مسئولیت تولید و چاپ کتب بریل را برعهده خواهیم گرفت/  دریافت معارف بشری فقط به دیدن محدود نمی شود
گزارش هنرنیوز از نخستین نشست تخصصی کتابداران نابینا؛
مسئولیت تولید و چاپ کتب بریل را برعهده خواهیم گرفت/ دریافت معارف بشری فقط به دیدن محدود نمی شود
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد : تا زمانی که مرجعی توانا و فعال عهده‌دار مسئولیت تولید و چاپ کتاب‌های بریل در کشور وجود نداشته باشد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز نخستین نشست تخصصی کتابداران نابینا؛یان کتابخانه‌های سراسر کشور با حضور علیرضا مختار پور دبیرکل، معاونین و مدیران مجموعه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و همچنین جمعی از کتابداران بخش‌های نابینایان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن خیرمقدم به کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های سراسر کشور که در این نشست حضور داشتند شهادت سردار همدانی را تسلیت گفت و سخنان خود را با بیتی از مولانا و طرح مبحثی معرفتی آغاز کرد.

وی با اشاره به ابیاتی از مولانا گفت: اکنون سئوال این است که چرا مولانا "ديده شود حال من ار چشم شود گوش شما" را به کار برده است؛ آیا ظرافتی ادبی است، یا ریشه قرآنی دارد؟ وی در ادامه به چندین آیه قرآن اشاره کرد و با اشاره به آیه 193 سوره آل عمران، «رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ » مخاطب دعوت‌های الهی را برای هر قومی "سمع" و نه "بصر" عنوان کرد. به گفته این مدیر ارشد نهاد کتابخانه ها ، دریافت معارف بشری فقط به دیدن محدود و مشروط نمی‌شود.

مختار پور تصریح کرد: حواس پنجگانه‌ای که ما از آنها استفاده می‌کنیم تنها مُدرک محسوسات هستند و فرآیند علم و ادراک ربطی به حواس ندارد. حواس دریچه محسوسات است نه معلومات؛ فرآیند علم از خواندن و مطالعه نشأت می‌گیرد؛ و به خوبی می‌دانیم که خواندن تنها منحصر به دیدن متن نیست؛ شما ممکن است با دستتان متن را بخوانید و یا با حس شنوایی از آن مطلع شوید.

مختارپور با اشاره به معرفی‌های دقیقی که نابینایان در نشست‌های کتاب‌خوان داشتند، بیان کرد: یکی از دلایل این است که بینایی به همان اندازه که ورودی بیشتری دارد، احتمال خطای بیشتری هم دارد. کسی که کمتر می‌بیند سایر حواس او قوی‌تر می‌شود و چون کثرتها و پراکندگیهای بینایی را ندارد، کار او نتیجه دقیق‌تری به دنبال خواهد داشت. چراکه ارتباط بیشتری با متن برقرار می‌کند. بنابراین من تصور می‌کنم باید کارگروه‌ها و کلاس‌هایی آموزشی برای کتابداران و اعضای بینایمان بگذاریم تا تمرکز و توجه را از شما یاد بگیرند و شما تجربه خود را در درک محیط و نحوه تمرکز بر روی متون با آنان به اشتراک بگذارید.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به مشکلات مطرح شده در خصوص تجهیزات و منابع محدود بخش نابینایان، از راه‌اندازی مرکزی برای تولید و چاپ انبوه کتاب‌های بریل خبر داد و گفت: تا زمانی که مرجعی توانا و فعال عهده‌دار مسئولیت تولید و چاپ کتاب‌های بریل در کشور وجود نداشته باشد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه نهاد ملزم به پیگیری مشکلات موجود نابینایان می باشد تاکید کرد: دست همکاری و همدلی تمام کسانی را که در سایر ارگان‌ها در این حوزه فعال هستند به گرمی می‌فشاریم؛ انشاالله نهاد کتابخانه‌ها بتواند در این عرصه پیشتاز باشد و سال آینده در چنین روزی همراه با کارنامه‌ای افتخار آمیز گرد هم جمع شویم.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز در خاتمه علیرضا مختار پور از تمامی کتابداران نابینا که از سراسر کشور در این نشست تخصصی شرکت کرده بودند با اهدای هدایایی تجلیل کرد.
کد خبر: 83569
Share/Save/Bookmark