هنر نیوز - آخرين عناوين تئاتر و موسیقی :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/theaterMusic Wed, 04 Dec 2019 04:34:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Wed, 04 Dec 2019 04:34:10 GMT تئاتر و موسیقی 60 وحید لک مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد http://www.honarnews.com/vdcc0mqo.2bqme8laa2.html به گزارش هنرنیوز ، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، وحید لک را به سمت مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب کرد. لک متولد ۱۳۵۳ در تهران، فعال امور هنری و ارتباطات است. وی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری است و فعالیت حرفه ای خود را به عنوان بازیگر و کارگردان از سال ۷۱ با نمایش «مسافران» آغاز کرده است. معاون اجرایی مرکز هنرهای نمایشی، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها، رییس انجمن تئاتر خیابانی، معاون هنری تماشاخانه ایرانشهر، مدیر تالارهای نمایشی اندیشه و سوره، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات مجموعه تئاتر شهر، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر، مدیر ارتباطات و تبلیغات حوزه هنری و مدیر تبلیغات و ارتباطات چند دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هنر مقاومت، قائم مقام و دبیر اجرایی جشنواره های بین‌المللی و ملی تئاتر رضوی، کودک و نوجوان، فتح خرمشهر و ... بخشی از سوابق حرفه‌ای این هنرمند است. لک همچنین مدیریت بخش ارتباطات، تشریفات و تبلیغات برخی از دوره‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را نیز عهده دار بوده است. سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. ]]> تئاتر و موسیقی Tue, 03 Dec 2019 22:54:35 GMT http://www.honarnews.com/vdcc0mqo.2bqme8laa2.html جشنواره تئاتر فجر رقیب پیدا می‌کند؟! http://www.honarnews.com/vdcbfzb9.rhbz0piuur.html به گزارش هنرنیوز ، دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون اعلام کرد: هدف از برگزاری همزمان این رویداد با جشنواره تئاتر فجر حمایت از آثار خوبی است که به دلیل وجود محدودیت‌های بسیار فرصت حضور در جشنواره فجر را ندارند و به همین خاطر و دیگر مسائل امیدوارم روزی فرا برسد که جشنواره تئاتر فجر را هنرمندان و فعالان بخش خصوصی برگزار کنند. حجازی فر سه‌شنبه 12 آذرماه در نشستی خبری دباره انگیزه‌هایش از برگزاری جشنواره تئاتر هامون اظهار کرد: به دلایل مختلفی تصمیم گرفتیم این جشنواره را همزمان با جشنواره تئاتر فجر برگزار کنیم چرا که در وهله نخست مجموعه‌های تئاتر خصوصی که زیرمجموعه جشنواره فجر قرار نگرفته بودند، مجبور بودند ۱۰ روز قبل از برگزاری این رویداد و ۱۰ روز در هنگام اجرای آن عملاً تعطیل شوند و این تعطیلات ۲۰ روزه به تعطیلات رسمی این سالن‌های تئاتر اضافه می‌شد. وی افزود: جشنواره فجر یک جشنواره ملی است که همه هنرمندان روزی رویای حضور در آن را داشتند و من شخصاً در سال‌های ۷۱ و ۷۲ در شهرستان خوی رویای این را داشتم که اجرای من به جشنواره تئاتر فجر برسد و 9 ماه از سال می‌جنگیدیم که این اتفاق بیافتد و نهایتاً دو بار کار من به این جشنواره راه پیدا کرد. البته کارهای شهرستانی بسیار سخت از مراحل استانی و منطقه‌ای برگزیده می شدند و نهایتاً دو کار به جشنواره تئاتر فجر می رسید اما بسیاری از کارها از جشنواره تئاتر فجر بیرون می ماندند چرا که نهایتاً تصمیم گیری در هر بخش از این جشنواره منوط به نظر ۵ تا ۶ نفر آدم است و به خاطر محدودیت در پذیرش، این اتفاقات برای بسیاری از کارهای خوب در حوزه تئاتر می افتاد و آنها عملا نمی توانستند کار خود را در این فضا ببینند و تجربه کنند. حجازی فر ادامه داد: اتفاق دیگری که سبب شد این جشنواره را در این زمان برگزار کنیم این بود که جشنواره تئاتر فجر دیگر حال و هوای گذشته را ندارد چرا که در گذشته هر سال دو تا سه نفر از فعالان در حوزه تئاتر به جامعه تئاتری معرفی می‌شدند. اما این اتفاق دیگر نمی‌افتد و نکته دیگر این است که معمولاً کارهایی که در این جشنواره در بخش های مختلف به رتبه سوم می رسیدند عملاً راهی برای ورود به سالن‌های مرکز هنرهای نمایشی پیدا نمی‌کردند و محکوم به شکست بودند و به همین خاطر فکر می کنیم کارهایی که از جشنواره تئاتر فجر بیرون می مانند می‌توانند در این جشنواره بهترین فرصت را برای معرفی شدن به مردم و جامعه تئاتر پیدا کنند. مدیر هنری تئاتر هامون درباره شرایط دریافت آثار در نخستین جشنواره تئاتر هامون گفت: هدف گذاری ما به گونه‌ای است که کارهای آماده‌ای را که در جشنواره‌های مختلف اعم از جشنواره‌های دانشگاهی، عروسکی و ... بوده اند و به صورت عمومی نمایش نداشته‌اند را بپذیریم. در واقع می‌خواهیم گروه‌های تئاتری را که با مشقت‌ها و سختی‌های مختلف و هزینه‌های گزاف روبرو هستند با هزینه‌های پایین دور هم جمع کنیم و نهایتاً بتوانیم با این کارها وارد قراردادهای حمایتی و تهیه‌کنندگی شویم چرا که نگاه ما در برگزاری این جشنواره نگاه حمایتی از گروه‌های تئاتری است. وی همچنین به بخش‌های مختلف پذیرش آثار در نخستین جشنواره تئاتر هامون اشاره کرد و افزود: این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود و امیدواریم که حداقل ۱۰ کار خوب را در حوزه صحنه ای انتخاب کنیم و برای راحتی بیشتر شرکت کنندگان در این جشنواره در هر روز از برگزاری این جشنواره یک کار در دو سانس اجرا می شود و در حوزه نمایشنامه‌نویسی نیز تعداد پذیرش آثار اهمیت ندارد اما نمایشنامه های برگزیده پس از داوری مورد تقدیر قرار گرفته و نهایتاً به آنها پیشنهاد خرید متن را می‌دهیم و همان کارها را به کارگردانان برگزیده این جشنواره پیشنهاد می کنیم. امیدواریم که چندین کار خوب را خریداری کرده و به تولید برسانیم. حجازی‌فر اضافه کرد: معمولاً در جشنواره‌های تئاتر، مسابقات نمایشنامه‌نویسی فرمالیته است و برگزار کنندگان نمی‌دانند با حجم تلنبار شده نمایشنامه‌های پذیرش شده و برگزیده چه کار کنند اما در نخستین جشنواره تئاتر هامون روی آثار برگزیده و با کیفیت تمرکز خواهیم کرد چرا که مبنای هامون بر این است که به مخاطب به عنوان یک بخش مغفول در حوزه تئاتر بیشتر توجه کند. بنابراین حدی از استاندارد را رعایت می‌کنیم که نهایتاً مخاطبان را هم جذب کند. مدیر هنری تئاتر هامون با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای دریافت آثار مختلف در این جشنواره نداریم، گفت: به عنوان مثال در حوزه تئاتر عروسکی سال‌های سال من و دیگر هنرمندان جنگیدیم تا بتوانیم داوران و بازبین ها را راضی کنیم چرا که برخی معتقد بودند که به عنوان مثال کار با ماسک یا اشیاء کار عروسکی نیست و برخی خلاف این نظر را داشتند که خدا را شکر توانستیم آن‌ها را که اتفاقاً از اساتید هم بودند راضی کنیم اما در این میان برخی همچنان کوتاه نمی آیند. به همین خاطر در نخستین جشنواره تئاتر هامون هیچ محدودیتی برای موضوعات مختلف تئاتری نداریم و آثار گوناگون می توانند در حوزه عروسکی، کودک و نوجوان و غیره مورد پذیرش قرار بگیرند چرا که برای ما کیفیت و خوب بودن کار اهمیت دارد و یک اصل است. حجازی فر همچنین درباره تقویم جشنواره اظهار کرد: متقاضیان برای ثبت نام و تکمیل اطلاعات می توانند در سایت تئاتر هامون به نشانی www.hamoontheatre.com مراجعه کنند و از همین امروز ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین 30 آذر ماه امسال آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح یا فیلم نمایش در بخش مسابقه نمایش های صحنه ای و پانزدهم دی ماه آخرین مهلت ثبت نام و ارسال متن در بخش مسابقه نمایش نویسی است. نیمه دوم دی ماه آثار بازبینی شده و آن‌ها را انتخاب می‌کنیم پنجم بهمن ماه اسامی آثار راه یافته به جشنواره در بخش مسابقه نمایش های صحنه ای اعلام می‌شود، تاریخ برگزاری جشنواره پانزدهم تا بیست و چهارم بهمن ماه خواهد بود. کاندیداهای هر دو بخش جشنواره در ۲۴ بهمن ماه اعلام می‌شود و نهایتاً ۲۵ بهمن ماه اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر هامون برگزار خواهد شد. مدیر هنری تئاتر هامون افزود: در حوزه نمایشنامه نویسی نیازی به مراجعه حضوری نیست و برای بخش مسابقه نمایش های صحنه ای که نیازی به متن و ارائه آن نیست، چرا که بسیاری از کارها در این بخش تجربی است و ما این محدودیت ها را می دانیم. البته باید به این نکته هم توجه کرد که در بخش مسابقه نمایش های صحنه ای آثاری پذیرفته می شوند که تاکنون به اجرای عمومی در نیامده باشند، مدت زمان اجرای نمایش ها حداکثر ۷۰ دقیقه بوده و باید ها مرحله ارزیابی نهایی به صورت کامل آماده باشند و همچنین آثار متقاضی باید با مشخصات فنی سالن هامون مطابقت داشته باشند که این مشخصات در سایت مجموعه تئاتر هامون موجود است البته در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نیز آثار چاپ شده یا حائز رتبه در جشنواره های سراسری پذیرفته نخواهد شد. حجازی فر درباره جوایز نخستین جشنواره تئاتر هامون گفت: برای بهترین نمایش به مفهوم مطلق دیپلم افتخار، نشان هامون و مبلغ ده میلیون تومان جایزه نقدی در نظر خواهیم گرفت. همچنین در چهار بخش کارگردانی، متن، بازیگری زن و مرد نیز دیپلم افتخار، نشان هامون و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد شد. برای بهترین نمایشنامه در بخش نمایشنامه نویسی نیز دیپلم افتخار، نشان هامون و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی را پیش بینی کرده ایم. البته در سایر بخش‌ها مانند خلاقیت، طراحی صحنه، لباس، گریم، نور، موسیقی و غیره در صورت تشخیص هیئت داوران جوایز دقیقاً مطابق با موارد اعلام شده اهدا خواهد شد. وی افزود: از سوی دیگر نیز فرصت اجرای عمومی برای آثار راه یافته به جشنواره در بخش نمایش های صحنه‌ای در تقویم اجرایی سالن تئاتر هامون در نظر گرفته می شود. همچنین جایزه‌ ویژه‌ای را برای این جشنواره در نظر گرفته‌ایم که به اثر منتخب از نگاه تماشاگران اختصاص خواهد شد یافت. دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون با تاکید بر اینکه اگر اثر خوبی به غیر از برگزیدگان وجود داشته باشد تعداد جوایز بسته به نظر هیئت داوران قابل افزایش خواهد بود ، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها و تفاوت هایی که این جشنواره نسبت به جشنواره تئاتر فجر خواهد داشت این است که مطمئناً مبلغ بلیت ما کمتر از جشنواره تئاتر فجر خواهد بود چرا که دوست داریم این کارها معرفی شود و در طول جشنواره حداقل ۱۰ نفر از تماشاگران حرفه‌ای تئاتر که مدت هاست مورد رصد قرار گرفته‌اند درباره آثار مختلف نقد می نویسند و حداقل درباره هر اثر 10 نقد دریافت خواهد شد. وی با اشاره به این که تلاش می‌کنیم تا همه مراحل برگزاری این جشنواره با کمترین ایراد و اشکال انجام شود، تصریح کرد: برای ما در این جشنواره مهم است که کارهای باکیفیت و نویی را بپذیریم که طبعاً برخی دردسر ها را هم دارد اما ما معتقدیم که جشنواره تئاتر فجر نهایتاً تا سه چهار سال دیگر باقی نخواهد ماند چرا که دولت ها زورشان به تنها جایی که می رسد، تئاتر است و قطعاً مسئله خصوصی‌سازی و واگذاری آن به بخش خصوصی را مطرح می‌کنند و می‌گویند پولی برای جشنواره تئاتر فجر نداریم و این بخش را واگذار می‌کنند. امیدواریم کسی که در آینده این جشنواره را به عنوان بخش خصوصی برگزار می‌کند، تئاتر هامون باشد البته از شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هم ممنونم که اجازه برگزاری این جشنواره را موازی با جشنواره هامون داد، اما ما نخواستیم بخشی از جشنواره ای باشیم که نگاهش در حوزه تئاتر قطع حمایت است و ترجیح می دهیم بخشی از رزومه فعالیت مان در زیر مجموعه بخش‌های دولتی نباشد. ایسنا حجازی فر اظهار کرد: کارهای بسیاری را در حوزه تئاتر می‌شناسم که می‌خواهند اجرا بروند اما باید روزی حداقل ۲ میلیون تومان پرداخت کنند تا بتوانند کارشان را به نمایش بگذارند ولی ما با برگزاری این جشنواره انگیزه ایجاد کردیم که همه این گروه‌های تئاتری بتوانند دوباره دور هم جمع شوند و می دانیم وقتی که گروه های تئاتری با آن همه زحمت و مشقتی که تحمل می‌کنند، دست رد از سوی یک جشنواره به سینه شان زده می شود چه افسردگی به آن‌ها دست می‌دهد و ما خودمان چنین مسائلی را تجربه کرده‌ایم البته می‌خواستیم فراخوان این جشنواره و نشست خبری را زودتر برگزار کنیم اما اختلال در حوزه اینترنت قدری کار ما را با تأخیر مواجه کرد. وی در بخشی دیگر ادامه داد: اگر مشکلات روزمره سالن های تئاتر به بخش خصوصی از میان برداشته شود و آنها درگیر چنین مشکلاتی از جمله اجاره های گزاف نباشند کارهای بهتری می توان در این حوزه انجام داد، شاهدیم برخی اماکن با عناوین فعالیت‌های فرهنگی به آدم‌های مختلف واگذار می‌شود که نهایتاً تبدیل به کافه می‌شوند اما مجموعه‌های شناخته شده‌ی بسیاری مانند \"تئاتر مستقل\"در حوزه تئاتر وجود دارند که می توان چنین مکان هایی را در اختیار آنها قرار داد و وقتی بخش خصوصی در حوزه تئاتر درگیر چنین مشکلاتی نباشد، می توانند کارهای بزرگی را انجام دهند. همچنین برای سال بعد امیدواریم بتوانیم با همکاری برخی از سالن‌های خصوصی اولین جشنواره تئاتر بخش خصوصی را در کنار جشنواره تئاتر هامون برگزار کنیم که این جشنواره در هر سالن با عنوان و نام آن سالن اما در زیرمجموعه یک دبیرخانه مرکزی برگزار خواهد شد و در تئاتر هامون نیز درصددیم با برگزاری این جشنواره مشکلات و موانع مختلف را شناسایی کنیم و در سال‌های آینده آنها را مد نظر قرار داده و برایش راه چاره ای بیندیشیم. دوست داریم در آینده بخشی از جشنواره‌ای باشیم که بخش خصوصی تئاتر آن را برگزار می کند که ممکن است یک اثر در تئاتر هامون از نظر فیزیکی و شرایط فنی سالم قابل اجرا نباشد و در آن صورت می‌تواند در دیگر سالن‌ها فرصت اجرا و نهایتاً برگزیده شدن پیدا کند. دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون همچنین درباره چگونگی پذیرش و حمایت از آثار شهرستانی و استانی برای این دوره از جشنواره گفت: برای حمایت از این آثار ضمن تامین هزینه ایاب و ذهاب برای آن ها، حتماً یک روز از اسکان آن‌ها را تقبل خواهیم کرد و برای روز برگزاری اختتامیه جشنواره نیز هزینه اسکان و ایاب و ذهاب را حداقل برای یک نفر از اثر برگزیده استانی در نظر خواهیم گرفت. البته درصدد بودیم تا چند اثر بین المللی با کیفیت را نیز در این جشنواره بپذیریم و شرکت دهیم اما مشکلاتی بر سر راه ما به وجود آمد. به عنوان مثال می توان به قطع اینترنت در روزهای گذشته اشاره کرد اما قطعاً از سال آینده این کار را خواهیم کرد و برای ما در این زمینه هزینه و قیمت اثر مهم نیست چرا که می‌خواهیم اثری را در این بخش به عنوان تئاتر برگزیده انتخاب کنیم که جریان ساز باشد. وی عنوان کرد: در سالن تئاتر هامون هم هدف ما حمایت از کارهای خوب و معرفی آن به جامعه تئاتر است به عنوان مثال بخشی را به عنوان هنر و تجربه در این سالن راه انداختیم که سانس آن در ساعت ۱۷ است و اتفاقاً استقبال خوبی از آن شده و قیمت بلیت را برای این سانس هزار تومان تعیین کردیم. همچنین از آنجا که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مخاطبان دانشجو هستند تخفیف ۵۰ درصدی را برای دانشجویان در همه سانس‌ها در طول سال در نظر گرفته ایم و برای خبرنگاران نیز از امروز تخفیف ۵۰ درصدی را خواهیم داشت و هر دو این گروه ها می‌توانند با ارائه کارت معتبر دانشجویی یا خبرنگاری از این تخفیف استفاده کنند از سوی دیگر در قالب بسته‌های حمایتی با سایت‌ تیوال قراردادی امضا کرده‌ایم که برای گروه‌های تئاتری این بسته های حمایتی با یک چهارم قیمت ارائه خواهد شد و گروه‌هایی که توان مالی ندارند، هزینه را به صورت رایگان برای شان نظر گرفته ایم. حجازی فر ادامه داد: از ابتدای خردادماه امسال تا پایان آبان ۱۵ نمایش اجرا شده که ۵ نمایش را تهیه‌کنندگی کرده‌ایم، ۵ نمایش به صورت درصدی قرارداد امضا کرده‌اند و برای ۵ نمایش دیگر نیز هزینه حداقلی دریافت شده است چرا که نگاهمان مثبت بوده و با همین رویه توانسته‌ایم طی چند ماه گذشته تراز مالی مان را مثبت کنیم و اتفاق مثبت دیگر حضور ۱۵ هزار نفر تماشاگر در این بازه زمانی است. دبیر نخستین جشنواره تئاتر هامون درباره وضعیت مخاطبان در حوزه سینما و تئاتر گفت: متاسفانه روند کاهشی را در حوزه مخاطبان تئاتر و سینما داریم چرا که این مسئله رابطه مستقیمی با وضعیت اقتصادی کشور دارد و ما این را حس کردیم اما خوشبختانه اخیراً قدری اوضاع تغییر کرده و بهبود یافته است که البته با مشکلات بسیاری در حوزه تئاتر دست و پنجه نرم می‌کنیم. به عنوان مثال تعطیلات بسیاری در ایام سال با عناوین مختلف وجود دارد که اکثر آنها در روزهای پرفروش تئاتر مانند پنجشنبه و جمعه است و به نظر من مانند سینما باید از سخت گیری در حوزه اجرای آثار مختلف تئاتری کاسته شود و اثر هایی که کمدی نیستند در ایام خاص عزاداری هم اجرا شوند. ]]> تئاتر و موسیقی Tue, 03 Dec 2019 22:49:15 GMT http://www.honarnews.com/vdcbfzb9.rhbz0piuur.html هیات انتخاب رادیو تئاتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند http://www.honarnews.com/vdcbazb9.rhbzspiuur.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آثار بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را هیاتی متشکل از جهانشاه آل محمود، فریبا متخصص و میرطاهر مظلومی انتخاب می‌کنند. جهانشاه آل محمود متولد ١٣٣٩ و فارغ التحصیل فیلمنامه از دانشگاه هنر است. وی تجربه ۳۷ سال نویسندگی و سردبیری نمایش‌های رادیویی، نگارش بیش از ۲۰۰ نمایشنامه، کارشناسی فیلمنامه شبکه پنج سیما، کارشناسی طرح و برنامه شبکه سه سیما و عضویت در شورای فیلمنامه موسسه صبا و... را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. فریبا متخصص متولد ۱۳۴۰ در بروجرد بازیگر تئاتر، سینما، نمایش‌های رادیویی و تلویزیون است. وی کار هنری خود را از سال ۱۳۶۰ با تئاتر آغاز کرد و در سال ۷۰ به تلویزیون آمد. بازی در سریال‌های «به کجا چنین شتابان»، «تولدی دیگر»، «چشم به راه»، «به دنیا بگویید بایستد»، «در چشم باد» و... از جمله آثار این هنرمند است. میرطاهر مظلومی متولد ۱۳۵۳ در تهران بازیگر تئاتر، نمایش‌های رادیویی، تلویزیون، سینما و صداپیشه است. وی بازی در فیلم سینمایی متعدد از جمله «رستاخیز»، «به نام پدر»، «وقتی همه خوابیم»، «زمهریر» و...، سریال‌های تلویزیونی «روزگار قریب»، «مدار صفر درجه»، «تا ثریا»، «پدرخوانده» و نمایشنامه‌های رادیویی متعدد و صداپیشگی آثار سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد. پیش از این امین رهبر نیز به عنوان مدیر این بخش معرفی شده بود. سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 01 Dec 2019 23:42:31 GMT http://www.honarnews.com/vdcbazb9.rhbzspiuur.html انتشار فراخوان جشنواره تئاتر عروسکی با تغییر زمان برگزاری http://www.honarnews.com/vdcd550n.yt05o6a22y.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، فراخوان هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری گلزار محمدی منتشر شد و این جشنواره سال آینده با یک تغییر زمانی چند هفته‌ای از ۱۰ تا ۱۸ مردادماه ۱۳۹۹ در ۹ بخش نمایش صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی و محیطی، نمایش عروسکی ملل، نمایش‌های سنتی عروسکی، ایده‌های نو، پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی، نمایش عروسکی در فضای مجازی، مسابقه عکاسی نمایش عروسکی و پژوهش، آموزش و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود. متقاضیان بخش‌های مختلف می‌توانند از تاریخ شنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ تقاضاهای خود را در تارنمای جشنواره به آدرس https://tehranmobarak.theater.ir بارگذاری کنند. ]]> تئاتر و موسیقی Sat, 30 Nov 2019 22:40:00 GMT http://www.honarnews.com/vdcd550n.yt05o6a22y.html تئاتر باید برای مردم و در کنار آن ها باشد / «بچه های مسجد» به دنبال آینده سازی هستند http://www.honarnews.com/vdcay0no.49n0y15kk4.html به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح روز شنبه نهم آذر ماه نشست خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار گردید. کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اهمیت جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد برای این نهاد بیان کرد: این جشنواره برای حوزه هنری یک رویداد استراتژیک و مهم است. بعد از حضور من در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری این سومین دوره برگزاری آن است. نزدیک به دو دهه این جشنواره برگزار نشد و با آمدن ما دوباره جریان برگزاری آن آغاز شد. وی افزود: سال گذشته اتفاق خوبی بین حوزه هنری و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اتفاق افتاد و تفاهمنامه ای مبنی بر همکاری این دو نهاد امضا شد. قرار بر این است که انرژی دو مجموعه تجمیع شود و علاوه بر همکاری در جشنواره بچه های مسجد در تولید نمایشنامه، آموزش و سایر رویدادهای مرتبط مشارکت و تعامل بین شان صورت بگیرد. از جمله این که سال قبل همزمان با چهل سالگی انقلاب 40 گروه نمایشی در 40 مسجد به اجرا پرداختند. زارعی: بچه های مسجد جشنواره ای پویا است مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطر نشان کرد: همچنین تولید 100 نمایشنامه بچه های مسجد در دو فاز نیز مدنظر است که مدیریت این پروژه را امیرمشهدی عباس برعهده دارد. این اتفاق در همکاری با 30 نمایشنامه نویس مطرح تئاتر صورت می گیرد. در حال حا ضر طرح ها در اختیارمان است و تا پایان سال آماده می شود و در اختیار گروه های نمایشی سراسر کشور قرار می گیرد. زارعی ادامه داد: بچه های مسجد جشنواره ای آماتوری و مردمی است. نیروهای جوان و نوجوان بااستعداد و خلاق تئاتر در جریان آن کشف می شوند و فرصت آزمون و خطا دارند تا آینده سازان حرفه ای تئاتر باشند. همچنین از داوران جوان بهره گرفته ایم تا جشنواره ای چابک و پویا برگزار کنیم. وی با اشاره به اهمیت گروه محوری در این رویداد عنوان کرد: برای این که جوانان به فضای جایزه محوری در تئاتر آلوده نشوند و کار گروهی را در اولویت قرار دهند، جایزه جشنواره به گروه ها تعلق می گیرد. همچنین تغییر در شکل داوری نیز از سال آینده تغییر می کند. زیرا این جشنواره جریان مردمی دارد و برگزیدگان نیز توسط مردم با قرار دادن صندوق های رای در فضاهای اجرا انتخاب می شوند. هوشمند: راهیابی 116 اثر به دبیرخانه جشنواره علی هوشمند مدیر حوزه هنری قزوین و دبیر هنری این رویداد نیز بیان کرد: فراخوان جشنواره مرداد ماه امسال منتشر شد و 116 اثر برای بازبینی به دبیرخانه رسید. 6 اثر از استان تهران و 110 اثر از سایر استان ها بودند. همچنین 15 اثر که شامل 7 گروه خانم ها و 8 گروه آقایان بود، به این رویداد راه یافت. همچنین قزوین، مازندران، گلستان، اردبیل، چهار محال و بختیاری، قم، آذربایجان غربی، لرستان، البرز، هرمزگان، خراسان رضوی همدان و بوشهر استان هایی هستند که به این جشنواره راه یافته اند. وی با اعلام گروه داوران این رویداد ادامه داد: امیر مشهدی عباس، توحید معصومی و مرتضی نجفی مسئولیت داوری این جشنواره را برعهده دارند. هوشمند درباره هنرمندانی که در این جشنواره مورد تقدیر قرار می گیرند، توضیح داد: حسین پارسایی به عنوان هنرمندی که سنگ بنای این جشنواره گذاشته است و همچنین ناصر ایزدفر در این دوره مورد تجلیل قرار می گیرند. این جشنواره سه گروه برگزیده دارد و یک جایزه مردمی و جایزه مرحوم فرج الله سلحشور به گروهی که از نظر داوران، منشور جشنواره و کیفیت اثر مورد تایید باشد اهدا می شود. مدیر حوزه هنری قزوین درباره کارگاه های آموزشی جشنواره «بچه های مسجد» گفت: محمدرضا آزاد و سید حسین فدایی حسین به برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزش مبتنی بر آثار شرکت کنندگان می پردازند. مکان ورکشاپ ها نیز مسجد امام حسن عسکری(ع) در قزوین خواهد بود. میرزایی نسب: چهار مسجد میزبان بچه های مسجد هستند مجتبی میرزایی نسب دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» نیز عنوان کرد: یکی از کارکردهای ستادهای هماهنگی مساجد در پررنگ کردن جریان مردمی تئاتر است تا بتوان فضا را برای فعالیت گروه های نمایش بیشتر و بهتر مهیا کرد. در حوزه فعالیت های اجرایی این جشنواره بخش مردمی و حضور گروه های تئاتر در مساجد بسیار مهم است. بنابراین چهار مسجد در شهر قزوین برای مقطع قبل و بعد از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا میزبان نمایش ها هستند. مساجد چهارده معصوم، جوادالائمه، توحید و امام حسن عسکری(ع) برای این اجراهای عمومی انتخاب شده اند. وی ادامه داد: داوری نمایش ها هم در شبستان امام علی(ع) هم صورت می گیرد. همچنین در جریان جشنواره یک به روز برگزاری کارگاه ها اختصاص دارد و افتتاحیه و اختتامیه نیز به ترتیب روز دوشنبه 11 و پنجشنبه 14 آذر در شبستان امام علی(ع) برگزار می شود. همچنین بخش داوری از نگاه مردم نیز به واسطه آرای مردمی صورت می گیرد. بخش بعدی نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به سوالی درباره نوع نگاه این جشنواره به تئاتر حرفه ای بیان کرد: شرکت کنندگان این جشنواره جوان و نوجوان هستند و نگاه به کار آن ها، تئاتر حرفه ای نیست. زیرا هدف ما استعدادیابی است. ما گروه هایی داریم که در مساجد روستاها، تئاتر را به طور جدی دنبال می کنند و با کشف و شناسایی آن ها جریان آموزشی بلندمدتی برایشان آغاز می شود تا به تئاتر حرفه ای کشور معرفی شوند. وی ادامه داد: این نگاه آینده نگرانه در حوزه هنری و وزارت ارشاد برای تربیت نسلی جدید برای آینده تئاتر ضروری است. همچنین قرار است شعار «تئاتر برای همه» که هنوز فقط یک شعار است! محقق شود. کدام خانواده این روزها می تواند 120 هزار تومن پول بلیط تئاتر تهیه کند؟! تئاتر باید در کنار مردم باشد و دغدغه های آن ها را مطرح کند. بنابراین سعی کرده ایم مسائل مبتلا به خانواده ها، جوانان و اجتماع را در نمایشنامه هایی که در دستور کار سفارش داریم، مطرح کنیم. همچنین درباره داعش، حقوق های نجومی و... در این جشنواره نمایشنامه هایی به اجرا در می آیند. زبان نمایش ها نیز ساده و امروزی است و سعی می شود در قالبی جذاب برای عموم اجرا شود. این جشنواره می خواهد مردم را تئاتربین کند. زارعی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر تئاتر در مساجد و برای مردم اجرا شود، هنرمندان این عرصه چطور از طریق این هنر ارتزاق خواهند کرد، گفت: ما برای آینده تئاتر ایران سرمایه گذاری می کنیم. من خودم کارم را از مسجد شروع کردم و بعدها در این رشته تحصیل کردم. قرار نیست بچه های تئاتری مسجد همواره در همین سطح باقی بمانند اما قرار است کار گروهی را بیاموزند و صرفا هم تئاتر مذهبی کار نمی کنند. وی درباره تبلیغات این جشنواره توضیح داد: تبلیغات محیطی این جشنواره از امروز آغاز می شود. ضمن این که اطلاع رسانی به دلیل شرایط اخیر اینترنت تا حدودی دچار مشکل بود که در این روزها برطرف شده و اطلاع رسانی رسمی از طریق رسانه های مختلف انجام می شود. چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه های مسجد» 12 تا 14 آذر ماه در شهر قزوین برگزار می شود. ]]> تئاتر و موسیقی Sat, 30 Nov 2019 22:09:27 GMT http://www.honarnews.com/vdcay0no.49n0y15kk4.html آقای شهردار! لطفا یک‌بار ایستگاه «تئاتر شهر» پیاده شوید http://www.honarnews.com/vdchzqnw.23nqkdftt2.html به گزارش هنرنیوز ، محدثه واعظی‌پور منتقد و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی به انتقاد از عملکرد شهرداری تهران نسبت به سامان‌دهی وضعیت حاکم بر فضای پیرامون مجموعه «تئاتر شهر» در چهار راه ولیعصر (عج) پرداخت. در متن این یادداشت چنین آمده است: تئاتر شهر، چهار راه ولیعصر و پارک دانشجو بخشی از هویت شهر تهران است. بخشی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و وجوه بصری‌اش را تخریب و تحقیر کرد. تئاتر شهر شاید برای بسیاری از شهروندان تهرانی، لوکیشنی خاطره‌انگیز یا مهم نباشد، اما برای اقشاری که هنر تئاتر را دوست دارند، صاحب آبرو و اعتبار است. طی چند سال اخیر، تلاش شده این بخش از شهر، از هر گونه نماد و نشانه فرهنگی خالی و تبدیل به منطقه‌ای پرازدحام و حتی زشت شود؛ ساخت یک بنای بلند و مرتفع در کنار تئاتر شهر و در محدوده آن، تجمع دستفروشان و راه‌اندازی ایستگاه مترو، همه کوششی بوده که شهرداران محترم تهران و مدیران شهری در یک دهه اخیر انجام داده‌اند تا تئاتر شهر، آنگونه که شایسته است، دیده نشود! پیش از این برای ورود به محوطه خارجی تئاتر شهر، باید از میان بساط قابلمه فروش‌ها و دمپایی فروش‌ها می‌گذشتیم و حالا، شب‌ها کنار این محوطه جگرکی‌ها هم بساط کرده‌اند و فروشنده‌ها با سر و صدا، سوسیس و لوبیای داغ می‌فروشند! این روزها اما نابه‌سامانی و هرج و مرج اطراف این مجموعه هنری و فرهنگی زیبا، که زمانی نماد تئاتر ایران و خانه هنرمندانش بود، به اوج رسیده است. پیش از این برای ورود به محوطه خارجی تئاتر شهر، باید از میان بساط قابلمه فروش‌ها و دمپایی فروش‌ها می‌گذشتیم و حالا، شب‌ها کنار این محوطه جگرکی‌ها هم بساط کرده‌اند و فروشنده‌ها با سر و صدا، سوسیس و لوبیای داغ می‌فروشند! سکوت شهرداری تهران درباره این حجم از شلوغی و ازدحام در این محوطه فرهنگی، کمی عجیب است. به نظر می‌رسد نخستین وظیفه یک شهردار، تامین آرامش و نظم شهر باشد. حفظ دستاوردها، حراست از نمادهای هویتی و نشانه‌هایی که تاریخ یک شهر را نشان می‌دهند، بخش مهمی از وظایف شهرداران است، که معمولا به هیچ انگاشته شده و می‌شوند. شهرداران تهران در یک دهه اخیر بیش از آن که به فکر این وجوه شهر باشند، یا تراکم فروخته‌اند و برج و بزرگراه ساخته‌اند، یا باغ‌های شمال شهر را ویران کردند تا مجتمع بسازند. نتیجه این که، میراثی که به شهردار فعلی رسیده و حاشیه‌های بی‌پایان شهرداری، فرصتی برای توجه کردن به نمادهای فرهنگی پایتخت مظلوم و گرفتار نگذاشته است. پایتختی که زیبایی و شکوهش را از دست داده و هر روز بیش از روز قبل مورد تهاجم شهروندان و مدیرانی قرار می‌گیرد که از شهرهای دیگر به تهران سرازیر شده‌اند، آمده‌اند پول در بیاورند، پیشرفت کنند و به مراتب بالاتری برسند. جماعتی که تعصبی به این شهر ندارند و با آن خاطره ندارند. محله‌های اصیلش را نمی‌شناسند و یادشان نمی‌آید تهرانی‌های واقعی، چه خصلت‌ها و آدابی داشتند. آقای حناچی! شما که در رشته معماری تحصیل کرده‌اید و متولد تهران هستید، حتما بیشتر از من می‌دانید تئاتر شهر یک معماری ویژه و منحصر به فرد دارد. دست کم شما، که متولد این شهر هستید یک بار در هفته به محله‌های تهران سر بزنید، به نمادهای هویتی آن رجوع کنید و وضعیتشان را ببینید. امیدوارم این گشت و گذار فقط به برج میلاد یا پردیس سینمایی ملت ختم نشود. شما را به خدا ببینید این شهر و ساکنانش چطور زندگی می‌کنند. هجوم دستفروشان در میدان تجریش، میدان هفت تیر و چهار راه ولی عصر(عج) را ببینید و برایش چاره کنید. قرار نیست ملت بی‌نوا را از نان خوردن بیاندازید، اما کاش این گره کور را باز کنید. سیمای پایتخت به شدت کریه و فقیر شده است‌. آقای شهردار، شما را به خدا یک شب در ایستگاه متروی تئاتر شهر پیاده شوید و ببینید چه اتفاقاتی در حاشیه این فضای فرهنگی و هنری در جریان است. اصلا بی‌خیال تئاتر و اعتبارش، این شکل از بی‌نظمی، بی‌سلیقگی و آشفتگی شایسته پایتخت است؟ شما شهردار استراتژیک‌ترین شهر ایران هستید، اجازه ندهید روند تخریب تهران ادامه یابد. پایتخت علاوه بر مشکلات بزرگی همچون ترافیک، ازدحام، آلودگی و... از بی‌تدبیری رنج می‌برد. آقای شهردار! تدبیر کنید و به فکر احیای هویت از دست رفته این شهر باشید. مهر ]]> تئاتر و موسیقی Fri, 29 Nov 2019 15:09:18 GMT http://www.honarnews.com/vdchzqnw.23nqkdftt2.html ظاهرا قانون ۱۰ درصد در بودجه سال آینده نیست http://www.honarnews.com/vdca00no.49n0615kk4.html به گزارش هنرنیوز ؛ قانون واریز ۱۰ درصد از درآمد بلیت‌فروشی کنسرت‌ها به حساب خزانه و در پی آن اعتراض گسترده اهالی موسیقی و وعده خانه موسیقی برای ملغی کردن این قانون در سال آینده خصوصا برای موسیقی‌های کم‌درآمد و در ادامه نامه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران به رییس سازمان برنامه و بودجه اتفاق‌هایی است که پیشتر در این حوزه شاهد بوده‌ایم. با این حال تا لحظه انتشار این خبر، هنوز هم از حذف قطعی این قانون از لایحه بودجه سال آینده خبری نیست. خبرنگار ایسنا برای پیگیری آخرین وضعیت این قانون، با محمد اله‌یاری ـ مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ‌ گفت‌وگویی انجام داده است که او بیان کرد: معاونت هنری مکاتبه‌ای را با وزارت ارشاد و فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و به دلایلی اشاره کرد که بهتر بود پیش از تصویب قانون ۱۰ درصد در سال ۹۸ به آن پرداخته و بعد از بررسی هزینه و فایده‌ها نسبت به تصویب آن تصمیم‌گیری می‌شد. طبیعی است که برای سال ۹۹ نیز ما این حساسیت را در معاونت هنری داشتیم و نظر کارشناسی خود را برای وزارت ارشاد ارسال کردیم. تا جایی که من از مسوولان مالی وزارتخانه سوال کرده‌ام، ظاهرا در مجموع تبصره‌های قانون بودجه سال ۹۹ در سازمان مدیریت، این تبصره منبع درآمدی دیده نشده است تا جایی که ببینیم به کجا خواهد رسید. اجرای موسیقی نواحی در فضاهای عمومی همچنین در ادامه از او درباره موضعش در قبال اجرای موسیقی در فضاهای عمومی و همچنین آوردن موسیقی نواحی به سطح شهر از جمله ایستگاه‌های مترو سوال کردیم که مدیر کل دفتر موسیقی پاسخ داد: اجرای موسیقی به صورت عام در معابر و اماکن عمومی یک موضوع است و اینکه موسیقی نواحی در این فضاها اجرا شود، نیز موضوع دیگری است و هر دو به بحث‌های کارشناسی توسط کارشناسان خاص حوزه‌ها نیاز دارند. ممکن است اجرای موسیقی در معابر موافقان و مخالفان خود را داشته باشد، حال شاید مخالفان به این امر استناد کنند که ممکن است مردم کمتر با این گونه‌های موسیقایی آشنایی داشته باشند و اتفاقی که باید، از جهت توجه رخ ندهد. عده‌ای نیز ممکن است است بگویند که اتفاقا فرصت خوبی است تا مردم گونه‌هایی که کمتر از لحاظ موسیقایی و ساز دیده‌اند را بشنوند و با آن ارتباط برقرار کنند. اله‌یاری ادامه داد: برای اجراهای خیابانی طبیعی است که گفت‌وگوهایی در نیروی انتظامی، وزارت کشور، شهرداری تهران و در دفتر موسیقی در گذشته صورت گرفته تا دستورالعمل‌هایی تدوین شوند تا این موضوع به سرانجامی برسد. امیدوارم این گفت‌گوهای جمعی میان دستگاه‌های مختلف زودتر به سرانجام برسد و بتوانیم شاهد تدوین دستورالعمل‌هایی برای این موضوع باشیم. ]]> تئاتر و موسیقی Sat, 09 Nov 2019 21:57:20 GMT http://www.honarnews.com/vdca00no.49n0615kk4.html حضور هفت کشور خارجی در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان http://www.honarnews.com/vdcenp8o.jh8fvi9bbj.html به گزارش هنرنیوز ، احمدرضا احسانی روز شنبه در جلسه اعضای شورای سیاستگذاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: از بیست و شش دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در کشور، بیست دوره در همدان برگزار شده که برای این استان افتخار بزروی است. وی با اشاره به ارسال ۳۰۳ اثر به دبیرخانه جشنواره گفت: این میزان نسب به پارسال ۲۰ درصد رشد دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه های جشنواره افزون بر مرکز استان در هشت شهرستان اجرا می شود تا کودکان این مناطق از شادی و نشاط این رویداد بهره مند شوند. وی خاطر نشان کرد: برنامه های جشنواره علاوه بر شبکه های استانی و ملی به صورت تخصصی در شبکه چهار برنامه مجله تئاتر منعکس می شود. احسانی با اشاره به شعار جشنواره گفت: نمایش هایی که با \" کودک، تئاتر و طبیعت\" بیشترین ارتباط را داشته باشد جایزه ویژه اهدا می شود. بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار\"کودک، طبیعت و تئاتر\" به دبیری مجید قناد ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری به میزبانی همدان برگزار می شود. ایسنا ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 27 Oct 2019 15:51:44 GMT http://www.honarnews.com/vdcenp8o.jh8fvi9bbj.html کیهان کلهر جایزه هنرمند سال ۲۰۱۹ را دریافت کرد http://www.honarnews.com/vdcc1eqo.2bqm48laa2.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از سایت وومکس، در این سایت بیان شده است که این جایزه به علت تسلط و ذوق هنری در نواختن کمانچه، نوآوری بی‌وقفه و همکاری برای ابداع زبان‌های جدید موسیقایی و شناساندن موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی به گوش‌های مردم سراسر دنیا، توسط تیم فستیوال جهانی موسیقی به کیهان کلهر اهدا شده است. همچنین در متن این خبر ذکر شده است که برای کلهر، کمانچه صدای اوست. زمانی که می‌نوازد، زبانی کامل را برای ارتباط برقرار کردن با مردم سراسر دنیا از گذشته تا حال، به وجود می‌آورد. او با موسیقیدان‌های سایر فرهنگ‌ها نیز از جمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ با زبان موسیقی دیالوگ داشته است. از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند. این هنرمند در عرصه جهانی بیشتر به علت همکاری با موسیقیدان‌های جهانی شناخته شده است. این جایزه امروز پنجم آبان (یکشنبه ۲۷ اکتبر) به کیهان کلهر اهدا شد و در بخش پایانی مراسم کیهان کلهر و اردال ارزنجان به اجرای موسیقی پرداختند. جایزه وومکس که به عنوان جایزه جهانی موسیقی اکسپو شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. این جایزه از آغاز برای احترام و ارج نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان در سطح بین‌المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و بنیان نهاده است. هر سال نیز در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس Womex (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه‌ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می‌شود. از سال ۲۰۰۸ جایزه وومکس برای هنرمند و برای تعالی حرفه‌ای به هنرمندان اهدا می‌شود. این جایزه سال گذشته به کوارتت زهی کرونوس از آمریکا تعلق گرفته بود. ایسنا ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 27 Oct 2019 15:35:56 GMT http://www.honarnews.com/vdcc1eqo.2bqm48laa2.html دستورالعمل پروانه اجرای نمایش وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست http://www.honarnews.com/vdcjymeh.uqeaozsffu.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی واکنش‌ها و نقدهای وارد شده از سوی برخی هنرمندان تئاتر و اصحاب رسانه در خصوص دستورالعمل پروانه اجرای نمایش که از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی و با تأیید وزیر ارشاد منتشر شد، گفت: نظرات و نقدهایی به این دستورالعمل بیان شد، از فعالان و منتقدان تئاتر که نقد و نظرات خود را درباره این دستورالعمل مطرح کرده اند، سپاسگزارم و بی تردید نظرات و نقدهای هنرمندان و منتقدان بررسی و مطالعه می شود و مورد توجه قرار می گیرد. وی افزود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس قانون و در تبیین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش با هدف و رویکرد تسهیل، تسریع و شفافیت در روند صدور مجوز، پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه به جایگاه تخصصی تئاتر تدوین و منتشر شده و فارغ از نظرات کارشناسان و هنرمندان نیست و نمونه هایی از نظرات و گفته های هنرمندان و کارشناسان مبنی بر ضرورت تقنین قوانینی برای تسهیل در پاسخ به درخواست متقاضی پروانه نمایش منتشر شده است. معاون هنری وزیر ارشاد بیان کرد: این دستورالعمل همان مصوبه ۴۶۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش و صدور پروانه در تاریخ ۱۳۷۹/۲/۶ است که روند اجرایی پروانه نمایش را متناسب با جریان امروز تئاتر مشخص و شفاف اعلام کرده و فراتر از آن مصوبه قانونی نیست بلکه روند اجرایی آن را تبیین و تشریح کرده است. حسینی افزود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس یک رویکرد کلان در تدوین و بازنگری آیین نامه ها و فرایندهای عرصه هنر است تا فرایندها و رویدادها از جمله جشنواره ها مبتنی بر یک دستورالعمل مشخص و مکتوب باشد که ذینفعان و فعالان هنر از آن آگاه باشند، هر چند این دستورالعمل ها در روند اجرا قابل بازنگری است. دستورالعمل پروانه اجرای نمایش وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست حسینی در ادامه اظهار کرد: این دستورالعمل وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست، تغییر آن نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل انجام است و نیازی به بررسی در نهادهای قانونگذار ندارد اما بی تردید در روند اجرا خلاءها، ضعف ها و قوت های دستورالعمل دقیق تر مشخص می شود و مانند هر آیین نامه و دستورالعملی چنانکه قبلا هم سابقه داشته است، می تواند تغییر کند و اصلاح شود. وی تصریح کرد: بنابراین با رصد، مطالعه و بررسی نقدها و استقبال از نظرات و دیدگاه هایی که جوانب مختلف و موارد دستورالعمل را نقد و ارزیابی و پیشنهادهایی طرح می کنند، روند اجرای این دستورالعمل می تواند بازنگری شود و تغییر کند. ]]> تئاتر و موسیقی Fri, 25 Oct 2019 11:41:56 GMT http://www.honarnews.com/vdcjymeh.uqeaozsffu.html