هنر نیوز - آخرين عناوين تجسمی و سایر حوزه ها :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/other Wed, 22 Nov 2017 11:59:23 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Wed, 22 Nov 2017 11:59:23 GMT تجسمی و سایر حوزه ها 60 برای تماشای مصیبت زلزله‌زده‌ها نباید دُکان راه انداخت http://www.honarnews.com/vdcjtmeh.uqeiazsffu.html به گزارش هنرنیوز ، محمود ضیایی دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی در پی تلاش گروهی برای زلزله‌گردی و اجرای تورهایی با عنوان «بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب کشور» در نقد این نوع برخورد، به ایسنا گفت: گردشگری همیشه ابزاری برای صلح، دوستی، همفکری و یاری بوده که در موقعیت‌های مختلف، کارکردهای متفاوت آن نیز اهمیت داشته است، اما اینکه فاجعه‌ای رخ دهد و گروهی این مصیبت یا فاجعه طبیعی و یا انسان‌ساخت را فرصتی برای سیاحت و یا درآمدزایی بداند و بیزنسی برخورد داشته باشد، قابل قبول نیست. او با تاکید بر لزوم زمان سنجی برای انجام فعالیت هایی غیر از امدادرسانی و حضور در مناطق آسیب دیده، اظهار کرد: درحالیکه هنوز در مناطق آسیب دیده فعالیت های امدادی کامل انجام نشده و جراحت های عمیق جسمی و روانی هنوز برطرف نشده، حضور در آن فضا که تنها اثرش بارگذاری اضافه روی کیفیت خدمات خواهد بود، عمل به جا و مناسبی محسوب نمی شود. دانشیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه همچنین درباره اطلاق عنوان «گردشگری سیاه» برای بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه، گفت: با بکار بردن چنین واژه ای موافق نیستم، معتقدم واژه گویاتر «گردشگری عبرت» است، چرا که وقتی گفته می شود گردشگری سیاه، یعنی بازدید از مناطق جنگ زده و یا مکان هایی که حاصل فجایع انسانی یا طبیعی بوده اند و تنها یک بُعد قضیه را در بر می گیرند، درحالی که بُعد دوم ماجرا، هدفِ بازدید از این مناطق است. وی اضافه کرد: تاکید برای استفاده از واژه «عبرت» به جای «سیاه» به این دلیل است که اگر این سفرها به عبرت گرفتن ما منجر نشود، گردشگری سیاه و یا عبرت آموزی اتفاق نیافتاده و هیچ ثمری نداشته است. سفر به چنین مناطقی باید در شرایطی انجام شود که اگر کمکی از دست ما برمی آید در راستای اتخاذ اقداماتی باشد که از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کند، مثلا اگر به حلبچه برای دیدن بلایی که صدام بر سر این منطقه آورد، سفر می کنیم باید از طریق تشکل ها، سازمان و نهادهای مرتبط شرایطی را فراهم کنیم که دیگر قدرت در اختیار این افراد نباشد و اگر به مناطق زلزله زده می رویم برای بررسی چرایی اتفاق و ایجاد مکانیزمی برای کنترل و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و کاهس درصد آسیب های بعدی، باشد. ضیایی تاکید کرد: هدف رفتن ما به این مناطق برای درک عمق فاجعه، همفکری و طراحی اهرم هایی برای پیشگیری است نه تماشای مصیبت و جراحت هایی که هنوز اثر آن باقی است. وی سپس در توضیح این که چرا این حادثه را بلای انسانی نیز دانسته، گفت: درست است که طبعیت مسبب این اتفاق بوده، ولی وقتی به کُنه مساله توجه کنیم، متوجه می شویم بخشی از آن، بلای انسانی بوده، مگر همین زلزله با ریشترهای بالا در ژاپن اتفاق نمی افتد و یا طوفان هایی سهمگین اخیرا آمریکا را فرا نگرفت، آن حوادث چگونه مدیریت و کنترل شد که کمترین عوارض را داشت، گاهی می توان بخشی از اثرات منفی این حوادث را مانع شد. عضو هیات علمی دانشگاه علامه در ادامه به ترویج «والنتیر توریسم» یا گردشگری داوطلبانه در موقعیت های مشابه زلزله غرب اشاره کرد و درباره آن توضیح داد: در چنین شرایطی می توان برای گروه های موثر مثل پزشکان، افرادی که در ساخت خانه می توانند کمکی کنند، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی، معماران و شهرسازان و همه افرادی که تخصصی دارند و به نحوی می توانند در آبادی شهرها و روستاهای غرب کشور و روحیه بخشی به مردم آن مناطق نقش داشته باشند، تور گردشگری داوطلبانه ترتیب داد تا آن ها نیز مهارت های خود را برای تقلیل آسیب ها به کار گیرند. او یادآور شد: در گردشگری داوطلبانه (Volunteer tourism) نگاه و برخورد بیزنیستی کاملا مردود و نهی شده است، مخصوصا در این مرحله که مردم هنوز در غم از دست دادن عزیزان و زندگی شان به سر می برند و راه انداختن دُکان و دستگاهی برای پول درآوردن، قابل پذیرش نیست، اما اگر حضور در آن مناطق با درنظر گرفتن مهارت های شخصی و با هدف کمک رسانی حتی در حد بیرون آوردن آجرهای سالم برای ساخت خانه های نو و یا پاک سازی محیط و بهداشتی کردن آن در قالب تورهای گردشگری داوطلبانه باشد، می توان برای آن برنامه ریزی کرد، ضمن این که زمان اجرای این تورها باید سنجیده و مدیریت شده باشد. ضیایی اضافه کرد: سامان دهی گروه های دواطلبانه اهمیت زیادی دارد، باید روی عملکرد آن نظارتی باشد تا هم افزایی در راستای کمک رسانی بیشتر باشد، اینکه برای همدردی برویم و مانع کارهای اصلی شویم یا با هدف درآمدزایی کاری انجام دهیم، توجیه پذیر نیست. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Wed, 22 Nov 2017 07:18:44 GMT http://www.honarnews.com/vdcjtmeh.uqeiazsffu.html مدیران رسانه‌ها در صورت انتشار تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت مجازات می‌شوند http://www.honarnews.com/vdcirqa3.t1awy2bcct.html به گزارش هنرنیوز ، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز اول آذرماه مجلس شورای اسلامی که به بررسی و اصلاح طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی اختصاص داشت، به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان، این اصلاحات را به تصویب رساندند. بر این اساس نمایندگان با ۱۶۳ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن با اعمال اصلاحاتی موافقت کردند که در ماده یک این اصلاحیه آمده است: ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغات خلاف واقع که نوعاً موجب گمراهی و فریب مخاطب می‌شود به هر طریق از جمله رسانه‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه 6 و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای ۲ تا ۵ سال محکوم می‌شود در صورتی که به مصرف‌کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادل ۲ تا ۵ برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می‌شود. همچنین در تبصره یک، مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع عبارت است از: اطلاعات یا ادعاهای اثبات نشده و یا تأیید نشده توسط وزارت بهداشت و درمان، آموزش پزشکی درباره روش فرآوری، تولید، نامگذاری تجاری، خواص ترکیب، منشأ سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارائه خدمات یا درمان یا دارا بودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی یا خارجی در خصوص کالا و خدمات موضوع این قانون مشخص می‌شود. ایلنا ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Wed, 22 Nov 2017 07:10:34 GMT http://www.honarnews.com/vdcirqa3.t1awy2bcct.html دست یاری موسسه خیریه کهریزک به سوی زلزله زدگان کرمانشاه http://www.honarnews.com/vdcgx39y.ak9nn4prra.html به گزارش هنرنیوز ، آسایشگاه کهریزک که در زلزله رودبار و بم دست یاری به سوی زلزله زدگان برداشته بود، این بار نیز آمادگی پذیرش و نگهداری تعدادی از سالمندان و معلولین آسیب دیده را در آسایشگاه خیریه کهریزک استان تهران و آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز دارد. این حادثه دلخراش که دل هر ایرانی و نوع دوستی را به درد می آورد پیامی آشکار داشت و آن ابراز همدردی عمومی است. درجهان ما، چه دیروز ها، چه امروزها و چه فرداهای پیش رو اگر محبت و هم یاری نبود، هیچ موجودی قادر به زیستن نبود و در واقع بانگ پیدایش موسسه خیریه کهریزک نیز بر مبنای همین اصل زیبا طنین افکن شده است. کهریزک به عنوان یک موسسه مردمی، افتخار دارد همگام و همراه با سایر هموطنان، دستان نیازمند آسیب دیدگان را از عاطفه سرشار نماید. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Sat, 18 Nov 2017 07:02:49 GMT http://www.honarnews.com/vdcgx39y.ak9nn4prra.html هدف پیامبر(ص) رهایی انسان‌ها بود/ نهادسازی رسول خدا در صدر اسلام http://www.honarnews.com/vdcbw0b9.rhbsapiuur.html به گزارش هنرنیوز ، پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) مظهر رحمت برای همه بشریت و اسوه ای برای تمام تاریخ بوده است. اگرچه عده ای سعی در مخدوش نمودن چهره پیامبر اسلام داشته اند اما روز به روز بر پیروان آن حضرت و عاشقان و دلدادگانش اضافه می شود. به مناسبت سالروز رحلت نبی مکرم اسلام در گفتگو با دوتن از اساتید کشور به بررسی ابعاد مختلف حیات مبارک پیامبر عظیم الشان اسلام پرداختیم؛ یکی از حرکات حکیمانه پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام، نهادسازی بود؛ نهادهایی که پیامبر اعظم(ص) تأسیس کردند یا قبلا وجود نداشتند و یا اگر وجود داشتند، تحول جدی در آن ایجاد کردند آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد نقش و اثرگذاری پیامبر(ص) گفت: یکی از حرکات حکیمانه پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام، نهادسازی بود. نهادهایی که پیامبر اعظم(ص) تأسیس کردند یا قبلا وجود نداشتند و یا اگر وجود داشتند، تحول جدی در آن ایجاد کردند. وی افزود: از جمله نهادهایی که پیامبر اسلام(ص) تشکیل دادند نهاد حوزه بود که در این نهاد، افراد احکام را فرا می‌گرفتند و به وطن خود برمی‌گشتند و مردم را هدایت می‌کردند. وی با بیان اینکه یکی دیگر از نهادهای تشکیل شده در زمان حکومت پیامبر اسلام(ص) نهاد تبلیغ بود، گفت: یکی دیگر از شاخص‌ترین نهادها، نهاد مسجد بود و قبل از اینکه پیامبر اکرم(ص) به مدینه بروند و مسجد قبا را بسازند، مساجدی در مدینه بنا و تأسیس شد. برنده دومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اظهارداشت: پیامبر اسلام(ص) نه تنها مسجد را به عنوان نهاد تأسیس کردند بلکه کارآیی‌هایی را به مسجد دادند که از جمله این کارآیی‌ها می‌توان به محل عبادت مسلمانان، تصمیم‌گیری مسائل مهم جامعه، محل تعلیم و تعلم، محل داوری و قضاوت و کمک به فقرا اشاره کرد. وی تصریح کرد: در صدر اسلام، مسجد همه شئون مسلمانان را به جز در مواردی که با شأن مسجد مناسب نبود، پوشش می‌داد. این وضعیت برای همه زمان‌ها برای مسجد تعریف شده است و اختصاص به زمان پیامبر(ص) ندارد، البته اقتضائات زمان و مکان ممکن است بعضی از این شئون را از مسجد بگیرد مانند دادگاه‌ها که در حال حاضر در شأن مسجد نیست. وی تأکید کرد: یکی از انحرافات اساسی بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص)، جایگزینی نهاد سقیفه به جای مسجد بود، در حالی که مسجد، نهاد اسلامی و سقیفه، نهاد جاهلیت بود. یکی از سیره‌های زندگی نبی مکرم اسلام(ص) که تا آخر عمر بدان پایبند بودند، آن است که هرگاه قربانی می‌داد، مقداری از آن را برای دوستان حضرت خدیجه(س) می‌فرستاد آیت الله علیدوست در ادامه سخنانش در مورد خانواده دوستی پیامبر(ص) گفت: یکی از سیره‌های زندگی نبی مکرم اسلام(ص) که تا آخر عمر بدان پایبند بودند، آن است که هرگاه قربانی می‌داد، مقداری از آن را برای دوستان حضرت خدیجه(س) می‌فرستاد. وی افزود: اینگونه به یادسپاری و دستگیری آن هم از دوستانِ همسر مرحوم، جای بسی غبطه دارد، زیرا معمول انسانها تا مراسم معمول همسر به یاد او یا اطرافیان او هستند و بعد با گذشت زمان، رفته رفته همه چیز را به فراموشی می‌سپارند، اما نبی مکرم اسلام(ص) چنین نبودند و همواره تا آخر عمر به یاد حضرت خدیجه(س) و حتی دوستان او بودند. وی با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری ما و تمام دنیا به سیره و رفتار پیامبر(ص) نیازمند است، گفت: رفتار و سیره پیامبر(ص) جامع بود چون پیامبر برای همه شئون ما رفتار، پیام و سیره داشته است؛ جهانی بود چون رفتار پیامبر(ص) فرامکانی بود و اختصاص به مکان خاصی نداشت و جاودان بود چون پیامبر خاتم بود. علیدوست تصریح کرد: اینکه برخی از افراد می گویند پیامبر رفتارهای عربی داشته و یا رفتاری های ایشان برای مکان و زمان خاص بوده اشتباه است، پیامبر(ص) به نوعی رفتار کرد و سیره ای باقی گذاشت که برای تمام زمان ها باشد. باید به محتوای پیام ها و سیره پیامبر(ص) بیشتر توجه و عمل شود تا معرفت نسبت به آن پیدا کنیم، در واقع یکی از علت های مهم اینکه توفیق عمل کردن به سیره و روش پیامبر(ص) را نداریم همین مسئله معرفت می باشد. وی یادآور شد: البته در کنار معرفت باید اخلاق را در نظر داشته باشیم، چرا که کم نداریم انسان هایی که به جنس پیام پیامبر(ص) معرفت دارند اما منافع حزبی، جناحی، شخصی و روزمره نمی گذارد که به این پیام عمل و به دیگران منتقل کنند. این افراد در واقع بعضی از نهادها و برخی عناوین را دست می گیرند و با آن‌ها زندگی می کنند بدون اینکه مصلحت کشور ، مردم ، نظام و انقلاب را در نظر بگیرند. تا این مسئله معرفت و اخلاق فراگیر و همگانی نشود ممکن است نام پیامبر(ص) را هم بسیار بشنویم و بعضی ها هم خوب شعار بدهند ولی در عمل فاصله بسیار داریم و آنچه در حال حاضر انسان احساس می شود متاسفانه فاصله بسیار است این استاد حوزه بیان کرد: تا این مسئله معرفت و اخلاق فراگیر و همگانی نشود ممکن است نام پیامبر(ص) را هم بسیار بشنویم و بعضی ها هم خوب شعار بدهند ولی در عمل فاصله بسیار داریم و آنچه در حال حاضر انسان احساس می شود متاسفانه فاصله بسیار است. یحیی یثربی، نویسنده کتاب دوجلدی «محمد(ص)؛ پیام‌آور صلح و آزادی» در مورد شخصیت پیامبر اسلام(ص) و تلاش های آن حضرت برای جامعه اسلامی گفت: معتقدم در اسلام حرمت و اصالت انسان در اوج قرار دارد. غرب که دم از اومانیسم و اصالت انسان می‌زند به چیزهایی رسیده اما نسبت به اسلام در مراتب پایین‌تری قرار دارد. به نظر من معجزه‌های حسی هرگز نمی‌توانند به گرد پای معجزه‌های شخصیتی نبی اکرم(ص) برسند. انسانی که در خانواده‌ای فقیر در محیط خشن مکه به دنیا آمد و بزرگ شد و سواد هم نداشت اما عناصری در شخصیت ایشان جلوه ‌کردند که هر کسی ذره‌ای به ایشان نزدیک می شد عملاً این عناصر به او نشان می‌داد که این شخص پیغمبر است و برای رهایی انسان‌ها آمده است. این استاد فلسفه افزود: در طول تاریخ دو چیز انسان را اسیر کرده بود؛ یکی شرک که عده‌ای خود را برای مردم خداگونه معرفی می‌کنند و به خودشان حق می‌دهند مانند خدا بر مردم مسلط باشند که این ها به عنوان انسان‌های خداگونه بر مردم حکومت می‌کنند مثل شاهان و امپراطوران قدیم که ادعا می‌کردند که افراد عادی نیستند. دیگری امپراطوران و سلاطین که خودشان را تافته جدابافته از دیگران می‌دانستند. برای رهایی انسان‌ها از غل و زنجیر کسی آمد و ندا ‌داد که من بشری از خودتان هستم. رسولی هستم از نفس شما و بشری هستم مثل شما و عبدی هستم مثل شما ولی بسیار خداترس‌تر از تک تک ما. این مفسر قرآن در ادامه سخنانش اظهار داشت: حضرت خود را برتر از دیگران نشان نمی‌دادند و در انجام کارهای معمولی و روزانه مثل دیگران، خود شخصاً فعالیت داشتند. مثلاً در ساختن مسجد مدینه سنگ بزرگی را به دوش می‌کشیدند در حالی که نیم‌تنه بالای ایشان عریان بود، چون مردم آن روز عربستان دو تکه لباس می پوشیدند؛ ردایش را از دوش برداشته بود و با آن سنگ می‌کشید هر چقدر گفتند: آقا ما غریبیم، دیروز به این شهر آمدیم، مردم می‌آیند تا شما را ببینند. شما به حالت تشریفاتی بنشینید فرمودند: نه! با مردم سنگ می‌کشیدند و جدی‌تر از تک تک آنها کار می‌کردند. سنگ بزرگی را به زور بلند کردند جوانی رسید و از ایشان خواست که اجازه دهند تا این سنگ را بردارد حضرت جواب دادند تو فکر می‌کنی من کمتر از تو به خداوند نیاز دارم. این شخصیت حضرت رسول(ص) است که مردم باید آن را بشناسند. حضرت در هر فرصتی که پیش می آمد می‌گفتند: من نه فرشته‌ام که جنبه آسمانی و خدایی داشته باشم و نه سلطان و امپراطورم. من بشری هستم مثل شما. ما باید روی این مسائل بسیار کار کنیم تا با این چهره واقعی آشنایی پیدا کنیم یثربی تصریح کرد: حضرت در هر فرصتی که پیش می آمد می‌گفتند: من نه فرشته‌ام که جنبه آسمانی و خدایی داشته باشم و نه سلطان و امپراطورم. من بشری هستم مثل شما. ما باید روی این مسائل بسیار کار کنیم تا با این چهره واقعی آشنایی پیدا کنیم. وحی از اخلاق حضرت رسول(ص) تمجید می‌کند نه به خاطر اینکه موجودی آسمانی بود که به زمین آمد. ایشان انسان بود مثل همه ما اما رفتارشان، رفتار درستی بود. می‌گویند این آیه به این خاطر نازل شد که هرکسی ایشان را صدا می‌زد جوابشان لبیک بود. هر کس رسول الله(ص) را صدا می‌کرد ایشان می‌گفتند: لبیک. طبق فرهنگ عرب‌ها فقط غلامان باید می‌گفتند لبیک. افرادی که برده نبودند به کسی لبیک نمی‌گفتند. کسی به مولا علی(ع) که تربیت شده محمد(ص) بود در میانه جنگ صفین در موقعیت حساسی گفت: بارک‌الله خیلی عالی گفتید: امر بفرما در خدمتیم. در نهج‌البلاغه آمده که حضرت چقدر ناراحت شدند و فرمودند: تو از کجا میدانی من هواپرست نیستم، به خدا من از روزی که خدا را شناختم از این حرف‌ها خوشم نیامده است. با من مانند شاهان حرف نزنید. اگر راست می‌گوئید بیائید خطاها و ایرادهایم را بیان کنید. بگذارید من در غفلت نمانم. این سیره انسان معصومی است که الگوی ماست. وی ادامه داد: حضرت رسول(ص) فرمودند تا زمانی که می‌میرم رفتار بردگان را خواهم داشت، لباس خشن می‌پوشم و لباس اشرافی نمی‌پوشم، هروله راه می‌روم و مانند بردگان می‌نشینم. در تمام عمر خود به چیزی تکیه نزد تا بردگی را از دست ندهد به دیوار گلی مسجد و خانه‌ تکیه نزد که با تفاخر نشسته باشد بلکه مانند بردگان می‌نشست. بر روی مردم اثرگذار بود و آنها را جذب می‌کرد. عدی، پسر حاتم طائی وقتی شنید پیامبر به مدینه آمدند فرار کرد. خواهرش پیغام داد برادر فرار نکن، ایشان انسان دیگری است، شما ایشان را ببینید اگر پیغمبر است از فیضش بی‌نصیب نباش اگر شاه خوبی است هم در کنارش باش. برای چه فرار می‌کنی؟! عدی به خاطر حرف خواهرش به مدینه آمد و پیامبر(ص) را در کوچه دید و پیامبر(ص) او را به حجره‌اش دعوت کرد. در این هنگام زن نابینایی صدای حضرت را شناخت و ایشان را صدا زد. حضرت جواب دادند لبیک! و کارهای این بانوی پیر را انجام دادند و وقتی تمام شد خداحافظی کردند. عدی، دید که ایشان بشر است اما از جنس و ادب و رفتار دیگر است. وقتی وارد منزل حضرت رسول(ص) شد دید وسایلی در منزلشان نیست تنها بالشی بود که حضرت دادند که مهمان روی آن بنشیند و خودشان روی خاک نشستند. حضرت از ما دوستی کورکورانه نمی‌خواهند احساسات تنها ارزشی ندارد. آنها از ما محبت و عمل می‌خواهند یثربی با بیان اینکه در کتاب «محمد(ص)؛ پیام‌آور صلح و آزادی» سعی کردم از این مقوله حرف بزنم، گفت: این کتاب را بازنویسی ‌و با منابع آن و نکته‌های تازه‌ای که ضمن تفسیر روز از زندگی آن حضرت به دست آوردم برای مردم و دوستداران آن حضرت مطرح کردم. حضرت از ما دوستی کورکورانه نمی‌خواهند احساسات تنها ارزشی ندارد. آنها از ما محبت و عمل می‌خواهند. این قرآن پژوه در مورد روش پیامبر برای فردسازی و جامعه سازی گفت: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ»(آیه ۲ سوره جمعه). در این آیه خداوند می فرماید: پیغمبر(ص) پیش از آموزش آنان را پرورش می دهد،(یُزَکِّیهِمْ را به پرورش ترجمه می کنم). مفسران و مخصوصاً وعاظ در پنجاه ـ شصت سال اخیر این نکته را مطرح کردند که پرورش بر آموزش مقدم است، چون خداوند در این آیه اول پرورش و بعد آموزش را بیان کرده است. من هم تأکید می کنم که از نظر اهمیت، پرورش بر آموزش مقدم است. با وجود اینکه این فهم درست است و تفسیر ناروایی نیست اما به نظرم وقتی این تقدم را این گونه بفهمیم که اصولاً تا پرورش نباشد، آموزش فایده ای ندارد، بهتر و درست تر است یعنی تا زمینه فراهم نشود آموزش نتیجه نمی دهد. پیامبر(ص) باید اول زمینه را به وجود می آورد و بعد مردم را به اسلام دعوت می کرد. مهر ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Fri, 17 Nov 2017 08:46:14 GMT http://www.honarnews.com/vdcbw0b9.rhbsapiuur.html از بناهای هخامنشی تا مسکن مهر/ داستان یک فروپاشی http://www.honarnews.com/vdciwqa3.t1aw52bcct.html به گزارش هنرنیوز ، برخی کارشناسانِ مسکن و سازه و حتی محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی معتقدند «اغلب بناهای تاریخی ایران که با خشت و مصالح بومی ساخته شده‌اند، در برابر زلزله توانایی مقاومت نداشته و استانداردها و آیین‌نامه‌ها نیز لحاظ نشده‌اند«. این مقام مسئول در آخرین اظهارنظرهایش تاکید کرده است: «با توجه به بررسی‌های انجام شده، ایران حدودا هر ۱۰ سال یک‌بار، یک زلزله بالای ۷ ریشتری را تجربه می‌کند که ما با شرایط موجود بناهای تاریخی‌مان، باید بگوییم این ساختمان‌ها حتی توانایی مقاومت در برابر قدرت کمتر از آن را هم ندارند، مسئله‌ای که باید هرچه سریع‌تر مورد توجه قرار بگیرد.» در شرایطی این صحبت‌ها مطرح می‌شود که در زلزله اخیر کرمانشاه نیز متاسفانه ساختمان‌های تازه تاسیس «مسکن مهر» درصد تخریب بالایی داشتند، اما بناهای تاریخی در مقابل زلزله ۷.۲ ریشتری از خود مقاومت نشان دادند. هرچند این اتفاق به اعتقاد یک متخصص سازه و ژئوفیزیک که مطالعات زیادی روی بناهای تاریخی داشته است، به دلیل به هم پیوسته بودن این بناهای قدیمی است. عبدالعظیم امیر شاه‌کرمی، استاد دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح تفاوت‌های ساخت بناهای قدیمی و بناهای جدید می‌پردازد. او می‌گوید: ساختمانی که در مقابل زلزله قرار می‌گیرد، برای سالم ماندن باید سه ویژگی \"پیوستگی\"، \"نرم بودن سازه\" و \"سبک بودن\" را داشته باشد، در واقع زمانی که این سه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کاربندی بناهای تاریخی، زیباترین معنی را برای سازه مهندسی به وجود می‌آورد آن نشان می‌دهد یک بنا چه میزان زلزله‌پذیر است، طاق، جداره و اِلمان‌های کاربند مانند طویزه همگی به یکدیگر متصل هستند و مانند زنگی که در هنگام ضربه خوردن به طور پیوسته صدا می‌دهد، سازه بنای قدیمی کشور نیزبه همین حالت حرکت می‌کند. وی زیباترین قله‌ی مهندسی دنیا را در پاسارگاد می‌داند و بیان می‌کند: سازه‌ی \"پاسارگاد\" و \"تله تخت\" هیچ گاه در مقابل زلزله تخریب نمی‌شوند، چون نرم هستند و حدود ۲۰ تا ۲۵ متر از کف سازه سنگی خود ارتفاع دارند. تدبیر هخامنشیان، شاهکاری در ساخت بنا شاه‌کرمی تدبیر هخامنشیان برای ساخت بناهای تاریخی یعنی سازه‌های نرمِ بُرشی را یک شاهکار می‌داند و می‌گوید: به مرور در ایجاد سازه‌های نرم، پیشرفته تر شدیم، مانند بنای «میر ارسلان» در خراسان که توسط محققانِ معاصر به عنوان زیباترین و مستحکم‌ترین بنا در مقابل زلزله اعلام شد. این مهندس سازه با بیان این‌که هر کشور در چیدمان آجرچینی خود روشی دارد که حتی در زمان زلزله نیز کارآیی دارد، ادامه می‌دهد: در زمان سلجوقیان، ما بهترین ساختمان‌ها را در دنیا داشتیم، به اندازه‌ای که در نمونه‌های مشابه آن در کشورهایی مانند انگلیس، ایتالیایی‌ یا یونان بسیار کم بود، اما بهترین نمونه‌ها متعلق به ایران هستند که همگی در مقابل زلزله سازه‌ای نرم دارند. او تاکید می‌کند: بر همین اساس است که می‌گوئیم ایران در گذشته در مقابل زلزله، روشی بسیار قوی داشته است. این مدرس دانشگاه با بیان این‌که متاسفانه ساختمان‌های امروزی شرایط محیطی، شیب زمین، مقطع زمین شناسی و اختلاف نشست‌ها را در نظر نمی‌گیرند، اظهار می‌کند: امروز قبل از احداثِ بنا، ساختمان ترک خورده است، چون از همان ابتدا نشست‌هایی در آن‌ها به وجود آمده‌اند. ساختمان‌های مسکن مهر به یکدیگر پیوسته نیستند وی ساختمان‌های «مسکن مهر» را بناهایی ناپیوسته می‌داند که اسکلت، آجرکاری یا سفت‌کاری آن‌ها هر کدام جدا هستند و نما و تزئینات نیز جدا ایجاد می‌شوند، در حالی که در گذشته احداث ساختمان‌ها به این روش نبوده‌اند و مصالح معمولا سنگ بوده‌اند. او با بیان این‌که در زمان سلجوقیان مصالح معمولا از آجر و ملات بوده و بناها نیز یکپارچه احداث می‌شدند، می‌گوید: در عکس‌های منتشر شده از زلزله‌ی رخ داده در غرب کشور، عدم یکپارچگی المان‌ها در بنا به وضوح دیده می‌شود. وی در تشریح وضعیت یک بنا در زمان بروز زلزله می‌گوید: زمانی‌که زلزله رخ می‌دهد، همه قطعات موجود در بنا، سازه‌ای و ساختاری می‌شوند، تمام قطعات، مانند سنگ و نما و موزائیک‌های کف و دیواره کوچک شده و همگی فعال می‌شوند، در حالی که آن‌ها تا قبل از زلزله چیزی شبیه به بارِ مُرده بوده و در زمان زلزله با شتاب، تبدیل به بارهای افقی می‌شوند و کل وزن بنا نیز باری افقی می‌شود، بنابراین در ارتباط بین بارها، نما و اسکلت، ساختمان ضربه خورده و تخریب می‌شود. شاه‌کرمی با تاکید برا ین‌که یکپارچگی بناهای قدیمی به مراتب بهتر از بناهای امروزی است، ادامه می‌دهد: در ساختمان‌های قدیمی تمام اجزا یک پیوستگی وعضو واحد دارند و ساختمان‌های جدید در هر بخش مجزا هستند، سازه، معماری و حتی بخش های تزئیناتی، بنابراین در زمان زلزله که بنا باید مانند یک ساز کوک شده و هماهنگ کار کند، سازه ناموزون می‌شود هر قطعه برای خود کار می‌کند، ان‌ها به یکدیگر ضربه زده و خراب می‌شوند. سیستم سازه ایرانیان قدیم هنوز مغفول است این متخصص سازه و ژئوفیزیک با اشاره به مهندسی زلزله در ایران و گذشته ایرانیان که از سابقه‌ای بالا و درخشان برخوردار است، تاکید می‌کند که باید این مهندسی شناخته شود، مهندسی که سیستمی سازه‌ای را نشان می‌دهد اما مغفول مانده است . او با تاکید بر این‌که طرح پی و پیوستگی اجزاء در مهندسی دینامیکی هیچ یک از بناهای تاریخی ایران توسط میراث فرهنگی تجزیه و تحلیل سازه‌ای نشده است، ادامه می‌دهد: کاربندی­‌های موجود در سقف­‌ها (نرمی و پیوستگی و انرژی پذیری)، از سرمایه­‌های بزرگ و با ارزش مهندسی و دینامیکی ایران است که بی‌توجه باقی مانده‌اند. این متخصص سازه و ژئوفیزیک در ادامه با اشاره به وجود دو منبع بسیار غنی در طرح مهندسی زلزله ایران، ادامه می‌دهد: این دو منبع حاصل بازخوانی زلزله­‌های بسیار زیاد و مخرب سال‌های اخیر ( بم، رودبار، طبس،...) و مطالعه بناهای تاریخی ماندگار در مناطق زلزله خیز از جمله این منابع است. به اعتقاد او، با مطالعه بناهای تاریخی، انتخاب محل استقرار شهرها ساخت و سازها (شهرها) و متون تاریخی، مشخص می­‌شود که این مهم در مهندسی تاریخی ایران راه‌حل داشته است. جزییات اجرایی تخت جمشید، پاسارگاد و انتخاب محل اصفهان شواهد ارزشمند مهندسی ایران است. امیر شاه کرمی گفت: جزئیات اجرایی تخت جمشید و پاسارگاد (تله تخت)، انتخاب محل شهراصفهان شواهد ارزشمند مهندسی ایران است و سیستم­های سازه­ای و دتایل­های اجرایی بناهای تاریخی گنج‌های پنهان مهندسی زلزله است که تا بر آنها استوار نگردیم، بنای مهندسی پایدار نمی­‌شود. این متخصص سازه و ژئوفیزیک افزود: پوسته زمین به صورت مستمر و با سرعت بسیار کم مانند حرکت قاره‌ها در حال جابجایی و تغییر است، به عنوان مثال ً بوشهر ۲۳ میلیمتر در سال به بندر انزلی نزدیک می‌شود که این حرکت باعث متمرکز شدن تنش و کرنش (فشار و فشردگی) در درزهای پوسته ی سخت می‌شود. استخراج مهندسی زلزله از منارجنبان، یک دانشگاه است این متخصص سازه و ژئوفیزیک استخراج مهندسی زلزله از منارجنبان را بعنوان یک دانشگاه مهندسی زلزله می داند و بیان می‌کند: به طوری‌که منظر معماری یا کاربری بنا که شامل نور، ابعاد، اطاق​ها، چیدمان و ارتباط فضاها، بازشوها و ارتفاع سقف‌ها، جریان هوا و غیره، متناسب با بهره‌برداری و خصوصیات انسان است و منظر هنری یا زیبایی و نمادین بودن را ویژگی هر بنای تاریخی برشمرد که در رابطه با مهندسی زلزله باید به آن توجه شود. او معتقد است: با مطالعه بناهای تاریخی می‌توان دریافت مشکلات و آسیب نگاری مهندسی زلزله فعلی کدام است. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Thu, 16 Nov 2017 00:21:18 GMT http://www.honarnews.com/vdciwqa3.t1aw52bcct.html جای خالی قرارگاه ویژه فرماندهی و عملیات در شرایط بحرانی نظیر زلزله http://www.honarnews.com/vdchm-nw.23nmxdftt2.html به گزارش هنرنیوز ، متأسفانه کمیت اخبار ناخوشایند در کشور ما شاید بالاتر از استانداردهای جهان باشد و ما به طور میانگین در هر سال شاهد حوادث ناگواری هستیم که برخی از آنها چون از ریل خارج شدن یا تصادف قطار، سقوط هواپیما، انواع تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی و مدیریت انسانی است و برخی نیز چون سیل و زلزله حوادث و بلایای طبیعی هستند که البته این بلایای طبیعی ویژه کشور خاصی نیست و در اقصی نقاط دنیا متأسفانه چنین حوادثی رخ می‌دهد. اما آنچه که به خصوص درباره بلایای طبیعی که انسان توان پیشگیری از آن را ندارد حائز اهمیت است نوع برخورد و عکس‌العمل ما نسبت به این حوادث است و بسیاری از آلام پس از این حوادث نشأت گرفته از نحوه عمل و واکنش ماست. با گسترش فضاهای مجازی و امکان انتشار گسترده اخبار بعضاً ضد و نقیض و حتی شایعات به خصوص درباره مصیبت سهمناکی چون زلزله، بستر نامناسبی برای ایجاد تشویش و تشتت روحی و روانی در جامعه بیش از گذشته فراهم گشته که این امر همه آحاد جامعه اعم از مسئولان، آسیب‌دیدگان و سایر مردم را درگیر می‌کند و زمینه‌های ناامنی روانی و رفتارهای عصبی و هیجانی را ایجاد می‌کند و چه بسا زمینه‌ساز بهره‌برداری‌های سیاسی نیز گردد و زمینه‌های عدم اعتماد مردمی را که به طور خودجوش به دلیل خصایص فرهنگی به کمک کردن علاقمندند، ایجاد کند و پتانسیل عظیم این کمک‌های مردمی را هدر دهد. با توجه به شرایط امروز و پشت سر گذاشتن بلایای طبیعی گذشته آنچه که اکنون به شدت فقدان آن احساس می‌شود عدم وجود یک قرارگاه مرکزی منسجم برای ساماندهی امور است. مراد از قرارگاه، یک قرارگاه عملیاتی است و نه ستاد چراکه در حال حاضر ستاد حوادث غیرمترقبه وجود دارد اما یک قرارگاه تخصصی با نیروها و تجهیزات ویژه برای چنین موقعیت‌هایی وجود ندارد و متأسفانه ساعات طلائی امداد و نجات به دلیل عدم وجود تجهیزات تخصصی آواربرداری به‌روز جهانی و نه وسایل سنتی مثل بیل مکانیکی یا نیروهای آموزش دیده؛ از دست می‌رود. در زمینه‌های دیگر ما چنین قرارگاه‌ها و یا نهاد مرجعی داریم به طور مثال در سینما، در صورتی که نیاز به استفاده از شهرک دفاع مقدس و یا تجهیزات مورد نیاز آن داشته باشیم، مشخصاً به انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مراجعه می‌کنیم و آن نهاد در تمام زمینه‌های مربوط به این امر پاسخگوست. در سطح کلان‌تر قریب به ده سال است که قرارگاه تخصصی پدافند هوایی ایجاد شده است و این قرارگاه در یک بخش مشخص از ارتش اقدام به جذب و آموزش نیرو کرده، تجهیزات مورد نیاز را فراهم آورده و در مورد هر شیء پرنده‌ای که در سطح آسمان کشور دیده شود، این قرارگاه به طور مشخص دارای مسئولیت و پاسخگوست. اما در مورد حوادث و بلایای طبیعی نظیر زلزله خلاء چنین قرارگاهی به شدت احساس می‌شود. با اینکه در چنین مواقعی نیروهای مسلح ما مثل همه جای دیگر دنیا به محل سانحه اعزام می‌گردند اما ستاد فرماندهی و قرارگاه مرکزی که امدادها و حتی کمک‌های مردمی از کانال آن دسته‌بندی و ساماندهی شود، وجود ندارد قرارگاهی که فرماندهی میدان را در دست بگیرد و به طور مثال هماهنگی سازمان‌های ذیربط مثل هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، بسیج، طیف‌های مرجع علاقمند به امدادرسانی نظیر هنرمندان و ورزشکاران و ... را عهده‌دار باشد که دیگر شاهد انتشار اخباری نظیر دزدی و غارت از کمک‌ها و احتکار اجناس ارسالی و یا سوءاستفاده‌هایی از این قبیل نباشیم؛ به طور مثال مشخص نیست متولی تغذیه و اسکان و رسیدگی به نیروها و امدادگرانی که به محل سانحه اعزام می‌گردند، کیست؟ همانطور که ما پس از چند سال ستاد مرکزی قرارگاه اربعین را تشکیل داده‌ایم که تمامی امور مرتبط با این حرکت عظیم از مجرای این فرارگاه تنظیم و ساماندهی و پیگیری می‌شود، درباره مسائل مربوط به سوانح و بلایای طبیعی نظیر زلزله نیز باید به این وضعیت آشفته خاتمه دهیم و یک قرارگاه مرکزی زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح که امکانات متناسب با چنین شرایطی را در اختیار دارد، وجود داشته باشد و همانطور که ما در امور موشکی قرارگاهی با نیروهای متخصص تأسیس کرده‌ایم در این امر نیز یک قرارگاه با نیروی متخصص، بودجه کافی و تجهیزات به‌روز تأسیس شود تا در چنین شرایطی فرماندهی میدان را در دست گیرد و با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در امدادرسانی و توزیع اقلام حیاتی شاهد اتفاقات و انتشار اخبار ناخوشایندی که بار روانی شدیدی را به جامعه تحمیل می‌کند که چه بسا بعضاً این آسیب از آسیب اولیه عمیق‌تر و فراگیرتر می‌شود، نباشیم و همینطور قول و وعده‌ها پس از چند ماه با فروکش کردن تب حادثه فراموش نشود. نظیر آنچه در مورد ساختمان پلاسکو رخ داد و این قرارگاه به هر کسی که حتی یک بطری آب کمک کرده بتواند پاسخگو باشد و گزارش کار از روند امداد و نجات و بازسازی ارائه دهد و همین ستاد هم بایستی مسئولیتی درباره رسیدگی به آلام روحی آسیب‌دیدگان را برعهده گرفته و نیروهای زبده را موظف به ارائه خدمات روان درمانی در درازمدت نماید چراکه ابعاد آسیب‌های روحی فاجعه مدتی پس از وقوع و با خروج از شرایط بحرانی ظاهر خواهد شد. آیا کسی امروز در مورد روند اتفاقات پس از زلزله آذربایجان، حادثه ساختمان پلاسکو و حتی هواپیماهای سقوط کرده و قطارهای از ریل خارج شده پاسخگو هست؟ یکی از وظایف چنین قرارگاهی به دلیل اشراف بر تمام جوانب موضوع پاسخگویی آتی نیز هست. متأسفانه این شور پس از مدتی فروکش خواهد کرد و تا زلزله بعدی درست مثل آنچه در بم و آذربایجان و پلاسکو رخ داد موضوع به دست فراموشی سپرده خواهد شد و زلزله بعدی در دستور کار موقت قرار خواهد گرفت. تأکید می‌کنم که وظیفه این قرارگاه با ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور متفاوت است چراکه آن ستاد وظیفه سیاستگذاری را برعهده دارد ولی این قرارگاه بایستی عملیاتی باشد و با توجه به توان و امکانات نیروهای مسلح و پیام رهبری لزوم تأسیس چنین قرارگاهی به شدت احساس می‌شود که این قرارگاه می‌بایست طیف گسترده‌ای از عملیات روانی تا امداد و نجات و مدیریت و برنامه‌ریزی شرایط بحرانی پس از حادثه تا بازسازی نهایی را برعهده بگیرد. ایلنا ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Wed, 15 Nov 2017 07:20:05 GMT http://www.honarnews.com/vdchm-nw.23nmxdftt2.html نقد عملکرد رسانه‌ها یک روز پس از زلزله غرب http://www.honarnews.com/vdcgn39y.ak9nx4prra.html به گزارش هنرنیوز ، حمید شکری‌خانقاه در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم انتشار اخبار با ذکر منبع در بحران‌ها، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در شرایط بحران مردم برای دریافت اخبار نیاز به یک منبع موثق دارند. قطعا در چنین شرایطی بهترین کاری که رسانه‌های رسمی می‌توانند انجام بدهند، همان بحث شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درست و به موقع است. این استاد ارتباطات با اشاره به شب وقوع زلزله در غرب کشور بیان کرد: در همان نخستین شب برخی از مسؤولان مطالبی را مطرح می‌کردند که اصلاً به صلاح نبود؛ مطالبی که به منظور آرام کردن مردم عنوان می‌شد، ولی در عمل بیشتر باعث نگرانی شد. این موضوع نشان داد که در ستاد بحران آشفتگی وجود دارد. هر یک از مسؤولان خودشان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف یا صداوسیما اظهارنظر می‌کردند و توضیحاتی ارائه می‌دادند. این در حالی است که از همان ابتدا باید یک ستاد مرکزی بحران تشکیل می‌شد و اطلاعات از این طریق در اختیار مردم قرار می‌گرفت. شکری خانقاه با بیان اینکه «در شرایط بحران رسانه‌ها باید همگرایی داشته باشند»، گفت: رسانه‌ها باید علاوه بر اطلاع‌رسانی به نیازهای روانی و اجتماعی مردم چه آنهایی که درگیر حادثه هستند و چه آنهایی که حادثه را پیگیری می‌کنند، توجه کنند. آرامش روانی مردم در شرایط بحران بسیار حائز اهمیت است و این موضوع بر عهده رسانه‌ها است. البته که امروز دیگر رسانه‌ها تنها شامل رسانه‌های رسمی مثل خبرگزاری‌ها و صداوسیما نمی‌شود و هر فردی می‌تواند به عنوان شهروند خبرنگار اطلاع‌رسانی کند. امروز شرایط به گونه‌ای شده است که شبکه‌های اجتماعی با سرعت زیادی اطلاع‌رسانی می‌کنند و در این شرایط دیگر مخاطب فقط به منابع رسمی و رسانه‌های معتبر مراجعه نمی‌کند. او ادامه داد: با وجود شبکه‌های اجتماعی این اطلاعات معتبر و موثق است که به جامعه حس امنیت و آرامش‌ می‌دهد. یک اصل ارتباطاتی در مواقع بحرانی وجود دارد مبنی بر اینکه «به همه آن را بگو، زود بگو و با صداقت بگو» که باید رسانه‌ها نسبت به آن اهتمام بورزند. اگر ستاد بحرانی وجود داشته باشد که بدون سیاسی‌کاری اطلاعات را سریع در اختیار رسانه‌های معتبر قرار بدهد، می‌توان گفت که آنگاه کار اطلاع‌رسانی در بحران به درستی انجام شده است. همچنین باید به ابعاد روانی اطلاعاتی که داده می‌شود توجه کرد. همکاری با رسانه‌های معتبر باعث می‌شود تا احتمال انتشار اطلاعات نادرست کاهش پیدا کند. الان خبرگزاری‌های قدرتمند آنهایی هستند که اخبار را با این سه معیار در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و باعث می‌شوند که مردم خواسته یا ناخواسته در شرایط بحرانی برای دریافت اطلاعات به رسانه آنها مراجعه کنند. این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه «رسانه‌ها باید در شرایط بحرانی بیشتر به اخبار بد بپردازند»، یادآور شد: طبیعتاً مردم در شرایط بحرانی انتظار شنیدن اخبار را خوب ندارند. در این شرایط باید اخبار بد را آن هم بلافاصله اعلام کرد تا باعث جلب اعتماد هر چه بیشتر مخاطبان شود. اخبار تلخ را باید با راه‌حل آنها بیان کرد؛‌ به عنوان مثال مسؤولان بگویند که آب قطع شده، اما در ادامه هم این خبر را بدهند که به‌زودی آبرسانی خواهد شد. حتی هیچ اشکالی ندارد که اگر حرف اشتباهی از سوی مسؤولان زده شده، سریع از مردم عذرخواهی و اطلاعات اصلاح‌شده را مطرح کنند. شکری خانقاه بار دیگر در پایان سخنان خود بر لزوم تشکیل ستاد بحران برای اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: سخنگوی این ستاد به هیچ وجه نباید از افراد دولتی یا متعلق به جناح خاصی باشد تا اطلاعات را بدون پنهان‌کاری و سیاسی‌بازی در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار بدهد. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Tue, 14 Nov 2017 04:29:30 GMT http://www.honarnews.com/vdcgn39y.ak9nx4prra.html گالري عكس ۱۱۰ پيشكسوت اهل قلم و نمايشگاهي از كتاب هاي برگزيده سال ۹۵ http://www.honarnews.com/vdcexp8o.jh8nwi9bbj.html گالری عکس یکصد و ده پیشکسوت اهل قلم و نمایشگاهی از آثار برگزیده جشنواره های کتاب ایران (سال ۱۳۹۵) در نگارخانه فرهنگسرای بهمن برپا است. به گزارش هنرنیوز، این نمایشگاه که با مشارکت و همکاری موسسه خانه كتاب به مناسبت بيست و پنجمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران برپا شده است، از ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ میزبان علاقه مندان است. پرتره يكصد و ده پيشكسوت اهل قلم توسط هنرمند عکاس اميد طاري‌فرد تهيه شده اند و به همت موسسه خانه كتاب در كتابي تحت عنوان «يادگار ماندگار» ثبت شده است، در اين اثر عكس‌هايي از پيشكسوتان اهل قلم همراه با چكيده اي از زندگينامه و معرفي آثار آنه دیده می شود که در زمان تهيه آن در قيد حيات بوده‌اند. اين مجموعه عكس‌ها تاكنون در موزه هنرهاي معاصر فلسطين، مركز همايش هاي كتابخانه ملي، نمايشگاه بين‌المللي كتاب پكن و پرديس سينمايي ملت در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته اند. همچنين اين موسسه همزمان در این فرهنگسرا نمايشگاهي از كتاب هاي برگزيده جشنواره هاي كتاب ايران كه در سال ۱۳۹۵ برگزار شده اند، درمعرض بازدید عموم قرار داده است، يادآور مي شود آثاري كه هم اکنون در اين نمايشگاه عرضه می شود پيش از اين به كوشش موسسه خانه كتاب در كتابي با عنوان «كتابشناسي توصيفي آثار منتخب جشنواره‌هاي كتاب ايران ۱۳۹۵» به دو زبان فارسي و انگليسي معرفي شده اند. بر اساس آمار و اطلاعاتي كه در اين اثر ارائه شده است، در سال ۱۳۹۵ در مجموع ۲۷ جشنواره يا جايزه كتاب در سه سطح منطقه‌اي (استاني)، ملي و بين‌المللي كتاب، در جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است؛ در اين جشنواره ها ۴۷۳ كتاب به عنوان اثر برگزيده يا شايسته تقدير شناسايي و معرفي شده اند. علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به نگارخانه فرهنگسرای بهمن به نشانی میدان راه آهن، میدان بهمن، خیابان شهید وفایی مراجعه و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۵۵۳۱۲۱۸۰ تماس بگیرند. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Mon, 13 Nov 2017 11:30:34 GMT http://www.honarnews.com/vdcexp8o.jh8nwi9bbj.html اعلام مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در تهران http://www.honarnews.com/vdcevn8o.jh8nvi9bbj.html به گزارش هنرنیوز ، همزمان با برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کربلای معلی، مراسم پیاده‌روی اربعین در شهر تهران برگزار می‌شود و جاماندگان از زیارت کربلا می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این‌ باره گفت: راهپیمایی اربعین در تهران از میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود و مسیر پیاده‌روی تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه دارد و شهروندان تهرانی می‌توانند از ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه به میدان امام حسین (ع) مراجعه کنند. این مسیر به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر تعیین شده است و عزاداران حسینی از خیابان ۱۷ شهریور، میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام، سه‌راه ورامین و میدان شهرری می‌گذرند تا هنگام نماز ظهر و عصر به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برسند. رییس سازمان فرهنگی هنری افزود:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تعداد زیادی متن زیارت اربعین نیز آماده شده است و در اختیار عزاداران حسینی قرار خواهد گرفت. همچنین با هماهنگی‌هایی که با شرکت مترو و اتوبوس‌رانی انجام شده است، مسیر برگشت شهروندان از شهرری رایگان خواهد بود. وی تصریح کرد: در مسیر پیاده‌روی از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، ۱۷ موکب در نظر گرفته شده است که در فواصل مناسب پذیرای عزاداران خواهد بود. میدان امام حسین (ع)، میدان شهدا، مسجد آشتیانی‌ها، دروازه دولاب، پل آهنگ، میدان خراسان، تیر دوقلو، لب خط، میدان شوش، سازمان مدیریت پسماند، بوستان کودک، رو به روی بانک ملی شعبه جنوب تهران، پمپ بنزین فداییان اسلام، رو به روی استخر قمر بنی‌هاشم، تقاطع فداییان اسلام و بزرگراه شهید کریمی، تقاطع فداییان اسلام و دیلمان و سه‌راه ورامین موکب‌هایی هستند که برای پذیرایی از عزاداران در نظر گرفته شده است. طرح راهپیمایی اربعین حسینی در شهر تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت سپاه تهران بزرگ، نیروی انتظامی تهران بزرگ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، هیئت رزمندگان اسلام، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، اورژانس تهران، سازمان امور مساجد، شبکه ۵ سیما و شهرداری تهران برگزار می‌شود. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Tue, 07 Nov 2017 17:30:36 GMT http://www.honarnews.com/vdcevn8o.jh8nvi9bbj.html حمایت حوزه هنری از برگزاری سوگواره هنر عاشورایی / ایران هر هفته یک جوایز اصلی در حوزه تجسمی را تصاحب می کند http://www.honarnews.com/vdcaymno.49nma15kk4.html به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی با حضور مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و حامد رهنما مدیر عامل سپهر سوره هنر ۱۵ آبان ماه در حوزه هنری برگزار گردید. شجاعی طباطبایی با بیان اینکه برگزاری سوگواره هنر عاشورایی جز اولویت های ماست گفت : حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی همیشه سعی کرده با حمایت خود از این قبیل رویدادها به برگزاری بهتر آنها کمک کند. وی خبر داد از کاظم چلیپا در مراسم اختتامیه این سوگواره به پاس 40 سال هنر انقلابی و فعالیت در عرصه دفاع مقدس تقدیر خواهد شد. شجاعی طباطبایی بابیان اینکه در 3 ماه اخیر در حوزه هنری 15 اتفاق و رویداد مهم رخ داده که 9 اتفاق در نگارخانه حوزه هنری و با رویکرد دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهید حججی در شکل‌های خاص هنرهای تجسمی بازمی‌گردد، تصریح کرد: تلاش داریم تا نگاه ویژه‌تری به هنرهای تجسمی داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: قرار است از 5 نفر از هنرمندان طراح پوستر میانمار که شایسته تقدیر شناخته شده‌اند در اختتامیه سوگواره عاشورایی از آنها تجلیل به‌عمل آیند ضمن اینکه به دنبال این هستیم که کتاب سال را با عنوان تصویرگری دینی منتشر کنیم. مدیر مرکز هنر‌های تجسمی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید وضعیت هنرهای تجسمی کشور چگونه است گفت: خوشبختانه ایران در کارتون و کاریکاتور در دنیا حرف اول را می زند. کشور بلژیک که زمانی مهد کاریکاتور بود، از تعداد آثار ارسال‌شده هنرمندان ایرانی به یکی از جشنواره‌هایش شگفت‌زده شده بود بطوری که آثار ایرانی دو برابر آثار کل ارسالی بود. ضمن اینکه هنرمندان گرافیک‌کار ایرانی نیز در دنیا بسیار خوش درخشیدند. وی با بیان اینکه هنرمندان ایرانی به طور متوسط هر هفته یک جوایز اصلی در حوزه تجسمی را تصاحب می کنند یادآور شد: در بخش پوستر و نقاشی در ایران اتفاقات خوبی را شاهد بودیم که معمولا متعلق به هنرمندان جوان شهرستانی بوده است. شجاعی طباطبایی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار هنرنیوز که سوال کرد « برگزاری سوگواره هایی مثل هنر عاشورایی چقدر در ارتقای هنرهای تجسمی موثر بودند تصریح کرد: بحث هنر و رسانه جایگاه ویژه ای دارند و بعد از برپایی سوگواره های هنر عاشورایی در حوزه هنری یا مکان های دیگر، نمود این اتفاق در فضاهای مذهبی و هیات بتدریج ظهور و بروز داشته است و شاهد الگو برداری و جریان سازی در این زمینه بودیم. حامد رهنما مدیرعامل سپهر سوره هنر در ادامه با بیان اینکه کمیت برای ما دارای اهمیت است یاد آور شد : ۱۱ دوره از برگزاری این سوگواره می‌گذرد و این تداوم نشان می‌دهد که سوگواره راه خود را به درستی پیموده است. رهنما بابیان اینکه مجموع آثار ثبت‌شده در یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی 1235 اثر از 431 هنرمند است، گفت: 131 اثر در بخش پرچم، 698 اثر در بخش پوستر، 199 اثر در بخش تصویرسازی، 177 اثر در بخش نقاشی و همچنین در بخش جدید پوستر مدافعان هنر 30 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. وی خبر داد بخش ویژه‌ای در این سوگواره با محوریت مدافعان حرم با ۳۰ اثر به نمایش در خواهد آمد. مدیرعامل سپهر سوره هنر تاکید کرد: فرهنگسرا‌های تهران آثار این سوگواره را به نمایش درخواهند آورد اما تلاش ما این است که زمینه‌ای فراهم کنیم تا در شهرستان‌ها نیز کارهای مورد نظر به نمایش در آید. این رویداد اگر بتواند از همکاری مناسب هنرمندان و رسانه‌ها سود ببرد اتفاقات خوبی را در عالم هنر در پی خواهد داشت. رهنما گفت: رشد 30 درصدی در آثار ارسال‌ شده به یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی نسبت به دوره قبل بسیار قابل‌توجه است. ضمن اینکه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت تا برگزیده‌های آثار سال گذشته قبل از جشنواره سال جاری دعوت شده و کلاس‌های آموزشی نظیر کارگاه تصویرسازی و پوستر برای آنها برگزار شده است. به گفته وی ، در 10 نقطه در عراق شامل موکب‌ها و فرودگاه‌های این کشور، کلیه آثار راه‌یافته به نمایش در دید عموم قرار گرفته است. وی همچنین خبر داد مراسم اختتامیه یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی از ۲۲ تا 30 آبان‌ماه در گالری ابوالفضل عالی و خانه شماره یک عکاسی برگزار و آثار برتر به نمایش گذاشته خواهد شد. یادآوری می شود که در انتهای این مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی و حامد رهنما از پوستر این سوگواره رونمایی به عمل آوردند. گزارش از : مجید معافی ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Mon, 06 Nov 2017 21:32:28 GMT http://www.honarnews.com/vdcaymno.49nma15kk4.html