توجه به علوم چند رشته ای به حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی کمک بسیاری می کند
معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد:
توجه به علوم چند رشته ای به حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی کمک بسیاری می کند
محمد حسن طالبیان صبح امروز در همایش علم مواد و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی به استفاده از علوم رشته ای در فعالیت های میدانی کارشناسان و پژوهشگران تاکید ویژه ای کرد. او گفت: امروزه در شرایطی قرار داریم که برای حفظ آثار تاریخی نیاز به کمک متخصصان علوم مختلف و استفاده از دانش های میان رشته ای هستیم از همین رو در این زمینه باید جدی تر عمل کنیم و گام های بزرگی برداریم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۳
به گزارش هنرنیوز؛دومین همایش علم مواد و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی صبح امروز با حضور مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی و جمع کثیری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی در سالن موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران برگزار شد.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه برگزاری دومین همایش علم مواد و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی تاکیدی بر مباحث علوم چند رشته ای است گفت:حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی امری بسیار پیچیده است به طوری که امروزه ما نیازمند استفاده از رشته های مختلف علمی در حفاظت از آثار تاریخی هستیم.

طالبیان تاکید کرد:از زمانی پروژه های بزرگ به ویژه پایگاه های میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت از آن زمان تاکنون ما شاهد گسترش تفکر بهره گیری از علوم چند رشته ای هستیم چنانچه سال ۱۳۷۶ پروژه چغازنبیل با تاکید بر علوم چند رشته ای کلید خورد. در واقع از همان زمان بود که بسیاری از متخصصان این حوزه متوجه اهمیت این علوم در حفظ آثار ملموس و ناملموس شدند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همان زمان که حریم آثار تاریخی تعیین و مشخص می شد از رشته های مختلفی چون معماری و مرمت و به ویژه از متخصصین علوم پایه (فیزیک، شیمی و زیست شناسی) بهره گرفته شد. درحال حاضر نیز ما باید از متخصصان علوم چند رشته ای برای تولید مصالح و استخراج اطلاعات دقیق کمک بگیریم. چراکه دانش چند رشته ای سبب می شود که مرمت ها به آثار تاریخی و حتی محیط زیست آسیب کمتری وارد کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛وی افزود: بسیار خوشحالم که این همایش دوباره برگزار می شود و امیدواریم که برگزاری آن در سالهای آینده با همکاری دانشگاه ها با دستاوردهای خوبی همراه باشد.

طالبیان با اشاره به اینکه کارشناسان و باستان شناسان در فعالیت های میدانی نیازمند استفاده از این دانش هستند به ماجرای سد سیوند و تنگه بلاغی نقبی زد و گفت: قبل از ماجرای آبگیری سد سیوند و تنگه بلاغی، کارشناسان علوم مختلف و گروه های زمین شناسی پس از بررسی و شناسایی که از این منطقه داشتند اعلام کرده بودند که استقرارگاه ها در کدام منطقه هستند و حتی از روی عکس های ماهواره ای مشخص کردند که در زیر زمین چه اتفاقاتی خواهد افتاد درواقع آنجا بود که ما بخشی از آثار باکون را درون یک دره پیدا کردیم.

او گفت: مثال های بالا نشان می دهد که ما امروزه نیازمند آن هستیم که از علوم چند رشته ای بهره بگیریم. لازم به ذکر است که معاونت میراث فرهنگی با کمک پژوهشگاه توجه ویژه ای به این موضوع دارد.
کد خبر: 91191
Share/Save/Bookmark