رونمایی از تندیس «آرنالدو پومودورو» در موزه معاصر
رونمایی از تندیس «آرنالدو پومودورو» در موزه معاصر
مراسم رونمایی از تندیس «آرنالدو پومودورو» دیروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۳
در این مراسم که با عنوان غبار روبی زمین برگزار شد، سفیر ایتالیا در ایران، پروفسور مارکو منگوتزو، مجید ملانوروزی و سایر دست اندر کاران پروژه مرمت و پاکسازی تندیس حضور یافتند.
طی این مراسم ملا نوروزی اظهار داشت: غبار روبی کره پومودورو یک حرکت نمادین برای پاکسازی و حمایت از محیط زیست بود و این روند با مکاتبات ما با پومودورو آغاز شد که برای برگزاری نمایشگاهی از آثار این هنرمند در ایران صورت گرفت. طی این مکاتبات موضوع غبار روبی مطرح شد و با کمک بنیاد فیض نیا پروژه را عملی کردیم.
وی با اشاره به اینکه روابط میان هنرمندان ایران و ایتالیا نشانه و ذوق آن‌ها است این پروژه را شروعی برای جهانی‌تر کردن هنر ایران دانست و از چند برابر شدن فضای نمایشگاهی ایران در دوسالانه ونیز که در سال آینده برگزار خواهد شد خبر داد و برای گسترش روابط هنری ایران و ایتالیا با یاری سفارت این کشور ابراز خوش بینی کرد.
سپس مائورو کنچادوری، سفیر ایتالیا ضمن پرداختن به ویژگی‌های بصری تندیس کره زمین، آسیب پذیر بودن نمای شفاف آن نسبت به آلودگی‌ها و نیاز پیکره به مرمت جهت حفظ نمای واقعی آن را یادآور شد.
او همچنین درباره دیدگاه هنری آرنالدو پومودورو گفت: پومودورو از زمان آغاز حرکت هنری‌اش به اصل تداوم پرداخته و در پس آفرینش آثارش به تفکر عمیق انسان، هنر و زیبایی‌شناسی پرداخته است و همچنین از دیدگاه زیبایی‌شناختی هنر مسیحی و با وام گیری از هنر رنسانس ایتالیا و خط میخی توانایی‌هایش را بروز داده است.
وی افزود: وجود این مجسمه در ایران بیانگر اعتقاد پومودورو به تشویق هنرمندان برای آفریدن آثار هنری است و حضور این پیکره در تهران و توجهی که به آن صورت گرفته، یادآور پیوند ایران و ایتالیا است که در زمان‌های گذشته بنا بر منافع متفاوتشان، گاهی از هم دور و گاهی به هم نزدیک بوده‌اند اما فرهنگ غنی دو کشور که هر یک گهواره تمدن‌های بزرگی بوده‌اند، آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند.
کنچادوری از میان باز شدن کره در این اثر را تداعی جدا شدن و پیوستن مجدد دانست و هدف جهان از دید تندیس کره زمین را تامل و تعمق در اشیا و پی بردن به باطن هر چیز و عدم ظاهر بینی پیرامون مسائل جهان دانست و اظهار داشت: پیکره ما را به واکنش در برابر آنچه که در اطرافمان می‌گذرد سوق می‌دهد و جزئیات درون آن ما را به ساده‌تر دیدن ناملایمات تشویق می‌کند.
سفیر ایتالیا در ادامه از گسترش همکاری‌های موزه هنر‌های معاصر و سفارت ایتالیا و برگزاری نمایشگاه آثار بیژن بصیری، هنرمند ایرانی ایتالیایی با عنوان «تفکر مذابی» در تابستان و پاییز سال آینده و همچنین نمایشگاه آثار یک پزشک ایتالیایی که به واسطه علاقه بسیار به ایران، پس از جنگ جهانی باقی عمرش را در ایران سپری کرده بود، خبر داد و اظهار داشت که هم اکنون در موزه ماکسی رم نیز نمایشگاهی از آثار هنرمندان و نگارگران ایرانی، نظیر بهمن موسس در حال برگزاری است.
وی در پایان از همکاری بنیاد پومودورو، حمایت مالی گروه آگرین و همچنین همیاری کجید ملانوروزی چه در مقام مدیر وچه در مقام هنرمند قدردانی کرد.
پس از نمایش فیلم کوتاهی از مراحل مرمت تندیس، مجری برنامه، تندیس تناولی، از مارکو منگوتزو، نماینده بنیاد پومودورو دعوت کرد که روی سن بیاید.
منگوتزو از آشنایی با موزه هنر‌های معاصر به واسطه دوسالانه پیکره سازی تهران گفت و از جانب بنیاد آرنالدو پومودورو از عوامل این پروژه تشکر کرد.
او فرهنگ را در ذات مردم ایران نهادینه دانست و دیدگاه نهفته در مرمت را از فن مرمت مهم‌تر خواند.
وی افزود: حجم کره، ریشه آثار پومودورو است و حضور حجم‌های کروی شکل او در مکان‌های مختلف جهان نمادی از وحدت و نزدیکی ملل است.
منگوتزو در ادامه پرسش هنرمند در باره هنر خود را پرسشی حقیقت جویانه توصیف و آثار هنری را به فرزندان خالق آن تشبیه کرد و اظهار داشت: مرمت این تندیس بهترین هدیه برای پومودورو بود و این حرکت به مثابه درمانی برای فرزند بیمار این هنرمند است.
مزدک فیض نیا، نماینده خانواده فیض نیا در این مراسم نیز گفت: مرمت اثر پومودورو به لحاظ فنی کار دشواری نبود و آنچه در پیرامون این حرکت اتفاق افتاد مهم است.
او رسالت این اتفاق را توجه به میراث معاصر و‌‌ رها نکردن آن و همچنین مشارکت مردمی وبخش خصوصی در حرکت‌های این چنینی دانست.
فیض نیا از پرویز تناولی برای برقراری ارتباط وتعامل با پومودورو وپیشنهاد آقای عینی برای مرمت این اثر قدردانی کرد و همچنین از موزه هنرهای معاصر تهران، گروه سرمایه گذاری آگرین، وافرادی که در این حرکت نقش داشتند تشکر کرد.
در پایان مراسم با حضور مجید ملا نوروزی؛ رییس موزه هنرهای معاصرتهران، سفیر ایتالیا در ایران وهنرمندانی از جمله طاهر شیخ الحکمایی، قدرت الله عاقلی، پریسا خضابی، شاهرخ اکبری دیلمقانی، تندیس مرمت شده کره زمین پومودورو در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.
کد خبر: 78538
Share/Save/Bookmark