"مربع" فاتح جوایز فیلم اروپا شد
"مربع" فاتح جوایز فیلم اروپا شد
برندگان سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا که از آن به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد می‌شود، معرفی شدند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
به گزارش هنرنیوز ، فیلم سوئدی "مربع" ("میدان") به کارگردانی روبن اوستلوند که دنیای هنر را هجو می‌کند، با دریافت شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم اروپا در سال 2017، فاتح سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا شد که برندگان آن شنبه شب در مراسمی در برلین معرفی شدند.

کلاس بانگ، الیزابت ماس، دامینیک وست و تری نوتاری در این فیلم بازی می‌کنند که مه پیش جایزه نخل طلای هفتادمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد و نماینده سوئد در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2018 هم هست. داستان درباره کیوریتور اصلی یک موزه هنری است که نقشه‌هایش برای تبلیغ یک نمایشگاه از کنترل خارج می‌شود.

"مربع" بجز جایزه بهترین فیلم، جوایز بهترین کمدی اروپا، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه‌نویس (اوستلوند)، بهترین بازیگر مرد (کلاس بانگ) و بهترین طراح صحنه (یوسفین اوسبری) را نیز از آن خود کرد.

کارگردان سوئدی پس از دریافت جایزه از آکادمی فیلم اروپا برای جایزه دادن به فیلمی که می‌کوشد به مسائل جدی بپردازد و در عین حال تلاش زیادی می‌کند که سرگرم‌کننده باشد، تشکر کرد و گفت: ما می‌خواستیم حرف مهمی بزنیم، اما در عین حال می‌خواستیم این فیلم سرگرم‌کننده و مهیج باشد. من فکر می‌کنم این بخشی از یک تفکر اروپایی است.

اوستلوند به "تونی اردمان" مارن آده، برنده بزرگ جوایز فیلم اروپا در سال گذشته اشاره کرد و گفت به دنبال نوعی "نگرش بامزه" بود.

فیلم عاشقانه و نامتعارف "بر جسم و روح" به کارگردانی ایلدیکو انیدی فیلمساز مجارستانی، یکی از رقبای جدی جوایز فیلم اروپا به حساب می‌آمد، اما در نهایت تنها در بخش بهترین بازیگر زن برای الکساندرا بوربه پیروز شد. او در این فیلم نقش زنی به لحاظ اجتماعی، ناشی را به عهده دارد که بالاخره عشق را پیدا می‌کند. "بر جسم و روح" فوریه پیش برنده جایزه خرس طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین شد و نماینده مجارستان در اسکار هم هست.

ایزابل هوپر ("پایان خوش")، ژولیت بینوش ("For Bright Sunshine In")، پولا بیر ("فرانتز") و فلورنس پیو ("بانو مکبث)، رقبای الکساندرا بوربه در بخش بهترین بازیگر زن اروپا بودند.

"بدون عشق" به کارگردانی آندری زویاگینتسف فیلمساز روس در دو بخش فنی بهترین فیلمبردار و بهترین آهنگساز جایزه گرفت.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه امسال در بخش رسمی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد. "بدون عشق" داستان زن و شوهری است که می‌خواهند از هم جدا شوند. وقتی پسر 12 ساله آن‌ها در یکی از مشاجره‌های این زوج ناپدید می‌شود، آن‌ها باید برای پیدا کردن او با هم همراه شوند. "بدون عشق" نماینده روسیه در اسکار است.

فیلم فرانسوی"120 ضربان در دقیقه" به کارگردانی رابین کامپیو، به عنوان دیگر رقیب جدی سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا، تنها در بخش بهترین تدوین‌گر برای کامپیو پیروز شد. "120 ضربان در دقیقه" نماینده فرانسه در اسکار است. این فیلم ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ شد و همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد.

"وجه دیگر امید" به کارگردانی آکی کوریسماکی فیلمساز فنلاندی که یکی از نامزدهای بخش بهترین فیلم اروپا بود، مراسم را دست خالی ترک کرد. "کشتن یک گوزن مقدس" ساخته یورگوس لانتیموس هم با وجود چند نامزدی، هیچ جایزه‌ای نگرفت.

جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا به الکساندر سوکوروف کارگردان روس رسید و جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان به ژولی دلپی بازیگر فرانسوی اعطاء شد. ایتن هاوک بازیگر آمریکایی که در سه‌گانه "پیش از طلوع آفتاب" به کارگردانی ریچارد لینکلیتر با دلپی همبازی بود، در پیامی ویدیویی به او تبریک گفت.

بیش از سه هزار عضو آکادمی فیلم اروپا برندگان اصلی سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا را انتخاب کردند. برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب شدند. ویم وندرس کارگردان آلمانی رئیس آکادمی فیلم اروپاست.

سال گذشته فیلم آلمانی "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده که نماینده آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، در جوایز فیلم اروپا برنده پنج جایزه شامل جایزه بهترین فیلم شد، اما بعداً اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به "فروشنده" اصغر فرهادی از ایران واگذار کرد.

در فاصله 2012 تا 2014، سه برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شامل "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم دریافت کردند.

فهرست برندگان سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است:

بهترین فیلم اروپا: "مربع" ("میدان") (The Square) به کارگردانی روبن اوستلوند

بهترین کارگردان اروپا: روبن اوستلوند، "مربع"

بهترین بازیگر زن اروپا: الکساندرا بوربه، "بر جسم و روح" (On Body and Soul)

بهترین بازیگر مرد اروپا: کلاس بانگ، "مربع"

بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا: روبن اوستلوند، "مربع"

بهترین کمدی اروپا: "مربع" به کارگردانی روبن اوستلوند

بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا: "ونسان مهربان" (Loving Vincent) به کارگردانی دوروتا کوبیلا و هیو ولشمن

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا: "لیدی مکبث" (Lady Macbeth) به کارگردانی ویلیام اولدروید

بهترین فیلم کوتاه اروپا: "Timecode" به کارگردانی خوانخو خیمنس

بهترین مستند اروپا: "ارتباط" (Communion) به کارگردانی آنا زامکا

بهترین فیلمبردار اروپا: میخائیل کریخمان، "بدون عشق" (Loveless)

بهترین آهنگساز اروپا: ساشا گالپرین، "بدون عشق"

بهترین تدوین‌گر اروپا: رابین کامپیو، "120 ضربان در دقیقه" (120 Beats Per Minute)

بهترین طراح صحنه اروپا: یوسفین اوسبری، "مربع"

بهترین طراح لباس اروپا: کاتارینا لوینسکا، "رد پا" (Spoor)

بهترین طراح مو و چهره‌پردازی اروپا: لیندرت فان نیم‌وخن، "آتش دوزخ" / "بریمستون" (Brimstone)

بهترین طراح صدا اروپا: اوریول تاراگو، "یک هیولا صدا می‌زند" (A Monster Calls)

جایزه انتخاب مردم: "اشتفان تسوایگ: بدرود اروپا" (Stefan Zweig: Farewell to Europe) به کارگردانی ماریا شرادر

جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا: الکساندر سوکوروف

جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان: ژولی دلپی

جایزه تولید مشترک اروپا – جایزه یوروایمیجز: چدومیر کولار

هنرآنلاین
کد خبر: 95755
Share/Save/Bookmark