فاطمه گودرزی در پاسخ به هنرنیوز: اهل باند بازی نیستم
گزارش هنرنیوز از نشست خبری جشنواره فیلم و عکس مادر؛
فاطمه گودرزی در پاسخ به هنرنیوز: اهل باند بازی نیستم
دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر گفت: آنقدر موضوعیت جشنواره فیلم مادر باز و گسترده است که ما اجازه نداریم بگوئیم فلان گروه در این جشنواره حضور داشته باشد یا نباشد. معتقدم همه گروهها می باید در جشنواره فیلم مادر حضور فعالی داشته باشند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۱
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز، صبح امروز نشست خبری نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر با حضور فاطمه گودرزی دبیر جشنواره، رؤیا تیموریان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و میثم پویان‌فر مدیر اجرایی جشنواره در سالن اجتماعات پردیس چارسو برگزار شد.

فاطمه گودرزی دبیر این جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« معمولا پذیرفتن دبیری جشنواره از سوی هنرمند هم دارای حسن است و هم می تواند یک آفت باشد. حسن آن این است که چون شما هنرمند هستید می توانید تعامل بیشتر و بهتری با اهالی سینما برای حضور دراین جشنواره داشته باشید اما آفت آن این است که ممکن است دبیر جشنواره با توجه به طیف های مختلفی که به لحاظ جناح بندی در سینما وجود دارد به همین منظور بخش از اهالی سینما را از گردونه حضور در جشنواره حذف کند. شما به عنوان « خانم گودرزی» چه ملاکی را رعایت کردید که وی گفت: اگر جشنواره ها به شکل دولتی برگزار شود به شما حق می دهم چرا که ممکن است گاهی این شکل از طیف بندی که شما به آن اشاره داشتید وجود داشته باشد اما در مورد جشنواره فیلم مادر و کسانی که مرا می شناسند می دانند که من هیچگاه در هیچ باند، دسته و گروهی نبودم و معمولا آزاد کار کردم وبه همین دلیل، بسیاری از چیزها را کنار گذاشتم و بی جهت نیست که درهیچ گروه و باندی قرار ندارم.

وی ادامه داد: دوستان حرفه ای هنرمند می دانند که اگر من کاری را خواستم انجام بدهم آن را ازصمیم قلب و درجهت اهداف مور نظرم انجام دادم و اینگونه نیست که کارهای من در قالب گروه و جناح خاصی باشد.

دبیر جشنواره فیلم و عکس مادر با بیان اینکه باید همه در جشنواره فیلم مادرحضور داشته باشند چرا که موضوعیت این جشنواره آنقدر باز و گسترده است تاکید کرد: ما اجازه نداریم که بگوئیم فلان گروه در این جشنواره حضور داشته باشد یا نباشد. معتقدم همه گروهها می باید در جشنواره فیلم مادر حضور داشته باشند.

گودرزی یاد آور شد : پذیرفتن دبیری این جشنواره در عین حال که کار سختی بود، تجربه ارزنده ای برای من به شمار می آید که امیدوارم به خوبی از عهده آن برآیم.

وی اضافه کرد: در نظر داشتیم بزرگداشتی برای ژاله علو بگیریم اما این هنرمند رادیو، تلویزیون و سینما گفت که به دلیل شرایط ویژه ای که دارد حدود ۲ سال است که از خانه بیرون نیامده است. بنابراین شرایط مناسب برای حضور در جشنواره را ندارد. از همین رو در حال بررسی گزینه های دیگر برای برگزاری بزرگداشت هستیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به معرفی هیات انتخاب و داوری در بخش های فیلم و عکس پرداخت و اظهار داشت : هیات انتخاب در بخش فیلم مهدی یارمحمدی، علی علایی، پریوش نظریه، ماهایا پتروسیان و مرجان اشرفی زاده بودند و همچنین پوران درخشنده، محمد آفریده و رویا تیموریان در بخش داوری این جشنواره را همراهی کردند.

به گفته وی ؛ شهاب الدین عادل، گوهر دشتی و فرزاد هاشمی نیز از اعضای هیات انتخاب و داوری در بخش عکس می باشند.

وی با بیان اینکه جشنواره ما ویژه فیلم‌های کوتاه است تصریح کرد: در این جشنواره فقط چهار فیلم بلند را انتخاب کردیم هرچند که ما در این جشنواره مانند بقیه جشنواره‌ها دارای محدودیت بودیم و شاید به دلیل همین محدودیت‌ها، ناگزیر سلیقه‌ای هم عمل کرده باشیم.

دبیر جشنواره فیلم و عکس مادر این جشنواره را به هیچ عنوان موازی کاری با جشنواره فیلم پروین اعتصامی ندانست و اضافه کرد: در دنیا جشنواره های مختلفی برگزار می شود و هیچ کس به تعدد جشنواره ها معترض نیست. لذا من معتقدم برگزاری جشنواره های متعدد خوب است ضمن اینکه جشنواره فیلم «مادر» موازی کاری با جشنواره فیلم پروین اعتصامی نیست. این جشنواره به طور ویژه مقام مادر را مطرح می کند اما جشنواره پروین اعتصامی درباره مقام زن است.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم و عکس مادر از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ مردادماه برگزار خواهد شد افزد: قرار است نمایش فیلم های کوتاه از ساعت ۱۴ تا ۲۲ شب روی پرده برود و طبق برنامه ریزی انجام شده فیلم های بلند سینمایی از ساعت ۲۲ تا بامداد نمایش داده می شوند.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره به شکل کاملا خصوصی و بدون کمک‌های دولتی برگزار می‌شود‌، درباره تعدد جشنواره‌های هنری در ایران توضیح داد: تمام دنیا جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود و بعضی کشورها هر روز جشنواره دارند و هیچ کسی هم معترض نیست و تازه خوشحال هستند که هر روز جشنی دارند.

گودرزی درباره حمایت این جشنواره از آثار برگزیده اظهار داشت: باید بگذاریم تا جشنواره تمام شود اما دوست داریم برای فیلم‌های کوتاه اکران بگیریم و هرچند نهایت تلاشمان را می‌کنیم‌، نمی‌دانم چقدر موفق خواهیم شد.

رویا تیموریان عضو شورای سیاست گذاری و داوری جشنواره فیلم مادر نیز در این نشست خبری گفت: کاملاً مطمئن هستم در عرصه فرهنگ و هنر، جشنواره فیلم و عکس مادر جشنواره بالا و پر باری نیست، اما لازم می‌دانم این را بگویم که در ایران و در عرصه هنر نمی‌توان روی هر اتفاقی برنامه‌ریزی برای آینده کرد. از زمانی که کاری را کلید می‌زنیم و در واقع شروع می‌کنیم، ممکن است هر سال با اتفاقات تازه‌ای روبرو شویم.

وی با بیان اینکه من در این ۲۵ سالی که به حرفه بازیگری مشغول بوده‌ام، پنج فیلم توقیفی داشته‌ام یاد آور شد: گاهی سیاست سینما به سمتی حرکت می‌کند که کار من بازیگر هم دیده نمی‌شود. متأسفانه اتفاقی که در جریان نقد افتاده است، اتفاق خوبی نیست. نمی‌توان همه آثار را به راحتی دید و درباره آن صحبت کرد. بیشتر اتفاقات امروز به سمت تعارف و برخوردهای رسمی و خشک می‌گذرد. امروزه در سینما چه فیلم برجسته‌ای داریم، مدت‌ها است که مشکلات در همه زمینه‌ها دیده می‌شود. وقتی فرصتی برای برگزاری جشنواره مادر وجود دارد، من از این فرصت استفاده می‌کنم. چرا که این روزنه کوچکی برای کمی پیشرفت و ورود جوان‌ها به عرصه سینما است.

تیموریان گفت: در کار هنری نباید به دنبال جواب باشیم که جواب هنر برای امروز نیست و تاریخی ندارد. نتیجه یک کار هنری را می‌توان ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر دید. امثال شهرام مکری و مجید برزگرها در سینمای ما کم نیستند. شهرام مکری را سال‌ها پیش شناختم، زمانی که داور جشنواره‌ای بودم و به او جایزه فیلم کوتاه دادم. قرار نیست در تاریخ هنر قضاوت کرد. اصلاً نباید درباره هنر قضاوت کرد. چرا که هنر بغض و روح تپنده یک جامعه است.

وی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل هیچ نهاد دولتی کمکی به جشنواره مادر تاکنون نکرده است. و این خواسته قلبی من و خانم فاطمه گودرزی بوده که در این جشنواره در خدمت هنرجویان و هنرمندان باشیم بدون اینکه حتی بخواهیم به کمک‌های مالی آن از گوشه و کنار فکر کنیم.

پویان‌ فر مدیر اجرایی جشنواره فیلم مادر هم در این نشست خبری اضافه کرد: این جشنواره دو هدف اصلی دارد. هدف اول تکریم مادر و دیگری تحکیم بنیان های خانواده است. در طول ۳ ماه گذشته، ۴۰۰ فیلم و ۸۰۰ عکس به دبیرخانه جشنواره رسید که هیات انتخاب از بین این آثار ۸۳ فیلم را انتخاب کرده است.

مدیر اجرایی این جشنواره در توضیح جزئیات فیلم های انتخاب شده بیان کرد: در بخش مستند ۲۳ فیلم، در بخش داستانی ۳۸ فیلم، در بخش فیلم های تجربی ۶ اثر و در بخش انیمیشن ۱۲ فیلم انتخاب شد که جمعا ۸۳ فیلم در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد. همچنین یک فیلم نیز به عنوان نمایش ویژه روی پرده خواهد رفت.

پویان فر با اشاره به اینکه چهار فیلم بلند سینمایی با موضوع مادر در این جشنواره نمایش داده خواهد شد، گفت: چهار فیلم با محوریت مادر که در سینمای ایران مطرح شده است را نمایش خواهیم داد بر همین اساس در شب نخست فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی روی پرده خواهد رفت و در ادامه فیلم های «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «گیلانه» و «به همین سادگی» نمایش داده می شوند.

وی تاکید کرد: فیلم «به همین سادگی» با تدوین جدید نمایش داده می شود. زمانی که با رضا میرکریمی کارگردان این فیلم تماس گرفتیم و خواستیم که فیلم «به همین سادگی» را برای نمایش در اختیار ما قرار دهد، گفت که این فیلم تدوین جدید شده است و قرار شد فیلم تدوین شده را برای نمایش آماده کند که در روز نمایش به دست ما خواهد رسید.
کد خبر: 82218
Share/Save/Bookmark