دستمان در مورد داستان های کوتاه با محوریت پیامبر خالی است / خلأء جشنواره‌ خاتم در کشوراحساس می شد
در نشست خبری جشنواره خاتم تاکید شد:
دستمان در مورد داستان های کوتاه با محوریت پیامبر خالی است / خلأء جشنواره‌ خاتم در کشوراحساس می شد
رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم در پاسخ به سوال هنرنیوز گفت : با توجه به اینکه تغییر مدیریت کشور سبب تغییر در سیاست‌های فرهنگی می شود به همین منظور، از نهادهای دولتی برای همکاری با این جشنواره درخواستی نداشتیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، صبح امروز نشست خبری جشنواره خاتم – داستان کوتاه با محوریت پیامبر(ص) – با حضور علی اکبر اشعری رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم و مجید قیصری دبیر علمی در بنیاد ارشاد و رفا امام صادق(ع) برگزار گردید.

در این نشست علی‌اکبر اشعری رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم با بیان اینکه بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق (ع) یک سال است در قالب برنامه فرهنگی، مجموعه فعالیت‌هایی را برگزار می‌کند که از جمله آن‌ها جشنواره سالانه خاتم است گفت: این جشنواره با هدف تشویق و بازتولید محتوای تاریخی معارف دینی و برای مخاطب امروز برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این جشنواره باعث خواهد تا نویسندگان تشویق شوند تا با استفاده از منابع معتبر، آثاری را خلق کنند که این خود باعث گسترش کتاب‌خوانی خواهد شد.

رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم یاد آور شد: امسال همان طوری که در فراخوان هم آمده است همه می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و محدودیتی برای اقوام، ‌مذاهب، گرایش‌ها و سنین وجود ندارد. این دوره، آثار منتشرشده از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون را مورد بررسی قرار می‌دهد اما حتما دوره‌های بعد، آثاری داوری خواهند شد که در خلال سال منتشر شده باشند.

اشعری درباره بین‌المللی شدن جشنواره گفت: پیشنهاد بین‌المللی شدن جشنواره از سال آینده، ارائه شده است. با توجه به امکانات و پیشینه این اتفاق دور از دسترس نیست. اتفاقاتی که در سال‌های بعد از انقلاب رخ داده و تجربه شده است این اتفاق را شدنی می‌نمایاند.

رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم با اشاره به کشف استعداد نویسندگان افزود : در حوزه داستان تاریخی؛ آثار زیادی تولید شده اما تولید آثار جدید و کشف استعداد در این زمینه صورت نگرفته است. بنایراین یکی از اهداف ما در این جشنواره کشف استعدادهاست.

وی از شهر کتاب و مجموعه ناشران انقلاب اسلامی که جزو نهادی غیردولتی محسوب می شوند به عنوان نهادهای مشارکت کننده در این جشنواره یاد کرد.

اشعری تقدیر از مجید مجیدی به هنگام رونمایی ازپوستر در شب میلاد پیامبراکرم(ص) را یکی از برنامه های انجام شده در این جشنواره یاد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« به چه دلیل از نهادهای دولتی جهت مشارکت در این جشنواره استفاده نکردید آیا آنان حاضر به همکاری نشدند یا قصدی برای همکاری ارگانهای دولتی ندارید» گفت: با توجه به اینکه تغییر مدیریت کشور سبب تغییر درسیاست‌های فرهنگی می شود لذا به همین خاطر، از نهادهای دولتی برای همکاری با این جشنواره درخواستی نداشتیم هر چند که آنان در جریان برگزاری این جشنواره هستند و اگرتمایل به همکاری داشته باشند ما می‌پذیریم اما مبنای اولیه ما پرهیز از مشارکت های دولتی است.

اشعری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سایت جشنواره طراحی شده است تا نویسندگان بتوانند آثارشان را از این طریق ارسال کنند. هرچند که این دوستان می‌توانند آثارشان را از طریق پست نیز به دبیرخانه ارسال کنند.

وی درباره بین‌المللی شدن جشنواره یاد آور شد: پیشنهاد بین‌المللی شدن جشنواره برای سال آینده در نظر گرفته شده است بنابراین با توجه به امکانات و پیشینه این اتفاق دور از دسترس نیست.

مجید قیصری دبیر علمی جشنواره نیز در این نشست به خلأ جشنواره‌ای با نام خاتم و تمرکز بر حضرت محمد (ص) و دغدغه شخصی اش در این مورد اشاره کرد و افزود: وقتی به این جشنواره دعوت شدم حس کردم تکلیفی بر گردن من است. البته داستان‌های بازنمایی تاریخی درباره حضرت رسول (ص) نوشته شده است اما داستان مدرن درباره ایشان وجود ندارد یا بهتر است بگویم حداقل من چیزی به یاد ندارم. غرض ما از داستان مدرن بازنمایی امروز از شخصیت و سیره حضرت رسول (ص) است.

دبیر علمی جشنواره خاتم با اشاره به اینکه پرداختن به حضرت رسول (ص) بسیار کم است، متذکر شد: طبق آماری که آقای مجیدی داده درباره حضرت مسیح (ع) 200 فیلم ساخته شده، همچنین 120 فیلم درباره حضرت موسی (ع) و 40 فیلم درباره بودا تهیه شده است اما وقتی به نام مبارک حضرت رسول (ص) می‌رسیم تنها دو اثر بیشتر وجود ندارد فیلم مصطفی العقاد و فیلم آقای مجیدی است !

وی با بیان اینکه اما در حوزه داستان کوتاه درباره پیامبر (ص) دستمان خالی است گفت: اگر بتوانیم از طریق این جشنواره جلوه‌های شخصیتی حضرت محمد (ص) را وارد زندگی مردم کنیم حرکت مبارک و میمونی را انجام دادیم.

او با اشاره به فرصت کم سه ماهه برای ارسال آثار و داوری اظهار داشت : ما در روز ولادت پیامبر کار را کلید زدیم و قرار است تا روز مبعث کارها به پایان برسد اما سال آینده حتما فرصت بیشتری خواهیم داشت.

قیصری درباره ورود سایر قالب‌ها به جشنواره اظهار کرد:‌ برنامه ما صرفا برای داستان کوتاه نبوده و ممکن است شورای سیاست‌گذاری بعد از بررسی‌ها، سایر قالب‌ها مثل فیلمنامه، نمایشنامه و رمان را نیز وارد قالب‌های این جشنواره کند. درباره تعداد آثار هم عدد دقیقی در دست نیست و در صورت پایان زمان ارسال آثار، تعداد را اعلام خواهیم کرد.

دبیر علمی جشنواره خاتم در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« آیا داستانهای منتخب منتشر خواهند شد» گفت: حتما آثار منتخب منتشر خواهند شد و امکان اینکه این آثار به چند زبان ترجمه شوند بسیار زیاد است.

وی در مورد داوری این جشنواره افزود: هیأت داوران بسته به تعداد آثار رسیده مشخص خواهند شد. اگر تعداد آثار زیاد باشد امکان افزودن هیأت داوران را پیش‌بینی کردیم.

نصیری با بیان اینکه باید در دوره پنج ساله هویت جشنواره مشخص شود یاد آور شد: حوزه عمومی جشنواره به دین مربوط می‌شود. البته ما مسیر موضوعی برای آینده پیش‌بینی نکرده‌ایم که تا زمان مبعث در شورای سیاست‌گذاری موضوع آینده مشخص خواهد شد.

وی در مورد امکان جعل تاریخ تصریح کرد: برای رفع این شبهه در هنگام داوری حتما از افراد تاریخدان استفاده خواهیم کرد تا شبهه ای پیش نیاید و به همین منظور در فراخوان منابع مورد استفاده را ذکر کردیم.

رئیس شورای راهبردی جشنواره هم درباره منابع معرفی‌شده گفت: ما در فراخوان 15 منبع را معرفی کردیم. برای این دوره منابعی انتخاب شدند که در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود داشته باشند.

اشعری در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« آیا در اختتامیه از شخص خاصی تقدیر خواهید کرد» افزود: برای تقدیر قرار است از یکی از نویسندگان که در این عرصه فعال بوده تجلیل شود البته هنوز در حال بررسی هستیم و به نام مشخصی نرسیدیم.

وی درمورد داوریها هم یاد آور شد: ما در داوری‌ها بین افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تفاوتی قائل نمی‌شویم و به شرکت‌کنندگان تنها یک کد می‌دهیم و داوران از اسم و پیشینه افراد اطلاعی ندارند.

اشعری در مورد سفارش کار برای این جشنواره خاطرنشان کرد: اگر چه برخی از جشنواره با محوریت موضوع جشنواره ، سفارش کار می دهند اما ما این کار انجام نمی‌دهیم. البته نشست‌هایی با حضور نویسندگان داریم اما این به این معنی نیست که به آن‌ها سفارش داده باشیم، تنها از آن‌ها دعوت می‌کنیم که در جشنواره حضور داشته باشند.
کد خبر: 87169
Share/Save/Bookmark