تاجیک: به دنبال ساخت مستندهای اجتماعی منصفانه هستیم
در مراسم رونمایی از مستند «راه ناتمام» مطرح شد
تاجیک: به دنبال ساخت مستندهای اجتماعی منصفانه هستیم
رئیس شبکه مستند سیما در مراسم رونمایی از مستند «راه ناتمام» گفت: از همه گروه‌های مستندساز برای تولید مستندهای اجتماعی با هدف امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرده‌ایم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
به گزارش هنرنیوز ، صبح امروز مراسم رونمایی از مستند «راه ناتمام» به کارگردانی اعظم نجفیان و تهیه‌کنندگی علی‌محمد قاسمی که به موضوع قهرمانان ورزشی که فراموش شده و این روزها دستفروشی می‌کنند پرداخته در شبکه مستند سیما برگزار شد.

در این نشست که همراه با پخش فیلم بود، امیر تاجیک رئیس شبکه مستند سیما با بیان اینکه مجموعه مستندهای خوبی در حال تولید داریم، گفت: برخی از این مجموعه مستندها از قبل در حال پیگیری بوده و برخی از آنها در دوره جدید کلید زده شده و برخی از مستندها نیز که موضوع آنها را قبول نداشتیم متوقف کردیم.

وی با بیان اینکه از همه گروه‌های مستندساز برای تولید مستندهای اجتماعی با هدف امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرده، افزود: هدف از این مستندها این بوده است که اگر ایرادی در جامعه وجود دارد ابتدا منصفانه آن را اعلام کنیم و سپس علت مشکل را بررسی کنیم و آن را به مخاطب‌مان اعم از مردم و مسئولین برسانیم.

رئیس شبکه مستند سیما با بیان اینکه پرداختن به این گونه مستندها سخت‌تر از مستندهای خنثی است، تأکید کرد: در این زمینه از آقای علی‌محمد قاسمی خواستم تا درباره قهرمانانی کار بسازند که این روزها فراموش شده‌اند و به کار دست‌فروشی مشغول هستند و این کار از ۳ ماه قبل از عید آغاز شد و تا اواسط تیر ماه کار تولید و مطالعات آن طول کشید.

وی این مستند را مستندی فاخر خواند و افزود: دو مجموعه مستند دیگر به نام «اهل ایرانیان» شامل ۱۰ قسمت که به پرتره ۱۰ دانشمند ایرانی که دارای بیشترین رفرنس در مقالات جهان هستند می‌پردازد توسط آقای بخشی‌مقدم ساخته شده و ۶ قسمت مستند درباره مشکلات و چالش‌های مستندسازان توسط آقای عمادبخش ساخته شده است.

بنا بر این گزارش، علی‌محمد قاسمی که به همراه همسرش اعظم نجفیان در این نشست حضور داشت، پس از پخش یکی از قسمت‌های مستندهایش گفت: آشنایی زیادی با کار ورزش نداشتم اما سعی کردم به دور از یک سویه‌نگری یک کار مستقل و متعهد انجام دهم چون کار سختی بود و کسانی که قرار بود جلوی دوربین بیایند فکر می‌کردند مصاحبه کار آنها را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین کارهای خود را در طول ۳۰ سال مستندسازی‌اش انجام داده، افزود: از یک طرف باید به موضوع نزدیک می‌شدیم و از یک طرف باید بدون پیش‌داوری کار را جلو می‌بردیم.

این مستندساز با بیان اینکه این مستند درباره جوانانی بین ۲۰ تا ۲۷ سال ساخته شد، اظهار داشت: این پروژه به این دلیل سخت بود که شنیدن درد و دل این قهرمانان فراموش شده سخت بود و از یک طرف باید منصف می‌بودیم و هم باید از نگاه یک سویه پرهیز می‌کردیم لذا الان تمایلی به ادامه این سوژه ندارم چرا که مافیای ورزش را لمس کردیم و هر چند من کارهای سخت بسیاری حتی در میان قاچاقچیان ساخته‌ام اما برخورد با این گروه بسیار سخت بود.

نجفیان کارگردان این مستند نیز در سخنانی با بیان اینکه در این مستند نگاه مدیران ورزشی را نیز بررسی کردیم، گفت: متأسفانه مدیران به راحتی می‌گفتند این جوانان ورزشکار بروند گروه بعدی می‌آید و این در حالی بود که کسی که از بچگی تخصص‌اش یک ورزش حرفه‌ای بود در ۲۵ سالگی و در سن قهرمانی به راحتی رها می‌شد.

وی افزود: این جوان‌ها با کمک مالی خانواده‌هایشان به جایگاه قهرمانی رسیدند و بعد در تورنمنت‌ها شرکت می‌کردند و مدیران از آنها استفاده می‌کردند اما پس از مدتی آنها را رها می‌کردند.

در ادامه این نشست تاجیک رئیس شبکه مستند در پاسخ به سؤالی درباره ایده این مستند، گفت: ما طیف گسترده‌ای از ورزشکاران را مدنظر داشتیم که برخی حاضر به همکاری با ما نشدند و فکر می‌کنم ۵ نفری که در این مجموعه مستند معرفی می‌شوند نماینده این طیف از ورزشکاران باشند.

وی افزود: ما در این مجموعه مستند تنها به روایت زندگی این ورزشکاران نپرداختیم بلکه به سراغ مسئولین دولتی نیز رفتیم و دوست داریم این مجموعه مستند را ادامه دهیم اما گروه حاضر به دلیل سختی‌های ساخت این فیلم مستند حاضر به ادامه همکاری نیستند اما بر اساس آسیب‌شناسی قصد ادامه دادن این کار را داریم.

علی‌محمد قاسمی نیز در این باره گفت: من تا پیش از این تمایلی به کار با تلویزیون نداشتم و حتی چند سال پیش مستندی درباره جانبازان شیمیایی ساخته بودم و قرار بود در تلویزیون پخش شود اما علیرغم تأیید مدیران تلویزیون حاضر به پخش آن نشد و از آن پس دور تلویزیون را خط کشیدم و ما تا سال گذشته تلویزیون در خانه‌مان خاموش بود.

وی با بیان اینکه تغییر مدیریت در تلویزیون را به فال نیک می‌گیریم، افزود: این روزها در تلویزیون شرایطی فراهم آمده است که بین مستندسازان و صدا و سیما آشتی برقرار شده و با حسن نظر مدیران اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

این مستندساز ادامه داد: تلویزیون برای سالها بحث مستندسازی را فراموش کرده بود و جزء وحوش و مستندهای خنثی چیزی نشان نمی‌داد.

وی وضعیت مستندسازان در کشور را چون وضعیت قهرمانان فراموش شده این مستند دانست و تأکید کرد: اگر تلویزیون که مرکز مستند و محل پخش مستند است به سراغ مستندسازان نیاید نباید گلایه کنیم که چرا فلان مستندساز با فلان شبکه خارجی کار کرده است و از این نظر ما و ورزشکاران دردی مشترک داریم.

تاجیک در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره پخش نسخه تلویزیونی مستند چنارستان گفت: من زمانی به عنوان مسئول خرید مستند در پرس‌تیوی کار می‌کردم و اکثر بازارهای خرید و فروش مستند را دید‌ه‌ام و کارگردان مستند اکثراً چند نسخه تهیه می‌کنند که شامل نسخه‌های سینمایی تا تلویزیونی می‌شود و صدا و سیما نیز برای پخش یک مستند در تلویزیون قواعد و قوانینی دارد اما ما هیچ کس را مجبور نکردیم که مستند را کوتاه کند.
کد خبر: 82137
Share/Save/Bookmark