باید فضای نقد به دور از اغراض شخصی باشد
سید احمد میرعلایی در گفتگو با هنرنیوز:
باید فضای نقد به دور از اغراض شخصی باشد
مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی گفت: نقد اگر به دور از اغراض شخصی بیان شود حتما اثر گذار خواهد بود. لذا باید همه تلاش کنیم تا فضای مطبوعات به سمت نقد سازنده حرکت کند.
 
تاريخ : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
سیداحمد میرعلایی مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینمای ایران که به هنگام بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات در غرفه هنرنیوز با خبرنگار ما گفتگو می کرد در پاسخ به این سوال که آیا بعد از فراغت از کار مدیریت، تصمیمی برای تولید ندارید افزود: حدود یکسالی است که بعد از فراغت از مدیریت فارابی در دفتر کار خودم مشغول بررسی فیلمنامه های مختلف برای تولید هستم و الحمدالله به چندین فیلمنامه خوب - هم در زمینه سینما و هم در زمینه تلویزیون - دست پیدا کردم که امیدواریم به زودی بتوانیم یکی از این آثار را به وارد مرحله تولید برسانیم.

وی در مورد فضای کنونی سینمای ایران اظهار داشت : من چون در دوره گذشته مدیر بودم بهتر است راجع به این سوال پاسخی ندهم. شاید این وظیفه دیگران است که مقایسه ای بین فضای سینمای کنونی با گذشته داشته باشند و امیدوارم اهالی مطبوعات و رسانه ها بتوانند این نظرات را به خوبی منعکس کنند.

میرعلایی با بیان اینکه شایسته تر این است که همه نظرات راجع به سینما به دور از حب و بغض از سوی اهالی مطبوعات و رسانه ها منعکس شود تصریح کرد: باید همه کمک کنیم تا فرهنگ و سینمای این کشور به خوبی به مردم معرفی شود.

مدیرعامل سابق بیناید سینمایی فارابی در مورد سینمای کودک نیز یاد آور شد: آنچه که الان مورد نیاز سینمای کشور و بویژه سینمای کودک است «تولید فیلم های جذاب» است. بی شک ، هم سینمادار این فیلم ها را با جان و دل اکران خواهد کرد و هم تماشاگران از این فیلم ها راضی خواهند بود.لذا باید فیلمسازان ما به سمت تولید آثار جذاب حرکت کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی« شب واقعه » گفت: امیدوارم با آسیب شناسی سینمای کودک شاهد رفع مشکلات این حوزه باشیم به طوری که این سینما بتواند جایگاه خودش را در این بخش به خوبی پیدا کند. این درحالی است که خوشبختانه سینماگران خوبی هم در این حوزه مشغول به کار هستند که جای بسی امیدواری است.

این مسئول سابق سینمایی در مورد حاشیه هایی که برای دو فیلم «عصبانی نیستم» و « قصه ها» ایجاد شده است تصریح کرد: اجازه دهید من در این مورد صحبتی نکنم. تصور می کنم اگر کارشناسان دیگر در این زمینه صحبت کنند بهتر خواهد بود. البته اگر من هم اکنون مسئول بودم حتما در این زمینه صحبت می کردم اما باید دید نگاه مسئولین به این فضاها چگونه است و آنگاه وظیفه مطبوعات است که وضعیت را نقد کنند البته تمایل داریم که مطبوعات و اهالی رسانه ها نیز عملکرد ما را هم مورد نقد قرار دهند.

وی در مورد فضای نقد در عرصه سینما یاد آور شد: نقد اگر اصولی و به دور از اغراض شخصی باشد حتما اثر خودش را در جریان سازی یک موضوع خواهد گذاشت. اما هنگامی که این نقدها با حب و بغض همراه باشد دیگر نباید انتظار تاثیر پذیری نقدها را داشته باشیم. متاسفانه برخی از منتقدین اجازه ورود به افرادی را در حوزه نقد دادند که به هیچ عنوان شایسته این حوزه نبودند و به همین دلیل است که جایگاه نقد در کشور روز به روز تنزل پیدا کرده است. چرا که این افراد به فضای نقد نه تنها لطمه زدند بلکه سبب تشویش عمومی را نیز فراهم کردند. این درحالی است که منتقدین می توانند با نوشتن نقدهای منصفانه به خوبی جامعه هنری کشور را هدایت کنند و به نوعی چراغ راه باشد اما گاهی اوقات برخی از این دوستان به جای اینکه چراغ راه باشند، چاله راه هستند و با مزاحمت هایی که ایجاد می کنند اجازه نمی دهند مسئولین – چه مسئولین قبلی و چه فعلی – به درستی عمل کنند.
کد خبر: 76323
Share/Save/Bookmark