هنر نیوز - پربيننده ترين عناوين :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/ Thu, 19 Jan 2017 18:23:03 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Thu, 19 Jan 2017 18:23:03 GMT 60 آقای وزیر ارشاد! باید دست از عوام‌فریبی برداشت http://www.honarnews.com/vdcb89b9.rhbfgpiuur.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از تسنیم، دو شب گذشته تالار وحدت شاهد اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان بود. بعد از این اجرا سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران اصرار داشت که فقط درباره‌ی اجرای ارکستر ملی حرف بزند و به هیچ پرسش دیگری پاسخ نداد. صالحی امیری تاکید داشت: «ارکستر ملى بخشى از هویت ایران است ما باید تلاش کنیم موسیقى ما از مرزهاى ایران خارج شود و پیام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانیان منتقل کند.» در حالی که وزیر ارشاد پرسش خبرنگار تسنیم درباره وضعیت جشنواره موسیقی فجر و لغو برخی اجراها را بدون پاسخ گذاشت؛ صحبت‌هایش درباره ارکستر موجبِ واکنشِ علی رهبری شده است. علی رهبری رهبر ارکستر ایرانی که چندی پیش توسط بنیاد فرهنگى هنرى آنتالیا و ریاست ارکستر سمفونیک دولتى این شهر مورد تجلیل قرار گرفت، در واکنش به این گفته‌های وزیر ارشاد یادداشتی نوشته که تسنیم بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این یادداشت به معنای تأیید تمامی مواضع جناب رهبری نبوده و تسنیم حق پاسخگویی را برای وزیر ارشاد و افرادی که نامشان در این نامه رفته است محترم و بر خود لازم دانسته و اعلام می‌کند که آماده انتشار هر پاسخ احتمالی خواهد بود. متن یادداشت علی رهبری را در ادامه می‌خوانید: «جناب آقای صالحی امیری وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد... این تعریف‌ها و تمجید‌ها خرابه‌ها را درست نمی‌کند. لطفا فراموش نفرمایید که شما دیگر یک فرد عادی و معمولی و بدون مسئولیت فرهنگی و هنری نیستید، شما وزیر شده اید؛ آن هم وزیر فرهنگ و ارشاد یک مملکت با فرهنگ و بزرگ و هر حرفی که بزنید بسیار بسیار مهم خواهد بود. از روی چه اساسی می‌گویید که این ارکستر که اسمش را عمدتا ملی گذاشته‌اند بخشی از هویت ماست؟ کجای این ارکستر بسیار غربی، بخشی از هویت ماست؟ کدام هویت، این ارکستر همان ارکستر سمفونیک غربی است، با همان نوازنده های ارکستر سمفونیک. این ارکستر بخشی از هویت آلمانی‌ها، اتریشی‌ها و یا مجارهاست ولی نه هویت ما ایرانی‌ها. نه یک بخش، بلکه تمام هویت ما، سازهای ملی و سنتی ایران و نوازندگان و استادان پر مهارت تار، سنتور، سه تار، کمانچه، نی و ده ها ساز ملی ما می‌باشند و اگر هم از ارکستر ملی غیر غربی صحبت می‌شود باید از ارکستر سازهای ملی صحبت کرد که وزارت خانه شما آن‌را پایمال کرده است، نه این کار دست و پا شکسته غربی با بزک کردن ابتدایی ایرانی، ضمنا این قطعات در سطحی نیستند که میفرمایید باید از مرزها خارج شوند. لازم به یادآوری است که در قدیم حدود 50 سال پیش ارکستر گلها در رادیو هفته‌ای یکبار همین قطعات رابرای سرگرمی مردم پخش می‌کرد، خود آقای شهبازیان هم در آن ارکستر نوازندگی ویولن می‌کردند ولی کسی اسمش را یک فعالیت هنری و فرهنگی نمی‌گذاشت. بردن این قطعات به خارج از کشور فقط باعث خجالت و آبروریزی خواهد بود. اگر یک نگاه کوچک و حتی ابتدایی به پیشرفت آثار موسیقی ملی کشور همسایه مسلمان ما ترکیه و یا هند و پاکستان بیاندازید، متوجه خواهید شد که تفاوت از زمین تا آسمان است. شما از هر موزیسین فهمیده بی طرفی هم بپرسید خواهد گفت که این قطعات در سطح بسیار پایینی هستند. ما در ایران استادان واقعی هم داریم. جناب آقای وزیر تمام این اظهارات شما عدم آشنایی جنابعالی را به این فرهنگ و هنر نشان می‌دهد. گناهی هم ندارید؛ فقط در اظهار نظر کردن عجله کرده‌اید. مرحوم استاد بزرگ مصطفی پورتراب درست یک‌سال پیش در همین مملکت گفتند که ارکستر ملی به این صورت هیچ معنی ندارد و این در حقیقت همان ارکستر سمفونیک دست و پا شکسته است. جناب آقای صالحی هیچ وزیر فرهنگ و هنری در هیچ کجای دنیا نیازی ندارد که عمدتا موسیقی‌دان و یا موسیقی‌شناس باشد؛ ولی حداقل باید در اظهار نظرهایش مواظبت کند. شما دارید اشتباهات وزیر قبلی را دنبال می‌کنید و گول یک عده اطرافیان بی سواد را می‌خورید. شما دارای 2 ارکستر سمفونیک هستید که هر دو، یکی هستند فقط به هیچکدام دستمزد واقعی کامل برای زندگی نمی‌دهید. اگر یک ارکستر داشتید می‌توانستید اولا دستمزد کافی به هر نوازنده پرداخت کنید و درثانی از این حالت آماتوری و ابتدایی در می‌آوردید و مانند بیش از یک هزار ارکستر کشورهای دیگر می‌توانستید هر هفته یک برنامه جدید ارایه دهید و نه این حالت مسخره و غیر حرفه‌ای هر چند ماه یکبار. جناب آقای وزیر ما فرزندان بزرگ شده این وزارتخانه هستیم؛ هم از کودکی و نوجوانی با این وزارتخانه تماس مستقیم داشتیم و هم وقتی که در آن در کنار استادان بزرگی چون استاد حسین دهلوی، استاد مصطفی پورتراب، استاد فرامرز پایور، استاد شهنازی و ده‌ها استاد بزرگ دیگر خدمت کرده‌ایم که آن‌ها اغلب مشاوران وزیر فرهنگ و هنر بود‌ه‌اند، پس به این ترتیب می‌توانیم این حق را داشته باشیم که از این وضع بسیار بل بشو انتقاد کنیم. نوشته شده «ارکستر ملی افتتاح شد»، این حرف دیگر چه معنی دارد؟ اولا اغلب نوازندگان همان نوازندگان ارکستر سمفونیک سال گذشته هستند ثانیا مگر آقای فخرالدینی در خرداد 1394 ارکستر را افتتاح نکردند؟ در خاتمه باید خدمتتان عرض کنم که در اردیبهشت ماه آقای شهبازیان، به همراه مسئولین خانه موسیقی، آقایان نوربخش، گنجه‌ای و سریر در حضور بنده آمدند در شورایی تا مشکلات دوستمان استاد فرهاد فخرالدینی را در ارکستر ملی حل کنند که نمی‌دانم چطور شد که ایشان را فراری دادند و خودشان جای ایشان را گرفتند! جناب آقای وزیر همانطور که قبلا هم خدمتتان نوشتم (در نامه‌ای که قول داده بودید جواب می‌دهید که ندادید)، اگر می‌خواهید درست کار کنید باید از پایه و اساس باشد. جناب آقای وزیر باید دست از عوام‌فریبی برداشت... وزارت ارشاد باید به وظایف فرهنگی خودش برگردد و بعد از رسیدگی جدی به هنرستان‌های موسیقی که در شرایط بسیار بدی بسر می‌برند، ارکسترهایی داشته باشد که کارشان حرفه‌ای باشد و مانند تمام ارکسترهای دنیا هر هفته یک برنامه جدید برای بالابردن فرهنگ عرضه کنند و نه برای سرگرمی. وزارت فرهنگ و ارشاد بنگاه شادمانی نیست... با احترام علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر» ]]> تئاتر و موسیقی Wed, 18 Jan 2017 05:24:59 GMT http://www.honarnews.com/vdcb89b9.rhbfgpiuur.html انتصاب مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه دو http://www.honarnews.com/vdcdsn0n.yt0sz6a22y.html به گزارش هنرنیوز ، محمد رضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو سیما در حکمی، بهزاد عادلی را به عنوان "مدیر گروه اجتماعی فرهنگی" این شبکه منصوب کرد. وی در این حکم به رویکرد های جدید شبکه دو در حیطه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی اشاره و مدیر جدید این گروه را به توجه به تحقق اهداف شبکه در این مسیر و در نظر داشتن موضوعاتی چون "الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، سبک زندگی، آسیب های اجتماعی، اخلاقیات و تنوع قومی" در تولیدات تلویزیونی ملزم کرده است. ]]> سینما Wed, 18 Jan 2017 05:17:51 GMT http://www.honarnews.com/vdcdsn0n.yt0sz6a22y.html دیدار وزیر ارشاد با رییس رسانه ملی http://www.honarnews.com/vdceeo8o.jh8x7i9bbj.html به گزارش هنرنیوز ، در این دیدار، عبدالعلی علی‌عسکری ضمن عرض تسلیت رحلت آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به تحولات ۱۵ ساله اخیر در حوزه رسانه در زمینه ابعاد فنی و محتوایی اظهار کرد: در برهه خاصی از حیات بشری قرار داریم که به مدد تحولات فنی، رسانه‌های متعددی در فضای رقابتی به میدان آمده‌اند که کار رسانه‌ را با پیچیدگی‌های خاصی همراه کرده است. وی ادامه داد: با وجود بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان که اکثر آنها مبادرت به پخش محتواهای غیراخلاقی می‌کنند، باید تلاش کرد برای مخاطبان شرایط امنی که آنها را از دنیای پرآشوب در فضای رسانه‌ای دور نگه می‌دارد، فراهم کنیم. علی عسکری عنوان کرد: اگر تلاش نیروها و نهادهای فرهنگی در کشور نبود، رسانه‌های معاند فرهنگ و هویت فرهنگی ما را از بین می‌بردند اما با وجود موفقیتی که در خنثی کردن این توطئه‌ها به‌دست آمده، تهدیدات همچنان باقی است. رییس رسانه‌ ملی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره جنگ رسانه‌ای دنیای امروز یادآور شد: جنگی که امروزه وجود دارد، یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای و فرهنگی است که مسئولیت نهادهای فرهنگی و از جمله صداوسیما را سخت و پیچیده می‌کند، بنابراین در این جنگ نباید مرتکب اشتباه شد و فرصت‌ها را از دست داد. همه باید قوای خود را تجمیع کنیم تا در این مسیر به موفقیت دست یابیم. وی با اشاره به سیاست تعامل رسانه ملی با دولت و ارگان‌های مختلف آن اظهار کرد: ما قائل به اصل تعامل با قوای سه‌گانه و به خصوص دولت هستیم، چراکه معتقدیم حجم کار دولت زیاد است و لذا باید تعامل و همکاری داشت، اگرچه ممکن است این تعامل نوساناتی داشته باشد ولی سیاست اصلی رسانه ملی بر تعامل و همکاری دوجانبه است و لذا با تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای خود در خدمت نظام و بخش‌های مختلف آن هستیم. علی‌عسکری با اشاره به فرارسیدن ایام‌ دهه فجر و آغاز جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: سیاست ما در این حوزه، حمایت از جشنواره و پوشش آن است، هرچند ما نیز ظرفیتی داریم و متناسب با آن به این موضوع خواهیم پرداخت. شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، برون‌مرزی و معاونت سیاسی سازمان با رعایت عدالت و به طور تخصصی به موضوع جشنواره می‌پردازند. رییس رسانه ملی یادآور شد: آماده‌ایم با اقدامات تشویقی مانند پخش رایگان تیزرهای تبلیغی فیلم و آثار فاخر، از آنان حمایت کنیم، حتی مایلیم فیلم‌های ایرانی را با توجه به شرایط و ضوابط سازمان خریداری و پخش کنیم. وی همچنین درباره حمایت از هنر تئاتر بیان کرد: صداوسیما آمادگی همکاری با وزارت‌ارشاد را در تولید تئاتر که قابلیت پخش از تلویزیون داشته باشد را دارد، چراکه تئاتر محل رویش هنرمندان است و ضروری است که به شکل حرفه‌ای به آن پرداخته شود. وی با یادآوری نقش رسانه در ترویج آموزهای دینی به موضوع مشهد ۲۰۱۷ که براساس آن شهر مقدس مشهد از سوی سازمان کشورهای اسلامی به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انتخاب شده، اشاره کرد و گفت: تمام شبکه‌های ملی، محلی و برون‌مرزی صداوسیما به این موضوع اهتمام خواهند داشت تا به‌خوبی معرف این فرهنگ و تمدن باشیم. رییس صداوسیما در پایان به برخی از سیاست‌های رسانه ملی در موضوع تقویت مساجد به‌عنوان یک مفهوم، که جوانان به آن گرایش پیدا کنند و نیز تبیین اقتصاد مقاومتی، جایگاه آموزشی و معلمان و ترویج فرهنگ بسیجی در جامعه اشاره کرد و آنها را پروژه‌هایی دانست که رسانه ملی به آن توجه ویژه خواهد کرد. در این نشست، صالحی امیری در سخنانی ضمن تأکید بر اصل همکاری و تعامل بین صداوسیما با دولت و سازمان‌ها اظهار کرد: در دور جدید فعالیت‌های رسانه ملی، احساس ما بر این است که سیاست صداوسیما به همکاری و تقویت دولت استوار است. ما می‌توانیم در این دوره جدید، از ظرفیت‌های بزرگ صداوسیما برای تقویت بنیه ملی استفاده کنیم. وی گفت: رسانه ملی فراتر از یک سازمان است و آن را یک نهاد می‌دانیم که می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در تقویت هویت ملی داشته باشد. تعامل و همکاری صداوسیما با نهادهای فرهنگی در حل مشکلات و معضلات فرهنگی در کشور موثر است. صالحی‌امیری با قدردانی از ورود صداوسیما به موضوع احیای مساجد و جذب جوانان به این مراکز دینی گفت: با سازوکارهای قدیمی و سنتی نمی‌توان به جذب جوانان ادامه داد و باید تمهیداتی تازه برای عصر جدید اندیشید. وزیر ارشاد با اشاره به مغفول ماندن موضوع فرهنگ عمومی در کشور یادآور شد: سازمان‌های فرهنگی و نهادها باید درباره تقویت فرهنگ عمومی و اصلاح فرهنگ تعامل، سازگاری، کار، خانواده و... تلاش کنند و نقش صداوسیما دراین‌باره با توجه به تولید و انتشار پیام، تأثیرگذار است. صالحی‌امیری با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای برگزاری جشنواره فیلم فجر متناسب با شأن انقلاب اسلامی، از صداوسیما خواست تا همراهی مناسبی را با این جشنواره داشته باشد. وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه سیاست ارشاد در دور جدید در سه استراتژی خلاصه می‌شود، تصریح کرد: ثبات آرامش، حرکت در جای جای گفتمان فرهنگی نظام، انقلاب و رهبری و انجام فعالیت‌های فرهنگی بدون مداخله سیاسی از سیاست‌های وزارت ارشاد محسوب می‌شود. صالحی امیری با اشاره به اینکه گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام اسلامی، گفتمان امام(ره) و رهبری است، اظهار کرد: ما باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، تا به تفاهم برسیم و در نهایت به همکاری مشترک دست یابیم، در چنین وضعیتی می‌توان از جزیره‌ای شدن منظومه‌های فرهنگی جلوگیری کرد تا به توسعه فرهنگی رسید. وی با اشاره به ظرفیت‌ بی‌بدیل صداوسیما در تولید محتوا و تبیین الگوی مصرف فرهنگی در کشور، یادآورد شد: سبد مصرف فرهنگی جامعه باید بازنگری شود و همچنین ضروری است که الگوهای مصرف در کشور از حالت سلیقه‌ای خارج شود که نقش صداوسیما و ارشاد در این زمینه مهم است. صالحی در ادامه بر ضرورت نشست‌های مشترک بین سازمان‌های فرهنگی برای دستیابی به همکاری‌های مشترک تأکید کرد. وی یادآورد شد: بخشی از مشکلات، ناشی از عدم شناخت از یکدیگر است و این نشست‌های مشترک می‌تواند زمینه‌ساز همکاری و تعاملات گسترده باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برنامه مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: شهر مشهد به‌عنوان پایگاه اهل‌بیت(ع)محسوب می‌شود که باید گفتمان اهل‌بیت را با این برنامه، جهانی کنیم. وی با اشاره به موضوع حج و تمایل عربستان برای حل موضوع اظهار کرد: سیاست رسمی ما برای حج، آمادگی همه‌جانبه برای شرکت در این آیین است، مشروط بر اینکه شروط نظام از طرف عربستان رعایت شود. در این نشست، معاونان حاضر در جلسه هر یک، موضوعات و مسائل مربوط به حوزه مرتبط با خود را مطرح کردند که مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای مشترک، زمینه‌های همکاری بیشتر فراهم آید. ]]> راديو و تلويزيون Wed, 18 Jan 2017 05:07:05 GMT http://www.honarnews.com/vdceeo8o.jh8x7i9bbj.html کشف خود و کشف دیگری ؛ هسته اصلی کنش داستانی / «تکنیک فاصله گذاری» از خود به سمت اجتماع http://www.honarnews.com/vdcawono.49new15kk4.html به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر روز گذشته کتابخانه عمومی شهدا واقع در عبدل آباد تهران میزبان علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های استان تهران ، اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه های استان تهران ، مسئولین، کتابداران ،اعضای کتابخانه و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برای نقدو بررسی کتاب «سفرمعمولا صبح اتفاق می افتد» با حضور نویسنده علی الله سلیمی و الناز عباسیان منتقد ادبی و مهدی خطیبی مجری – کارشناس بود. بر پایه این گزارش، در ابتدای برنامه مهدی خطیبی مجری – کارشناس برنامه با بیان اینکه کتاب سفرمعمولا صبح اتفاق می افتد برگرفته از 13 داستان کوتاه است گفت: ازجمله ویژگیهای نویسنده این کتاب این است که آقای سلیمی اهل بازی های زبانی و ادا و اصول هایی که معمولا در برخی از داستانها وجود دارد نیستند. وی ادامه داد: معتقدم یکی ازتکنیک های شاخص داستنهای این کتاب ، «تکنیک فاصله گذاری» از منِ خود به سمت اجتماع و انسانهای جامعه است. ضمن اینکه در این کتاب از داستانهای آپارتمانی خبری نیست ؛ اگر چه فضا و تیپ هایی که در داستانهای ایشان وجود دارند شائبه گرده برداری از داستانهای جامعه گرای سالهای 40 و 50 را پررنگ می کند بویژه داستانهای مربوط به کوره پزخانه ها ، اما تم مرکزی همه داستانها تقریبا «تنهایی» است. وی تصریح کرد: کشف خود و کشف دیگری ؛ هسته اصلی کنش داستانی این مجموعه محسوب می شود. «علی الله سلیمی» نویسنده کتاب «سفر معمولا صبح اتفاق می افتد» نیز گفت: داستان کوتاه ، معمولا در پروسه زمانی طولانی مدت خلق می شود و هر داستان با توجه به استقلالی که دارند می توانند در یک زمان متفاوتی نوشته شوند و داستانهای این مجموعه نیز همین وضعیت را داشتند. وی با بیان اینکه داستانهای این کتاب از دل داستانهای متفاوتی گزینش شدند در مورد شکل گیری کتاب حاضر یادآور شد: شکل گیری کتاب به این شکل بوده است که ناشر می خواست مجموعه ای از داستانهای کوتاه من را منتشر کند و به هنگام چاپ ، من فقط همین مجموعه ( کتاب حاضر) را آماده داشتم و برای همین، من خودم در انتخاب داستان آن طوری که می خواستم قدرت مانور نداشتم اما امیدوارم مخاطبین بتوانند با این داستانها ارتباط برقرار کنند. سلیمی اظهار داشت: داستانها معمولا از نظر فضا و مکان با همدیگر متفاوت هستند و از فضاهای شهری تا فضای روستایی و حاشیه ای شهر در داستانها دیده می شود. در این مجموعه ، داستانهای کوتاه و بلند وجود دارند واین داستانها نمونه ای از فرم های مختلف داستان نویسی من است که احتمال دارد در مجموعه های بعدی ، بتوانم هر کدام از آنان را درقالب یک مجموعه مستقل منتشر کنم. نویسنده کتاب« سفر معمولا صبح اتفاق می افتد» تصریح کرد: بی شک ، هر نویسنده ای که داستانی می نویسد جدا از محیطی که در آن بزرگ شده است نیست و برای من هم همین طور بوده است. من در کتاب های اولیه خودم مثل « زنی شبیه حوا» اکثر فضاهای داستان ، در بافت های روستایی اتفاق می افتد چون من خودم سالهای کودکی و نوجوانی ام را در محیط روستایی سپری کردم و بعدا به حاشیه شهر تهران سفر کردم و این موضوع باعث شد که یک دهه از عمر من در این فضاها سپری شود و طبیعی است که تجارب زیستی من از این محیط ، در خلق بخشی از داستانهای من وجود داشته باشد. وی به کوره پزخانه ها که در برخی از داستانهای کتاب او وجود دارد اشاره کرد و اظهار داشت: کوره پزخانه ها از محیط هایی هستند که سوژه های خوبی برای نویسندگان محسوب می شوند و آدمهایی که در اطراف کوره ها زندگی می کنند معمولا آدمهای متفاوتی هستند و این تفاوت باعث می شود که نویسنده خواه ناخواه جذب زندگی آنان شود. علی الله سلیمی اضافه کرد: تلاش کردم در این داستانها ، کاراکترهایی را خلق کنم اما اینکه چقدر این داستانها باور پذیر بودند بستگی به سلیقه خوانندگان خواهد داشت. او سپس با پیشنهاد مجری ، یکی از داستان های کتاب به نام «کبک اورامان» را قرائت کرد که داستان آن به سالهای دفاع مقدس و در کردستان می گذشت. «الناز عباسیان» منتقد برنامه و سردبیرروزنامه همشهری محله منطقه 19 نیز گفت: من احساس می کنم این کتاب با مجموعه ای « زنی شبیه حوا» همخوانی دارند و مجموعه داستانها شبیه همدیگر هستند با این تفاوت که « زنی شبیه حوا» حال و هوای شهرستان را دارد و در کتاب حاضر، حال و هوا مربوط به حاشیه تهران است. وی با بیان اینکه اغلب کسانی که در این داستانها مطرح می شوند آدمهای منزوی یا از جامعه طرد شدند هستند افزود: تم «تنهایی» در اکثر داستانها وجود دارد. اما آنچه که توانسته است این داستانها را از گوشه گیری و انزوای مطلق متمایز کند نتیجه ای بوده که نویسنده در همه داستان ها در پی آن بوده است. به گفته این منتقد ، در داستانهای این کتاب، همیشه گذشته افراد در مسیر آتی آنان تاثیرپذیر هستند. الناز عباسیان تصریح کرد: بیشتر داستانهایی که من از این نویسنده خواندم بیشتر به افراد پایین دست جامعه پرداخته شده است و تم داستانها نشان می دهد که محیط اطراف، روی شکل گیری داستانهای نویسنده تاثیر داشته است و این درحالی است که نویسنده ، کمتر به زندگی خصوصی مردم بالای شهر و افراد مرفه پرداخته است. وی اضافه کرد: ما در داستانهای این کتاب ، کمتر شاهد دیالوگ هستیم و معمولا نویسنده تلاش کرده با توصیف فضا و اتفاقاتی که می افتد خواننده را همراه کند که این امر خوبی است اما گاهی نیاز است که مخاطب نظر اطرافیان را از زبان خودشان به صورت دیالوگ هم بشنود. این درحالی است که کوتاه ترین دیالوگ در این داستانها ، شاید کمتر از 20 کلمه باشد. به عقیده این منتقد ، یکی از تیپ های رایجی که در داستانهای این کتاب وجود دارد تیپ «پیرمرد» است که البته شخصیت های منفعلی نیستند. سلیمی نویسنده کتاب نیز درادامه یادآور شد: معمولا بافت اجتماعی حاشیه شهرها، پیرمردها را به حاشیه می راند و شغل هایی مثل نگهبانی و باغبانی نیز به نوعی شغل هایی هستند که در به تنهایی و انزوا کشاندن آنان موثرند و خیالبافی ؛ بخشی از وجود آدمی است که در تنهایی شکل می گیرد. اما این پیرمردها در عین حال تنهایی ، پویا و از نظر ذهنی آدمهای فعالی هستند. عباسیان با اشاره به داستانهای کتاب اظهار داشت: در بیشتر داستانهای این کتاب یا زنی وجود ندارد و یا ما شاهد حضور کم رنگ و حاشیه ای زنها هستیم که نویسنده پاسخ داد: من نماینده مردها هستم و بهتر است که مردها در مورد خصوصیات مردها و نویسندگان زن نیز در مورد شخصیت های زنان بنویسند. معتقدم نویسندگان زن اگر بخواهند داستانی بنویسند که شخصیت اصلی آن مرد باشد شاید خیلی از پس نگارش آن برنیایند اگرچه ممکن است نویسندگان زنی باشند که این موارد را خیلی خوب بنویسند اما نمی شود به استثناء ها تکیه کرد. نویسنده کتاب در مورد طرح روی جلد کتاب هم گفت : ناشر این طرح را برای کتاب با توجه به تم داستانها انتخاب کرد که برای من فرستاد و من هم با توجه به اینکه طرح کتاب ، ماشینی بود که حالت چمدان برای سفر را تداعی می کرد و به نوعی با نام کتاب ، همخوانی داشت را پسندیدم. وی در مورد نام کتاب هم یادآور شد: معمولا نام گذاری کتاب ، سلیقه ای است و با توجه به اینکه نام کتاب ویترین کتاب محسوب می شود احساس کردم « سفرمعمولا صبح ها اتفاق می افتد» می تواند نام جذابی برای مخاطبین باشد. درخاتمه نیز، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های استان تهران و اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه های استان تهران هدایایی را به نویسنده و منتقد برنامه اهدا کردند. گزارش از : مجید معافی ]]> کتاب و ادبیات Wed, 18 Jan 2017 06:53:14 GMT http://www.honarnews.com/vdcawono.49new15kk4.html «پرونده هاوانا» وارد شبکه نمایش خانگی شد http://www.honarnews.com/vdcg3y9y.ak9wz4prra.html به گزارش هنرنیوز ، «پرونده هاوانا» اثری اجتماعی است که سال ۱۳۸۴ مقابل دوربين رفت و باوجود درخشش در جشنواره های مختلف و دریافت پروانه نمایش هرگز به نمایش عمومی در نیامد. عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی که بنا بود مهرماه صورت گیرد با وجود داشتن مجوز بارها به تعویق افتاد تا اینکه سرانجام این اثر سینمایی روز گذشته توسط موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. پرونده هاوانا که در جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره فیلم فجر٬ مسابقه مونترال و آسیا پاسیفیک٬ جشنواره سینمایی دهلی نو٬ مرکز فیلم شیکاگو٬ فستیوال جهانی فیلم بوستون و سالن اصلی آکادمی اسکار به نمایش در آمده و موفق به کسب عناوین مختلفی از این جشنواره ها گردیده بود مورد استقبال منتقدین قرار گرفته بود. براساس این گزارش«پرونده هاوانا»پیش از این٬ علاوه بر منتخب شدن در چندین جشنواره خارجی٬ نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین صدابرداری از جشنواره فیلم فجر و برنده تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس از یازدهمین جشن خانه سینما شده بود. این اثر سینمایی ژانری افشاگرانه داشته و بر اساس فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی ساخته شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: يك پروفسور بيوتكنولوژي براي آغاز يك پروژه جديد به ايران سفر مي كند. او در ايران با خبرنگاري آشنا مي شود كه داستان زندگي او را به طور كامل تغيير مي دهد... . نيكي كريمي، امين تارخ، ماه چهره خليلي، حميدرضا پگاه، همايون ارشادي، اصغر همت، نيكو خردمند، ناصر لقايي، حميد مهرآرا، شيدا شجاعي، عاطفه موسوي، مرتضي زارع و... بازيگران اصلی «پرونده هاوانا» هستند. عوامل اصلي اين فيلم عبارتند از: کارگردان: علیرضا رئیسیان٬ نویسنده: فرهاد توحیدی٬‌تهيه كننده: سيدضياء هاشمي، طراح صحنه و لباس: ايرج رامين فر، مديران فيلمبرداري: محمود كلاري، تورج منصوري، تدوين: مصطفي خرقه پوش، آهنگساز: كريستف رضايي، صداگذاري و ميكس: پرويز آبنار، صدابردار: مهران ملكوتي، طراح چهره پردازي: امير اسكندري، عکاس: مرحوم شاهرخ سخائی ]]> سینما Wed, 18 Jan 2017 04:49:09 GMT http://www.honarnews.com/vdcg3y9y.ak9wz4prra.html افزایش 9 درصدی قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر http://www.honarnews.com/vdcft1d1.w6dmxagiiw.html به گزارش هنرنیوز و به نقل از ایلنا ، سینما گالری ملت امسال کاخ مردمی جشنواره است و قیمت صندلی‌ برای هر سانس و هر بلیت ۲۵۰,۰۰۰ ریال است که با خرید سری بلیت‌های جشنواره؛ قیمت هر بلیت پس از تخفیف ۲۲۰,۰۰۰ ریال محاسبه خواهد شد. قیمت صندلی‌ برای هر سانس سینماهای تهران و هر بلیت ۱۲۰,۰۰۰ ریال است که با خرید سری بلیت‌های آن؛ قیمت هر بلیت با تخیف ۱۰۰,۰۰۰ ریال محاسبه خواهد شد. قیمت صندلی برای هر سانس سینماهای راگا، کیان و تماشا و هر بلیت ۱۰۰,۰۰۰ ریال است که با خرید سری بلیت‌ها؛ قیمت آن‌ پس از تخفیف برای هر بلیت ۸۰,۰۰۰ ریال محاسبه خواهد شد. هر کاربر نیز مجاز به تهیه حداکثر ۴ سری و در هر سری حداکثر ۲ صندلی است. سال گذشته در جریان سی‌و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر قیمت بلیت‌ها به شرح زیر بود: گروه الف شامل آزادی، پردیس کورش، جوان، پردیس زندگی، فرهنگ، پردیس چارسو، اریکه ایرانیان، استقلال، ماندانا و موزه سینما که قیمت بلیت اینترنتی (سری ۱۱ تایی) آن ۸۸۰,۰۰۰ ریال (۸۸ هزار تومان) است و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) هر سری ۷۷۰,۰۰۰ ریال (۷۷ هزار تومان) درنظر گرفته شده است و قیمت بلیت گیشه این گروه به صورت تکی ۱۰۰,۰۰۰ ریال محاسبه می‌شود. گروه ب شامل پردیس راگا، پردیس کیان و پرشین کرج است. قیمت بلیت اینترنتی (سری ۱۱ تایی) ۶۶۰,۰۰۰ ریال (۶۶ هزار تومان) است و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) ۵۵۰,۰۰۰ ریال (۵۵ هزار تومان) محاسبه شده است. قیمت بلیت گیشه این گروه به صورت تکی ۸۰,۰۰۰ ریال درنظر گرفته شده است. گروه ج که پردیس ملت به عنوان کاخ مردمی جشنواره اعلام شده؛ هر سری ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال (۲۰۰ هزار تومان) بها دارد. در این سینما فرش قرمز برای هر فیلم پهن شده و هنرمندان در جریان نمایش فیلم‌ها در سنما حضور یافته و پذیرایی نیز انجام می‌شود. همچنین برای این گروه کارت صادر می‌شود. در بخش «سینما حقیقت» (مستند) هر سری بلیت اینترنتی ۱۱ تایی ۴۴۰,۰۰۰ ریال (۴۴ هزار تومان) و قیمت بلیت دانشجویی (سری ۱۱ تایی) ۳۳۰,۰۰۰ ریال (۳۳ هزار تومان) و قیمت بلیت تک ۵۰,۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. در بخش برگزیده «هنر و تجربه» هر سری بلیت ۱۱ تایی اینترنتی ۴۴۰,۰۰۰ ریال (۴۴ هزار تومان) و هر سری بلیت دانشجویی به تعداد ۱۱ تا ۳۳۰,۰۰۰ ریال (۳۳ هزار تومان) و بلیت تک ۵۰,۰۰۰ ریال است. ]]> سینما Wed, 18 Jan 2017 04:54:29 GMT http://www.honarnews.com/vdcft1d1.w6dmxagiiw.html بچه های جسور ؛ فیلمی جذاب و اسرارآمیز برای بچه ها http://www.honarnews.com/vdcfxcd1.w6dmvagiiw.html حجت الله سیفی کارگردان فیلم سینمایی « بچه های جسور1» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد این فیلم گفت: اگر خانواده ها به دنبال ماجراهای عجیب و غریب و سرگرم کننده برای بچه های خود هستند ، اگر به دوستی حیوانات با آدمها علاقه مندند ، اگر طالب داستانهای مرموز و اسرار آمیز هستند حتما فیلم «بچه های جسور1 » را که یک فیلم جذاب و هیجان انگیز البته با چاشنی دلهره می باشد را به همراه فرزندان خود تماشا کنند. وی با اشاره به قصه بچه های جسور افزود: دانیال وملیکا همراه پدر نویسنده ومادر خود به جزیره ای در خلیج فارس میروند.آن دو از فرصت استفاده کرده هنگام استراحت والدین شان برای دیدن جزیره از هتل خارج می     شوند. که ناگهان ملیکا ناپدید میشود. دانیال اورا جستجو میکند . این کنجکاوی بچه ها باعث درد سر آنان شده و در دریا سرگردان می گردند تا اینکه دلفینی آنان را میبیند و...                                                                   فيلم سينمايي «بچه هاي جسور 1» به نویسندگی و كارگردان حجت الله سيفي و با بازیگرانی همچون رضا ایرانمنش ، لیلا بوشهری ، مسيح سيفي ، زهرا عباس زرگري و يعقوب نفهان تازه ترین اثر حجت الله سیفی در ژانر کودک و نوجوان است که هم اکنون در برخی از شهرستان ها بر روی اکران است و بزودی نیز راهی سینماهای تهران خواهد رفت. فیلم سینمایی «بچه های جسور 2 » نیز هم اکنون در مراحل فنی قرار دارد. ]]> سینما Wed, 18 Jan 2017 05:00:31 GMT http://www.honarnews.com/vdcfxcd1.w6dmvagiiw.html بهترین روش مقابله با آسیب های اجتماعی ایجاد فضاهای آموزش هنری است http://www.honarnews.com/vdchw6nw.23nxwdftt2.html به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز برگزار گردید با اشاره به شوراهای آموزش و پرورش از تصویب این قانون در سال 72 یاد کرد و افزود: با اجرای این قانون بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش بویژه مشکلات فرهنگی حل خواهد شد. وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به هزینه آب و برق در استان ها با پیگیری شوراهای آموزش و پرورش حل شده است خبر داد بالاترین مقام اجرایی هر استان مسئولیت شورای آموزش و پرورش را بر عهده خواهند داشت. مرضیه گُرد تصریح کرد:امروزه هر جا صحبت از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می شود انتظارات از حوزه آموزش و پرورش مطرح می شود، این حوزه نیازمند به کارگیری خرد جمعی است. به گفته وی بر اساس قانون، هر جا بیش از 200 واحد مسکونی احداث شود، باید فضای آموزشی آن نیز پیش بینی شود که این ماده به قوت خود باقیست اما الزامات اجرایی و در اولویت قراردادن برخورد با متخلفان حذف شده است. گُرد ادامه داد: بحث انبوه سازی و عدم ساخت فضای آموزشی در مناطقی که انبوه سازی می شود از جمله مشکلات آموزش و پرورش است. رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش در پاسخ به هنرنیوز که درمورد چگونگی بهره گیری از فضاهای فرهنگی – هنری در شوراهای آموزش و پرورش برای مقابله با مشکلات احتمالی پرسید ، وی با تاکید بر اینکه توجه آموزش و پرورشی بیشتر به بُعد تربیتی است تا آموزشی اضافه کرد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی یکی از بهترین روش ها ایجاد فضای مناسب تربیتی است و از نظر ما فضای تربیتی فقط شامل تربیت جسم نیست بلکه روح و روان هم منظور ما خواهد بود لذا یکی از بهترین روشها، ایجاد فضای آموزش هنرها است همچون هنرهای تجسمی ، نمایشی ،جشنواره ها و ... که متناسب با شرایط هر استانها می تواند برگزار شود که البته عمده این فعالیت ها به خودِ مدارس و تصمیم گیری شورای معلمان برمی گردد. ]]> تجسمی و سایر حوزه ها Tue, 17 Jan 2017 17:06:22 GMT http://www.honarnews.com/vdchw6nw.23nxwdftt2.html غریب‌پور خبر مدیریتش را بر کاخ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر تأیید کرد http://www.honarnews.com/vdccioqo.2bq1x8laa2.html به گزارش هنرنیوز ،بهروز غریب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسینم«پویا» خبر مدیریتش را بر کاخ سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر را تأیید کرد. سال گذشته یک ماه پیش از آغاز جشنواره چهره‌های مختلفی که قرار بود برای برگزاری جشنواره فجر در کنار محمد حیدری قرار بگیرند مشخص شده بود. بهروز غریب‌پور چهره سرشناس حوزه تئاتر جزء کسانی بود که با حیدری همراه شد و مسئولیت کاخ جشنواره را به عهده گرفت. امسال نیز غریب‌پور مسئولیت کاخ اصلی جشنواره را پذیرفته است. پیش از این برخی از سایتهای سینمایی بدون معرفی منبع، این خبر را منتشر کرده بودند. ]]> سینما Wed, 18 Jan 2017 04:58:34 GMT http://www.honarnews.com/vdccioqo.2bq1x8laa2.html برگزاری نمایشگاه تجسمی دومین سوگواره فرهنگی و هنری عبرات http://www.honarnews.com/vdchqwnw.23nxvdftt2.html به گزارش هنر نیوز، ستاد خبری دومین سوگواره عبرات؛ نمایشگاه تجسمی این سوگواره با محوریت موضوع پیاده روی اربعین روز چهارشنبه ششم بهمن ماه از ساعت 15 در تالار وزارت کشور برگزار می شود. در این رویداد که همزمان با برگزاری آیین اختتامیه دومین سوگواره عبرات آغاز به کار می کند، 50 عکس در بخش های حرفه ای و عمومی، 20 نسخه اصلی از آثار نگارگری، 15 کاریکاتور و اثر تصویرسازی از شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی داوری در معرض دید عموم قرار می گیرد. بازدید از این نمایشگاه عبرات برای عموم مردم آزاد در نظر گرفته شده است. گفتنی است بخش های ده گانه شعر، نثرادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی و کاریکاتور، فیلم و مستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی هر یک سه برگزیده را معرفی خواهند کرد. همچنین در هریک از این بخش ها دو نفر شایسته تقدیر شناخته خواهند شد. ]]> سینما Wed, 18 Jan 2017 10:15:51 GMT http://www.honarnews.com/vdchqwnw.23nxvdftt2.html