دری: کمیته رسیدگی بر تخلفات ناشران در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهد بود
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای معاون فرهنگی ارشاد در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران؛
دری: کمیته رسیدگی بر تخلفات ناشران در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهد بود
پس از بازدید صبح امروز خبرنگاران از آماده سازی نمایشگاه کتاب در مصلی تهران، نشست رسانه ای بهمن دری معاون فرهنگی ارشاد و خبرنگاران در سالن کنفرانس شبستان اصلی برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۹

به گزارش هنرنیوز در آغاز این نشست، دري ضمن تقدیر از فعالیت خبرنگاران این حوزه اظهار داشت: بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران دوازدهم ارديبهشت با حضور رياست ‌جمهور افتتاح مي‌شود و تا بیست و سوم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان این مطلب افزود: امسال در نمایشگاه حضور سران سه قوه را در برنامه های آیین گشایش با حضور رييس جمهور، مراسم ربع قرن، با شعار جهاد فرهنگي با حضور رياست مجلس و آیین پایانی با حضور رييس قوه قضاييه خواهيم داشت. 

وی با اشاره به بخش داخلی و بین الملل در نمایشگاه بیست و پنجم گفت: در بخش داخلي، ۲۳۰ هزار عنوان كتاب عرضه مي‌شود كه بيش از دوره‌هاي گذشته است. همچنين ۲۵۰۰ ناشر ثبت نام كرده و جانمايي شده‌اند كه اكنون با توجه به جانمايي ناشران، نسبت به سال گذشته ۱۰ روز جلوتر هستيم. 

دری با اشاره به فعالیت های بخش بین الملل گفت: در بخش بين‌الملل كتابي كه مروج وهابي‌گري، بابي‌گري، بهايي‌گري و ضدشيعي باشد اجازه حضور و عرضه ندارد و در واقع ما نه اجازه عرضه اين كتاب‌ها را مي‌دهيم و نه اين موضوع را برمي‌تابيم. همچنين كتاب‌هايي كه حاوي تصاوير غيراخلاقي باشند و يا تماميت ارضي ما را خدشه‌دار كنندف اجازه عرضه ندارند و اگر ناشري اين كتاب‌ها را عرضه كند، كتاب‌ها جمع‌آوري، غرفه ناشر بسته و ناشر از نمایشگاه اخراج خواهد شد. 

رئیس بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران افزود: در بخش داخلي برخي از ناشراني كه در طي سال تخلف داشته‌اند و در هيأت رسيدگي به تخلفات، به تخلف آن‌ها رسيدگي شده است، اگر مشمول رأي لغو امتياز و رأي قوه قضاييه نباشند، مي‌توانند در نمايشگاه حاضر باشند؛ البته ما از آن‌ها براي حضور در نمايشگاه دعوت نكرديم؛ ولي آن‌ها تقاضا كردند و ما در نهايت اعلام كرديم ناشراني كه متعهد شوند تخلف خود را تكرار نمي‌كنند و يا تعليق مجوز آن‌ها تمام شده و يا دچار مرور زمان شده باشد، امكان حضور در نمايشگاه را مي‌يابند. 

وی با اشاره به مسئولین ناظر بر تخلفات ناشرین در ایام نمایشگاه تصریح نمود: براي اين‌كه به تخلفات ناشران رسيدگي شود، هيأت رسيدگي به تخلفات ناشران در محل نمايشگاه در کل این ایام حضور دارد و چنانچه اگر كميته نظارت و ارزشيابي نمايشگاه با موردي مواجه شود، در نمايشگاه به آن رسيدگي خواهد شد. 

دری به شارژ كارت الكترونيك طلاب اشاره نمود و گفت: ثبت نام دانشجويان به پايان رسيده است و يك ميليارد تومان ديگر هم به اين اعتبار اضافه شد كه سايت دوباره باز مي‌شود و دانشجويان مي‌توانند دوباره در سايت ثبت نام كنند و از اين يارانه استفاده كنند. همچنين خبرنگاران رسانه‌ها كساني كه با نمايشگاه همكاري مي‌كنند و در واقع خبرنگار حوزه كتاب هستند، بن‌كارت‌هاي الكترونيك و كاغذي دريافت مي‌كنند. در پايان نمايشگاه هم از ۹ نفر از خبرنگاران فعال تقدير مي‌شود. 

وی افزود: در سال ۱۳۸۰ بند ل ماده ۱۳۹ به تصويب رسيد كه بر اساس آن، همه مراكز مطبوعاتي، فرهنگي ـ هنري و مؤسسات انتشاراتي و كتاب‌فروشي‌ها كه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي‌كنند، از معافيت مالياتي برخوردار شوند. اما اين موضوع تاكنون عملي نشده است که رييس‌جمهور به آقاي حسيني، وزير اقتصاد رسما نامه ای با این مضمون نوشتند: « كتاب‌فروشي‌ها مانند مراكز فرهنگي محسوب شوند و ازماليات معاف شوند، حتا اگر لوازم تحرير بفروشند چون جزئی از کار فرهنگی است». 

وی در خصوص معضل قیمت کاغذ با اعلام خبری خوش گفت: ما اكنون در حال مذاكره با كاغذ مازندران و كارون هستيم كه توليدات خود را اضافه كنند و بخشي از سهام اين كارخانه‌ها براي افزايش توليدات آن‌ها خريداري مي‌شود که در این صورت كاهش ۲۰ درصدي قيمت كاغذ و در شش ماه آينده به ثبات قیمت کاغذ خواهیم رسید.
معاون فرهنگي وزارت ارشاد در خاتمه در خصوص وضعیت محمود گلابدره ای بیان داشت: از روز اولی که متوجه شديم محمود گلابدره‌اي در بيمارستان است و مسؤولان بنياد ادبيات داستاني در روز جمعه براي رسيدگي به وضعيت او به بيمارستان رفتند و امروز هم چك پرداخت هزينه‌هاي درمانش به بيمارستان الغدير پرداخت شد.

کد خبر: 39621
Share/Save/Bookmark