توجه به فیلم های کوتاه دنیا / نمایش فیلمها در9 سانس
در نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ مطرح شد؛
توجه به فیلم های کوتاه دنیا / نمایش فیلمها در9 سانس
دبیر جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای ، حمايت از توليد ملي و كالاي ايراني را یکی از دغدغه های اصلی این جشنواره عنوان کرد.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹
به گزارش هنرنیوز ، صبح دوشنبه ششم اسفندماه ، نشست خبري دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم ١٠٠ با حضور علي قرباني دبير جشنواره، محمد زرويي نصرآباد مديرعامل موسسه سپهر سوره هنر و يزدان عشيري مدير روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار گردید.
.
در اين مراسم يزدان عشيري درباره اهمیت جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ گفت: جشنواره بين المللي فيلم های ١٠٠ثانيه اي از ٨ الي ٩ اسفندماه با نمايش ۳۰۰ فيلم به همراه برنامه هاي متعدد آموزشي و پژوهشي میزبان فيلمسازان ميني مال و اهالي رسانه و علاقه مندان به اين حوزه خواهد بود.

وی خبرداد: همزمان با جشنوار ه ویژه برنامه های جشنواره در شبكه های ٥ سیما ومستند پخش خواهد شد که در ایام برگزاری ۴ برنامه در این دو شبکه به نمایش در می آید.

وی گفت: دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم ١٠٠ ثانيه اي ٨ تا ٩ اسفندماه در سينما آزادي برگزار و مراسم اختتاميه ١٠اسفندماه در تالار انديشه برپا خواهد شد و استفاده برای اعضای صنوف سینمایی، منتقدان و اهالی رسانه آزاد است.
.

در ادامه علی قربانی دبير دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم ١٠٠ ثانيه درباره بخش بین الملل جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای عنوان کرد: ما در این بخش به فیلم های کوتاه دنیا توجه کرده ایم تا كه بتوانيم فيلم هاي مختلفي را در جشنواره داشته باشيم و نمونه هایی از این فیلم ها را به فيلمسازان خودمان ارائه دهیم اما در تولید این فیلم ها بيش از محتوا به فرم پرداخته شده است و این امر از لحاظ موضوعیت همخوانی زیادی با جشنواره ما نداشته است. ما سال های زیادی است که با حشنواره هاي فيلم هاي كوتاه ديگر كشورها کار کرده ایم و روابط و تفاهم نامه هایی با این کشورها امضا شده است كه از فيلم های ۱۰۰ ثانیه ای ایران در جشنواره های بین المللی استفاده شود. ما هم در جشنواره هایی نظیر کن حضور داشته ایم . ۳ هزارفيلم كوتاه از ١١٥ کشور برای شرکت در این دوره از جشنوارهبین المللی فيلم ۱۰۰ ثانیه ای به دبیرخانه رسيده است كه از این تعداد ۳۳ اثر از ۱۹ کشور در بخش مسابقه قرار گرفتند..

دبير دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم ١٠٠ ثانيه درباره اهداف اين جشنواره گفت: جشنواره بين المللي فيلم های ١٠٠ثانيه اي در حالي دوازهمين دوره خود را سپري مي كند كه همواره به دنبال مسير فكر و انديشه اي است كه در سال ٨٢ در حوزه هنري كرج طراحي و اجرا شده است. در سال هاي اوليه، اين جشنواره به عنوان ابزاري نوين براي معرفي سينما در بين تكنولوژي هاي پيام رسان تبديل شد كه در جريان اين پيشرفت ها ايده اي نو تلقي مي شد.
.
وي خاطر نشان كرد: جشنواره براي ما بهانه است و هيچ وقت اهميت چنداني در مقايسه با توليد نداشته است. هدف اصلي ما از برگزاري آن، افزايش سطح اين توليدات در ژانر كوتاه و در كنار آن پخش فيلم است. هدف ما برگزاري جشنواره نيست بلكه افزايش توليد و انتقال مفهوم است.

قربانی عنوان کرد: هدف ما انتقال سريع و بهتر مفهوم اخلاق و در كنار آن افزايش توليد آثار و پخش فرهنگي آن در قالب سينماي اخلاق است چرا كه نياز داريم با تكرار پيام ها بي اخلاقي رايج در اجتماع اصلاح شود اين در حالي است بي اخلاقي جامعه انكارناپذير است و در ابعاد مختلف ديده مي شود بنابراين اصلاح آن نياز به تلنگر دارد.
.
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ اظهار کرد: در اين جشنواره به دنبال فیلم ۱۰۰ ثانیه ای به عنوان فيلم كامل با تمام مولفه هاي سينما بوده ايم و بر سر اين اعتقاد ايستاده ايم. بسياري از فيلم هاي دريافتي پيام خوبي داشته اند اما از نظر ساختار دچار مشكل بوده اند كه مجبور به حذف آن شده ايم.
.
وی ضمن تاکید بر تعلق جشنواره به مردم جامعه افزود: اين جشنواره سينماي اخلاق است كه متعلق به هـيچ ارگاني نيست بلكه متعلق به مردم و جامعه ايران است كه نياز به كمك در بخش توليد دارد تا موضوع مردم حل شود.ما از مديران كميته امداد تشكر مي كنيم كه در توليد همت كرده اند و نسبت بهوتوليد فرهنگ در فيلم هاي كوتاه اقدام خوبي داشته اند و در شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي توانسته است جايگاه خوبي پيدا كنند. ما اين انتظار را از همه بخش هاي ديگر هم داريم تا نسل هاي جوان ياد بگيرند كه چگونه رفتار كرده و به زندگي ادامه دهند.

وی ادامه داد: ۲ فيلم بلند «دايان» و «ديدن اين فيلم جرم است» در جدول برنامه هاي جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» به عنوان بخش ويژه در لیست اکران ها قرار داشته و برای علاقه مندان به نمایش گذاشته می شود.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای ، حمايت از توليد ملي و كالاي ايراني را یکی ار دغدغه های اصلی جشنواره دانست و افزود: حمايت از توليد ملي و كالاي ايراني از ديگر دغدغه هاي ما است كه در كنار معاونت علمي رياست جمهوري در قالب بخشي جداگانه داوري خواهد شد.

محمد زرويي نصرآباد مدير عامل موسسه سپهر سوره مهر گفت: جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ به علت محدوديت هاي مالي حوزه هنری و همه دستگاه های فرهنگی و گرانی ارز با يك سال وقفه برگزارشد. با انتشار فراخوان جشنواره تا پایان مهلت از ارسال آثار ۱۳۲۸ اثر در بخش ملي دریافت شد که از این تعداد ٨٠٣ اثر مربوط به بخش اصلي و ٥٢۵ اثر مربوط به بخش مسير تجربه و فيلم اولي ها بوده است. به علت رقابت فیلم اولی ها با گروه های حرفه ای تر و امکان تضعیف روحیه این افراد در عنفوان جوانی در این بخش به شناسایی رویش ها توجه شده است. تعداد کل شرکت کنندگان در این جشنواره ۹۴۳ اثر است که ۵۷۱ اثر مربوط به بخش اصلی و ۴۱۶ اثر متعلق به بخش مسیر تجربه بوده است.
.
زرويي نصرآباد ادامه داد: بخش معاونت علمي فناوري رياست جمهوري حمايتي از جشنواره داشته که به موجب آن بخشی به عنوان حمایت از تولیدات ایرانی در این جشنواره تعبیه شد که ١١٠ اثر از علاقه مندان به این بخش دریافت شد و که در دو بخش مجزای اصلی و اکران قرار گرفته اند. در بخش اصلی در مجموع ۱۱۵ اثر با هم رقابت می کنند که این تعداد ۷۲ اثر دارای قالب داستانی ، ۲۴ اثر دارای قالب مستند و ۱۵ اثر دارای قالب پویانمایی بوده اند که به بخش مسابقه راه یافته اند. اما فیلم های فاقد استاندارد در بخش اکران به نمایش گذاشته می شوند که از مجموع ۱۰۶ اثر، ۷۱ اثر داستانی ،۲۳ اثر مستند ۱۲ اثر پویانمایی بوده است.

وی درباره تعداد آثار مربوط به بخش مسیر تجربه یادآور شد: در بخش اصلی ۴۵ اثر به بخش مسابقه راه یافته است که در بخش اکران ۳۷ اثر به نمایش گذاشته می شوند. حاصل کل فیلم های در ۹ سانس نمایش داده می شوند که ۱ سانس به مسابقه مسیر تجربه، ۳ سانس به مسابقه ملی ، ۳ سانس به بخش غیر رقابتی، ۱سانس به مسابقه حمایت از کالای ایرانی ، ۱ سانس به مسابقه بین الملل و ۱ سانی به بخش خارج از بین الملل تعلق می گیرد.

وی یادآور شد: از برگزیده تمام بخش های جشنواره، يك فيلم منتخب و از جايزه ١٥ ميليون تومان به همراه تنديس جشنواره بهره مند خواهد شد. همچنین در بخش اصلي در هر کدام از بخش های مستند، داستاني و پويانمايي به بهترين كارگرداني مبلغ ١٢ميليون تومان به همراه تندیس جشنواره اعطا خواهد شد و در کدام از این بخش ها از ۲ فیلم با مبلغ ٧ تومان تقدیر خواهد شد و یک جایزه ۵ میلیون تومانی به تکنیک فیلم تعلق می گیرد وبه همین میزان یک جایزه دبیر به برگزیده بخش مسیر تجربه و مبلغ ۳ میلیون تومان به فیلم تقدیری در هر سه بخش اختصاص می یابد. در بخش "حمایت از کالای ایرانی" نیز به ۳ فیلم های برگزیده ۷ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان هم به فیلم های تقدیری تعلق خواهد گرفت. در بخش جایزه جهانی نیز به هریک از برگزیده ها مبلغ ۱۵۰۰ یورو اعطا خواهد شد.

کد خبر: 97258
Share/Save/Bookmark