راه اندازی انجمن های ادبی در 5 استان / حضور شاعرانی از اتریش و استرالیا /  ارتباط مداوم با شاعران
در نشست خبری سومین دوره جشنواره اشراق اعلام شد:
راه اندازی انجمن های ادبی در 5 استان / حضور شاعرانی از اتریش و استرالیا / ارتباط مداوم با شاعران
دبیر سومین دوره جشنواره شعر حوزه (اشراق) در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز خبر داد در راستای این جشنواره 5 انجمن ادبی و شعر طلاب در پنج استان کشور راه اندازی شده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، حجت الاسلام سید عبدالله حسینی، دبیر سومین دوره جشنواره شعر حوزه (اشراق) در نشست خبری با اصحاب رسانه ها به تاریخچه‌ای دوره قبل این جشنواره اشاره کرد و افزود: کنگره شعر حوزه در سال 1367 در مشهد و با پیام مقام معظم رهبری برگزار شد و سومین دوره شعر حوزه سال 68 با رحلت امام خمینی(ره) مصادف شد و جریان اصلی کنگره به برنامه«در سوگ آفتاب» تغییر کرد و این جشنواره در سال‌های بعد دچار تطور شد و به جشنواره شعر و قصه طلاب تغییر نام داد تا اینکه این میراث به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رسید و « جشنواره شعر حوزه(اشراق)» نام گرفت.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری این جشنواره بازگرداندن شعر معرفتی و آیینی به خاستگاه آن(حوزه علمیه) خواهد بود تصریح کرد: اعتقاد داریم شعر طلاب و روحانیون به ارزش‌های دینی و مذهبی نزدیک ‌تر است و آنها بهترین پدیدآورندگان شعر دینی خواهند بود.

دبیر سومین دوره جشنواره شعر حوزه (اشراق) با اشاره به مراسم اختتامیه اظهار داشت: روز دوشنبه سی دی ماه مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره شعر حوزه راس ساعت 14 در سالن ایوان شمس برگزار خواهد شد این درحالی است که ما سه ماه پیش فراخوان شرکت در جشنواره را اعلام کرده بودیم و تا پایان آبان ماه 900 اثر به دبیرخانه رسیده که از نظر کمی حکایت از استقبال سه برابری نسبت به قبل بود.

حجت الاسلام حسینی همچنین خبر داد که در مراسم اختتامیه از دو کتاب «تذکره علمای شاعر» نوشته محمدعلی مجاهدی و «تذکره علمای شاعر خراسان بزرگ» نوشته امیر مهدی حکیمی با مقدمه محمدرضا حکیمی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در این مراسم از پنج شاعر در حوزه شعر کلاسیک، سه شاعر در حوزه شعر آزاد و نیمایی و سه شاعر در حوزه شعر کودک و نوجوان تقدیر می‌شود. همچنین از مقام علامه شهید اسماعیل بلخی، رهبر مبارزات مردم افغانستان که 45 سال پیش درباره مبارزه صهیونیسم اشعار نابی سرود، تجلیل خواهد شد.

دبیر سومین دوره جشنواره شعر حوزه (اشراق) به شرکت شاعران مطرح کشور در این جشنواره اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه‌های اختتامیه می‌توان به پخش پیام تصویری و بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات اعضای ستاد جشنواره و سخنرانی شخصیت‌هایی چون علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و 500 نفر از فرهیختگان ادبی کشور در این مراسم حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « آیا در میان برندگان ، شاعران غیر ایرانی هم حضور خواهند داشت گفت: در این جشنواره علاوه بر اینکه شاعرانی از کشورهایی چون اتریش، استرالیا، هند، افغانستان و پاکستان حضور خواهند داشت ، تعدادی از شاعران کشورهای اتریش، استرالیا و افغانستان نیز جزو برندگان خواهند بود.

دبیر سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) در پاسخ به سوال بعدی هنرنیوز که پرسید « بحث شعر و شعرخوانی در حوزه علمیه چقدر مورد توجه است و آیا دستاوردهای این جشنواره تاثیری در بحث آموزشی طلاب خواهد داشت اظهار داشت: خوشبختانه در راستای برگزاری این جشنواره انجمن ادبی و شعر طلاب در پنج استان تهران، قم، خوزستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد و پیش نشست هایی نیز به مناسبت این جشنواره برگزار گردید و تعدادی از شاعران این مناطق با حضور در این مراسم به قرائت اشعار خود پرداختند.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این نشست ها ، تشکیل همین انجمن شعر طلاب بود که این انجمن ها در طی سال، ارتباط خودشان را با شاعران این مناطق ادامه خواهند داد و این برنامه ها به صورت مداوم برای ارتقای سطح شعر در حوزه علمیه ادامه خواهد داشت. لذا این جشنواره به گونه ای نیست که فقط طی سه روز برگزار شود و تا سال بعد هیچ فعالیتی صورت نگیرد.

دبیر سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) با بیان اینکه داوران این جشنواره از شخصیت‌های شاخص ادبی چون زکریا اخلاقی، محمدکاظم کاظمی و صادق رحمانی هستند، گفت: جایزه نفرات اول تا سوم هر بخش به ترتیب سه، دو و یک سکه بهار آزادی است.
کد خبر: 86476
Share/Save/Bookmark