تاکید بر پُرکردن خلاء های آموزشی / ظرفیت پذیرش دانشجوی معماری اشباع شده است
در نشست خبری مرکز معماری ایران مطرح شد:
تاکید بر پُرکردن خلاء های آموزشی / ظرفیت پذیرش دانشجوی معماری اشباع شده است
مدیر عامل مرکز معماری ایران معتقد است مهمترین رسالت این مرکز، پُرکردن خلاء های آموزشی در حرفه مهندسی است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری مرکز معماری ایران با حضور مهندس مجتبی فاطمی مدیرعامل مرکز معماری، دکتر افشار نادری مدیر مسابقه دانشجوی معمار برتر و میلاد مهدی مدیرروابط عمومی مرکز معماری برگزار گردید.

در این نشست ابتدا مهندس مجتبی فاطمی با اشاره به اهمیت رسانه ها گفت : رسانه ها می توانند کمک شایانی با مجموعه های خصوصی مثل مرکز معماری ایران داشته باشند. سالهاست که مباحثی مثل خصوصی سازی ، بحث های برون سپاری و اصل 149 شنیده می شود و احساس می کنم یکی از مظلوم ترین بخش های اقتصادی کشور، بخش خصوصی سازی بویژه مراکز آموزشی مثل «مرکز معماری ایران» و دیگر مجموعه های آموزشی خواهند بود.

وی افزود: مهمترین دغدغه ما بحث اشتغال مهندسی است و من به عنوان کسی که بیش از دو دهه در دانشگاهها تدریس می کنم معتقدم ظرفیت پذیرش دانشجوی معماری در کشور اشباع شده است و ما نباید همچون کالاهای مصرفی ، دانشجو تولید کنیم! هم اکنون در اقصی نقاط کشور، دانشکده معماری تاسیس شده که حتی تا سطح مدرک دکترا نیز دانشجو می پذیرند که نتیجه این همه دانشکده ها فقط منجر به «بحران بیکاری» خواهد شد. متاسفانه هیچ نسبتی بین فارغ التحصیلان دانشگاه با کار واقعی وجود ندارد و هیچ ارزش یابی هم در این زمینه صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگی که مجموعه هایی مثل مرکز معماری ایران می تواند انجام دهد « ایجاد زمینه اشتغال برای مهندسین معماری» است یادآور شد: این درحالی است که اشتغال یک بخش فراسازمانی و فرا ملی است و باید دولتها وارد این عرصه شوند اما تاکنون حتی یک بار هم دولتهای مختلف سراغی از ما نگرفتند.

مهندس مجتبی فاطمی اظهار داشت: مرکز معماری ایران در سال 85 با دو نفر کارمند افتتاح شد اما امروزه حداقل 120 نفر در این مرکز مشغول به کار هستند و بنا به اعلام دولت برای تولید هر شغل نیاز به 50 میلیون تومان می باشد و این در حالی است که دولت نه تنها برای مجموعه هایی مثل ما، هیچ کاری انجام نداده است بلکه مرکز معماری ایران بعد از 10 سال فعالیت همچنان باید برای گرفتن مجوزها، اسیر پیچ و خم های اداری باشد.

وی با بیان اینکه مرکز معماری ایران توانسته است زمینه اشتغال را برای مهندسین معمار ایجاد کند گفت: درحالی که خودِ نظام مهندسی در انبوهی از فارغ التحصیلانش غرق شده که این امر به یک معضل تبدیل شده است.

به گفته مهندس فاطمی هم اکنون در کشور به غیر از قریب 50 هزار نفر مهندس که برای دریافت پروانه مهندسی پشت خط ماندند 108 هزار مهندس پروانه دار در کشور وجود دارد و در چنین فضایی اگر مراکزی مثل مرکز معماری ایران حمایت شوند می توانند در بخش اشتغال زایی نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

این مهندس پیشکسوت کشور با بیان اینکه مهمترین دغدغه ما بحث اشتغال است تصریح کرد: بین آنچه که در دانشگاه در رشته معماری تدریس می شود با واقعیت این حرفه ، فاصله زیادی موجود است.

مهندس فاطمی تاکید کرد: مهمترین رسالت ما در مرکز معماری ایران، پُرکردن خلاء های آموزشی در حرفه مهندسی است که متاسفانه در سالهای اخیر این خلاء ها نیز افزایش یافته است. ضمن اینکه تاکید ما، شناسایی نیازهای آموزشی در حرفه معماری و برنامه ریزی برای برطرف کردن این نیازها است. این درحالی است که با توجه به بحث «اقصاد مقاومتی»، معتقدم یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی یعنی تقویت مجموعه های خصوصی اصیل است.

وی اضافه کرد: با وجودی که در کشور بحث های زیادی در مورد اشتغال مطرح می شود اما به هنگام عمل هیچ حمایتی دیده نمی شود.

مدیر عامل مرکز معماری ایران با اشاره به برگزاری «سومین مسابفه دانشجوی معمار برتر» که یکی از محورهای این نشست محسوب می شود گفت: این مسابقه در سال اول با موضوع پشت بام ، سال دوم با موضوع نمای شهری و امسال نیز با موضوع طراحی فضاهای مُرده برگزار خواهد شد.

مهندس فاطمی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید مرکز معماری ایران در تعامل و همکاری برای ارتقاء معماری تاکنون با چه کشورهای معتبری در ارتباط بوده است که وی از کشورهایی همچون ایتالیا، فرانسه، استرالیا و کانادا نام برد.

دکتر افشار نادری مدیر سومین مسابقه دانجشوی معمار برتر با موضوع طراحی فضاهای مُرده نیز در این نشست گفت: معتقدم دانشگاههای معماری به تنهایی برای ایجاد کار کافی نیستند و باید موسسات خصوصی مثل مرکز معماری ایران برای تقویت بنیه علمی و عملی در این زمینه وجود داشته باشند. ضمن اینکه نیاز است دانش معماری ما همپایه با کشورهای دیگر ارتقاء یابد.

این استاد دانشگاه و پیشکسوت معماری اضافه کرد: متاسفانه دانشگاه ها نمی توانند فاصله بین صنعت و نظر را به خوبی پُر کنند و لازم است تا موسساتی برای پُر کردن این خلاء ها تاسیس شوند و خوشبختانه مرکز معماری ایران ، قدیمی ترین موسسه در این نوع موسسات محسوب می شود و تاکنون مباحث تخصصی زیادی را انجام داده که دراین راستا می توان به برگزاری ورک شاپ ها ، برگزاری مسابقات مختلف ، برگزاری سمینارها و کنفرانس ها اشاره کرد. از سوی دیگر ، معتقدم فرهنگ معماری با داشتن مجموعه ها به جلو می رود چرا که این فرهنگ را نمره های بیست دانشگاهها نمی سازند بلکه با حضور تمام فعالیت ها ساخته می شود و کاری را که مرکز معماری ایران انجام داده ایجاد یک نت بورک قوی فرهنگی بوده است.

به گفته وی، سومین مسابقه دانشجوی معمار برتر بر روی مبانی واقعی حرکت می کند و به دور از فضاهای فانتزی خواهد بود.

یادآوری می شود که سومین دوره «مسابقه دانشجوی معمار برتر» با موضوع معماری فضاهای مُرده از هفتم اسفند 94 تا 30 فروردین 95 فرصت ثبت نام داشته و مهلت تحویل آثار نیز از 27 الی 31 اردیبهشت جاری می باشد. داوران این مسابقه علی وجدانی ، شهاب میرزائیان و سارا کلانتری خواهند بود که داوری و برگزاری این نمایشاگاه نیمه اول خرداد ماه خواهد بود.
کد خبر: 91128
Share/Save/Bookmark