از فرانکفورت تا هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران
نگاهی به برنامه های مهم حوزه کتاب در نیمه دوم سال؛
از فرانکفورت تا هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران
شصت و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، فردا در این شهر آغاز به کار می کند، این در حالی است که بیش از صدها ناشر در این نمایشگاه به ارائه کتاب های خود می پردازند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۲

نمایشگاه کتاب فرانکفورت بهترین زمینه حضور ایران را در بازار بین المللی کتاب فراهم می آورد؛ این نمایشگاه که بسیار متفاوت از نمایشگاه های داخلی کتاب در ایران است طی ده سال گذشته به امضای قراردادها و معاهداتی چند، منجر گشته است که در دیدارهای مسئولین نشر ایران با آژانس ها و ناشران بین المللی صورت گرفته است. 

فرانکفورت، یک صرفا نمایشگاه کتاب است و هیچگونه جنبه بازاری در آن وجود ندارد. در این نمایشگاه تخصصی، کلیه کتاب ها در معرض دید بنگاه ها و ناشران بین المللی قرار می گیرد و سپس روند ترجمه و انتشار در بازار جهانی کتاب را طی خواهد کرد. 

نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت و نمایشگاه هایی از این دست، پلی بین ناشران کشورهای مختلف و بنگاه های جهانی نشر است که سبب می شود تا کتاب های ناشرانی که کمتر دیده شده یا جزء پرفروش های کشورهای در حال توسعه است، در کشورهای توسعه یافته جایگاه و طرفدار پیدا کند. 

ایران طی ده ساله گذشته اگرچه فراز و فرودهای بسیاری را برای حضور در این نمایشگاه پشت سر گذاشته است اما توانسته اما بدون شک در سالهای دولت تدبیر و امید، خواهد توانست مسیر طولانی نشر را در عرصه جهانی طی کند. 

نیمه دوم سال، ازدحامی از برنامه های کتاب وجود دارد که حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت، هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و جوایز کتاب را در بر می گیرد. این برنامه ها حجم زیادی از فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را تشکیل می دهد که هر یک در جایگاه خود، باید بررسی شود. 

هفته کتاب جمهوری اسلامی یران در آبانماه یکی از مهمترین برنامه های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را تشکیل میدهد که نهادهای فرهنگی همه به صورت تعاون محور در آن مشارکت می کنند، این موضوع سبب می شود تا در طول سال، دو نمایشگاه مهم کتاب وجود داشته باشد؛ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه هایی که در طول هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار می شود، این هر دو، مهمترین رویدادهایی به شمار می آیند که عامل پویایی صنعت نشر هستند و بازار کتاب را تا حد زیادی گرم می‌کنند. 

امسال بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در اواخر آبانماه برگزار می شود و پس از حضور ایران در شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بازنگاهی به صنعت نشر محسوب می‌شود. 

هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بازده نشر در صنعت سالانه است که تقریبا با همین عنوان، توانسته است بازوهای اجرایی نشر کشور را تا حدی متحد کند. 

نیمه دوم سال، پس از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، هفته کتاب جمهوری اسلام ایران به جوایزی چون جایزه کتاب سال و سایر جشنواره های کتاب می رسد، جوایزی که گزارش انتشار کتابهای یکساله هستند.

کد خبر: 75315
Share/Save/Bookmark