نفروختن فیلم‌های کودک تهیه کنندگان را فراری داده است
جواد علیزاده در گفتگو با هنرنیوز:
نفروختن فیلم‌های کودک تهیه کنندگان را فراری داده است
یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: یکی از مشکلات عمده فیلم های کودک یافتن سرمایه گذار برای این نوع فیلم ها است چرا که اکثر سرمایه گذاران بر این باورند که این فیلم ها دیگر از فروش خوبی برخوردار نیستند.
 
تاريخ : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
جواد علیزاده کارگردان سینما و تلویزیون که امسال با فیلم سینمایی «تبسم گرگ» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فیلم های کودک افزود: یکی از مشکلات عمده فیلم های کودک و نوجوان ، یافتن سرمایه گذار برای ساخت این نوع فیلم ها است. چرا که اکثر سرمایه گذاران بر این باورند که فیلم های کودک و نوجوان دیگر بفروش نیستند. البته باید فیلم « شهرموش ها ۲» و «کلاه قرمزی» را از این معادله جدا کنیم چرا که فروش میلیاردی این فیلم ها به دلیل تعلق خاطری است که مردم از سالها قبل نسبت به قسمت های قبلی آن داشتند.
وی اضافه کرد: اگر چه سینمای کودک، سینمای بسیار ناب و تاثیرگذاری است و ما فیلمسازان ژانر کودک خیلی خوبی در کشور داریم و برخی از کارگردانان مطرح مثل آقایان کیارستمی، پوراحمد، امیرنادری و دیگر دوستان با فیلم کودک شروع کردند. ولی متاسفانه این فیلم ها دیگر، پیشرفت نداشتند و در جذب مخاطب کم فروغ بودند.
کارگردان سریال« قندک» تصریح کرد: باید به دنبال قصه هایی برویم تا با خلق فضاهای تازه بتوانند بچه ها را جذب کنند. شما به فیلم سینمایی « ماه پیشانی» ساخته آقای جواد هاشمی توجه کنید.با وجودی که این فیلم از بازیگران سوپراستار استفاده کرده و هزینه زیادی هم متقبل شده اما باز هم در گیشه ناموفق بوده است. ما باید به دنبال قصه های جدیدتری باشیم.مثل قصه های آقای مرادی کرمانی که از فضاهای رئال برای تعریف کردن قصه های خودش استفاده می کند.شما به «قصه های مجید» که مملو از قصه های لطیف و انسانی است نگاه کنید علاوه بر اینکه مفاهیمی را به تماشاگر گوشزد می کند اتفاقا مورد استقبال مخاطبین هم قرار می گیرد.
این کارگردان یاد آور شد: به نظر می رسد که ذائقه مخاطب نسبت به فیلم های کودک تغییرکرده است و باید این موضوع آسیب شناسی بشود که چرا این ذائقه تغییرکرده و چه کسانی ذائقه مخاطب را تغییر دادند؟
وی با بیان اینکه درصد تولید فیلم های کودک نسبت به سالهای قبل افت زیادی داشته است گفت: متاسفانه اکثر فیلم های کودکی که در سالهای اخیر تولید شدند هنوز یا اکران نشدند و یا اکران های خیلی ضعیفی به لحاظ فروش داشتند. فروش بسیاری از فیلم های ژانر کودک – به جز فیلم های شهر موش های ۲ و کلاه قرمزی - کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بوده که حتی نتوانسته است هزینه ساخت خود را تامین کنند.
جواد علیزاده تاکید کرد: با وجودی که مخاطبین فیلم های کودک و نوجوان در دهه ۷۰ بیشمار بودند اما اینک این تعداد از مخاطبین ریزش زیادی داشتند.هنگامی که آمار فروش فیلم های کودک دهه ۷۰ را نگاه می کنیم متوجه می شویم که بیشترین فروش ها در این دهه،متعلق به فیلم های ژانر کودک ونوجوان مثل فیلم سینمایی «سفرجادویی»، «دزد عروسکها» و« کلاه قرمزی» بوده است.
این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان که تا چند روز دیگر افتتاح خواهد شد اظهار داشت: برگزاری این جشنواره فی نفسه کار بسیار ارزنده ای است و سبب انگیزه دادن به فیلمسازانی می شود که در این حوزه فعالیت می کنند. ضمن اینکه برگزاری سالانه این جشنواره، تلنگری به دست اندرکاران سینمای کودک و نوجوان است تا این ژانر را جدی تر بگیرند و برای تولید و اکران آن برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا درصد تولید فیلم کودک هستید گفت: من هم اکنون چندین فیلمنامه آماده در ژانر کودک و نوجوان دارم که خودم آنان را نوشتم اما به دلیل نبود سرمایه گذار، همه آنان در قفسه کُمد مانده اند.
این فیلمساز مشهدی خاطر نشان کرد: امیدوارم شرایط تولید فیلم های کودک و نوجوان به مرحله ای برسد که دیگر نیازی برای دوندگی طاقت فرسا برای پیدا کردن سرمایه گذار برای این نوع فیلم ها نباشد.معتقدم تهیه کنندگان نباید سرمایه ای مثل کودکان را در معادله تولیدات خود نادیده بگیرند. حتی اگر این فیلم ها به زعم برخی از تهیه کنندگان فروش خوبی نداشته باشد – اگر چه با رعایت همه فاکتورهای فیلمسازی می توان این فیلم ها را به فیلم های پرفروش تبدیل کرد – ولی باز هم، ما موظفیم برای میلیون ها کودک ونوجوان فیلم تولید کنیم چرا که آینده کشور در اختیار آنان است.

.
کد خبر: 75171
Share/Save/Bookmark