سرافراز: باید همه گونه مستند در رسانه ملی احیا شود
گزارش هنرنیوز از شب نکوداشت بزرگان سینمای مستند ایران؛
سرافراز: باید همه گونه مستند در رسانه ملی احیا شود
رییس سازمان صدا وسیما با بیان اینکه ما از ساخت مستند در باره ایران حمایت می کنیم خواستار ساخت فیلم مستندی از نقاط دیدنی ایران ، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری و توریستی ایران شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، شب گذشته سالن همایش های صدا و سیما میزبان جمع کثیری از فیلمسازان مستند با عنوان «میم مثل مستند» بود که با حضور رییس سازمان صدا و سیما ، مستندسازان پیشکسوت و جوان، مدیران سینمای مستند، معاونان رسانه ملی و مدیران شبکه ها برگزار گردید. در این مراسم که به جز سخنرانی محمد سرافراز رییس سازمان صدا و سیما به شکل ابتکاری و به شیوه فیلم های مستند تمام بخشهای مختلف آن از قبل در قالب یک فیلم مستند ساخته شده بود. سرافراز طی سخنانی گفت: مستند باید با همه انواع آن و گونه های مختلفش در رسانه ملی احیا شود. از همین رو تصمیم گرفتیم شبکه مستند را از یک شبکه تامینی به شبکه تولیدی ارتقا دهیم.

سرافراز یادآور شد: یکی از تعاریفی که درباره مستند به ذهنم میرسد این است که مستند کشف حقیقت از راه واقعیت است. برخی وقتها به اشتباه یک برنامه مستند را با برنامه ترکیبی اشتباه می گیرند در حالی که آثار مستند فرق بسیاری دارند. همانطور که این ژانر با آثار نمایشی و سریالها متفاوت است. اما تشابه مستند با آثار داستانی این است که حتما باید روایت و آغاز و پایان داشته باشد. ما در مستند با یک شخص، تاریخ، زندگی و داستان واقعی از طبیعت یا انسانها همراه می شویم.

رییس صداوسیما تأکید کرد: این روزها حضور آوارگان جنگ سوریه، عراق و لیبی در کشورهای اروپایی موضوع مطرح رسانه ها شده است. اما چرا امروز این مسئله اصلی شده است؟ آیا پیش از این جنگی نبوده و آوارگانی نداشته؟ تا به حال جمعیت زیادی آواره شده اند اما به انها توجهی نشده است، این افرادی که آواره شده اند چرا به این اتفاق مبتلا شده اند؟ آیا تقصیر داعش است؟ داعش را چه کسی راه انداخته است؟

وی ادامه داد: از میان این آوارگان در مسیر کشورهای اروپایی افراد زیادی جان خود را از دست داده اند و اکنون مرگ یک کودک سوژه شده است. این موضوع درست است اما همه حقیقت نیست. از این رو درمی یابیم ساخت مستند به تحقیقات عمیقی نیاز دارد. ما برای احیای مستند به تجارب بزرگان نیز نیازمندیم.



سرافراز تأکید کرد: باید از مستند اولی ها که گنجینه فردا هستند حمایت کرد. باید از دانشجویان و غیره دانشجویان و کسانی که به عرصه مستند وارد شده اند حمایت کرد تا به تدریج مستندسازان با تجربه و تولیدکنندگان قوی داشته باشیم.

رییس سازمان صداوسیما ادامه داد: ساخت مستند ایران نیز در دستور کار است. نقاط دیدنی مختلف، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری و توریستی ایران باید در قالب مستند ساخته شود و ما از ساخت مستند درباره ایران حمایت میکنیم.

وی وظیفه شبکه مستند را حمایت از کارگردانان و ساخته های فاخر دانست و در پایان گفت: جا دارد از شهدای خبرنگار رسانه ملی چه آنهایی که در جنگ ایران و عراق شهید شدند و چه کسانی که اکنون برای ثبت واقعیت ها در جنگ عراق و سوریه و ... حضور دارند، تقدیر و از آنها یاد کنیم.

در بخش دیگری از این نشست که از قبل تصویربرداری شده بود با حضور امیرتاجیک مدیر شبکه مستند از مستند سازان پیشکسوتی همچمون خسرو سینایی ؛ حسین ترابی، محمد علی فارسی و محمد رضا اصلانی با اهدای جوایزی تقدیر شد.
کد خبر: 82768
Share/Save/Bookmark