فعالیت کانال های تلگرامی تبلیغاتی بدون مجوز متوقف می شود
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ارشاد ؛
فعالیت کانال های تلگرامی تبلیغاتی بدون مجوز متوقف می شود
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فعالیت کانال های تلگرامی که بدون مجوز این مرکز اقدام به انواع تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می کنند، متوقف می شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۰
به گزارش هنرنیوز ، سید مرتضی موسویان روز سه شنبه در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه و دهمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال افزود: با توجه به افزایش کانال های تلگرامی تبلیغ کننده انواع کالا در فضای مجازی که بیشت رآنها بدون مجوز هستند، براساس مصوبه هیات وزیران که تاکید دارد هرگونه ترویج و تبلیغ کالاهای تجاری، اقتصادی و..... در فضای مجازی بدون مجوز وزارت ارشاد ممنوع است، تا یک ماه آینده با کانال های بدون شامد(شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا) برخورد و از ادامه کار و فعالیت آنها با جدیت برخورد خواهد شد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: وقتی 46 درصد از کل جرایم فضای مجازی در کانال های تلگرامی صورت می گیرد، از این رو لزوم توجه مردم به کانال های دارای شامد و مجوز یک ضرورت انکارناپذیر است.

به گفته وی، خیلی افراد، مجوز شامد از این مرکز دریافت کرده اند ولی آن را اعمال نکرده و بدون مجوز برای دستیابی با اهداف خود هستند.

موسویان تاکید کرد: مهمترین مسئله امروز ساماندهی فضای مجازی است از این رو در ادامه مسیر علاوه برحضور و تلاش همه دستگاه های مربوطه برای فرهنگ سازی، نیاز به کمک جدی و همراهی مردم داریم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، از رونمایی طرح فرهنگ یار تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: با رونمایی این طرح، همگان برای سالم سازی و ایمن سازی فضای مجازی کمک خواهند کرد.

مشاور وزیر ارشاد همچنین از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه دیجیتال با رعایت استانداردهای یک نمایشگاه در دنیا خبر داد و گفت: این نمایشگاه 20 تا 26 آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

موسویان افزود: این نمایشگاه در 25 هزار مترمربع در مصلای شبستان اصلی با حضور بیش از 500 موسسه و شرکت برگزار می شود.

به گفته وی، نمایشگاه امسال شامل 9 بخش اصلی و یک بخش ویژه و خاص به نام دانش دیجیتال به همراه بخش های جنبی خواهد بود.

رئیس یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال افزود : در نمایشگاه امسال 160 کارگاه تخصصی آموزشی توسط متخصص ترین موسسات بخش خصوصی در حوزه رسانه های دیجیتال و با برنامه ریزی دقیق تشکیل خواهد شد.

موسویان در ادامه از تدارک تورهای مردمی برای بازدید از این نمایشگاه خبر داد و افزود: این تورها توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها شامل عزیمت مرم و همچنین بازدید پنج هزار دانش آموز از نمایشگاه تدارک دیده خواهد شد.

به گفته وی همچنین هماهنگی های لازم با مترو، اتوبوسرانی و استارت آپ های حمل و نقل برای جابه جایی بازدیدکنندگان به نمایشگاه انجام شده است.

مشاور وزیر ارشاد ادامه داد: تلاش داریم تا پخش محصولات برحامل در نمایشگاه تا 40 درصد بن تخفیف در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شود.

موسویان اضافه کرد: از بین کسانی که به صورت ثبت نامی وارد، حضور در کارگاه ها و آنهایی که تنها از نمایشگاه بازدید داشته باشند، به قید قرعه جوایز نفیسی اعطا خواهد شد.

رئیس نمایشگاه رسانه های دیجیتال در ادامه از برگزاری بیش از 20 مسابقه و برنامه جنبی برای ارتقای مشارکت مردم در بخش های محتوایی نمایشگاه رسانه های دیجیتال و با هدف فرهنگ سازی همزمان با برگزاری این رویداد خبر داد و افزود: بیش از 10 عنوان محتوا اعم از کتاب، اینفوگرافی و سی دی در اختیار بازدیدکنندگان نیز قرار خواهد گرفت.

موسویان با اشاره به برگزاری و اضافه شدن بخش بین الملل به این رویداد فرهنگی و هنری، اظهار داشت: این بخش با همکاری و حضور فعال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه فرهنگی اکو برگزار خواهد شد.

دهمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال در یک نگاه

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سخنان خود از برگزاری دهمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال هم خبر داد و گفت: فراخون این جشنواره با بخش های مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی، هنری، زبان و ادبیات، انقلاب اسلامی، خبر و اطلاع رسانی، سلامتی و بهداشت، تاریخ و تمدن، خانواده و سبک زندگی، شخصیت ها، گردشگری، کارآفرینی و اشتغال منتشر شده است.
موسویان دارا بودن کد شامد را برای تمامی متقاضیان شرکت در جشنواره امسال ضروری دانست این جشنواره همچنین شامل بخش رسانه های برخط، رسانه های هوشمند و تلفن همراه، بازی ها و سرگرمی های دیجیتال و علمی و پژوهشی خواهد بود.

جشنواره هایی از جنس دیجیتال

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست همچنین از برگزاری سومین دوره رسانه های دیجیتال ادبی در قالب جشنواره رسانه های دیجیتال، دوسالانه کاریکاتور رسانه های دیجیتال با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، ششمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و دومین جشنواره مهر محرم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان خبر داد.

موسویان از دیگر جشنواره ها به جشنواره مهر محرم اشاره کرد و گفت: این رویداد از جشنواره هایی به حساب بیاید که توانسته در همان دوره نخست یک موج مردمی در مشارکت ایجاد کند و پذیرای بیش از شش هزار فیلم کوتاه و بیش از 400 هزار عکس باشد.

رئیس دهمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال همچنین مهلت ارسال آثار به این دوره جشنواره تا پانزدهم آبان سال جاری عنوان کرد و گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده آیین اختتامیه این جشنواره آذرماه امسال برگزار و از برگزیدگان این رویداد فرهنگی و هنری تجلیل بعمل خواهد آمد.

موسویان اظهار داشت: امسال برای نخستین بار بخش بین الملل شامل محتوای مناسب خانواده، سبک زندگی، بیداری اسلامی، فرهنگ و تمدن و حفاظت از محیط زیست است که با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه فرهنگی اکو برگزار خواهد شد.

رئیس جشنواره دوره دهم رسانه های دیجیتال خاطر نشان کرد: در این جشنواره به افراد حائز دریافت نشان عالی سرآمد، 30 سکه بهار آزادی، کسانی که حائز دریافت نشان سرآمد شوند 10 سکه بهار آزادی و کسانی که حائز دریافت لوح تقدیر سرآمد شوند، یک سکه بهار آزادی اعطا می شود.

وی، اساسی‌ترین عامل برای سالم و ایمن سازی و سامان دهی فضای مجازی را فرهنگ‌سازی و کمک مردمی عنوان کرد و گفت: بر اساس پژوهشی که در مرکز ملی فضای مجازی کلید خورد و به دنبال آن جلساتی با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه فضای مجازی به صورت هفتگی و مرتب برگزار شد، زیست‌بوم فضای مجازی برای ایجاد یک فضای مفید به صورت کلی احصاء و مقرر شد که پژوهش جامعی در این زمینه انجام شود.
موسویان ادامه داد: با مطالعه روندهایی که در حوزه تنظیم مقررات محتوا در کشورهای دیگر وجود دارد، نشان‌دار کردن محتوا در فضای مجازی را با اهدافی که به عنوان ضرورت‌های غیرقابل گذشت در جهت ایجاد فضای مجازی سالم و مفید وجود دارد را کلید زده و احصاء کردیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای اطمینان خاطر از اینکه مالکیت فرد بر روی محتوا، پشتوانه حقوقی دارد، از تکنیکی به نام «زنجیره بلوک» استفاده می‌کنیم که بر اساس آن، محتوا به برنامه‌ای داده می‌شود که منحصر به فرد است؛ همانند آنچه که در دفاتر اسناد رسمی در جریان است که ثبت اسناد در این دفاتر به صورت ترتیبی صورت می‌گیرد، در اینجا هم هرکس زودتر محتوا را ثبت کند، مالک محسوب می‌شود و طبیعتاً فرد بعدی زمانی که اقدام به ثبت محتوا می‌کند، از طرف سامانه مربوطه به صورت اتوماتیک پیام عدم امکان ثبت، دریافت خواهد کرد.

موسویان همچنین با بیان اینکه این مسئله اعتبار یک محتوا را برای مخاطب مشخص می‌کند و با تأکید بر این نکته بحث اعطای «شامد» برای بسترهای مختلف و به جهت شناسایی «شامد» آنها متفاوت است، اظهار داشت: برای سایت‌ها، لوگوی هوشمندی که از سرورهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده می‌شود اعطا می گردد که به محض وقوع تخلف، امکان حذف آن برای ما در لحظه وجود دارد.

به گفته وی، در مورد کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی، آنها دارای یک کد «شامد» فعال هستند، به این معنا که وقتی روی آن کلیک می‌شود، در محیط شبکه اجتماعی، تمام مشخصات دارنده برای افراد مشخص می‌شود.

موسویان خاطرنشان کرد: برای نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای هم، همه آنها دارای هولوگرام هستند که بر اساس این هولوگرام، به آنها شامد داده می‌شود.

به گفته وی، در مورد اپلیکیشن‌ها هم در حال حاضر بیش از 190 هزار اَپ روی اَپ‌استورهای ما قابل دریافت هستند که با نشست‌هایی که با اپ‌استورها برگزار شده، همه امکانات نشان‌دار شدن اَپ‌ها توسط خودِ اپ‌استورها در حال به وجود آمدن است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نحوه صیانت از شامدهایی که به دارندگان و پدیدآورندگان محتوای دیجیتال اعطاء می‌شود نیز توضیح داد: این کار به سه روش کمک مردم به عنوان «فرهنگ‌یار» و دوم زیرساختی که با کمک هوش مصنوعی در حال تکوین است و سوم، استفاده از کمک ممیزان خبره‌ای است که با توجه به گزارش‌های مردمی تصمیم می‌گیرند و می‌توانند در لحظه، «شامد» را از محتوا سلب کنند.

موسویان با بیان اینکه این روش‌ها مناسب اجرا در فضای مجازی و پس از الگوگیری از کشورهای مختلف، اجرا شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 14 هزار و 300 کانال، 49 هزار و 500 سایت و وبلاگ و 53 هزار نرم‌افزار دارای «شامد» هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان شهریور ماه فرآیند اعطای نشان به اپ‌های موبایلی هم آغاز شود.

مشاور وزیر ارشاد در ادامه به 16 بند هنجاری و ناهنجاری که ناظر بر تخلفات در فضای مجازی است، اشاره کرد و گفت: اجرای قانون در مورد این 16 بند می‌تواند به ایجاد یک فضای مجازی سالم، مفید و ایمن کمک کند.

موسویان تاکید کرد: در این بندها حقوق تمامی اقشار مردم اعم از کودکان و خانواده دیده شده و برای هر یک از آنها، مضامین و مصداق‌هایی ذکر شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت مسئله فرهنگ‌سازی برای اجرای این بندهای هنجاری در حوزه فعالیت در فضای مجازی، از ایجاد معاونت فرهنگ‌سازی در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خبر داد و گفت: اینکه ما از وضعیت فضای مجازی در حال حاضر ناراضی باشیم، یک مسئله ای ه حساب می آید اما مسئله مهم این است که متوجه باشیم که گریزی از اینکه در این فضای مجازی یا همان فضای دوم زندگی کنیم، وجود ندارد؛ ما به جد و با همت بلند، کانال‌هایی که فاقد شامد هستند و در حال تبلیغ محصولات خود هستند را بزودی مسدود و بای کانال‌هایی که هنجارها را می‌پذیرند و شامد گرفته‌اند، زمینه تبلیغات آزاد را فراهم خواهیم کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما این مجوز را از وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای صالحی‌امیری و همچنین معاون مطبوعاتی این وزارتخانه گرفته‌ایم که این کار را انجام دهیم لذا با عزم جدی این مهم را پیگیری و اجرا خواهیم کرد.

درادامه این نشست از دو پوستر جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال نیز ا حضور موسویان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا در این نشست حمید ضیایی پرور معاون فرهنگ سازی مرکز، موحد دبیر جشنواره و نمایشگاه رسانه های دیجیتال و کاوه مدیر کل روابط عمومی و بین الملل این مرکز نیز حضور داشتند.
کد خبر: 95188
Share/Save/Bookmark