محمدرضا لطفی ردیف‌های استاد کسایی را بررسي می‌کند
در نوزدهمین نشست نقد نغمه؛
محمدرضا لطفی ردیف‌های استاد کسایی را بررسي می‌کند
نوزدهمین نشست نقد نغمه در حالی در فرهنگسرای شفق برگزار خواهد شد که طی آن محمدرضا لطفی استاد و نوازنده و رديف‌دان برجسته به نقد و بررسی ردیف استاد حسن کسایی خواهد پرداخت.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۱
نوزدهمین نشست نقد نغمه در حالی در فرهنگسرای شفق برگزار خواهد شد که طی آن محمدرضا لطفی استاد و نوازنده و رديف‌دان برجسته به نقد و بررسی ردیف استاد حسن کسایی خواهد پرداخت.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست که از ساعت ۱۸ روز دوشنبه،۱۹ دي در فرهنگسراي شفق‌ آغاز خواهد شد آلبوم«ردیف موسیقی ايران با اجراي نی استادحسن کسایی» مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. اين آلبوم چندي قبل به همت مديريت موسيقي سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ۵ سي‌دي و يك كتابچه ، به كوشش محمد جواد كسايي تدوين و منتشر شده است.
استاد کسایی در بخشی از مقدمه روی جلد این آلبوم آورده است: این آلبوم (ردیف نی)، نتیجه هفتاد سال بررسی و ممارست در موسیقی است. این نکته را هم اضافه کنم که "موسیقی دستگاهی" برای تمام سازها به شرط آنکه بر مبنای "موسیقی آوازی" استوار باشد، کم و بیش یکسان است.
حسن کسائی ۳ مهر ۱۳۰۷ در اصفهان متولد شده و از استادان برجستهٔ موسیقی ایرانی و نوازندهٔ سرشناس نی محسوب می شود و نقش و تاثير او در ني‌نوازي تقريبا بر كمتر اهل موسيقي پوشيده است.
محمدرضا لطفی نیز که به عنوان سخنران و بررسي كننده رديف‌هاي استاد كسايي در این نشست حضور خواهد داشت علاوه بر آنكه آهنگساز، نوازنده و رديف‌داني شناخته شده و نام‌آور است، سهمي جدي در شناساندن سنت موسيقايي ايران طي چهار دهه اخير ايفا كرده است و به طور ويژه درباره مكتب اصفهان و استاد كسايي مقالات و نوشته‌هاي تفضيلي و بلندي نوشته است كه از جمله‌آنها مي‌توان به مقاله بلند ۵۰ صفحه‌اي او درباره جايگاه استاد كسايي در موسيقي ايران و بررسي جوانب گوناگون هنري اين نابغه موسيقايي در سالنامه شيدا اشاره كرد.
در اين برنامه قرار است بخشي از فيلم مستند بلندي كه فرهاد دفتري مستند ساز با سابقه در هشت سال گذشته از استاد كسايي تهيه كرده است، براي نخستين بار به نمايش در‌آيد و نيز محمدجواد كسايي درباره چگونگي گرد‌آوري اين رديف نكاتي را بازگويد.
ورود به این نشست برای عموم آزاد است و علاقمندان می توانند برای حضور در این جلسه به نشاني خیابان سید جمال الدین اسد آبادی- خیابان ۱۹ – پارک شفق- فرهنگسرای شفق(فرهنگسرای دانشجو) مراجعه کنند.
کد خبر: 35535
Share/Save/Bookmark