برگزیدگان جشنواره «نقد کتاب» معرفی شدند
برگزیدگان جشنواره «نقد کتاب» معرفی شدند
هفدهمین جشنواره «نقد کتاب» با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر به کار خود پایان داد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، هیئت داوران هفدهمین دوره جشنواره «نقد کتاب» برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره را به شرح زیر معرفی کرده است:

بخش «کلیات و اطلاع‌­رسانی»

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «نقد کتاب مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی با تأکید بر نقد ساختاری براساس نظریه تقسیم در منطق ارسطویی»، مصطفی همدانی، پژوهشنامة انتقادی متون، ش ۲، اردیبهشت ۱۳۹۸.

بخش «فلسفه، کلام و عرفان»

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «هگل بعد از نیچه: نقد و بررسی کتاب فراسوی هگل و نیچه اثر الیوت ل.ژورست»، محمدمهدی اردبیلی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۷، مهر ۱۳۹۸.

بخش «دین»

الف) قرآن و حدیث

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «تحلیل و نقد رویکرد گزاره‌­ای به وحی قرآنی»، محمد عرب­صالحی و محمد قیوم عرفانی، قبسات، ش۹۳، پاییز ۱۳۹۸.

ب) فقه و حقوق

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «نقد و بررسی کتاب حقوق مسئولیت مدنی و جبران­‌ها»، محمدمهدی الشریف و سید محسن قائم فرد، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۱۲، اسفند ۱۳۹۸.

بخش «علوم اجتماعی»

الف) علوم اجتماعی

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «نقد و بررسی کتاب جامعه مصرفی و شهر پسامدرن»، سیاوش قلی­پور و همایون مراخانی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۱۰، دی ۱۳۹۸.

ب) علوم سیاسی

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «عدالت هویتی و اقلیت‌­های فرهنگی: نقد و بررسی کتاب شهروندی چند فرهنگی اثر ویل کیملیکا»، شهاب دلیلی و مجتبی مقصودی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۷، مهر ۱۳۹۸.

د) اقتصاد

در این حوزه دو اثر به طور مشترک شایسته تقدیر شناخته شد: «جایگاه اقتصاد و جامعه در اندیشه ماکس وبر»، ابراهیم توفیق، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۹، آذر ۱۳۹۸.

«نقد کتاب اقتصاد فقیر»، سیدحسین میرجلیلی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۹، آذر ۱۳۹۸.

بخش «زبان و زبان­شناسی»

الف) زبان انگلیسی

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «بررسی و نقد کتاب تأثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی»، مصطفی حسینی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش۶، شهریور ۱۳۹۸.

ب) زبان فارسی

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «نقد و بررسی غلط ننویسیم»، فرهاد قربان­‌زاده، فرهنگ‌­نویسی، ش۱۴، بهار ۱۳۹۸.

ج) زبان‌شناسی

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «درباره زبان آدم: نقد و بررسی کتاب زبان آدم: انسان چگونه زبان را ساخت، زبان چگونه انسان را ساخت»، رضا امینی، پژوهش‌­های زبان­شناسی تطبیقی، ش۱۷، بهار و تابستان ۱۳۹۸.

بخش «هنر»

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «عکاسی به مثابه عملی تئاتری: تحلیل و بررسی کتاب صحنه‌­آرایی در عکاسی»، محمد خدادادی مترجم‌­زاده، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۵، مرداد ۱۳۹۸.

بخش «ادبیات فارسی»

الف) نقد ادبی

در این حوزه دو اثر به طور مشترک برگزیده شناخته شد:

«الزامات شرح متن با نگاهی به روایت غلامحسین دینانی از غزلیات شمس»، رحمان مشتاق مهر، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸.

«سرگشتگی نشانه‌­ها: نگاهی به نشامعناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی»، داود عمارتی مقدم، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۳، خرداد ۱۳۹۸.

ب) متون کهن

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد:

«بازخوانی ویراست حدیقه سنائی به تصحیح محمدجعفر یاحقی و مهدی زرقانی»، وحید عیدگاه طرقبه‌ای، کهن‌نامه ادب فارسی، ش۱، بهار و تابستان ۱۳۹۸.

بخش «ادبیات داستانی»

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «ملت عشق یا دولت هوس: بررسی و تحلیل رمان ملت عشق و کیمیاخاتون با رویکرد به زندگی مولوی»، مصطفی گرجی و آیدا چهرقانی، نقد کتاب ادبیات و هنر، ش۶، تابستان ۱۳۹۸.

بخش «شعر»

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «کار نیما نه هنوز است تمام ۱ و ۲ : نقد و بررسی کتاب نوای کاروان؛ دفتر دوم از اشعار منتشرنشده نیما یوشیج»، مهدی علیائی مقدم، بخارا، ش ۱۳۲، مرداد و شهریور ۱۳۹۸ و ش ۱۳۳، مهر و آبان ۱۳۹۸.

بخش «ادبیات عربی»

در این حوزه یک اثر شایسته تقدیر شناخته شد: «نقد و بررسی فرهنگ معاصر عربی - فارسی»، عبدالنبی قیم، فرهنگ ­نویسی، ش ۱۵، ۱۳۹۸.

بخش «تاریخ و جغرافیا»

الف) تاریخ

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «در گیر و دار فرم: بررسی و نقد کتاب روش پژوهش در تاریخ‌شناسی»، سیاوش شوهانی، نقد کتاب علوم انسانی، شماره ۵، بهار ۱۳۹۸.

ب) باستان‌شناسی

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «نقدی بر کتاب مقدمه‌­ای بر ژنتیک باستان­‌شناسی»، جواد حسین‌­زاده ساداتی، پژوهشنامه انتقادی متون، ش ۴، تیر ۱۳۹۸.

بخش «کودک و نوجوان»

در این حوزه یک اثر برگزیده شناخته شد: «کارکرد سفر در داستان‌­های فانتاستیک ایرانی براساس رمان کنسرو غول»، سکینه عباسی و معصومه میرابوطالبی، مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، ش ۱۹، بهار و تابستان ۱۳۹۸.

بخش «جنبی» (دفاع مقدس)

در این بخش دو شخصیت شایسته تقدیر شناخته شدند: عبداله ولی‌پور: برای تألیف مقاله «نقد و بررسی کتاب جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس»، منتشرشده در نشریه جامع دفاع مقدس، ش۴، تابستان ۱۳۹۶.

رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی: به پاس سال­‌ها اهتمام در معرفی و بررسی آثار مربوط به حوزه ادبیات دفاع مقدس و مقوله جنگ.

کد خبر: 98293
Share/Save/Bookmark