من و تو عددیم
نگاهی به کتاب «تنهایی اعداد اول»؛
من و تو عددیم
تنهایی اعداد اول نوعی جست و جو برای صعود به درون ذهن است و نویسنده با واکاوی، تحلیل روان‌کاوانه شخصیت ها و تکرار و رجعت روان شناسانه و زبانی، به مرز شناخت می رسد و وجود نوعی خلاء تفاهم و عشق را در زندگی امروز نشان می دهد.
 
تاريخ : جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۶
رمان تنهایی اعداد اول که وقایع آن در شهر تورین و بین سالهای 1983 تا 2007 می گذرد، روایتگر زندگی دختر و پسری به‌نام‌ آلیس دلاروکا و ماتیا بالوسینو است که خیلی زود و از هفت‌ ‌سالگی، با تلخی‌ها و ناکامی‌های زندگی مواجه مي‌شوند.  آلیس عکاس است و ماتیا دکتری ریاضی دارد. آلیس حین اسکی در کودکی فلج شده و ماتیا هم اندوه از دست رفتن خواهر دوقلویش را که خود مسبب آن شده، بر دوش می کشد.  آلیس و ماتیا در نوجوانی کنار هم قرار مي‌گیرند، اما با اینکه حس مشترکي دارند به‌ناچار از هم فاصله مي‌گيرند و هريك راهی جداگانه انتخاب می‌كند. ماتیا در ادامه زندگیش و به دنبال تحصیل در رشته ریاضی به این نتیجه می‌رسد که همه زندگی را می‌توان در تئوری ریاضیات خلاصه کرد و به دنبال همین نظر رابطه خود و آلیس را نیز مانند دو عدد اول می‌بیند که هرگز قابلیت رسیدن به هم را ندارند.

در بخشهایی از کتاب می خوانیم: «ماتیا سکوت کرد. منتظر چنین روزی بود که آلیس او را کسل کننده خطاب کند. مدتی بود که به رابطه‌اش با آلیس شک کرده بود. نمی دانست سر این رابطه چه خواهد آمد. دو آدم با دو روحیه‌ی کاملا متفاوت یکی سرزنده و شاداب و یکی درونگرا، می توانستند فرجام خوبی داشته باشند؟ این رابطه تا کی ادامه پیدا می کرد؟ آیا واقعا عشق بود یا یک قرارداد اجتماعی که آنها را به هم متصل می کرد؟ آلیس، ماتیا، هر کدام تا چه زمانی می توانستند طناب رابطه را محکم نگه دارند؟ اگر پاره می شد چه اتفاق می افتاد؟ این فکرها دست از سر ماتیا برنمی داشتند. مردد بود. خودش را سر دوراهی می دید. بین عشق و شک کدام را باید انتخاب می‌کرد. زندگی اش را مثل بازی ریاضی می دید و به روشهای بازی فکر می کرد و درگیر جواب شده بود. در افکار ریاضی وارش غوطه ور بود که با تکان دست آلیس به زمان حال برگشت.

ماتیا در این چهار سال یادگرفته بود زندگی را هم از دریچه‌ی ریاضی و واکاوی کند. فکر می کرد زوج‌ها هم به طور تصادفی گاهی به شیوه‌ی اعداد اول کنار هم زندگی می کنند. جفت هستند، اما همیشه فاصله ای هسا و آن ها در این فضای ساکت و ریتمیک گم می شوند. ماتیا، آلیس و خودش را هم از این دسته می دید. شبیه اعداد اول نزدیک هستند،  اما نه به اندازه‌ی کافی! ارتباط خودش با آلیس را مثل ارتباط 11 می دید با 13.»

جوردانو متولد شهر تورین در ایتالیاست و در دانشگاه این شهر و در رشته‌ فیزیک تحصیل کرده و صاحب مدرک دکترای فیزیک ذرات است. «تنهایی اعداد اول» نخستین کتاب جوردانو است که در مدت کوتاه توجه بسیاری از منتقدان و اهالی ادبیات را به خود جلب کرد و توانست جایزه‌ ادبی استرگا، معتبرترین جایزه‌ ادبی ایتالیا را از آن خود کند. جوردانو در این رمان به‌كمك روایت‌های موازی و با استفاده از منطق ریاضیات خواننده را در جریان اتفاقات زندگی آلیس و ماتیا می‌گذارد. تنهایی اعداد اول نوعی جست و جو برای صعود به درون ذهن است و نویسنده با واکاوی، تحلیل روان‌کاوانه شخصیت ها و تکرار و رجعت روان شناسانه و زبانی، به مرز شناخت می رسد و وجود نوعی خلاء تفاهم و عشق را در زندگی امروز نشان می دهد. براساس این رمان فیلمی به کارگردانی «ساوریو وستانتزو» و با بازی بازیگرانی چون «ایزابلا روسلینی»، «آلبا روهر واچر»، «فیلیپو تیمی»، «مایوریتزیو دونادونی»، «لوکا مارینلی» در سال 2010 در جشنواره‌ی فیلم به نمایش در آمد.

تنهایی اعداد اول نوشته پائولو جوردانو و با ترجمه‌ی بهاره مهرنژاد توسط افراز و به قیمت 5800 تومان منتشر شده است.
کد خبر: 81741
Share/Save/Bookmark