مافیا در تولید و انتخاب فیلمنامه ها تأثیر گذاشته است
حمید طالقانی:
مافیا در تولید و انتخاب فیلمنامه ها تأثیر گذاشته است
یک کارگردان و بازیگر سینما درباره مافیا گفت: معتقدم که امروز مافیا در تولید و انتخاب فیلمنامه های موجود در سینمای ایران، تأثیر گذاشته است.
 
تاريخ : جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۳
به گزارش هنرنیوز ، حمید طالقانی، کارگردان و بازیگر سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز، سینمای ایران مافیایی شده است، گفت: در گذشته کسانی که میی خواستند به سینما وارد شوند، باید مراحلی را می گذراندند تا بتوانند وارد این عرصه شوند اما، حالا این طور نیست و امروز این موضوع باب شده است که هر کس پول بیشتری داشته باشد جایگاه بهتری دارد.

وی در ادامه، با اشاره به این که در گذشته روند ورود حرفه ای به هنر سینما مشخص بوده است و امروز بسیاری از هنرمندان حرفه ای بیکار شده اند و در کنج خانه با افسردگی و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنند، افزود: امروز اولویت انتخاب بازیگران به تعداد لایک و فالورهای اینستگرام آنها بستگی پیدا کرده است.

این کارگردان سینما، ساختن فیلم در سینمای امروز ایران را مستلزم عضویت در باندهای سینمائی و یا پیدا کردن راه ورود به گروه های مافیایی دانسته و در ادامه، ضمن اشاره به این موضوع که این دسته از افراد، به جز همان کسانی که اکنون در گروهشان قرار گرفته اند، راه ورود به این عرصه را نمی دهند، ادامه داد: امروز بسیاری از دوستان نزدیک من که به تولید آثار سینمائی یا تلویزیونی پرداخته اند و به باند های مافیایی رجوع کرده اند، آثار آن های به دلایل مختلفی از سوی این باندها رد شده است و این موضوع در حالی است این آثار هم بازیگران خوبی داشتند، اما چون در چرخۀ مافیایی نبودند، موفقیت های لازم را به دست نیاوردند.

رنگ لعاب فیلم های ماهواره ای مردم را به خود جذب کرده است/4 هزار نفر کارت عضویت در خانۀ سینما دارند

طالقانی، بازیگران عضو خانۀ سینمای ایران را دارای کارت بازیگری هستند، بیش از 4 هزار نفر برشمرده و با تأکید بر این امر که امروز مردم و مخاطبان سینمای ایران، تنها 20 نفر از این تعداد را در فیلم های سینمایی می بینند، اظهار داشت: امروز با وجود دایرۀ محدود موضوعاتی که آثار سینمائی بر اساس آن ها تولید می شود، بخش عمده ای از مردم ما به برنامه های ماهواره روی آورده اند، چرا که فیلم های ماهواره ای دو خصوصیت شاخص دارند، اول این که رنگ و لعاب فیلم ها و فضاسازی تصویری و رنگی بسیار قوی در آن ها وجود دارد و دومین جاذبه، پافراگذاشتن از مرز خط قرمز هایی است که در ایران وجود دارد اما در خارج از مرزهای ایران وجود ندارد.

این سینماگر ایرانی با اشاره به این موضوع که مدت ها پیش مستندی را با موضوع جوانانی که از خانه فرار کرده اند، تولید کرده و آن را در کمپ های ترک اعتیاد دختران به نمایش گذاشته است، تصریح کرد: در این میان به سراغ دختری در کپ رفتم که اوضاع خانوادگی او بسیار خیلی خوب بود و وقتی از پرسیدم به چه دلیل در کمپ زندگی می کند، در پاسخ به من گفت: بسیاری از مسائل بود که من با آن ها مواجه نشده بودم و هرگز در محیط خانواده، مانند سیگار کشیدن، اجازه نداشتم آن ها را انجام بدهم و همیشه تصور می کردم که این کارها، کارهای جالبی است.

در مورد بسیاری از اتفاقات روز نمی توان در سینما حرف زد/مسئولین سلیقه ای عمل می کنند

وی با اذعان به این امر که زمانی که محدودیت های مختلف برای عموم آحاد جامعه گذاشته می شود، اشخاص سعی می کنند پا را از آن ها فراتر بگذارند و از مرز آنها عبور کنند، تأکید کرد: امروز اتفاقات بسیار زیادی هست که حتی جرأت نمی کنیم دربارۀ آنها حرف بزنیم و حتی ساختن مستند هم کمکی به حل و فصل این مسائل نمی کند، حال آن که باید پذیرفت وقتی کسی را از انجام کاری منع می کنید، بیشتر به انجام دادن آن علاقه مند می شود.

طالقانی با تأکید بر این امر که امروز فیلم سازان می توانند با توجه به خط قرمزهای نظام آثاری در جهت رفع مشکلات جامعه تولید کنند، یادآور شد: افراد مختلفی به عنوان مسئول در جایگاه های گوناگونی قرار گرفته اند که برخی از آن ها سلیقه‌ای عمل می کنند و برای حفظ جایگاهشان هرکاری می کنند.

این کارگردان سینما با اشاره به این که پیش تر، زمانی تله فیلم بسیار ساخته می شد، اما چند سال پیش اتفاقی افتاد که به صورت کلی تولید این دست از آثار را منع کردند و به هیچکس اجازه تولید ندادند، گفت: من از سال 1362 در سینما بوده ام و در این مدت، بازیگری و کارگردانی و عکاسی را تجربه کرده ام و حال از کارهایی که زمانی انگیزه انجام دادن آن ها را به وفور در وجود خود می دیدم، دور شده ام.

مافیا در تولید و انتخاب فیلمنامه ها تأثیر گذاشته است

وی در بخشی دیگر از این گفتگو، با اشاره به این موضوع که بحران های موجود در سینمای امروز به سه روش مختلف می توانند رفع شوند، افزود: نخستین راه، تقویت فیلمنامه نویسی است و این موضوعی است که در کشور ما بسیار ضعیف است و شاید مهم ترین علت آن محدودیت‌های موجود باشد، دوم بحث سیاست گذاری هایی است که برای تولیدات فیلم انجام می پذیرد و سومین دلیل آن هم مافیایی است که در سینما وجود دارد و آن را نابود کرده است، چرا که معتقدم مافیا در تولید و انتخاب فیلمنامه هم تاثیر گذاشته است.

طالقانی در ادامه، با تأکید بر این مفهوم که مافیا در سینمای ایران باید از بین برود، چرا که امروز، حتی در تلویزیون هم هیچ فیلمی خریداری نمی شود،ادامه داد: برای رسانه های فعال در حوزۀ سینما فیلم هایی مهم است که تنها بازیگران چهره داشته باشند و این در حالی است که اگر من با یک سرمایه پایین بخواهم فیلمی بسازم، نمی توانم از چهره ها استفاده کنم و در این میان، قطعاً حمایت و استقبال خوبی از این دست از آثار نخواهد شد.

پوران درخشنده ریسک کرد

این کارگردان سینما، با اشاره به این که امروز یک سری از کارگردانان سینما، با پول خود فیلم می سازند و شرایط را برای خود مهیا می کنند و پوران درخشنده از جملۀ کسانی است که در این زمینه ریسک کرده است، اظهار داشت: افرادی مثل من نمی توانند دست به این کارها بزنند، چرا که از امثال من حمایت نمی شود.

وی حمایت مستقیم دولت و مسئولان از آثار سینمائی را یکی از کلیدی ترین نکات در افزایش کیفیت این دست از آثار دانسته و با اشاره به این که اگر حمایت مسئولان از حوزۀ سینما وجود داشته باشد، به یقین فیلم های خوب تولید می شود، تصریح کرد: امروز اگر حمایتی از سوی مسئولین آنها در دریافت نشود، تولید فیلم های خوب به حداقل خواهد رسید.

طالقانی در پایان از مردم و مسئولین خواست تا با حمایت که از تولیدان جوانانی که در هیچ ارگان یا سازمانی حمایت نمی شوند، از آیندۀ کشور حمایت کنند.
کد خبر: 95458
Share/Save/Bookmark