نبود نسل تشنه و هیجان زده اوایل انقلاب برای تولید کارهای ارزشی / بعضی ها به محض معروف شدن ، شال و کلاه کردن
هوشنگ توکلی در گفتگو با هنرنیوز:
نبود نسل تشنه و هیجان زده اوایل انقلاب برای تولید کارهای ارزشی / بعضی ها به محض معروف شدن ، شال و کلاه کردن
هوشنگ توکلی معتقد است انقلاب اسلامی بهترین فرصتی بوده که می بایست هنرمندان و سینماگران مسلمان در حوزه تولید آثار عاشورایی تلاش بیشتری نسبت به گذشته می کردند، فرصتی که متاسفانه به هدر رفته و استفاده درست و حسابی از آن نشده است.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز و با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین در مورد ادای دین هنرمندان و سینماگران نسبت به این ایام گفت: انقلاب اسلامی بهترین فرصتی بود که هنرمندان و سینماگران مسلمان در حوزه تولید آثار عاشورایی می بایست تلاش بیشتری نسبت به گذشته می داشتند فرصتی که متاسفانه به هدر رفته و استفاده درست و حسابی از آن نشده است.

انقلاب اسلامی بهترین فرصت بود که استفاده نشد

بازیگر فیلم سینمایی« عبور از خط سرخ» با اشاره به ارزشهای مذهبی افزود : رد پای ارزشهای مذهبی و اعتقادی کشور در حوزه فرهنگ و همچنین بازتاب آن در آثار هنری گذشتگان از قبل نیز وجود داشته اما انقلاب اسلامی بهترین فرصتی بوده که می بایست هنرمندان با بهره گیری از این فرصت و با در اختیار داشتن امکانات بیشتر نسبت به گذشته ، پرکارتر می بودند. یعنی باید در این زمینه بیشترین تجربه ، بیشترین نمونه سازی را انجام می دادند و در مجموع باید همه ارزشها را قاعده مند و طبقه مندی می کردند. اما این کار اتفاق نیفتاده است.

تا امروز شاهد تحلیل علمی نسبت به تولیدات دینی نبودیم

هوشنگ توکلی تصریح کرد: درحالی که همه جهانیان منتظر بودند تا ببینند چگونه این نوع آثار هنری در ایران ساخته می شوند و از چه ساختار عقلی، فکری و عاطفی برخوردارند و هنرمندان ایرانی چه تحلیل قانع کننده و علمی نسبت به تولیدات مذهبی و دینی خواهند داشت. اما متاسفانه تا امروز، شاهد چنین تحلیلی نبودیم و دلیل آن هم این است که همه عجله کردند و نتوانستند بر روی این حوزه تمرکز درستی داشته باشند. از سوی دیگر ، همه گرفتار جریان مدرنیته در حوزه فرهنگ و هنر شدند.

حوزه هنری از اهداف اولیه خود دور شده است

بازیگر سریال«روزگار قریب» با اشاره به تاسیس حوزه هنری ادامه داد: هنگامی که حوزه هنری تاسیس شد. مقام معظم رهبری تاکید داشتند با راه اندازی حوزه هنری، لااقل بخشی از هنرمندان مسلمان و جوان دور هم جمع شوند و ردپای با ارزش و بزرگی را از خودشان به جا بگذارند و به حق هم، نیت اولیه تاسیس حوزه هنری، نیت بالایی بود اما متاسفانه حوزه هنری، بعدا به سکون، انزوا و انحراف افتاد یعنی مسئولیت اصلی خودش را در طی 36 ساله بعد از انقلاب نتوانست انجام بدهد.

نبود نسل تشنه و هیجان زده اوایل انقلاب برای تولید کارهای ارزشی

این پیشکسوت بازیگری با بیان اینکه تولید آثار عاشورایی ، امروز دیگر خیلی دیر شده است اظهار داشت : معتقدم نه آن نسل تشنه و هیجان زده و متعهد به آن مسائل در این دوره دیده می شود و نه شاهد انسجام هنرمندان مسلمان هستیم که بخواهند در این مسیر، یک کار تحلیلی و تحقیقی انجام دهند. این درحالی است که این حوزه نیازمند یک کار وسیع میدانی است که در شرایط کنونی این نیاز احساس نمی شود.

بعضی از هنرمندان به محض معروف شدن ، شال و کلاه کردن

بازیگر فیلم سینمایی« زادبوم» در عین حال گفت: تاکنون در سینما شاهد ساخت چند فیلم در حوزه عاشورایی بودیم اما کافی نبوده است. در تئاتر البته این فعالیت ها بیشتر بوده اما بازهم کافی نبوده است. در حوزه هنرهای تجسمی خیلی کار شده اما پراکنده بوده و متاسفانه برخی از هنرمندانی که در این حوزه معروف شدن بلافاصله شال و کلاه کردن و از کشور خارج شدند و دلیلش هم نبود مدیریت قوی در این زمینه بوده است.

شاهد خلاء در تولید آثار دینی هستیم

هوشنگ توکلی افزود: اگر چه می دانیم در حوزه «شعر و ادبیات» در حیطه محرم و عاشورا ، اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است البته باز هم کافی نبوده است. این درحالی است که می بایست شعر و ادبیات در کنار حوزه های دیگر هنری مثل کارهای تجسمی ، موسیقی، تئاتر ، سینما قرار می گرفته و حرکت هماهنگی می داشتند. اما این اتفاق رخ نداده و ما امروز در این مساله شاهد یک خلاء هستیم.

باید امیدوار بود

بازیگر سریال «زیر تیغ» تاکید کرد: البته نباید ناامید شد چرا که این امید در قالب فکری تشیع وجود دارد و این نوع آثار هنری آنقدر قدرتمندند که از تمام مسیرهای پیچ و خم تاریخ بگذرند و همان طوری که امروز به دست ما رسیدند ، فردا نیز به دست آیندگان خواهند رسید. اما باز هم معتقدم ما یک فرصت طلایی را از دست دادیم.شاید هم، توان استفاده اش را نداشتیم. شاید لیاقت آن را نداشتیم. شاید مسائل حاشیه ای ما را از این ارزشها دور کرده است. بهر حال ، ادای دین ما به این نگاه پر از شعر و رنگ و حرکت و رویا و زندگی کم بوده است اما این حرکت با قدری همت، دغدغه و عزم ملی، حتما می تواند به جلو باشد.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 85107
Share/Save/Bookmark