اعتراف کاهانی؛ مدیریت شمقدری بهتر از ایوبی بود
یادداشتی برای جشنواره فیلم فجر
اعتراف کاهانی؛ مدیریت شمقدری بهتر از ایوبی بود
زمان یکی از بهترین قضاوت کنندگان است تا نشان دهد برخورد خوب و دوستانه رییس سازمان سینمایی با اصحاب رسانه ارتباطی به آنچه که توسط مدیریت وی در سینما رخ می‌دهد ندارد نباید اجازه دهیم پاسخ به سوالات فقط با یک لبخند جواب داده شود. در طول این مدت که از مدیریت رییس سازمان سینمایی گذشته است کمتر پیش آمده که جواب‌های واضح در برابر سوال‌‌هایمان بگیریم و همیشه لبخند رییس کار خودش را به درستی انجام داده است.
 
تاريخ : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
ترانه علیدوستی: بهترین فیلم هایم توسط هیئت انتخاب حذف شد
اسامی فیلم‌های مهمی که در کمال ناباوری در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضورر ندارند و توسط هیئت انتخاب حذف شدند کم نیست. حضور نداشتن فیلم‌های کاگردان‌های مطرحی هم چون نهنگ عنبر (سامان مقدم) و دو فیلم مادر قلب اتمی (علی احمدزاده) و استراحت مطلق (عبدالرضا کاهانی) تابو (خسرو معصومی)، در بخش سودای سیمرغ از این جمله است که تعجب بسیاری از اهالی سینما را بر انگیخته است تا آنجا که ترانه علیدوستی یادداشت کوتاهی را در این رابطه نوشت که در مجموع اذعان داشت از تعداد فیلم‌هایی که در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارند نه فیلم برای بازی به وی پیشنهاد شده است که بعد از تامل زیاد تصمیم می گیرد در دو فیلم استراحت مطلق به کارگردانی «عبدالزضا کاهانی» و مادر قلب اتمی به کارگردانی «علی احمد‌زاده» حضور داشته باشد که به اعتراف خودش این دو فیلم باعث شد دوباره احساس کشف کردن در او بیدار شود و حضور متوسطش را در برخی از فیلم‌های اخیرش فراموش کند و او را به هیجان بیاورد.

رسانه ها چرا سکوت؟!


موضوع این نیست که چرا این افراد در جشنواره حضور ندارند و یا چرا فلان فیلم‌ به کارگردانی فلان فرد مطرح از بخش سودای سیمرغ جشنواره حذف شده است؛ در حقیقت دو نکته برای ما اهمیت دارد اینکه سازمان سینمایی به نوعی برخورد کرده است که رسانه‌ها خیلی شاید توجه‌شان به این موارد جلب نمی‌شود و دیگری اینکه واقعاً چرا کسی در ارتباط با این فیلم‌ها حرفی نمی‌زند. یادتان است در دوره جواد شمقدری رییس پیشین سازمان سینمایی فقط به دلیل اینکه یک کارگردان در جشنواره حضور نداشت یا خودش به انتخاب خود از ساختن فیلم خود داری می‌کرد بسیاری از رسانه‌ها و فیلم سازان اظهار شکایت می‌کردند؟!

اعتراف کاهانی: شمقدری مدیر بهتری از ایوبی بود


به نقل از روزنامه شرق عبدالرضا کاهانی در یک نشست رسانه‌ای به دلیل اینکه فیلمش از سی و سومین جشنواره فیلم فجر با توجه به ممیزی‌های زیاد و اصلاحاتی که انجام داد حذف شد گفت: نزدیک به دوسال با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکردم و خواستم تا با چهره‌ای جدید وارد شوم و از حواشی دوری کنم. با آقای ایوبی دیداری داشتم و در آن جلسه به او گفتم که آقایان سجادپور و شمقدری من را زیاد اذیت کردند و همه در جریان هستند، اما فکر می‌کنم مدیران بهتری نسبت به شما بودند.
وی در ادامه گفت: وقتی از اعتدال و امید زیاد صحبت می‌کنیم، لابد اصلا اعتدال و امیدی نیست که مدام در مورد آن در حال حرف‌زدن هستیم. او همچنین به اینکه جشنواره به‌هیچ‌وجه برایش جذابیتی ندارد؛ اشاره کرد و گفت: یقین دارم که جشنواره امسال همه را شگفت‌زده خواهد کرد، چراکه قطعا فیلم‌هایی خواهیم دید که متاسفانه خنثی هستند.

کاهانی: رضا داد مدیریت درستی انجام نداد


کارگردان فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» رو به دبیر جشنواره گفت: از علاقه آقای رضا داد به خودم اطلاع دارم اما معتقدم مدیریت درستی انجام نداد و می‌توانست هماهنگی‌ای انجام دهند که کار به اینجا نرسد و درجشنواره‌ای که هیچ‌کس با خودش هم هماهنگ نیست چه برسد به هماهنگی با دیگری، انتظار دیگری نمی‌توان داشت.

رسانه هایی که مشکل فردی با مدیران دارند نه مدیریت ها!

خودتان قضاوت کنید اگر این صحبت‌ها در زمان شمقدری صورت می‌گرفت چقدر بازتاب رسانه‌ای می‌داشت؟! آیا سایر رسانه‌ها به دفاع از وی نمی‌پرداختند؟! تا به الان چقدر از دوستان در رسانه‌ها شاهد بازتاب گسترده اعتراضات این دسته از کارگردان‌ها بوده‌اند؟! گویا برخیاز رسانه ها مشکل فردی با مدیران دارند تا این که مشکلاش نحوه مدیریت آن ها باشد.

سینماگر برای تصمیم مدیران توضیح می خواهند


این در شرایطی است که حجت الله ایوبی در صورتی که تصمیم گرفته بود فیلم سینمایی «خانه پدری» را در سینما‌های گروه «هنر و تجربه» اکران کند در یکی از صفحات اجتماعی شخصی‌اش از علاقه مندان این فیلم که در انتظار اکران آن بودند عذر خواهی کرد و همه چیز به یکباره منحل شد «بدون هیچ توضیح خاصی».

رییس به سوالات فقط لبخند نزن؟!

زمان یکی از بهترین قضاوت کنندگان است تا نشان دهد برخورد خوب و دوستانه رییس سازمان سینمایی با اصحاب رسانه ارتباطی به آنچه که توسط مدیریت وی در سینما رخ می‌دهد ندارد نباید اجازه دهیم پاسخ به سوالات فقط با یک لبخند جواب داده شود. در طول این مدت که از مدیریت رییس سازمان سینمایی گذشته است کمتر پیش آمده که جواب های واضح در برابر سوال های مان بگیریم و همیشه لبخند رییس کار خودش را به درستی انجام داده است

«از کوزه‌‌‌ همان برون تراود که در اوست»

در واقع هیئت انتخاب باید دلیل و توجیه قانع کننده‌ای برای حذف فیلم‌ها داشته باشد که مخاطبین عام و خاص بعد از دیدن فیلم‌ها در جشنواره و مقایشه آن‌ها با فیلم‌هایی که از بخش سودای سیمرغ کنار گذاشته‌اند این سوال را از خود نپرسند که چرا باید این فیلم‌ها حذف می‌شدند؟! البته کاهانی اشاره‌ای به خنثی بودن فیلم‌های حاضر در جشنواره کرد که آن را نمی‌توان دور از شخصیت و نوع برخورد مدیران سینمایی دانست آن‌ها بسیار محافظه کارانه حرف می‌زنند، تصمیم می‌گیرند و تلاش می‌کنند دل همه را با هر عقیده‌ای در این سینما به دست آورند و همه چیز را با یک لبخند ختم کنند. «از کوزه‌‌‌ همان برون تراود که در اوست».

ارزش جایگاه جشنواره فیلم فجر و انتخاب داوران و هیئت انتخاب رابطه مستقیم با هم داند

سال گذشته قرار بود هیئت داوران فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» را از جشنواره کنار بکذارد که در نهایت این اتفاق رخ نداد و شاهد بودیم که برخلاف داوران مردم و منتقدان تا چهاندازه ای از این فیلم استقبال کردند. امیدوارم داوران با تصمیاتی که می گیرند موجبات پایین آمدن اعتبار جشنواره را فراهم نکنند. چرا باید حضور در جشنواره فیلم فجر و حتی دیده شدن و جایزه آن ارزش خود را پایین بیاورد و جزو دغدغه هنرمندان و سینماگران نباشد؟! یکی از دلایل آن این است که سینما گران به این نکته که جوایز و انتخاب ها خیلی بار تخصصی ندارند اعتقاد پیدا کرده اند و این برای مهمترین جشنواره سینمایی که در کشور ما برگزار می شود کسر شأن بزرگی است.

نباید رو به هنرمندان کرد و برای آن ها اظهار تاسف کرد که به مهمترین جشنواره سینمایی کم اهمیتی می کنند بلکه در ابتدا رییس سازمان سینمایی باید شرایطی را فراهم آورد تا حضور در جشنواره برای هنرمندان و فیلم سازان یک افتخار محسوب شود.
کد خبر: 78565
Share/Save/Bookmark