صالحی امیری: جامعه ایران نیازمند یک توسعه پایدار در افق چشم انداز ۱۴۰۴ است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛
صالحی امیری: جامعه ایران نیازمند یک توسعه پایدار در افق چشم انداز ۱۴۰۴ است
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: جامعه به مقصد و مقصود نهایی خود نخواهد رسید مگر با توسعه فرهنگی
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ظهر امروز نشست خبری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاونین وی با اصحاب رسانه ها برگزار شد که سیدرضا صالحی امیری در این نشست با بیان اینکه اگر بر این باور هستیم که جامعه ایران نیازمند یک توسعه پایدار در افق چشم انداز ۱۴۰۴ است، الزام آن حرکت بر ریل فرهنگی است چرا که ما بر این باوریم که همه چالش های سه دهه گذشته در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از مشکلات حوزه فرهنگی سرچشمه می گیرد.

وی با بیان اینکه ریل توسعه باید از حوزه فرهنگ آغاز شود، افزود: جامعه به مطلوب نخواهد رسید مگر اینکه بنیان توسعه را بر پایه توسعه فرهنگی بگذارد و این کار هم نیازمند ارتقاء سطح اطلاعات و دانش در جامعه است که رسانه‌ها در این خصوص نقش مهمی ایفا می کنند.

صالحی امیری در ادامه سخنان خود به برنامه‌های کتابخانه برای توسعه توریسم فرهنگی اشاره کرد و اضافه کرد : ما در حال حاضر با شخصیت‌های فرهنگی جهانی مواجه هستیم که به کتابخانه می‌آیند و در حال توسعه روابط هستیم، تشکیل نهادهای تازه تأسیسی چون مکتب به منظور رفع مشکلات کتاب‌داران و کتابخانه‌ها و پیگیری امور مربوط به آنها در دولت و مجلس با حضور ۶۳ کتابخانه بزرگ از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شد، این مجمع در ۱.۵ سال گذشته با ۱۲ نفر هیئت امنا و سه نفر عضو حقوقی کار خود را آغاز کرد که هدف آن ایجاد نظام صنفی برای حمایت از کتابخانه‌ها و کتاب‌داران در سراسر کشور است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین به فعالیت ۱۵ مرکز اسنادی کشور تحت مجموعه واحدی به نام (مهتاب) اشاره کرد و گفت: دانشنامه فرهنگ معاصر پس از یکسال کار مقدماتی رسما دارای یک هیات تدوین متشکل از ۳۰ نفر از نخبگان عرصه فرهنگ شده و قرار است در ۳ هزار مدخل منتشر شود.

صالحی امیری با اشاره به انتشار چهار مجلد از پروژه تاریخ شفاهی ایران (عصر پهلوی دوم) از ادامه این پروژه و انتشار مجلدات دیگر آن به تدریج طی ماه‌های آتی خبر داد و در ادامه در خصوص همایش ملی اعتدال در سال جاری هم تصریح کرد : این همایش در سال جاری با موضوع اعتدال، زنان و توسعه با همکاری چند انجمن تخصصی و همچنین سازمان هایی از جمله کتابخانه ملی ایران و زیر نظر شورای سیاستگذاری با مسئولیت معاون حقوقی رئیس جمهور در مهر ماه امسال برگزار می شود.

به گفته وی، چکیده مقالات این همایش به دبیرخانه رسیده و پیش بینی می شود مجموعه مقالات منتخب آن در دو مجلد منتشر شود.

رئیس کتابخانه ملی در ادامه از انجام پژوهش‌های بنیادی به عنوان دیگر برنامه‌های استراتژیک کتابخانه در دوره جدید مدیریت یاد کرد و ادامه داد: در این حوزه دانشنامه فرهنگ معاصر پس از یک سال انجام کار مقدماتی کار خود را با سه هزار مقاله و با مشارکت ۳۰ نفر از نخبگان در سراسر کشور آغاز کرد.

صالحی امیری با عذرخواهی از تمامی اعضا و همچنین مراجعان به کتابخانه ملی به جهت بـُعد مسافت و همچنین نامناسب بودن مسیرهای دسترسی به این سازمان گفت: در حال حاضر شهرداری تهران در حال ساخت پارکینگ طبقاتی در جنب کتابخانه ملی است و با توجه به برنامه گسترده‌ای که برای تپه های عباس آباد تهیه شده امیدواریم در آینده نزدیک این پروژه تکمیل شود.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به وعده شهردار تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده در تپه‌های عباس‌آباد خاطرنشان کرد: اگر قرار است این نمایشگاه در این مکان برگزار شود، الزاما باید مسیرهای دسترسی به تپه‌های عباس‌آباد بهبود یابد تا برای برگزاری نمایشگاه آماده باشد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه مطابق اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، این سازمان مسئولیت سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد کتابخانه ها را در کشور برعهده دارد، هدف از تشکیل مجمع کتابخانه های بزرگ کشور را دفاع از حقوق کتابخانه ها و کتابداران ذکر کرد و افزود : ما به جای مداخله مستقیم، یک کار نهادی کردیم؛ بر اساس انتخاباتی که با رأی مخفی و به صورت دموکراتیک برگزار شد، رئیس کتابخانه ملی به عنوان رئیس مجمع کتابخانه های بزرگ کشور و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی هم با عنوان دبیرکل این مجمع انتخاب شدند.

وی از تدوین دانشنامه اسناد و همچنین فعالیت در حوزه تاریخ شفاهی خبرداد و گفت: این موضوعات از جمله موارد مورد علاقه کتابخانه ملی است.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی در این نشست با بیان اینکه توسعه همکاری با دیگر نهادهای مرتبط با کتاب مانند خانه کتاب و حوزه‌های علمیه از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مدت بوده است اظهار داشت: ما در این مدت به توسعه مخازن کتابخانه نیز توجه نشان دادیم. در ۸ سال اخیر به مخازن کتابخانه اضافه نشده بود،الان دو مخزن بزرگ را تجهیز می‌کنیم که تا ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین سالن مطالعه جدید ویژه حوزه ادبیات نیز در ساختمان کتابخانه ملی راه‌اندازی شده است.

امیرخانی ادامه داد: در حوزه سازماندهی منابع نیز شابکا را داریم که کتابخانه مبتکر این طرح است و کلیه مراکز و سازمان موظف شدند که برای کتابخانه‌هایشان شماره استاندارد داخلی اخذ کنند. چاپ منابع نفیس از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه بود که اخیرا چاپ نسخه‌ای بسیار نفیس به خط کفعمی که متعلق به ۵۰۰ سال گذشته است از جمله این موارد است. این نسخه از نسخه‌هایی است که علامه مجلسی و برخی بزرگان به دنبال آن بودند اما آن را نیافتند، ما این نسخه را در یک کتابخانه شخصی یافتیم که با مقدمه عالمانه یکی از بزرگان چاپ شده است.

وی به چاپ مجلدات باقی‌مانده از مجموعه فنخا اشاره کرد و گفت: چاپ این مجموعه در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده بود که قرار است تا پایان سال جاری هشت مجلد این مجموعه به چاپ برسد، ما در این مدت همچنین در بخش نشریات نیز به احیای خرید نشریات قدیمی پرداختیم که در این مدت نشریاتی از دوره قاجار و خارج از کشور خریداری شد، همچنین کتابخانه در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب نیز مجموعه نفیسی از جدیدترین مطالعات ایران و اسلام را به زبان‌های مختلف فراهم کرده است.

محمد سلطانی‌فر، مشاور رئیس سازمان در امور بین‌الملل، به راه اندازی اتاق مشترک میان ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و یاد آور شد: راه‌اندازی اتاق مشترک میان ایران با کشورهای مختلف از جمله برنامه‌های انجام شده در این مدت است که در این مدت اتاق مشترک کره جنوبی در ایران و اتاق ایران در تاجیکستان راه‌اندازی شد که هدف آنها تبادل کتاب و اسناد میان دو کشور است.

وی ادامه داد: ما همچنین همکاری مشترکمان را با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه دادیم که در آن تمام رایزن‌های فرهنگی به عنوان نمایندگان کتابخانه ملی حکم برای فعالیت گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری کتابخانه نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه سازمان ما، سازمانی علمی، پژوهشی محسوب می‌شود که دارای اعضای هیئت علمی تابع وزارت علوم است اضافه کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته تعداد اعضای هیئت علمی از ۳۲ نفر به ۲۰ نفر تقلیل یافت که کتابخانه از این نظر دچار افت کیفی شد. با مذاکراتی که با وزارت علوم انجام دادیم، ۱۲ نفر به عنوان هیئت علمی جدید وارد کار کتابخانه خواهند شد که ۶ نفر از این تعداد حکمشان خورده است و امیدواریم ۶ نفر دیگر به زودی نیز به جمع کتابخانه ملحق شوند.

به گفته وی سازمان ظرف سه ماه گذشته ۱۹ عنوان کتاب و سه عنوان نشریه علمی، تخصصی منتشر کرده است که در این مدت به تدوین دانشنامه فرهنگ معاصر، کتابداری و اسناد و دانشنامه استانها نیز پرداخته است.

خسروی به دیجیتال‌سازی منابع اشاره کرد و اظهار داشت : در این زمینه راهکارهای زیربنایی فراهم شده که امیدواریم تا دو ماه دیگر به نتیجه برسد. همچنین کمیته ملی مارک ایران نیز دوباره در حوزه کتابشناختی فعال شده است. طرح تدوین شناسگر پایدار اشیاء دیجیتال نیز آماده ارائه است که امیدواریم با این زیرساخت‌ها بتوانیم حافظه ملی کشور را گسترش دهیم.
کد خبر: 82245
Share/Save/Bookmark