است. سلیقه مخاطب را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی به نظرم این سریال بتواند سلیقه مخاطب را جذب کند. تهیه‌کننده سریال‌های «پایتخت» درباره فضای «خواب زده» عنوان کرد: شیطان، خواب و انسان از سوژه‌هایی هستند که همیشه ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و فکر می‌کنم مردم علاقه‌ای به پیگیری این داستان‌ها داشته باشند. وی در پایان در واکنش به اینکه برخی سریال «خواب زده» را در ژانر وحشت معرفی کرده‌اند هم گفت: هیجان‌انگیز با ترسناک دو مقوله متفاوت هستند و از این نظر این سریال در ژانر وحشت قرار نمی‌گیرد. ]]> راديو و تلويزيون Tue, 29 Oct 2019 22:04:10 GMT http://www.honarnews.com/vdcfvvd1.w6decagiiw.html سکوت رسانه‌های غربی در برابر بزرگترین گردهمایی انسانی http://www.honarnews.com/vdcefp8o.jh8fpi9bbj.html به گزارش هنرنیوز ، با کمی جست‌وجو در وب‌سایت‌ رسانه‌های خارجی و مهم انگلیسی‌زبان معدود اخباری مرتبط با اربعین و پیاده‌روی میلیون‌ها مسلمان به سمت کربلا به چشم‌ می‌خورد. و البته آن دسته محدود اخبار هم با محتوای درخواست دولت ایران برای به تعویق انداختن سفر زائران به عراق منتشر شده‌اند و در حقیقت خبری از بازتاب سفر میلیون‌ها زائر به کربلا نیست! در این میان صفحات انگلیسی‌زبان رسانه‌های داخلی با تیترهای «بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان در کربلا»،‌ «برپایی بیش از ۱۰۰ هزار موکب برای پیاده‌روی اربعین»، «پیاده‌روی افغان‌ها مناسبت اربعین حسینی در تهران» تلاش کرده‌اند به انعکاس اخبار این رویداد در سطح جهانی بپردازند. «برگزاری مراسم یادبود در تهران به مناسبت اربعین حسینی» و «قدردانی معاون رئیس‌جمهور از دولت عراق برای میزبانی از زائران اربعین حسینی»، «میلیون‌ها زائر اربعین حسینی از سراسر جهان در کربلا گردهم آمده‌اند» (پرس تی‌وی) دیگر عناوین اخبار مرتبط با اربعین حسینی در بخش انگلیسی زبان رسانه‌های داخل کشور است. پایگاه خبری «المنار»‌ لبنان نیز با انتشار خبری با عنوان «میلیون‌ها نفر در اربعین به سمت کربلا پیاده‌روی می‌کنند»‌ به بازتاب خبر این واقعه پرداخت. صفحه انگلیسی‌زبان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز با تمرکز بر گزارش‌های تصویری و همچنین اخبار مکتوب، به پوشش اخبار این رویداد باشکوه و بزرگ پرداخته است. ایسنا ]]> راديو و تلويزيون Sat, 19 Oct 2019 22:30:57 GMT http://www.honarnews.com/vdcefp8o.jh8fpi9bbj.html پخش «فوق‌لیسانسه‌ها» از اواسط آبان‌ http://www.honarnews.com/vdcd590n.yt05k6a22y.html به گزارش هنرنیوز، سروش صحت در پشت‌ص حنه‌ این مجموعه، خبر پخش سریال «فوق لیسانسه‌ها» از اواسط آبان‌ ماه و پس از اتمام ایام صفر را اعلام کرد. این روزها عوامل و بیشتر بازیگران این مجموعه مشغول تصویربرداری هستند. همه بازیگرانی که در دو فصل گذشته بازی کردند، در سریال «فوق لیسانسه‌ها» نیز حضور دارند. «لیسانسه‌ها» به نویسندگی سروش صحت و ایمان صفایی و کارگردانی سروش صحت، در دو فصل به تولید رسید و از شبکه سه سیما پخش شد. فصل سوم آن با نام «فوق‌لیسانسه‌ها» برای تولید در این شبکه تصویب و اواخر فروردین ماه کلید خورد تا برای پخش از شبکه سه سیما آماده شود. هوتن شکیبا، امیر کاظمی، امیرحسین رستمی، عرفان برزین، بهنام تشکر، بیژن بنفشه‌خواه، مهران رجبی، متین ستوده، رویا میرعلمی، کاظم سیاحی، عزت‌الله مهرآوران و آتنه فقیه نصیری از بازیگران مشترک در دو فصل گذشته این سریال هستند. ]]> راديو و تلويزيون Mon, 07 Oct 2019 22:57:06 GMT http://www.honarnews.com/vdcd590n.yt05k6a22y.html