موسویان در پاسخ به هنرنیوز: افق بازی های رایانه ای ایرانی بسیار روشن است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری مسابقات بازی های رایانه ای جام خلیج فارس؛
موسویان در پاسخ به هنرنیوز: افق بازی های رایانه ای ایرانی بسیار روشن است
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر کیفیت بازی ایرانی «ارتش‌های فرازمینی» گفت : این بازی فاخر سال گذشته توانست در شبکه جهانی حضور پیدا کند و در حال حاضر نیز در اختیار بازیگران سطح دنیاست.این درحالی است که بازیگران معروف بر روی کاراکترهای این بازی صحبت کردند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، در نشست خبری دومین دوره مسابقات بازی‌های رایانه‌ای جام خلیج فارس که با حضور سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار گردید وی با بیان اینکه این مسابقات از ۱۵ تا ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۴ با شرکت رشته‌های مختلف برگزار و ثبت ‌نام این مسابقات از یک مهر آغاز خواهد شد گفت: با توجه به استعدادی که در شبکه ملی فرهنگ مرکز فناوری اطلاعات وجود دارد، این بازی‌ها به صورت سراسری و در کل کشور برگزار می‌شود، به این ترتیب که مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال استان‌ها عهده ‌دار برگزاری بازی‌ها در سطح استان هستند و مجتمع دیجیتال تهران نیز فینال بازی‌ها را برگزار خواهد کرد.

وی از افزایش تعداد بازیگران در این دوره خبر داد و یاد آور شد: با توجه به قدمت چند ساله این مجتمع و تجربه سال گذشته، امسال تعداد بازیگران بیشتری نسبت به سال گذشته جذب شده‌اند و همچنین جوایز بیشتری در نظر گرفته شده است.

موسویان اظهار داشت: این مسابقات از ۱۵ مهر ۱۳۹۴ آغاز می‌شود و تا ۲۰ مهرماه ادامه خواهد داشت این درحالی است که فینال مسابقات نیز با حضور رشته‌های مختلف در نیمه دوم آبان ماه برنامه‌ریزی شده و تا ۲۸ آبان ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید ادامه داد: ثبت ‌نام این مسابقات از تاریخ یک مهرماه ۱۳۹۴ به صورت آنلاین از طریق پورتال‌های سرآمد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با مراجعه به سایت‌های www.iranpgc.com و www.iranpgc.ir انجام می‌شود.

موسویان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« کیفیت بازیهای ایرانی حاضر در این مسابقات چگونه است و آیا افق این بازیها را روشن می بینید؟» گفت: به عنوان نمونه بازی «شلیک‌های آتشین » یک بازی ایرانی است که به صورت سه بعدی ساخته شده و دومین بازی آنلاین سه ‌بعدی است که در ایران ساخته می‌شود. این بازی آنلاین چندنفره جذابیت‌های لازم را برای رسیدن به موفقیت را دارد و توانسته بازیگران زیادی را به خودش جلب کند.

وی همچنین خبر داد که افق بازی های رایانه ای ایران بسیار امیدوار کننده و روشن است.

موسویان در بخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه امسال بازی‌های ایرانی ثبت‌شده نیز در جریان مسابقات وجود دارد، درباره یکی از این بازی‌ها اظهار کرد: «ارتش‌های فرازمینی» از بازی‌های شرکت‌کننده است که توسط شرکت داخلی راسپینا تولید و در اختتامیه سال گذشته رونمایی شد و وزیر فرهنگ و ارشاد جایزه ویژه اولین دوره از مسابقات خلیج فارس را به این شرکت اهدا کرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر کیفیت بازی ارتش‌های فرازمینی بیان کرد: سال گذشته، این بازی فاخر توانست در شبکه جهانی حضور پیدا کند و در حال حاضر در اختیار بازیگران سطح دنیاست. این بازی با هنرمندی هنرمندان به‌نام که بر روی کاراکترها صحبت کرده‌اند تولید شده و به لحاظ کیفی از کیفیت بالایی برخوردار است و استانداردهای جهانی را کسب کرده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به بازیهای حاضر در این مسابقه تصریح کرد: بازی دوتا(Dota) جزء بازی‌های استراتژیک است که اجازه تدوین استراتژی بازی را به فرد می‌دهد و علاوه بر تکرار در بازی کردن، نیاز به کاربری هوش و استعداد را دارد. در ماه گذشته میلادی ۱۱ میلیون نفر به صورت آنلاین با این بازی همراه بودند و بیش از ۱۸ میلیون دلار برای این بازی در نظر گرفته شد.

وی در خصوص ویرایش بازی‌ Dota و تناسب ‌سازی آن با ارزش‌های ملی گفت: نسخه‌ای که در بازی‌های خلیج فارس دیده شده نسخه ویرایش‌ شده است، زیرا در نسخه اصلی نمادهای شیطان‌پرستی وجود دارد، اما ویرایش به صورتی است که اصل بازی دستخوش تغییر نشده است.

Counter Strike بازی دیگری بود که در دومین دوره مسابقات رایانه‌ای خلیج فارس حضور دارد و موسویان در مورد آن یاد آور شد: این بازی توانسته است از بنیاد ملی بازی‌ها مجوز بگیرد و با توجه به اخذ این مجوز از بنیاد، ویرایش خاصی توسط مرکز روی آن انجام شده است. این بازی که سبک FSP دارد تولید سال ۲۰۱۲ است و به صورت شبکه‌ای و آنلاین توسط steam که شرکت معتبر ارائه بازی‌ها در دنیاست ارائه شده است.

به گفته وی در ماه گذشته میلادی حدود ۸ میلیون نفر در این بازی شرکت کردند و ۲۵۰ هزار دلار جایزه برای آن در نظر گرفته شده است.

موسویان با اشاره به بازی Warcraft این بازی را تولید سال۱۹۹۳ اعلام کرد و اظهار داشت: در این بازی هم، نمادهای شیطان‌پرستی وجود داشت که ویرایش شده است. ویرایش ۲۰۱۵ بازی فیفا نیز برای مسابقات در نظر گرفته شده و می‌توان آن را با ایکس‌باکس، PS۳، PS۴ و رایانه‌های شخصی بازی کرد.

وی با اشاره به مغایرت نمادهای موجود در بازی‌ها با اصول اسلامی بیان کرد: اگر ما به بازی‌های پرطرفدار توجه نکنیم، بازیگران اصلی خود را از دست خواهیم داد؛ اما مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ویرایش بازی‌ها را به عهده گرفته و هزینه‌هایی کردیم تا نمادها و پوشش‌های نامناسب از این بازی‌ها حذف شوند و حتی نماد جام بزرگ بازی‌های خلیج فارس در این بازی‌ها قرار داده شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در مورد نام این مسابقه به نام خلیج فارس گفت : نام این مسابقات پیش از این بازی‌های دیجیتال بود اما از زمانی که بحث مربوط به اهمیت و پاسداشت نام خلیج فارس مطرح شد نام این مسابقات به جام خلیج فارس تغییر کرد.

وی با اشاره به دو بازی ایرانی دیگر افزود: دو بازی ایرانی دیگر وجود دارد که اگر بتوانند استانداردهای لازم را تهیه کنند و به صورت شبکه‌ای ارائه شوند، به این دوره اضافه می‌شوند.

موسویان با بیان اینکه علاقه‌ها باید در دل بازی‌های ایرانی شکوفا شود گفت: از اهداف ما این است که بازی‌های ایرانی جزو بازی‌های آنلاین و شبکه‌ای شوند که طرفداران زیادی دارند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال همچنین درباره فعالیت شرکت‌های خصوصی در بخش بازی‌ها افزود: مجتمع‌ها در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط افراد حقیقی خصوصی اداره می‌شوند و به هیچ وجه کاملا دولتی نیستند و ما تنها کمک می‌کنیم این افراد تحت شبکه فعالیت کنند.

موسویان با تاکید بر جوایز اهدا شده در دومین دوره مسابقات رایانه‌ای خلیج فارس گفت: مجموع جوایز اهداشده در این مسابقات به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و به تیم‌های اول تا هشتم اهدا خواهد شد. حداقل جایزه اهداشده نیز بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

رئیس سابق دانشکده علمی کاربردی رسانه در خصوص اختتامیه این دوره از مسابقات افزود: اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان در روز میلاد باسعادت امام موسی کاظم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز مهندس امیرحسین فتاحی مدیر معاون شرکت «فناوا کارت» نیز که در این نشست خبری به عنوان حامی مسابقات حضور دارد طی سخنان کوتاهی یادآور شد : حوزه کسب و کار در بازی بسیار پردرآمد است و ما این امکان فنی را برای کسانی که در حوزه بازی هستند فراهم کردیم.

لازم به ذکر است که دومین دوره مسابقات بازی‌های رایانه ‌ای خلیج فارس با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، معاونت ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان،‌ سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش کشور، مرکز ملی فضای مجازی، شهرداری، سازمان فناوری اطلاعات و منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد.
کد خبر: 82993
Share/Save/Bookmark