حذف دو کتاب ایرانی از لیست فرانکفورت/مخالفت من به جایی نرسید
نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با هنرنیوز؛
حذف دو کتاب ایرانی از لیست فرانکفورت/مخالفت من به جایی نرسید
سید رفیع احمدجواهری نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در لیست کتابهای انتخابی نمایشگاه کتاب فرانکفورت، من مخالف حذف کتابهایی بودم که وزارت ارشاد به آنها مجوز داده بود.
 
تاريخ : شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶

احمدجواهری در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوز درباره انتقاد برخی از ناشران به لیست کتابهای انتخابی اتحادیه برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، اظهار داشت: در رابطه با این مسئله باید بگویم فقط و فقط کارگروه های تخصصی تصمیم گیرنده بودند و هیچگونه اعمال نفوذی از هیچ مرجع دولتی و غیر دولتی و صنفی انجام نگرفت. 

وی با تاکید بر اینکه دو تا کتاب از لیست کتاب های حاضر حذف شدند، بیان داشت: من مخالف بودم و مخالفت خود را نسبت به این عمل نشان دادم و به عنوان یک ناشر، موافق نیستم که کتابی از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز نشر داشته باشد و بعدا به هر اسمی دوباره از بازار کتاب، جمع بشود؛ این کار، کار درستی نیست، چراکه اگر یک کتاب مجوز نشر دارد مجوز فروش هم دارد و اگر مجوز ندارد که تکلیفش فرق می کند. 

وی با انتقاد از این مسئله تاکید کرد: من به عنوان ناشر مخالف این موضوع بودم ولی به هرحال زور نهادهای دولتی همواره بالاتر از نظرات ناشران است. 

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این پرسش که« با توجه به اینکه ایران عضو کنوانسیون برن و قانون کپی رایت نیست، بازبرخوردها با صنعت نشر ایران در نمایشگاه های بین المللی کتاب به چه صورت است؟» اظهار داشت: بازبرخوردها از سوی سایر کشورها برای عضویت ایران در معاهدات کپی رایت بسیار مثبت است اما مسئله ای که هست این است که ما در درون خودمان مشکل داریم و این هم فقط به اختلاف آرا درباره عضویت کپی رایت بر میگردد چون برخی ناشران مخالف این موضوع هستند و می گویند« سود ما بسیار اندک است و اگر بحث کپی رایت جدی و قانونی شود ما بیشتر متضرر خواهیم شد»؛ لذا بر سر مسئله کپی رایت ما با دولت مشکل نداریم بلکه مشکل ما با صنف است. 

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که باعث عدم موفقیت ما در نمایشگاه های بین المللی کتاب دنیا است، بحث ناشران بین الملی است که به خاطر عدم عضویت ایران در کپی رایت می ترسند از اینکه بخواهند با ما همکاری کنند. 

احمد جواهری درباره بحث انتخاب ایران برای حضور ویژه در سالهای آتی نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: این بحث توسط رئیس موسسه نمایشاه های فرهنگی پیگیری می شود اما آنچه ما در فرانکفورت شاهدش بودیم این بود که از این موضوع استقبال شد ولی به طور کل ایران باید برای چنین موضوعی بکوشد تا به استانداردهای بین المللی برسد. 

وی در خاتمه حضور ایران را در این دور از نمایشگا کتاب فرانکفورت مثبت ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: احساس می کنم اگر در این نمایشگاه خودمان را با دوره های قبل مقایسه کنیم، این روند بسیار مثبت بوده است ضمن اینکه برنامه های اتحادیه ناشران در این دوره بسیار بهتر از قبل بود و ما توانستیم از تجربیات سالهای قبل استفاده کنیم و در این دوره عملکرد بهتری داشته باشیم.

کد خبر: 75775
Share/Save/Bookmark