وزیر ارشاد: وضعیت معیشتی کتابداران با منزلت‌ و شان آن‌ها همخوانی ندارد
گزارش هنر نیوز از بیست و دومین دوره تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی ؛/1/
وزیر ارشاد: وضعیت معیشتی کتابداران با منزلت‌ و شان آن‌ها همخوانی ندارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : طبق سند چشم‌انداز، ایران باید تا 11 سال دیگر، اولین کشور منطقه در حوزه علم و فناوری باشد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
به گزارش خبرنگار هنر نیوز ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تکریم کتابداران کشور گفت: ملتی که با کتاب خو بگیرد، به آسانی می‌تواند از فراز و فرودهای روزگار عبور کند؛ به سان موفقیت‌های ایران در سده‌های طولانی تاریخ. فرمایش گهربار مولای متقیان را به یاد بیاوریم که می‌فرماید کسی که با کتاب آرامش می‌یابد، هرگز آسایشش سلب نمی‌شود. نیکو سخنی است چرا که کتاب به تعبیر بزرگان، بهترین دوست است و انسان بی‌دوست، تنهاست. انسان تنها نیز قرین غصه و اندوه است. کند و کاوی کوتاه در فراز و فرودهای درخشان تاریخ اسلام، این حقیقت را می‌نمایاند که جاذبه شورانگیز کتاب، این معجزه بی‌بدیل اسلام از همان نخستین دهه‌های اسلام، تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم روزی برسد که وقتی شخصی به خواستگاری می‌رود، از او به جای پرسش درباره ثروتش،‌ از میزان مطالعه‌اش بپرسند و این موضوع جزو اولویت‌های همسرگزینی قرار بگیرد. ادامه داد: مطالعه مفید باید معطوف به اثر و دستاورد علمی و عملی باشد و برای تعالی در این مسیر،‌ نیازمند به فعلیت رسیدن استعدادهای درونی است. اگر روزی اهلیت و عضویت در کتابخانه به عادت ایرانیان تبدیل شود،‌ آن روز، روز موفقیت حقیقی ماست. شاید عده‌ای فکر کنند که داشتن مدرک دانشگاهی دلیل فضیلت است اما گاهی ورود به دانشگاه و داشتن مدرک، دلیل و گواه فاضل بودن نیست.

علی جنتی تصریخ کرد: تحقق خواسته‌های رهبری نیازمند یک عزم ملی است لذا رهبر انقلاب، تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی را یک واجب دینی می‌دانند و همیشه هم بر ضرورت این کار تاکید کرده‌اند. از این رو تلاش در این راه، در سالی که به تعبیر ایشان سال فرهنگ نام گرفته، از تکالیف مسئولان است.

وی افزود: تمدن اسلامی از اساس، مبتنی بر کتاب بوده است. امروز نیز، سخت نیازمند شکوفایی نهضت کتاب و کتابخوانی بین ایرانیان هستیم. شما کتابداران باید از نقشی که در این میان دارید، بر خود ببالید. کتاب کالایی است که هرچند ارزش افزوده پدیدآوردنش برای پدیده‌آورنده زیاد نیست اما ارزش معنوی آن بالاست. از این روست که نیازمند تقویت نهضت مطالعه مفید در کشور هستیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۸۹ بود که سند نهضت مطالعه مفید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و باید گام‌های اجرایی آن هرچه سریع‌تر برداشته شود. و وزارت ارشاد نیز در این زمینه خود را متعهد می‌داند.

وی با بیان اینکه سستی در مطالعه یکی از مهمترین آفات فرهنگ عمومی است. پیدا کردن ریشه و علاج این مشکل، باید از مهمترین برنامه‌های مهم و موثر باشد.یاد آور شد: یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی کشورها، سرانه مطالعه در آن‌هاست. برای نهادینه کردن سنت کتابخوانی در گام اول، باید شوق مطالعه را در بطن جامعه و کودکان برانگیزیم. تقویت بخش کودک و نوجوان همراه با روش‌های خوب کشورهای دیگر که مناسب و متناسب با فرهنگ دینی و ملی ما باشند،‌ زمینه را برای حضور پررنگ مردم به‌ویژه کودکان در حوزه کتابخوانی فراهم می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گام دوم اضافه کرد: در گام دوم باید شمارگان کتاب‌های پرمخاطب و مناسب نیز افزایش یابد و چنین کتاب‌هایی در دسترش عموم قرار گرفته و معرفی شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی جامعه وارد شده و جزء لاینفک خانواده شود. باید کتاب را بومی کرد و با آن مانوس شد. هر خانه با کتابخانه زیبا خواهد شد و کتابخانه فضای خانه را تلطیف می‌کند. خواندن کتاب به انسان آرامش و اعتماد به نفس می‌دهد و ذهن را شکوفا می‌کند. در این میان، معرفی کتاب‌های ارزشمند و پرکشش، وظیفه همه افرادی است که در این حوزه دخیل هستند. تحقق خواسته‌های رهبری در این زمینه، نیازمند یک عزم ملی است.

علی جنتی با اشاره به مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب، کتاب خوب را مانند غذای خوب معرفی می‌کنند و آن را مادر تمدن می‌دانند. ایشان تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی را یک واجب دینی می‌دانند و همیشه هم بر ضرورت این کار تاکید کرده‌اند. از این رو تلاش در این راه، در سالی که به تعبیر ایشان سال فرهنگ نام گرفته، از تکالیف مسئولان است.

وی با بیان اینکه وضعیت معیشتی کتابداران با منزلت‌ و شان آن‌ها همخوانی ندارد.گفت: کتابداران، حافظان میراث مکتوب ایرانی هستند. این کتابداران هستند که خواننده را در مسیر دستیابی به کتاب‌های مفید قرار می‌دهند و غبار غفلت را از روی کتاب‌های مغفول برمی‌دارند. با این همه کتابداران بین قفسه‌های کتاب کمتر به چشم می‌آیند و کمتر برای مطرح ساختن و گرفتن حق خود هیاهو می‌کنند. شاید چنین ادب و حیایی، نتیجه همنشینی آن‌ها با اهل کتاب باشد. بنابراین حل هرچه سریع‌تر مشکلات استخدامی و معیشتی کتابدران، به ویژه کتابدران کتابخانه‌های روستایی باید مورد اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد. البته در یک سال اخیر، تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده که از دبیرکل کنونی و سابق نهاد قدردانی می‌کنیم.

وزیر ارشاد در خاتمه تاکید کرد: نمی‌توان از کتاب سخن گفت ولی از کوشندگان ترویج آن سخنی به میان نیاورد. نمی‌توان از کتابداران که سهم قابل‌ توجهی در این زمینه دارند، چیزی نگفت. شما کتابداران باید بر خود ببالید که با کتاب مانوس هستید. هرکسی در حوزه معرفی و تولید کتاب نقشی داشته باشد، بی‌گفتگو خادم فرهنگ مکتوب است و بر تارک فرهنگ کشور جا دارد.

جنتی اضافه کرد: رشد معنادار تعداد کتابدارها، کتاب‌ها و اعضای کتابخانه‌ها و همچنین تعداد کتاب‌های به امانت برده شده، در یک سال گذشته، همگی نشان از اهتمام جدی نهاد در این زمینه دارد. همه آمارها از جمله رشد ۱۴ درصدی کتابدارها و ۳ میلیون نسخه اضافه شده به کتابخانه‌ها، حاکی از شوق مردم برای تجهیز منابع کتابخانه‌ای و رشد متوازن در این بخش برای سند چشم‌انداز و نهضت مطالعه مفید است.
کد خبر: 76521
Share/Save/Bookmark