نوروز 99، در خانه می‌مانیم...
نوروز 99، در خانه می‌مانیم...
 
تاريخ : يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۰
به گزارش هنرنیوز ، عید امسال، میهمان ناخوانده‌ای در کوچه پس کوچه‌های شهر قدم می‌زند و منتظر اندکی قصور است تا جان‌ مردم را درگیر کند، از این روست که بسیاری از افراد به توصیه‌ها توجه کرده و خانه را برای خود امن‌ترین یافته و در کنار خانواده و در خانه‌های خود، تعطیلات سال نو را سپری می‌کنند.

«در خانه می‌مانیم»، «خانه امن‌ترین مکان در مقابل کرونا»، «به مسافرت نمی‌رویم»، «عید امسال، دید و بازدید تعطیل!» و... نمونه‌ای از پیام‌هایی است که در نوروز99، شاهد نشر گسترده آن‌ها در فضای مجازی هستیم؛ برخی نیز در کنار پیام تبریک عید خطاب به اقوام و دوستان خود، پی‌نوشتی هم اضافه کرده و تاکید کرده‌اند: «چون دوستتان داریم، عید به دیدنتان نمی‌آییم!».

به گفته متخصان امر اگر فقط چند هفته مردم در خانه‌های خود بمانند و جز در ضرورت آن هم با رعایت نکات بهداشتی از خانه خارج نشوند، این بیماری مسری نیز فروکش می‌کند.

دست‌هامان کمی دورتر؛ دل‌هامان ولی نزدیک‌تر

اهمیت \"در خانه ماندن\" در شرایط فعلی به حدی است که علاوه بر توصیه متخصصان و مسئولان داخلی، دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران نیز در پیامی ضمن تبریک نوروز ۱۳۹۹، با شعار «دست‌هامان کمی دورتر؛ دل‌هامان ولی نزدیک‌تر» برای قطع زنجیره انتقال کروناویروس از تمام ایرانی‌ها خواست تا با ماندن در منازل و پرهیز از مسافرت و بازدیدهای نوروزی، بهار امسال را جشن بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص در گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: تقریبا تمامی شهرهای استان آلوده هستند و ویروس در تمامی نقاط استان منتشر شده است؛ در این شرایط لازمه کنترل بیماری، قطع زنجیره ارتباط افراد و به تبع آن قطع زنجیره انتشار ویروس است.

باید از دید و بازدیدهای حضوری و سفر خودداری کنیم

عباسعلی درستی با تاکید بر این‌که تعداد مبتلایان به کرونا در استان سیر صعوی دارد، افزود: علی رغم این‌که اکثر مردم هشدارهای بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما برخی از افراد همراهی نکرده و بر این اساس شاهد درگیری بیش از پیش مردم در این روزها هستیم؛ امیدواریم مردم حساسیت مسئله را درک کرده و به خاطر خودشان، عزیزانشان و سایر مردم هشدارها را رعایت کنند.

وی در ادامه با تاکید بر خودداری از سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها، گفت: متاسفانه کل استان آلوده بوده و هیچ نقطه ای نداریم که آلودگی نداشته باشد، حتی در یکی از روستاها 9 کرونا مثبت ثبت شد؛ اخطار می‌دهیم که تمامی نقاط استان آلوده است و شهروندان خیال نکنند که فلان روستا یا نقطه گردشگری آلوده نیست.

وی افزود: افراد مختلف نیز بدون علایم، ممکن است مبتلا باشند، بر این اساس برای حفظ سلامتی خود و عزیزانمان باید از بازدیدهای نوروزی و سفر به نقاط دیگر خودداری کرده و تا جایی که ممکن است در خانه بمانیم.

حفظ سلامتی از دید و بازدید عید مهم‌تر است!

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز در این خصوص در گفت‌وگوی خبری اظهار کرد: سلامتی، از بزرگترین نعمت‌ها شمرده شده و در دین اسلام بر حفظ سلامتی و اهمیت آن بسیار تاکید شده است، امروز هم با چالشی طرف شده‌ایم که اگر در مقابل آن تلاش و دقت نکنیم، سایر نعمت‌ها قابل استفاده نخواهد بود.

حجت‌الاسلام حسن شعبانی تاکید کرد: هم توصیه دین و هم توصیه عقل است که اهم و مهم را درک کنیم؛ صله رحم در نوروز هرچند امری مهم است اما حفظ سلامتی خود و عزیزانمان مهم‌تر از آن است.

وی افزود: طبق گفته متخصصان امر، یک نفر مبتلا می‌توانند بیماری خود را به بسیاری از افراد منتقل کند، بنابراین تنها کاری که می‌توان برای حفظ سلامتی خود و عزیزانمان انجام دهیم این است که در عید نوروز امسال به صورت تلفنی و مجازی با عزیزان خود ارتباط برقرار کرده و از زیارت فیزیکی خودداری کنیم. همچنین از بازارگردی و حضور در اجتماعات نیز پرهیز شود.

وی با اشاره به ایجاد نشاط و سرگرمی در داخل خانه، اظهار کرد: همنشینی با خانواده از جمله توصیه‌های موکد دینی بوده و امروز شرایط فراهم است تا در خانه‌هایمان، کنار همسر و فرزندان خود بنشینیم و گفت‌وگو کنیم؛ همچنین شرایط برای استراحت کردن و همچنین مطالعه رمان‌ها و کتاب‌های پرمحتوا فراهم شده و نباید از این فرصت غفلت کنیم.

شعبانی با بیان این‌که در تلویزیون نیز برنامه‌های جذاب و نشاط آور بسیاری برای نوروز تدارک دیده شده است، افزود: نوروز امسال در خانه بمانیم و در کنار خانواده خود نوروزی متفاوت را تجربه کنیم تا هم این بیماری فروکش کند و هم سلامتی خود و عزیزانمان به خطر نیفتد.

به گزارش ایسنا، با تعطیل شدن اماکن گردشگری و مبحث گردشگری در نوروز سال جاری بسیاری از نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های سفر مجازی در استان به راه افتاده تا مردم از طریق آن و در خانه‌های خود بتوانند از نقاط مختلف بازدید کرده و در خانه خود به اماکن فرهنگی و تاریخی سفر کنند.

سفر مجازی به جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی

در این رابطه، اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از امکان بهره مندی مجازی از ظرفیت‌های گردشگری استان خبر داد و اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور به دنبال شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت انجام هرگونه سفر در سطح کشور، سفر مجازی به جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یکی از مناسبترین روش‌هایی است که به وسیله آن مردم می‌توانند با جاذبه‌های مختلف به طور کامل آشنا و برنامه سفر خود را پس از گذر از این بحران معین کنند.

طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، هموطنان می‌توانند با نصب نرم افزار مستر تریپ (آقای سفر)، با ۲۰۰ مسیر طبیعت گردی و ۵۲ روستای هدف گردشگری آذربایجان شرقی آشنا شده و مقاصد سفر آینده خود به استان را از این طریق انتخاب کنند.

بازدید و شرکت در نمایشگاه‌ها و مسابقات مجازی

البته برای استفاده هرچه بیشتر مردم از تعطیلات خانگی، مسابقات فرهنگی بسیاری نیز تدارک دیده شده که مسابقه نوروزی مجازی «ائل آیینی»، مسابقه کتابخانی در خانه بخوانیم و... نمونه‌ای از آن است، علاوه بر این برخی نمایشگاه‌های مجازی چون \"نمایشگاه مجازی آثار هنری هنرمندان استان به نشانی www.instagram.com/corona.tbz\" به راه افتاده تا مردم در خانه‌های خود به بازدید از آثار هنری بپردازند.

تماشای سریال‌ها و برنامه‌های تلوزیونی

در این میان فیلم‌ها، سریال‌ها و ویژه برنامه‌های مختلفی در صدا و سیما تدارک دیده شده تا مردم نوروزی شاد و بانشاط را در خانه هایشان تجربه کنند، از این رو تماشای این برنامه‌ها نیز خالی از لطف نبوده و همچنین از ظرفیت اینترنت در جست‌وجوی فیلم‌های مورد علاقه نیز نباید غافل شد.

بازی‌های محلی و ورزش برای گذران تعطیلات

تعطیلات عید در خانه فرصت مناسبی است تا با سایر اعضای خانواده مشغول انواع بازی‌های بومی و محلی، برگزاری مسابقه شعر، پانتومیم و... شده و همچنین بزرگترها از خاطرات گذشته و داستان‌های قدیمی تعریف کنند؛ همچنین انجام ورزش‌های خانگی مثل شطرنج و... نیز می‌تواند فضای خانه را بانشاط و مهیج کند. البته برخی از بازی‌ها و برنامه‌ها را نیز می‌توان به صورت مجازی \"ارتباط تصویری\" با مشارکت سایر دوستان و اقوام نیز انجام داد.

همچنین می‌توان با فعالیت‌های دیگری چون آشپزی، مطالعه و... فضایی مغتنم و بانشاط در کنار خانواده فراهم کرد تا \"در خانه ماندن\" ما به قطع زنجیره شیوع کرونا ویروس کمک کرده و بتوانیم در سال 99، دوباره بهاری عاری از بیماری را تجربه کنیم.
کد خبر: 97988
Share/Save/Bookmark