مجید مجیدی: در شأن فیلم «محمد رسول الله» نیست که رسانه‌ها با نگاه ژورنالیستی نسبت به آن اطلاع‌رسانی کنند
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه فیلم سینمایی «محمد رسول الله»
مجید مجیدی: در شأن فیلم «محمد رسول الله» نیست که رسانه‌ها با نگاه ژورنالیستی نسبت به آن اطلاع‌رسانی کنند
کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» گفت: شهادت می‌‎دهم بازیگرانی که در این فیلم بازی کرده‎اند حتی بالا‌تر از قد و قواره بازیگران هالیوودی خواهند درخشید.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۴
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز نشست خبری فیلم محمد رسول الله پس از بازدیدی که اهالی رسانه از شهرک این فیلم در جاده قم داشتند برگزار شد در این نشست که علاوه بر مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد رسول الله، حیدریان مدیر پروژه محمد (ص) و صادقیان و صابری از مسئولان شرکت نور تابان که سرمایه گذار شهرک سینمایی پروژه محمد (ص) بودند برگزار گردید.

در این مراسم بعد از پخش فیلمی کوتاه از روند شکل گیری شهرک سینمایی و فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی با گلایه از پخش صدا و تصویراین فیلم گفت: شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) یک اتفاق بزرگ در سینمای ایران است که جا دارد از آقای فروزنده رئیس وقت بنیاد مستضعفان تشکر ویژه داشته باشم. همچنین از محمدمهدی حیدریان مجری طرح فیلم «محمد (ص)» و رضاداد که یکی از یاران این پروژه سینمایی بودند، تشکر می‌کنم.

مجید مجیدی سپس به سوال خبرنگاران پاسخ گفت وی درباره حجاب بازیگران که چرا این فیلم با وجودی بخشی از آن به قبل از اسلام است اما بازیگران حجاب دارند گفت: ما فقط در خصوص نمایش حضرت آمنه چون برای ما وجوه قدسی داشتند تلاش کردیم تا با حجاب کامل نمایش داده شود. البته در مورد حضرت حلیمه هم همین طور هر چند از موهای مصنوعی هم استفاده شد. درباره بازیگران دیگر هم از گیسوان مصنوعی استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصیت‌ها هم اصل تاریخی آن دوران رعایت شده است.

وی در مورد اینکه چرا با وجود استفاده از عوامل پشت صحنه هالیوودی، چرا از بازیگران هالیوودی و جهانی برای حضور در فیلم استفاده نشده افزود: ما در حوزه بازیگری توانمندی‎های بسیار زیادی داریم و من شهادت می‌‎دهم که بازیگرانی که در این فیلم بازی کرده‎اند واقعا در قد و قواره بازیگران مطرح هالیوودی خواهند درخشید. ما خیلی اوقات اسیر اسم و عنوان می‌‎شویم. من خودم معتقدم که در پروژه «الرساله» آنتوتی کوئین واقعا خوب بازی کرده است، اما جالب است که بدانید که آنتی کوئین بیشتر در جهان اسلام و حتی بیشتر در ایران خوش درخشیده است و این هم شاید به دلیل نقش نوستالژیکی او باشد. از این منظر این بازی او در دنیای غرب نه تنها جلوه ‌گر نبوده است بلکه مورد اعتراضاتی هم واقع شده است و حتی آقای استورارا مدیر فیلمبرداری محمد (ص) تعبیر کمدی هم در مورد بازی او داشت. بنابراین معتقدم که ما درحوزه بازیگری درست فکر کردیم و جلو رفتیم.

مجیدی اضافه کرد: من معتقدم که ظرفیت بازیگری در ایران به شدت قوی است و فقط زمینه‎ای برای بروز آن وجود نداشته است.

وی با اشاره به ظرفیت دکورهای این فیلم یاد آور شد: بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه و اندونزی درخواست کردند که در لوکیشن‌های این فیلم سینمایی آثاری را بسازند و این اتفاق بعد از نمایش فیلم «محمد رسول‌الله» رخ خواهد داد و از جهان اسلام دعوت می‌کنیم تا در چنین فضایی قرائت درست از اسلام را ارائه دهند و در این زمینه فرهنگسازی‌هایی صورت گیرد.

مجیدی درباره نگرانی اهل تسنن از ساخته شدن این فیلم، گفت: دلیل نگرانی و انتقاد کشورهای عرب به خصوص الازهر از ساخته شدن چنین فیلمی را نمی‌دانم.‌‌ همان اندازه که اهل تسنن نگران هستند ما شیعیان هم نگرانی داریم، پس به جای اینکه از دور بایستند و تخطئه کنند و نقدهای غیرمنصفانه‌ای ارائه دهند، دعوت می‌کنم پس از دیدن فیلم به گفتگو بنشینید

این کارگردان برجسته ایرانی در خصوص انتخاب مقطع سنی حضرت رسول برای روایت اولین قسمت فیلم محمد رسول‌الله گفت: داستان فیلم از شعب ابی‌طالب شروع می‌شود و بیش از نیم ساعت از فیلم در زمان حال می‌گذرد اما با فلاش‌بک به زمان گذشته می‌رویم و عمدتا فیلم به تولد تا ۱۲ سالگی پیامبر اختصاص دارد.

وی همچنین در خصوص اینکه چه زمانی قسمت‌های دوم و سوم ساخته خواهد شد گفت: ‌قطعا قسمت‌های دوم و سوم ساخته خواهد شد اما هنوز مشخص نیست که خودم آن‌ها را کارگردانی می‌کنیم یا خیر.

مجیدی درباره برنامه اکران جهانی این فیلم گفت: هنوز هیچ تصمیمی برای حضور جهانی فیلم گرفته نشده البته تمهیداتی توسط شرکت نور تابان گرفته شده که باید ببینیم در چه سیاستی اکران جهانی فیلم می‌شود و بزودی اعلام خواهد شد اما هیچ مذاکره رسمی با هیچ کمپانی خارجی نداشته‌ایم اما از چندین کمپانی معتبر بخصوص سونی تقاضا برای دیدن فیلم را داشته‌ایم. اما چون فیلم هنوز آماده نشده تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ایم.

کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» در خصوص بازدید مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: در این مدت با علمای مختلفی دیدار داشته‌ایم و وقتی موضوع فیلم را برای آن‌ها توضیح می‌دادیم همگی پس از توصیف داستان یک حس اعتماد داشتند که بزرگ‌ترین تجلی این حس اعتماد بازدید مقام معظم رهبری بود که از دکور‌ها و صحنه فیلم به عمل آمد و تعبیرهای زیبایی داشتند که به وقت خودش ارائه خواهد شد. ایشان صحبت‌های زیبایی را بیان کردند که وقتی فیلم به منصه ظهور رسید این دیدگاه هم به مردم اعلام خواهد شد.

مجیدی همچنین در خصوص وفاداری تاریخ و بیان روایت فیلم خود نیز گفت: ‌ قطعا یک قسمت از فیلم را وفادار بوده‌ایم اما قسمت‌های دیگر را بر مبنای وجه هنری ساخته شده است.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای فیلم در ایران هم گفت: ‌ابتدا تصمیم داشتیم فیلم را در هفته وحدت و ایام مبارک ولادت حضرت محمد رونمایی کنیم اما به دلیل اینکه پروسه آماده‌سازی فیلم طولانی شد، در ‌‌نهایت بهترین زمان را جشن پیروزی انقلاب دانستیم و مقرر شد در دهه فجر فیلم رونمایی شود

مجیدی در پاسخ به سؤالی به عنوان کارگردان فیلم محمد رسول‌الله گفت: اینکه چرا من به عنوان کارگردان انتخاب شدم واقعا نمی‌دانم و تنها می‌توانم بگویم توفیقی بوده است حالا به چه واسطه و رابطه را نمی‌دانم اما خوشحالم شروع‌کننده جریانی بوده‌ام که امیدوارم ادامه داشته باشد.

مجیدی به اشاره به موضوع اطلاع رسانی این فیلم به اهالی رسانه تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در مورد این فیلم را با یک حس غیرت انجام دهید و با این نگاه انجام دهید که هر کسی به اندازه سهمش نسبت به فرجه سینمایی پیامبر یک احساس وظیفه دارد و در شأن این فیلم نیست که بخواهیم با نگاه ژورنالیستی نسبت به آن اطلاع‌رسانی کنیم.

در ادامه این نشست محمد مهدی حیدریان مدیر پروژه محمد (ص) در خصوص اینکه چرا سایر کشورهای اسلامی در این پروژه مشارکت نکردند، گفت: اساسا از ابتدای کار به گونه‌ای بود که کار با سرمایه‌گذاری مشترک ساخته شود و حتی کشورهایی نظیر مالزی، قطر و ترکیه اعلام آمادگی کرده بودند، اما در ‌‌نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه اولین تجربه جهان اسلام در این حجم از لازم بود تا نگذاریم کار قربانی تفکرات سیاسی کشور‌ها شود، به همین دلیل در ‌‌نهایت تصمیم گرفته شد دغدغه سرمایه‌گذاران مختلف را از فیلم حذف کنیم و کار اول را به این شکل جلو ببریم و برای قسمت‌های بعدی به دنبال سرمایه‌گذار مشترک باشیم، اما من فکر می‌کنم بیش از سرمایه‌گذاری مشترک بهتر است دوستان به یک نقطه نظر مشترک برسند تا اثر نهایی بدون هیچ مشکلی ساخته شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ادامه صادقیان رئیس هیأت مدیره تابان در این نشست از روند شکل گیری شهرک سینمایی محمد رسول الله و هزینه های آن توضیحاتی داد و اظهار داشت: ‌تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم محمد رسول‌الله بنیاد مستضعفان است و اگر به گذشته فرهنگی برگردیم چه کسی بهتر از آقای مجیدی برای کارگردانی این اثر است. تهیه کننده دنبال کسی می‌گشت که هم وجه بین‌المللی داشته باشد و هم وجه داخلی و آقای مجیدی چنین ویژگی را دارند.
کد خبر: 78187
Share/Save/Bookmark