هنر نیوز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/ Sun, 25 Aug 2019 01:19:03 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Sun, 25 Aug 2019 01:19:03 GMT 60 «کارو» جدیدترین فیلم سازمان اوج http://www.honarnews.com/vdcjyieh.uqeahzsffu.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی فیلم، این کار که تازه‌ترین اثرِ سازمان هنری رسانه‌ای اوج و اولین محصول «مرکز فیلم و سریال عصر» است، به نویسندگی فهیمه سلیمانی هم اکنون در مرحله پیش تولید است و مراحل تولید آن بزودی آغاز خواهد شد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود؛ اما او ...» فیلم سینمایی«کارو» بعد از فیلم‌های سینمایی«سجاده آتش» و «رنجر» و سریال «رقص پرواز» چهارمین اثر احمد مرادپور خواهد بود. ]]> سینما Sat, 24 Aug 2019 20:36:06 GMT http://www.honarnews.com/vdcjyieh.uqeahzsffu.html هنرجویان کلاس های بازیگری براساس زیبایی چهره انتخاب می شوند! http://www.honarnews.com/vdchwmnw.23nq6dftt2.html به گزارش هنرنیوز ، علیرضا سبط احمدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به توانمندی بازیگران تئاتری گفت: تئاتر مادر هنرهای نمایشی است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود. زمانی‌که بازیگری در تئاتر خوب بدرخشد، عرصه و میدان را برای حضورش در تلویزیون و سینما باز می‌کند. صحنه‌های تئاتر همیشه محل خوبی است برای آموزش و آماده‌سازی یک استعداد جدید. تفاوتی که تئاتر با تلویزیون و سینما دارد این است که ما در رسانه‌های تصویری (سینما و تلویزیون) جایی برای آموزش نداریم در حالی‌که یک بازیگر در تئاتر روی فن بیان، شخصیت پردازی، حرکات بدنی، حس گرفتن و... ماه ها و سال‌ها تمرین می‌کند. وی ادامه داد: در تئاتر وقتی نمایشی قرار است با یک ماه اجرا روی صحنه برود، بازیگران آن حداقل دوماه تمرین مستمر می‌کنند، به همین دلیل است که بازیگران آن ورزیده و کادرست هستند. یک بازیگری که در چندین نمایش مختلف بازی کرده یعنی چندین کلاس بازیگری را گذرانده است، خصوصا اینکه اگر با بازیگران و کارگردانان خوب کار کرده باشد. تهیه‌کننده سریال «همسایه‌ها» در مورد تزریق بازیگران تئاتر به تلویزیون بیان داشت: تا الان شاهد بودیم بازیگرانی که از تئاتر وارد عرصه سینما و تلویزیون شدند خیلی زود پیشرفت کردند و حتی سیمرغ به دست آوردند. این بازیگران به مراتب خیلی بهتر از هنرجویان کلاس های آموزش بازیگری که به دلیل زیبایی چهره انتخاب می شوند، توانستند خودشان را نشان دهند. این تهیه کننده با اشاره به استفاده از هنرجویان کلاس های بازیگری در کارهایش گفت: من از تهیه کنندگانی هستم که همیشه برای کارهایم به کلاس های بازیگری سر میزنم و از بین هنرجویان افرادی را برای شخصیت‌هایم انتخاب می کنم. برای مثال در کار اخیرم به نام «ایل دا» چند نوجوان را از دو کلاس آموزش بازیگری متفاوت انتخاب کردم. سبط احمدی در ادامه افزود: گاهی اوقات به اقتضای فیلمنامه چند بازیگر نوجوان می خواهیم اما می بینیم بازیگر نوجوانی که حرفه ای کار کند به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. مشخصا در چنین شرایطی باید به کلاس های بازیگری برویم و به دنبال چهره های جدید باشیم تا هم از آنها استفاده کنیم هم اینکه این استعدادهای باانگیزه را معرفی کنیم. تهیه کننده سریال «بانو» به حضور بازیگران جدید در سریال «ایل دا» اشاره کرد و گفت: من در کار قبلی خود به نام «سامو بندری» حدود 100 بازیگر از کلاس های آموزشی بوشهر استفاده کردم. اکنون هم تیم کارگردانی من در پروژه «ایل دا» از حدود 400 نفر در شهرهای مختلف آبادان، خرمشهر، لرستان و... تست گرفتند و حدود 100 نفر از آنها هم اکنون در حال بازی هستند. این پروژه یکی از پربازیگرترین سریال های دفاع مقدسی تلویزیون است و من قاعدتا نمی توانم هر 135 بازیگر را از افراد چهره و مطرح استفاده کنم. با این کار، هم در دستمزدها صرفه جویی می کنیم هم اینکه چهره های جوان و بااستعداد معرفی می کنیم؛ چراکه باید به این جوانان میدان داد تا خودشان را نشان دهند همانگونه که به ما میدان دادند و عرصه را برایمان باز کردند. ]]> سینما Sat, 24 Aug 2019 20:29:27 GMT http://www.honarnews.com/vdchwmnw.23nq6dftt2.html شب فیلمنامه‌نویسان با یک تغییر اساسی برگزار می‌شود http://www.honarnews.com/vdcg7n9y.ak9u74prra.html به گزارش هنرنیوز ، مهدی سجاده‌چی در نشست هشتمین شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران ظهر امروز ۲ شهریور ماه در خانه سینما، اظهار داشت: امسال یک تغییر اساسی با کار کارشناسی در برگزاری شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران انجام شد یعنی ما به این نتیجه رسیدیم به جای اینکه یک جایزه به بهترین فیلمنامه بدهیم به ژانربندی آثار سینمایی بپدازیم. وی افزود: یعنی فیلم های اکران شده در سال ۹۷ را در ژانرهای شناخته شده طبقه بندی کنیم و به بهترین فیلمنامه در هر ژانری جایزه بدهیم. رییس شورای کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، ادامه داد: تقریبا در تمام جشنواره‌ها، جوایز به شکل موضوعی داده می‌شود برای مثال جشنواره کودک، مقاومت و... جشنواره‌های موضوعی هستند و جوایز را بدون توجه به ژانر به فیلمنامه‌ها اهدا می‌کنند از همین رو ما فکر کردیم که جوایز را در ژانرهای مختلف بدهیم. خسرو نقیبی سخنگوی شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان، نیز در این نشست گفت: ما تصمیم گرفتیم شب فیلمنامه را با تغییرات برگزار کنیم به این صورت که ما ۱۰ ژانر مادر سینمایی را در نظر گرفتیم و بر اساس آن دسته بندی کردیم و در نهایت با کمی تساهل و تسامح به این نتیجه رسیدیم که سینمای ما در هفت ژانر فیلم دارد که برخی از این هفت ژانر پر تکرار و قدیمی هستند. وی افزود: اما در برخی از ژانرها، فیلم‌های کمتری ساخته می‌شود و یا اگر فیلمی ساخته شود نسبت به آنها اقبالی نمی شود مثل فیلم های فانتزی، موزیکال و... یک ژانر دیگر با نام علمی-تخیلی هم داریم که سال گذشته اصلا فیلمی در این حوزه ساخته نشده است. سخنگوی شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان، ادامه داد: ما فیلم‌های بازه های زمانی ۲۳ اسفند ۹۶ را که به عنوان اکران نوروزی سال ۹۷ شناخته می شدند تا پیش از اکران نوروزی ۹۸ را برای این موضوع در نظر گرفتیم از همین رو امروز نامزدهایی را در ژانرهای درام، کمدی و جنایی اعلام می کنیم. نامزدهای بخش های مختلف شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران به شرح زیر است: نامزدهای بهترین فیلمنامه جنایی و گنگستری: «آخرین بار کی سحر را دیدی» نوشته امیر عربی «گرگ بازی» نوشته عباس نظام دوست، مجید اسلامی و علی نعمت اللهی «مغزهای کوچک زنگ زده» نوشته هومن سیدی نامزدهای بهترین فیلمنامه کمدی: «قانون مرفی» نوشته محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی و پویا مهدوی زاده «مارموز» نوشته آیدین سیار سریع «مصادره» نوشته علی فرقانی «میلیونر میامی» نوشته مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی و محمد شهابی نامزدهای بهترین فیلمنامه درام: «آستیگمات» نوشته پیام کرمی و مجید رضا مصطفوی «بمب یک عاشقانه» نوشته پیمان معادی «چهار راه استانبول» نوشته مصطفی کیایی «شعله ور» نوشته حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست نهت تریک» نوشته رامتین لوافی نامزدهای بهترین فیلمنامه «هنر و تجربه» : «کوپال» نوشته کاظم ملایی «درساژ» نوشته حامد رجبی «پاسیو» نوشته مریم بحرالعلومی ایرنا ]]> سینما Sat, 24 Aug 2019 20:06:30 GMT http://www.honarnews.com/vdcg7n9y.ak9u74prra.html گیشه سینماها ۵ ماه نخست امسال بیشتر از پارسال فروختند http://www.honarnews.com/vdcfetd1.w6decagiiw.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، میزان فروش سینمای ایران در پنج ماهه ابتدایی سال به ۱۶۶ میلیارد و ۶۲۱ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسیده است و طی این مدت ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۸۲ نفر به تماشای فیلم های درحال اکران نشستند. این در حالی ست که در سال گذشته (۱۳۹۷) میزان فروش پنح ماهه ابتدایی سال معادل ۱۳۲ میلیارد و ۱۸۴ میلیون و ۲ هزار تومان و تعداد تماشاگران ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۳۷۳ نفر بوده است. با توجه به افزایش میزان فروش فیلم ها در سال ۹۸ بر اساس بررسی های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، میزان افزایش فروش فیلم‌ ها در پنج ماه ابتدایی سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ بیست و شش درصد رشد داشته است اما تعداد تماشاگران در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است. میزان فروش سینمای ایران در مرداد ماه سال ۹۸ معادل ۲۳ میلیارد و ۵۴۷ میلیون و ۷۰۷ هزار تومان بوده است و ۲ میلیون و ۵۲ هزار نفر به تماشای فیلم های اکران شده نشستند. در مقایسه مردادماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میزان فروش در سال گذشته ۲۸ میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۶۴۲ هزارتومان بوده است و ۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۳۳ نفر به تماشای فیلم ها نشستند که بر این اساس در مردادماه امسال ۱۶ درصد کاهش داشته است و همچنین با کاهش ۳۶ درصدی مخاطب همراه بوده است. ]]> سینما Sat, 24 Aug 2019 19:56:48 GMT http://www.honarnews.com/vdcfetd1.w6decagiiw.html صداوسیما به سمت آثار شاخص برود/ تولید قطعات مناسبتی برای تلویزیون http://www.honarnews.com/vdcepn8o.jh8fvi9bbj.html به گزارش هنرنیوز ، سیدجلال الدین محمدیان خواننده قطعه معروف «مردان خدا» با اشاره به ساخت چند قطعه مناسبتی برای تلویزیون به خبرنگار مهر گفت: من در این چند سال روی مجموعه‌ای از نغمات عاشورایی کار کردم که ملودی آنها قدیمی است و به منطقه کرمانشاه تعلق دارد اما شعر امروزی است و دوباره روی آن با تنظیم امروزی آوازخوانی شده است. وی درباره پخش این آثار از تلویزیون عنوان کرد: بخشی از قطعات من به صورت مناسبتی تنظیم و تولید شده است که تلویزیون در مناسبت ها از آنها استفاده می کند. محمدیان با اشاره به رویکرد تلویزیون که بیشتر سمت موسیقی های عامه پسند می رود، اظهار کرد: به عنوان یک نگاه آسیب شناسانه مطرح می کنم که نبود مدیریت در این رویکردها باعث می شود جوانان از موسیقی اصیل فرار کنند چرا که برخی از این خواننده ها که آثارشان در تلویزیون شنیده می شود چیزی از موسیقی ایرانی نمی دانند. محمدیان اضافه کرد: تلویزیون نقش زیادی در گسترش و توسعه موسیقی ایرانی دارد مثلا قطعه «مردان خدا» برای بسیاری از مردم خیلی خاطره انگیز است و حتی در زمان پخش تحولی در جامعه ایجاد کرد. این خواننده در پایان گفت: حرف من این نیست که صداوسیما فقط آثار موسیقی سنتی را پخش کند اما به سمت کارهای حرفه ای و شاخص برود مثلا آثار بنان را هر جوانی گوش کند، دوست دارد البته تلویزیون باید ذائقه سازی هم بکند چون مخاطب زیاد دارد و می تواند روی مخاطبش تاثیرگذار باشد. ]]> راديو و تلويزيون Sat, 24 Aug 2019 19:30:42 GMT http://www.honarnews.com/vdcepn8o.jh8fvi9bbj.html برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های قدیمی سینما http://www.honarnews.com/vdcdkk0n.yt05j6a22y.html به گزارش هنرنیوز ، چند روز قبل فیلم سینمایی «تاراج» به کارگردانی ایرج قادری در سینما عصر جدید به نمایش درآمد که در این‌باره داریوش باباییان، پخش‌کننده و مالک این فیلم به ایسنا گفت: این برنامه توسط جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و با همکاری دوستان دیگری تدارک دیده شده و قرار است هر ماه یکی از فیلم‌های قدیمی در یک سانس در سینما عصر جدید به نمایش درآید. شروع این برنامه با فیلم «تاراج» بود. او با اشاره به ارزشمند بودن این فیلم افزود: استقبال از نمایش فیلم «تاراج» خیلی خوب بود و بازخوردهای خوبی را هم گرفتیم و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده هم گویا قرار است فیلم بعدی «دزد عروسک‌ها» باشد که به نمایش درخواهد آمد. این پخش‌کننده و تهیه‌کننده قدیمی سینما با اشاره به برخی فیلم‌های قدیمی که در اختیار دارد، گفت: بعد از نمایش این تک‌سانس به نظرم آمد اگر برنامه‌ای تحت عنوان «سینما نوستالژی» تدارک دیده شود تا در یکی دو سینما و در چند سانس محدود هر روز چند فیلم قدیمی به نمایش درآید، مخاطب‌های خاصی را برای سینماها جذب می کند چون بسیاری از علاقه‌مندان و عاشقان سینما و کسانی که در پشت صحنه سینما سال‌ها فعالیت کرده‌اند به تماشای این فیلم‌های قدیمی علاقه‌مند هستند، در حالی که مخاطب عام بیشتر فیلم‌های روز را می‌پسندد. از جمله فیلم‌های قدیمی‌ای که باباییان حق پخش آن‌ها را در اختیار دارد، «مرگ‌پلنگ» به نویسندگی و کارگردانی فریبرز صالح و با بازی فرامرز قریبیان و محصول سال ۱۳۶۸، «شب بیست و نهم» به کارگردانی رضا رخشانی و محصول ۱۳۶۷ و نیز «راه دوم» به کارگردانی رضا رخشانی است که احتمالا در همین برنامه نمایشی گنجانده خواهند شد. به گفته باباییان، این فیلم‌ها با توجه به آن‌چه در فیلمخانه ملی ایران روی آن‌ها انجام شده دارای کیفیت خوبی هستند. ایسنا ]]> سینما Fri, 23 Aug 2019 22:34:09 GMT http://www.honarnews.com/vdcdkk0n.yt05j6a22y.html جدیدترین آمار فروش گیشه‌ی سینماها http://www.honarnews.com/vdcc0pqo.2bqm48laa2.html به گزارش هنرنیوز بر اساس آمار و اطلاعاتی که تا ۳۰مردادماه در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته، فیلم سینمایی «جانان» به کارگردانی کامران قدکچیان که از ۱۶ مردادماه روی پرده رفته است، تا امروز بیش از ۱۶۵ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار بیش از ۸۸ میلیون تومان حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم سینمایی که دو هفته از اکرانش می‌گذرد ۵۴ سینما در اختیار دارد. فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی پس از دو هفته نمایش در مجموع حدود یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان فروش داشته و حدود ۹۷ هزار مخاطب در سینماها به تماشای آن نشسته‌اند. این فیلم سینمایی ۱۲۲ سینما در اختیار دارد و از مجموع فروشش به تفکیک ۸۱۰ میلیون تومان در سینماهای تهران فروش داشته است. فیلم سینمایی «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده که از ۹ مردادماه در سینماها به نمایش درآمد، تا امروز بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته که از این مقدار حدود ۹۰۰ میلیون تومان حاصل فروش در تهران بوده است. این فیلم سینمایی اکنون ۹۵ سینما در اختیار دارد. فیلم «تپلی و من» ساخته حسین قناعت که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده و خانواده‌ها مخاطب آن هستند، پس از حدود یک ماه نمایش، حدود یک میلیارد تومان فروش داشته و ۱۰۳ هزار نفر آن را در ۱۵۲ سینما تماشا کرده‌اند. فیلم سینمایی «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران نیز پس از چهار هفته نمایش و با در اختیار داشتن ۸۶ سینما، در مجموع ۷۳۷ میلیون تومان فروش داشته و به تفکیک ۵۹۰ میلیون از آن حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم با درون‌مایه‌ای اجتماعی با محدودیت سنی ۱۲+ سال روی پرده سینماها رفته است. فیلم «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی که از دوم مردادماه روی پرده رفت، پس از گذشت حدود یک ماه اکران، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون تومان حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم با جذب بیش از ۱۹۲ هزار مخاطب در ۱۳۲ سینما نمایش دارد. فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان که از ۲۶ تیرماه نمایشش روی پرده سینماها آغاز شده، تا امروز با در اختیار داشتن ۱۵۰ سینما، یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان فروش داشته و از این مقدار به تفکیک بیش از ۸۷۵ میلیون تومان حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. تاکنون ۱۴۳ هزار نفر، مخاطب این فیلم سینمایی بوده‌اند. فیلم «ایکس لارج» ساخته محسن توکلی که در ژانر کمدی ساخته شده و از پنجم تیرماه روی پرده رفته است، پنج میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان در مجموع و به تفکیک در تهران بیش از دو و نیم میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم سینمایی در ۱۹۰ سینما در تهران و شهرستان‌ها نمایش داشته است. فیلم سینمایی «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان که از اواخر خردادماه اکرانش را آغاز کرده، تا امروز بیش از پنج و نیم میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم سینمایی با در اختیار داشتن ۱۸۲ سینما، به تفکیک در تهران دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «سرخ‌پوست» ساخته نیما جاویدی که از نیمه خردادماه روی پرده سینماها رفته است، تا امروز نزدیک به ۱۳ و نیم میلیارد تومان فروش داشته و بیش از ۹ میلیارد تومان آن حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم سینمایی با در اختیار داشتن ۱۹۱ سالن سینمایی بیش از یک میلیون مخاطب داشته است. فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار پس از حدود دو ماه نمایش و جذب بیش از یک و نیم میلیون مخاطب به سینما، ۱۷ و نیم میلیارد تومان فروش را رد کرد. این فیلم که با محدودیت سنی ۱۲+ سال روی پرده رفته ۱۸۵ سالن سینمایی در اختیار داشته است. ایسنا ]]> سینما Wed, 21 Aug 2019 22:04:20 GMT http://www.honarnews.com/vdcc0pqo.2bqm48laa2.html دستمزد علی نصیریان در فیلم «گاو»! http://www.honarnews.com/vdcbfsb9.rhbzwpiuur.html به‌ گزارش هنرنیوز ؛ علی نصیریان گفت: در آن زمان که من می‌خواستم وارد سینما بشوم اوضاع فیلم‌سازی در ایران خوب نبود و به قول معروف فیلم فارسی، فیلم مورد علاقه اکثریت سینماروها بود. این پیشکسوت بازیگری در سینما و تلویزیون کشورمان درباره فیلم سینمایی «گاو» توضیح داد: با فیلم سینمایی «گاو» وارد سینما شدیم. فیلمی که پر از معنا و محتوا بود و دوست داشتیم داستانی را که معنا و فکر در آن است کار کنیم، حالا مقابل چه چیزی؟ مقابل هیولایی مثل فیلمفارسی. وی افزود: من عاشق قصه فیلم سینمایی «گاو» بودم و باور کنید برای بازی در این فیلم هیچ دستمزدی نگرفتم و با عشق تمام آن را بازی کردم. بعد از «گاو» به پیشنهاد آقای مهرجویی، سناریوی «آقای هالو» را نوشتم که فیلم دوم من بود. «آقای هالو» تنها تجربه من در زمینه فیلمنامه‌نویسی بود و با توجه به علاقه‌ام به کار اجرا، دیگر فیلمنامه‌نویسی را ادامه ندادم. نصیریان با بیان اینکه خیلی‌ها بابت تغییر سلیقه از فیلمفارسی به فیلم‌های معناگرا سختی کشیدند، گفت: سر فیلم سینمایی «گاو» آنقدر مخاطب کم بود که دوستان خودمان برای این فیلم سینمایی بلیت پاره می‌کردند تا مردم جذب این فیلم شوند. بازیگر نقش «بزرگ‌آقا»ی سریال «شهرزاد» خاطرنشان کرد: دراقع اوایل فعالیت‌های هنری‌ام، من و دوستانم بسیار تنها بودیم و بابت همین قضیه سختی کشیدیم. اما بعدها حضور افرادی مثل مهرجویی، کیمیایی و... باعث شد مسیر سینما تغییر کند و سلیقه سینماروها هم به همین خاطر تغییر کرد. الان سینمای ما فرهنگ و اندیشه دارد و اگر در دنیا مطرح می‌شود، به همین دلیل است. وی درباره ترجیحش بر فعالیت در سینما یا تلویزیون اظهار کرد: من کارهای زیادی در تلویزیون داشتم و بعضی از مجموعه‌ها از جمله «سربداران»، «هزار دستان» و «همسایه‌ها»، جزو آثار موفق زمان خودشان بوده‌اند، اما هیچ وقت تمایل خاصی ندارم برای این که حتماً در تلویزیون باشم یا در سینما. بستگی دارد که چه چیزی پیش آید و آن چیزی را که تا حدودی احساس کنم، بد نباشد قبول می‌کنم. هنرپیشه باید حضور داشته باشد و نمی‌شود زمان طولانی نباشد و دیده نشود. نصیریان با بیان اینکه من بازیگرم و دوست دارم که شخصیت‌های متفاوت را بازی کنم، از حضورش در سریال «برادر جان» گفت: «برادر جان» مضمونی اخلاقی و انسانی داشت. همین امر مرا برای بازی در این سریال ترغیب کرد. من این نقش را بعد از اینکه تصویربرداری سریال آغاز شد و کمی جلو رفته بود پذیرفتم چون از آن شخصیت خوشم آمد. من بزرگ آقا در «شهرزاد» را هم اینگونه انتخاب کردم. بازیگر نقش کریم بوستان در «برادر جان» در پاسخ به این سؤال که آیا باز هم در تلویزیون بازی خواهید کرد، گفت: اگر باز هم کار خوبی باشد و پیشنهاد شود، قبول می‌کنم. تلویزیون بخش مهمی از مملکتم است و من برای این وطن و مردم این وطن کار می‌کنم به شرط آنکه کار کار خوبی باشد، شخصیت را دوست داشته باشم و شخصیتی باشد که امکان کار داشته باشد نه اینکه یک شخصیتی فقط بیاید یک نصیحتی بکند و برود، کسی باشد که بیشتر از اینکه نصیحت کند، عمل کند. کاراکترهایی را که ثابت هستند و عملی از خود ندارند، دوست ندارم. وی در پایان با بیان اینکه امسال پیشنهادات نسبتاً پررنگی در عرصه سینما داشته‌ اما قرار است در فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کند، ابراز کرد: این فیلم همکاری من و داریوش مهرجویی بعد از چهل سال است، این اتفاق برای شخص من بسیار لذت‌بخش است که می‌خواهم بار دیگر با مهرجویی کار کنم. برنا ]]> سینما Tue, 20 Aug 2019 21:25:33 GMT http://www.honarnews.com/vdcbfsb9.rhbzwpiuur.html پول‌های کثیف سینما را مدیریت می‌کند/ بایکوتم کرده‌اند http://www.honarnews.com/vdcaumno.49n0a15kk4.html به گزارش هنرنیوز ، مساله کم‌کاری برخی از هنرمندان پیشکسوت و بزرگ ما که سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند بحث جدی و مهمی است که عامل ناراحتی بسیاری از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر این مرز و بوم است. یکی از هنرمندان حوزه سینمای که سال‌ها است او را خیلی کم در پرده نقره‌ای و قاب تلویزیون می‌بینیم «جهانگیر الماسی» است. بازیگر سریال هزاردستان، سینمایی تنوره دیو، تفنگ‌های سحرگاه، پشت پرده مه و... یک اثر سینمایی توقیفی دارد که دارای حواشی زیادی بود. با او درباره این روزهایی که پشت سر می‌گذراند، پول‌های کثیف و وضعیت فعلی سینمایی کشور صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید: یک فیلم راهبردی توقیفی! آقای الماسی علت کم‌کاری شما در این چند سال اخیر چیست؟ باید در ابتدا گفت که یک جریان دو سویه است؛ در مقاطعی یک بایکوت جدی برای من صورت گرفت. عده‌ای فرمودند که رئیس جمهور وقت دولت دهم به دعوت تهیه کننده ما و بدون اطلاع قبلی و به صورت سرزده تشریف آوردند سر صحنه فیلمبرداری ما و بابت این ما عقوبت شدیم و همینطور البته بیش از آن هم ما را دعوت کردند برای مراسم تنفیذ ریاست جمهوری. این دو سبقه باعث شد که ما تنبیه شدیم (باخنده). و بعدها توهین‌هایی کردند مبنی بر اینکه من میلیاردها تومان پول گرفتم از رئیس جمهور و حتی این را جلوی روی من هم گفتند. من به اینها گفتم که من اصلا در مباحث مالی وارد نشدم و کار تهیه کننده داشته است و بده بستان اقتصادی با کسی نداشتم. این فیلم مخاطب خودش را در گروه سینمایی هنر وتجربه پیدا کرده بود و مخاطبش از پیش تعیین شده بود و سینمای بدنه و یا از کمدی های امروز که با جوک و موقعیت جنسی می خنداند نبود. قصدم از ساخت فیلم این بود که در حوزه تفکرات ساموئل هانتینگتون حرکت کنم و راجع به ددمنشی‌ای که می‌گویند در جهان سوم که رشد و شکوفایی اقتصادی به معنای غربی آن نداشته است و منطقه ای که مردمش را تروریست و عقب مانده ذهنی و ... تلقی می کنند کار بسازم و به نقد تفکر مدرن و چگونگی حرکات نیروهای خودی با این تفکرات بپردازم. بررسی تفکری که متکفران ترک و مصری ها داشتند مثلا نوع تفکری که مثلا «حسن البنا» و «سید جمال الدین اسدآبادی» با عنوان یک پارچه شدن کشور های اسلامی داشتند. نهایتا فیلم من هنوز در توقیف و محاق مانده است. مدیران سینمایی وقت که فیلم را توقیف کردند اکنون نیز از مدیران سینمایی فعلی هستند و پست‌های مهم سینمایی را دارند. سینمای امروز ما به سطح نازل و سخیف رسیده است یک مورد دیگر هم این بود که برخی از فیلمنامه‌هایی که پیشنهاد شد حقیقتا از طرف جریان سرمایه داری و پول‌های کثیف سینما می‌آمد و جهت فکری و تمایل و میل سینما را از تاکید بر مسائل فرهنگی و اجتماعی و مشارکت مدنی مردم از یک سو و مشارکت فکری و فرهنگی سینماگران در حوزه اجتماعی و معرفت اجتماعی و چیزی که به ذات انقلاب برمی‌گشت -که فراخوان عمومی بود که آحاد مردم این سرزمین در سرنوشت امروز و آینده این سرزمین با سمت‌گیری و مشارکتشان و گروه منتخبی که قرار بود نمایندگان مردم باشندسهیم باشند- همه اینها زیر سوال رفت و ماهیت سینما را از یک انتظار مشارکت فکری و فرهنگی و معنوی سینما به یک سرگرم کننده و شومن و سیرک و ... تحویل داده شد. حتی روزنامه‌های تخصصی ما در حال دنبال‌گیری موارد درجه سه فرهنگ و سینمای هالیوود هستند  این اتفاق کامل نیفتاده است ولی اکثرا فیلم‌های تولیدی در سینمای ما به جای پرداخت به جریان سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی دچار سرگرمی سازی مردم در جنبه‌های سطحی کمدی‌های سخیف گرفته تا نیش و متلک‌های مسخره که در دوران نه چندان دور اجرا می‌کردند باعث شد سینمای ما تقلیل پیدا کند به این سطح نازل. در دنیا و همینطور در کشور ما این الگو وجود دارد که از هالیوود تبعیت می‌کنیم و سینماگران آمریکایی را بیش از داخلی‌ها می‌شناسیم از بازیگران زن و سرگرمی‌هایشان حتی مراسم‌ها و مقولات درجه سه؛ همه را حتی روزنامه‌های تخصصی تبعیت می‌کنند. این موارد نیز در جهت رسیدن به این سطح نازل موثر است. فیلمهایی که من پیشنهاد می شد در همین سطح بود و جذابیت نداشت و برای کسی که عمرش را در هنر گذاشته است قابل قبول نبود. تمامی جوانی ما برای هنر این مملکت بود و طبیعتا امکان پذیرش چنین فیلمنامه‌هایی وجود ندارد. سینما عرصه تفکر است توقع من از کسانی که در سینما کار می‌کنند این است که تبلیغ معرفت و دانش و شعور اجتماعی و رفتار متناسب و تعقل و فراخان جوانان به معرفت اندوزی از میراث کهنهایکه به ما ارث رسیده است داشته باشند. میراث علمی و ادبی و اعتقادی که از نیاکان ما به ارث رسیده است و باید منبع اصلی تصویر ما باشد چه به لحاظ زیبایی شناسی و موضوعی و... فراموش شده است. متاسفانه از همه فاصله گرفتیم و گذشتیم و رسیدیم به سطحی‌ترین لایه‌های که در کمدی‌های سخیف وجود دارد. این هست که نه از جانب دوستانی که ما را بایکوت کردند این گرایش فکری نفعی دارد و نه این نوع نگاه به سینما جذابیتی دارد. می‌گویند که بازیگر به این‌ها چکار دارد؛ برای همین اول باید ثابت کنی فقط بازیگر نیستی و بعد باید ثابت کنی که سینما عرصه تفکر هم است و اینکه تعلقات خاطرت چیست. دنیای سیاست بخشی از کلیت فرهنگ است آیا سینما و فرهنگ ما ربط و نسبت مناسبت با سیاست دارد یا دچار سیاست‌زدگی است؟ باید گفت این یک واقعیت است که اکثریت جامعه ما به حسب آموزه هایی شدند گرایش های فکری آنها سمت و سویی دارد و به نوعی نمایندگی حزبی می کنند. بنابراین هر گونه تفکر مستقلی در کمترین زمان ممکن اگر در یک جایی همسو بشود با تفکر معارض و مقابل و متفاوت، گاهی ممکن است در اثر سو تفاهم و سو تدبیر اسباب اتفاقاتی بشود؛ برای من هم همین اتفاق افتاد. در حالی که این یک واقعیت است که دنیای سیاست بخشی از کلیت فرهنگ است، من هرگز حریم هنر و فرهنگ را معاوضه نمیکنم با سیاست و نمی خواهم مسئولیت و پست داشته باشم. کار ما تولید هنری است در این مسیر هم در 40 سال بعد از انقلاب کارآزموده شدیم؛ واقعا حیف است. نباید خودمان ابزار دست سیاست مداران باشیم. این را برای جوان‌ها میگویم. البته هر کسی باید تفکر سیاسی داشته باشد و کسی که تفکر سیاسی ندارد در این جهان توسعه فکری نخواهد داشت. اما قرار نیست با رسانه‌یمان سخنگوی حزبی بشویم ولی بدیهی است که هر انسانی جهت گیری فرهنگی مخصوص خودش را هم دارد. حتما جهتگیری فکری نسبت به جهان معاصر و هزاران مساله سیاسی دیگر مانند استعمار نو که نسبت به 100 سال قبل روش های جدید را دارد به کار می گیرد داریم . روزگاری استعمارگران از طریق نظامی می آمدند و کشور را به یغما می‌بردند و امروز از طریق کالا و جذابیت آن و سرمایه و تبلیغ آن فرهنگ ما را به یغما می‌برند و خود مصرف کننده جامعه را به سمت دیگر می‌برد. الان دیگر استعمار و استثمار در قالب کشورها تعریف نمی‌شود شاید یک هنرمند در آنگولا زندگی کند ولی حساب‌های بانکی‌اش پر از پول و سرمایه‌های ثروتمندان باشد. خودش ابزار استعمارگران میشود و بنابراین روش تجاری و اقتصادی را از طریق جدید دنبال می‌کند. شاید انقلابی ترین تفکرها هم بدون اینکه خودش بداند در خدمت استعمار و اسثمار می‌شود؛ دنیای امروز واقعا پیچیده شده است. داستان تصاحب زمینی که داشتید توسط یکی از نهادهای اقتصادی درست بود؟ بله ولی از گفتن نام نهاد امتناع دارم. فقط دشمنیها زیاد می‌شود و ترجیح می دهم دعوا دعوای حقوقی باشد تا رسانه‌ای. خصوصا وقتی که برخی بر اریکه قدرت تکیه زده اند و با یک قلم می توانند هرکاری خواستند انجام دهند. شخصیت مهم‌تر از معیشت است مساله‌ای مطرح است که در برخی از مهمانی‌های شبانه میانه تهیه کنندگان و بازیگران نقش ها رد و بدل می‌شود و حتی برخی از بازیگران هستند که دوست دارند برای اینکه فلان نقش را داشته باشند پول بدهند. آیا تا به حال شما اینگونه پیشنهادهایی داشتید؟ من اصلا در این محافل نمی‌روم و دوستان خیلی محدودی دارم و که عموما هم دوستان خانوادگی من هستند و از سینما هم دوستان بسیار پاکی دارم. اگر قرار بود که ما اینگونه زندگی کنیم حسابمان مشخص بود. من ترجیح می دهم که با مستاجری زندگی کنم و حقوق خاصی از جایی نگیرم تا اینکه مانند برخی دیگر باشم. این برای استقلال ما کافی است. درآمد من درآمد خاصی نیست و خیلی کم است. من با اتوبوس حرکت میکنم و در میان مردم ناراحتی آنان از برخی مسئولین را شاهد هستم. اینکه یک نفر هنوز یک سال نشده که آمده سرکار ولی با اتوموبیل لوکس در خیابان‌ها تردد می‌کند. منشا این موضوع در سینما هم همین پولهای کثیف است که در آمده و باعث شده که عالم سینما کلا عوض شود و تبدیل شود به همین فضای آلوده‌ای که داریم می‌بینیم. هوشمندانه با سرمایه حوزه فرهنگ کنترل شد. و به سختی می‌شود آن مقابله کرد فعلا. دوست دارم نقش انسان متفکر، مومن و مبارز را بازی کنم  برای من معیشت فقط مهم نیست و شخصیت از آن مهم تر است. کسی متوجه اینها نیست. در وازرت فرهنگ موضوعی مطرح شد درباره کرامت هنرمندان. ولی این مفهوم و مفاهیم مهم مانند آن دارد زیر سوال می رود. فکر نکنیم که اگر یک هنرمند صبر میکند تا یک وسیله نقلیه ساده و ارزن را سوار شود این به مفع کشور است. یک جوان این صحنه را می بینید و میگوید که این آینده هنرمندان و سرمایههای یک کشور است. آن وقت می‌رود به سمت رویکردهای مالی و اقتصادی و فقط پول ر امی‌خواهد. خیلی ها امروز به جای خدا پول را می پرستند. پولهایی که نادرست و ناصواب در کشور آمده است و چرک است و محصول پولشویی. اعتقاد ما این است که می‌گوییم باید لقمه حلال خورد و از لقمه حرام پرهیز کرد حالا باید صبر کرد و محصول این لقمه‌های حرام را ببینیم. زمانی که فقط مشغله فکری و رویکرد مالی صرف اصل باشد عاقبت خوبی نخواهد داشت. یکی از محسنات کشورهای غربی که البته ما بدگویی آن ها را می کنیم این است که برای رسیدن به ثروت باید خیلی تلاش کرد. ولی در اینجا یک شبه طرف سوپر میلیارد شد. چه کاراکترهایی هست که دوست دارید آنها را بازی کنید؟ من دوست دارم همواره در قامت یک انسان نقش بازی کنم. یک انسان مبارز، متفکر، انسانی که تعلق خاطر دارد به مجموعه انسانیت، خدا و جهان. انسانی که مومن است به معنای امروزی آن که اندیشهاش رشد کرده است و نمی‌شود جلوی رشد آن را گرفت. به قول راسل تکامل انسان زمانی که مساله تغذیه اش حل می‌شود تازه شروع می شود. متاسفم که در کشور ما که هزار سال قبل که خیلی ها هنوز به تمدن نرسیده بودند و ما در اوج تمدن بودیم حالا آمده‌اند و برای ما از تمدن و مدینه فاضله حرف می زنند و خیلی‌ها چشم به دهان آنها دوخته اند. مدینه فاضله حتی در تمدن ما از قبل از اسلام حتی مطرح است. من درباره نجوم اسلامی مطالعه میکردم و میدیدیم که نیاکان ما چقدر در اینباره کار کرده بودند بدون اینکه امکانات امروزی را داشته باشند. بزرگانی را در حوزوه های علمی و فرهنگی و تاریخی داشتیم که نام آن‌ها تن کوه را به لرزه درمی‌آورد. تسنیم ]]> سینما Tue, 20 Aug 2019 21:13:31 GMT http://www.honarnews.com/vdcaumno.49n0a15kk4.html ۴ پیشکسوت سینما تجلیل شدند/هشدار درباره فاصله دارا و ندار درسینما http://www.honarnews.com/vdcjvieh.uqeaozsffu.html به گزارش هنرنیوز ، مراسم نکوداشت سینماگران پیشکسوت سینمای ایران شامل بیژن محتشم، اکبر زنجانپور، حسن زاهدی و سیروس الوند شامگاه امشب سه شنبه ۲۹ مردادماه همزمان با شام عید غدیر، در سالن ایوان شمس و با حضور سینماگران برگزار شد. این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی برعهده داشت، ساعت ۲۰:۳۰ با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد. در ابتدای این مراسم منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما گفت: امروز فرصتی شد تا صدای آسمانی استاد شجریان را گوش دادم و بعد از آن آواز غریب پسربچه‌ای به نام پارسا را در برنامه «عصر جدید» شنیدم که شنیدن آن برای ما و وابستگی ما به این موسیقی‌ها، عجیب بود. وی بیان کرد: عرصه فرهنگ عرصه بهم پیوستگی، دوست داشتن و احترام‌ها است، اگر کسی به غیر از این د رسینما وارد شده باشد، موفق نخواهد شد. اگر امشب از بیژن محتشم، حسن زاهدی، سیروس الوند و اکبر زنجانپور بگوییم باز هم کم است. شاهسواری افزود: آنچه به ما فرصت می‌دهد در این شرایط سخت باز هم در سینما کار کنیم، تنها این است که در این عرصه پیوسته همه در کنار هم قرار دارند و افق سینمای ایران با همه بخش‌های آن گسترده است و اگر در این عرصه صبوری نکنیم در غیر این صورت افق سینمای ایران دردناک می‌شود. وی تأکید کرد: متاسفانه فاصله دارا و ندار در سینمای ایران بسیار وسیع شده و من نمی‌خواهم وارد مسائل اقتصادی شوم اما اگر متوجه همه کسانی که برای سینمای ایران تلاش کرده‌اند نباشیم برکت از سفره ما می‌رود. بزرگداشت اکبر زنجانپور در ادامه این مراسم فیلمی کوتاه از مصاحبه با اکبر زنجانپور پخش شد و در ادامه برای برگزاری نکوداشت اکبر زنجانپور، فاطمه معتمدآریا، امین تارخ، علی دهکردی به نمایندگی از سوی انجمن بازیگران روی صحنه آمدند. معتمدآریا گفت: فکر کردیم ما یک نفرمان از انجمن بازیگران کم است که اکبر زنجانپور از طرف انجمن بازیگران سینما بگوییم باید بگویم دیدن آقای زنجانپور یک مقام و محک است و همانطور که موسیقی دارای مقام است، آقای زنجانپور مقام سینمای ایران است وی مانند یک ستاره درخشان در تئاتر و سینما است. تارخ: اکبر زنجانپور به بازیگری دل‌سپردگی دارد و بیش از آنکه عاشق بازیگری باشد دل‌سپرده بازیگری است و همین مسأله سبب می‌شود که شرافت را در حرفه خود حفظ کندامین تارخ نیز بیان کرد: اکبر زنجانپور بهترین انتخاب برای این مراسم بود. چه اتفاقی می‌افتد یک مرد تبدیل به اکبر زنجانپور می‌شود و در رتبع اول خانواده است، پدری دارد که خیام را می‌شناسد و دوستی با نیما یوشیج دارد به فرزند خود نگاهی ادیب و هنرمندانه می‌دهد به همین دلیل از پدر اکبر زنجانپور قدردانی می‌کنم که چنین فردی را به ما هدیه کرد. وی افزود: زنجانپور به بازیگری دل‌سپردگی دارد و بیش از آنکه عاشق بازیگری باشد دل‌سپرده بازیگری است و همین مسأله سبب می‌شود که شرافت را در حرفه خود حفظ کند. علی‌رغم ظاهر خشن قلبی مهربان دارد و از جمله بازیگران نجیب سینما و تئاتر ایران است. این هنرمند همیشه با شرافت زندگی کرده و با زندگی و دوستانش سازش داشته است. علی دهکردی نیز تاکید کرد: ستاره‌های واقعی در عالم هنر حضور درخشان دارند و این ۴ عزیز که امشب مراسم نکوداشت آن‌ها برگزار می‌شود بزرگان و ستارگان سینمای ایران هستند. اکبر زنجانپور یک معلم بزرگ است و من افتخار دارم از سوی خودم و همه شاگردان وی به این هنرمند تعظیم کنم. نوید محمدزاده نیز یک پیام تصویری برای اکبر زنجانپور ارسال کرده بود که این پیام هم پخش شد. زنجانپور در ادامه روی صحنه آمد و گفت: امشب شبه خستگی در کردن است. ۵۳ سال است که کار می‌کنم و از باورم به کارم کم نشده است. بلکه صیقل داده شد. خوشحالم این تشویق از طرف همکارانم، خانه سینما انجام شد هنرمندان بسیار تنها هستم و تنهایی به هنرمند اعتبار می‌دهد و من خودم یکی از همین تنهاهای دنیا هستم. نکوداشت بیژن محتشم در ادامه فیلم مصاحبه‌ای با بیژن محتشم طراح گریم پخش شد، برای مراسم نکوداشت این هنرمند، عبداله اسکندری، محمد متوسلانی، سیروس ابراهیم زاده و مهری شیرازی روی صحنه آمدند. سیروس ابراهیم‌زاده در این بخش گفت: امشب خوشحالم برای اینکه هر ۴ نفر این عزیزان با هم کار را شروع کردیم و با همه آن‌ها کار کرده‌ام. درباره محتشم باید بگویم من و بیژن محتشم کار سینما و تئاتر را با هم و از گروه تئاتر آناهیتا شروع کردیم. محتشم هیچگاه استادی نداشت، اما اهل جستجو بود و توانست بهترین چیزها را یاد بگیرد و در طول کاری خود توانست شاگردان بسیاری مانند جلال معیریان و اسکندری را در مکتب خودساخته خود آموزش داده است. عبدالله اسکندری: تاریخ گریم سینمای ایران با نام آقای محتشم عجین است، آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به امریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش دادمهری شیرازی نیز بیان کرد: زمانی که در حرفه گریم شروع به کار کردم، آقای محتشم را همانند پدر خودم کنار خودم حضور داشت و تا امروز همیشه من را تشویق کرده است. او برای جامعه چهره پردازان استاد بزرگ است. متوسلانی نیز تاکید کرد: باید به همه کسانی که برای سینما و تئاتر زحمت کشیده‌اند توجه کنیم و این توجه‌ها لفظی نباشد و باید آن را عملی کنیم و زیر بال و پر آن‌ها را بگیریم. سابقه دوستی من و آقای محتشم به سال‌های خیلی دور می‌رسد و درباره این هنرمند باید بگویم که او از پیشگامان هنر گریم در ایران است و کار او با نوآوری و عشق همراه بود. اسکندری نیز توضیح داد: افراد بسیاری در سینما حضور دارند که باید از آن‌ها قدردانی کرد. یکی از افتخارات من این است که آقای محتشم استاد من است و تاریخ گریم سینمای ایران با نام آقای محتشم عجین است، آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به امریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش داد، محتشم به ما گریم را یاد داد و من عشق به کار را از محتشم یاد گرفته ام. اولین فیلم من با استاد کیمیایی در سینما کار کردم، محتشم من را وارد دنیای گریم کرد و کیمیایی من را وارد سینما کرد. محتشم درس زندگی به من و امثال من داد، گریمی که نتیجه آن این شد که امروز ۵۰ گریمور ایرانی در خاورمیانه مشغول به کار هستند. در ادامه اسکندری از شاگردان بیژن محتشم دعوت کرد تا روی صحنه بیایند تا با این هنرمند عکس یادگاری بگیرند. جلال معیریان گفت: افتخار دارم در خدمت آقای محتشم بودم. نکوداشت حسن زاهدی نکوداشت حسن زاهدی بخش بعدی این مراسم بود. در این بخش جهانگیر میرشکاری، علیرضا زرین‌دست و همایون اسعدیان رو صحنه آمدند. زرین‌دست در این بخش گفت: حسن زاهدی در حرفه و تخصص خود که صدا است، عمر و جوانی خود را گذاشته است و در دوره جوانی از استادان خود پیشی گرفته است. ما باید افتخار کنیم که متخصصان بزرگ و حرفه ای مانند حسن زاهدی داریم. اصغر فرهادی: حسن زاهدی روحیه کودکانه معصومانه‌ای در خود دارد که امروز بسیار کمیاب استجهانگیر میرشکاری نیز توضیح داد: ۴۰ سال است که با حسن زاهدی کار می‌کنم و جزو دلسوزان سینما است. اسعدیان نیز ادامه داد: سال ۶۸ به عنوان دستیار کارگردان کار می‌کردم که با حسن زاهدی و جهانگیر میرشکاری آشنا شدم و یکی از آرزوهای من بود که زاهدی به من بوم صدا را بدهد و داد. نمی‌خواهم بگویم که خوش اخلاق است که نیست اما از این بداخلاقی شیرین این هنرمند سپاسگزارم چرا که از آنچه که می‌خواست دست نمی‌کشید. همچنین پیام تصویری اصغر فرهادی در این بخش پخش شد و این کارگردان شاخص سینما گفت: حسن زاهدی در ۴ فیلم اول من به عنوان صدابردار حضور داشت و باید بگویم حضور وی در گروه بیش از یک صدابردار بود و همیشه مشکلات را حل می کرد به خصوص در فیلم‌های «شهر زیبا» و «درباره الی..» بسیاری از مشکلات ما را حل کرد. او روحیه کودکانه معصومانه‌ای در خود دارد که امروز بسیار کمیاب است. زاهدی از جمله کسانی است که صدابرداری در صحنه را مرسوم کردند. حسن زاهدی در ادامه خود نیز روی صحنه حاضر شد و گفت: امشب برای من افتخار بزرگی است که در کنار اساتید سینما است. امشب در کنار سه ارتشبد به یک کهنه سرباز سینما اهمیت دادند و از همه کسانی که تا امروز با آنها کار کرده ام تشکر می کنم. در ادامه بهمن اردلان از سوی انجمن صدابرداران و صداگذاران سینمای ایران پیام تبریک این انجمن را خطاب به حسن زاهدی قرائت کرد. نکوداشت سیروس الوند در ادامه مراسم و برای نکوداشت سیروس الوند، مسعود کیمیایی، هوشنگ گلمکانی، فرشته طائرپور، فریدون جیرانی، محسن امیریوسفی روی صحنه آمدند. کیمیایی در این بخش در اظهارنظری کوتاه گفت: از من خواستند امشب جایزه سیروس الوند را بدهد و من از آن استقبال کردم. وی ادامه داد: سیروس از دوره فیلم‌های سیاه و سفید من مثل «داش آکل» و «قیصر» با من بود، بی‌مهری‌های زیادی به او شده و جوایز کمی گرفته است، خوشحالم که این جایزه را امشب به او می‌دهم. فریدون جیرانی: اولین بار نام سیروس الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه می‌بینم الوند همچنان فیلم‌های خوب و دیدنی می‌سازد تبریک می‌گویمگلمکانی هم بیان کرد: تاریخ پیوسته سینمای ایران و مبدا سینمای ایران ۱۱۹ سال پیش شروع شده است. الوند را بیش از ۵۰ سال است که می‌شناسم. او بسیار خوش قلم بود و یکی از بهترین نقدها بر فیلم «قیصر» را الوند نوشته است. این هنرمند سعی کرد سینمای بعد از انقلاب را راه بیاندازد. او یک صاحب نظر و سرشار از ایده و تئوری برای سینما است. فرشته طائرپور نیز توضیح داد: هیچ حرفی مهمتر از الوند وجود ندارد که بتوان درباره او زد. اما در زمانه فروپاشی اخلاقی در صحنه‌های مختلف، در عرصه سینما با چنین بزگداشت‌هایی ضربه‌های فروپاشی اخلاقی را کم می‌کنیم. الوند یکی از افراد با آداب در سینمای ایران است. آدم‌های بد و خوب هستند که سینمای یک کشور را زنده نگه می‌دارند و سیروس الوند جزو ماندگاران سینمای ایران است و از جمله سینماگرانی است که برای من همیشه آموزش را به همراه داشته است. فریدون جیرانی نیز گفت: بعد از قیصر نسل دیگری از سینما بوجود آمد و من اولین بار نام الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه می‌بینم الوند همچنان فیلم های خوب و دیدنی می‌سازد تبریک می گویم. امیریوسفی نیز تاکید کرد: اولین فیلم ایرانی که روی پرده سینما دیدم «فریاد زیر آب» بود که تنها ۵ سالم بود و سرنوشت من این بود که فریاد زیر آب را یاد بگیرم. امیدوارم جوان سفید موی سینمای ایران همچنان به کار خود ادامه دهد. سیروس الوند گفت: در زندگی من ۴ شب بسیار مهم است، شب اول تولد خودم است. شب دوم شبی است که با عشق همیشه زندگی‌ام ناهید عباسی ازدواج کردم. شب سوم شبی بود که جایزه کارگردانی را کنار کیمیایی و مهرجویی جایزه گرفتم، جشنواره‌ای که دبیر آن سیدمرتضی آوینی بود. شب چهارم قطعا امشب است. کسانی که الان روی صحنه هستند از سر من زیاد هستند و هر کدام در سینما بسیار تاثیر گذار هستند. مسعود کیمیایی شاگرد پدرم بود و در دبیرستان پدرم درس می‌خواند. کیمیایی برادر من است و در سالن سینما شاگردش بودم. کامران ملکی در پایان این مراسم گفت: دکتر حاتمی رییس دانشگاه فرهنگ و هنر اعلام کرده است که ۴ کلاس این دانشگاه به نام ۴ هنرمند امشب نامگذاری می‌شود. مهر ]]> سینما Tue, 20 Aug 2019 21:00:58 GMT http://www.honarnews.com/vdcjvieh.uqeaozsffu.html