از طرح مباحث اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات پیروان مذاهب بپرهیزید
بیانیه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی؛
از طرح مباحث اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات پیروان مذاهب بپرهیزید
ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبیِ سازمان تبلیغات اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزای حضرت سیدالشهداء(ع)، شعار محرم امسال را "جهاد فرهنگی در نشر حماسه حسینی" قرار داده و بر برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم عزاداری ایام الله محرم و صفر، براساس موازین صحیح و محکمات اسلامی و بایسته های شرعی تأکید کرد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴
به گزارش هنرنیوز، در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم


«السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)»


"یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم"سوره انفال آیه ۲۴

"ای اهل ایمان: چون خدا و رسول، شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست دعوت کند اجابت کنید."



نیل به حیات طیبه الهی و احیاء اهداف عالی انسانی و رسیدن به قرب باری تعالی و تخلّق به اخلاق الله، در راستای تحقق وعده قرآن کریم: فلنحیینه حیوه طیبه سوره نحل (آیه ۹۷) ‌در سایه سار حماسه پرشکوه محرم و عاشورا و صفرالمظفر، جلوه واقعی یافته و تبلور می‌یابد. هر سال در جامعه اسلامی در رهاورد و آبشخور این دو مناسبت ویژه دینی و اسلامی ظرفیت‌های سترگی ایجاد می‌شود که با بهره‌گیری به نحو بهینه از این فرصت‌ها می توان اعمال و رفتار خود را به سوی حق و راستی جهت داد. ضمن بازیابی فطرت و صیرورت پاک الهی خویش به سوی تقریب، وحدت، همبستگی، همدلی دینی و انسانی در ایران و جهان اسلام گام نهیم.


امروز که بشریت، بسیاری از مکاتب اعتقادی و فکری را تجربه کرده و به بطلان و اعوجاج آنها پی برده، بیش از پیش تشنه حقیقت ناب و فرهنگ غنی و انسان‌ساز عاشوراست و انسانهای آزاده و حقیقتجو دل در گرو زندگی در پرتو معارف حقه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) دارند که بنا بر وعده و سنت پایدار الهی، چشم‌انداز سیر و حرکت بشریت چیزی جز تجربه و روی آوری به مکتب اصیل و راستین اسلام ناب محمدی(ص) نخواهد بود.



امروز پرچمداران و طلایه داران متعهد فرهنگ عاشورا باید بیش از هر زمان با تکیه بر فرهنگ محبت اهل بیت(ع)، اعتقادات و معیارهای اصیل دینی و عقلانی را به تقریب و وحدت همه مذاهب اسلامی اهتمام داشته و با پرهیز از جریان های تفرقه‌انگیز و معبرگشایان سلطه بیگانگان و استثمارگران با حضور یکپارچه در مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حسین بن علی(ع) با راهپیمایی در روز اربعین آن شهیدان همیشه زنده تاریخ مواضع دینی، اعتقادی و سیاسی و انقلابی خویش را تحکیم بخشند.



در این راستا ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری و عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفایش، شعار محرم امسال را ”جهاد فرهنگی در نشر حماسه حسینی" قرار داده و ضمن تاکید بر برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم عزاداری ایام الله محرم و صفر، براساس موازین صحیح و محکمات اسلامی و بایسته های شرعی توجه همه‌ی هموطنان، مؤمنین، محبین اهل بیت(ع)، به‌ویژه شیفتگان سالار شهیدان(ع)، هیئات مذهبی و برگزارکنندگان برنامه های فرهنگی و تبلیغی وعزاداری ها را به رعایت نکات زیر جلب می نماید.



۱) مسئولین مساجد بسترسازی و هماهنگی های لازم را برای حضور گسترده عزاداران (به‌ویژه متولیان هیئات مذهبی و تکایا و حسینیه ها)‌ در نماز جماعات فراهم آورند و برگزاری مراسم عزدارای هیئات مذهبی، با محوریت مسجد به‌ ویژه دراجتماع بزرگ هیئات مذهبی در شهرها مدنظر قرار گیرد.



۲) استفاده از وعاظ و خطبای گرانقدر و همچنین قاریان گرامی در برنامه های عزاداری با بهره‌گیری از قرآن کریم، روایات اسلامى و توجه به موضوعات حجاب و عفاف، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، سبک زندگی حسینی، آزادگی و عزت، شجاعت و حماسه، نقش بی بدیل رهبر انقلاب اسلامی در وحدت و اتّحاد و همدلی و هوشیارى جهان اسلام در برابر دشمنان اسلام به‌ویژه تکفیری‌ها.



۳) توجه جدی به ادعیه و زیارات، مناجات مأثوره از ائمه طاهرین (ع) در برنامه های اصلی و خلق زیبا ترین و ماندگارترین اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا.



۴) بهره‌گیری مناسب از تقارن دو مناسب عاشورا و ۱۳ آبان و ایجاد تمایز در آن، نسبت به سنوات گذشته و برنامه‌ریزی لازم، برای بهره گیری از فرصت شب و روز عاشورا در راستای تقویت مراسم ۱۳ آبان و همچنین بهره گیری از اشعار متناسب با این ایام از سوی ذاکرین و ستایشگران حسینی(ع).



۵) توجه مبلغین و سخنوران محافل حسینی بدلیل همسویی و مشابهت های دو واقعه مذهبی و انقلابی به تشریح علل و عوامل این حادثه عظیم تاریخى و رویکرد استکبارشناسی و استکبارستیزی در دو نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی.



۶) دقت در انتخاب پیام های مناسب تبلیغی، برای فضاسازی و تبلیغات محیطی، با محتوای تبیین پیام ها و اهداف قیام حضرت سیدالشهداء(ع) و نکات اخلاقی و حقوق مردمی در قالب فرمایشات ائمه طاهرین(ع)، امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتیبه ها، پوسترها و... همراه با جذابیت های هنری، نصب تمثالهای مبارک شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.



۷) پرهیز از طرح مباحث اختلاف انگیز و عدم اهانت به مقدسات پیروان مذاهب و عنایت ویژه به مسئله انسجام و همبستگی ملی و عطرافشانی، نورانى‌سازی مراسم عزاداری به فضائل شهیدان کربلا و وصایای نورانی شهدای انقلاب اسلامی.



۸) تلاش برای ارتقای کیفی برنامه‌ها از جمله مقابله نرم با انحرافات در سبک عزاداری‌ها و تأکید بر روضه‌خوانی براساس مقتل‌های معتبر و تلاش در جهت تعامل و مشارکت بیش از پیش متولیان هیئات و دسته‌جات عزاداری با یکدیگر و انجام اعمال «خالصآ لوجه الله».



۹) برنامه ریزی و هماهنگی جهت برپایی ایستگاه‌های صلواتی و جذب نذورات مردمی و هدایت آنها جهت انجام نذر فرهنگی مانند: قرآن، ادعیه، کتب مذهبی و...



۱۰) برگزاری اجتماعات با شکوه یک روزه هیئات مذهبی با بهره‌گیری از فرصت ها و ظرفیت های نهادهای فرهنگی و مردمی در یک یا چند نقطه، در ایام محرم و صفر، با پوشش رسانه‌ای مناسب (به‌ویژه رسانه ملی).



۱۱) انجام تمهیدات لازم برای برقراری ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی با توجه به حضور انبوه شهروندان در مراسم.



۱۲) توجه به اطلاعیه‌های نیروی انتظامی، جهت برپایی مطلوب و بهینه مراسم عزاداری با رعایت حقوق مردمی.



۱۳) مغتنم شمردن حضور زنان،کودکان و نوجوانان،در برنامه‌های اصلی مراسم و لزوم توجه ویژه هیئات مذهبی‌ومتولیان امر به این عزیزان.


در پایان یادآور می‌گردد، با توجه به تفرقه افکنی‌‌های دست‌های پلید استعمار در منطقه و تهدیدهای اخیر ناشی از آن که امت اسلامی را دچار فرسایش‌های درونی نموده‌ و جریانات تکفیری را به جان کشورهای محور مقاومت انداخته است، آمادگی هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی را برای لبیک گویی به فرامین جهادی مقام معظم رهبری اعلام می‌نمائیم؛ باشد که گامی کوچک در راستای زمینه سازی ظهور مهدی منتظر(عج) برداریم.



والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته
کد خبر: 75748
Share/Save/Bookmark