شعر را فراجناحی می دانیم/ شعر فجر امسال با جوایز خانه کتاب فرق دارد
گزارش هنرنیوز از نشست خبری نهمین جشنواره شعر فجر؛
شعر را فراجناحی می دانیم/ شعر فجر امسال با جوایز خانه کتاب فرق دارد
نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین المللی شعر فجر صبح امروز با حضور اسماعیل امینی دبیر این دوره جشنواره و مهدی قزلی دبیر اجرایی و مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در محل این بنیاد برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۴

در آغاز این نشست امینی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت شاعر انقلاب مشفق کاشانی گفت: مشفق کاشانی راهرو انقلاب بود و امید است به پاس تربیت شاگردان متعهد برکات آن نصیب وی گردد. 

وی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره شعر فجر اظهار داشت: برای برگزاری نهمین جشنواره شعر فجر جلساتی را با اهالی ادبیات و دبیران شعر فجر داشتیم که و کسانی که صاحب نظر هستند صحبت‌هایی صورت گرفت کهحاصل آن تغییراتی در آیین نامه مصوب جشنواره دوره نهم بود که بر روی سایت جشنواره قرار خواهد گرفت. 

وی وجه تمایز این دوره از جشنواره شعر را داوری بر روی کتاب های ارسالی برشمرد و گفت: نهمین دوره این جشنواره به داوری کتاب ها و مجموعه شعرهایی که مجوز انتشار داشته باشند می پردازند که از ناشران مشهور تا گمنام هرکس کتابی در بازه زمانی مشخص شده توسط آیین نامه داشته باشد وارد این عرصه داوری خواهد شد. 

امینی درباره بخش های این دوره از جشنواره از شعر فجر توضیح داد: شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و کتاب های درباره شعر سه بخش این دوره از داوری ها ی ما هستند که در هر بخش برگزیده خواهیم داشت. همچنین برگزاری محافل شعری برای شعر خوانی شاعرانی که چهره های شناخته شده هستند یا چهره های خلاق و جریان ساز از دیگر وجوه این دوره است اما در این بخش شاعر منتخب نخواهیم داشت اگرچه حضور چهره به چهره شاعران و مخاطبان این وجه از جشنواره را در خود داراست. 

وی با بیان این مطلب افزود: هیئت گسترده قبلی در شورای سیاست گزاری به یک هیئت علمی کوچکتر تقلیل پیدا کرده اند که به لحاظ علمی صالح هستند که البته تصمیم گیری های این شورا نیز در چارچوب آیین نامه است. 

وی در بخش پاسخگویی به پرسش های خبرنگاران تصریح کرد که نهمین دوره جشنواره شعر فجر شعار خاصی ندارد.
به گفته دبیر نهمین جشنواره شعر فجر امسال هیچ شاعری قرار نیست از کشورهای دیگر میهمان این جشنواره باشد اما شاعران ایرانی شرایطی خواهند داشت که خواهند توانست در سایر کشورها به شعرخوانی بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه داوری در اتاق شیشه ای چندان هم خوب نیست، گفت: این مسئله حتی می تواند به ضرر ادبیات باشد چراکه تا حد زیادی با سو گیری همراه می شود و جنجال در پی دارد.
در ادامه نشست مهدی قزلی گفت: اطلاعات جشنواره شعر فجر بر روی سایت fajrpoem قرار می گیرد و شیوه داوری ها مبتنی بربحث کتاب است و اسامی داوران به این دلیل که مورد فشار رسانه قرار نگیرند تا روز آخر اعلام نخواهد شد.
امینی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با تاکید بر اینکه ملاک برای ما شعر خوب است، گفت: ما شعر را در هیچیک از جناح های سیاسی نمی بیینیم برای ما شعر خوب ملاک است و قطعا هرکتابی که در چارچوب وزارت ارشاد منتشر شده باشد در این جشنواره ورود پیدا میکند.
قزلی در پاسخ به پرسش خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه «آیا با توجه به تغییرات امسال و داوری کتاب ها آیا بهتر نبود عنوان جایز ه کتاب شعر بر روی این جشنواره قرار می گرفت و این رویه بی تاثیر از سیاست های خانه کتاب نیست؟» گفت: خانه کتاب، جشنواره های کتاب را برگزار می کند و ما صرفا بر روی شعر کار می کنیم و شعر است که سیاست های ما را به لحاظ عمومی و اجرایی مشخص می کند. ضمن اینکه در جوایز خانه کتاب بحث اصلی کتاب و در جشنواره شعر فجر صرفا موضوع کتاب های شعر مطرح است و داوران نیز از شاعران هستند.

کد خبر: 78501
Share/Save/Bookmark