چه کسی به جز کودکان لوکوموتیو ۱۳۰ ساله پارک ملت را دوست دارد؟
تاریخ ۱۳۰ ساله راه آهن تهران- شاه‌عبدالعظیم فراموش شده است!
چه کسی به جز کودکان لوکوموتیو ۱۳۰ ساله پارک ملت را دوست دارد؟
لوکوموتیو قدیمی که حد فاصل پارک ملت و پردیس سینمایی ملت کنار زمین بازی کودکان جا خشک کرده و کسی به غیر از بچه‌ها به آن توجه نمی‌کند، ۱۳۰ سال قبل توسط بلژیکی‌ها به ایران آمده تا خط راه‌آهن تهران - شاه عبدالعظیم فعال شود اما امروز هیچ کدام از مسئولان شهری حاضر نیستند خاطرات الین قطار را زنده کنند.
 
تاريخ : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
به گزارش هنرنیوز، روزگاری دارند این لوکوموتیو‌های سبز رنگ قدیمی، یکی در دانشگاه الزهرا تهران بدون سایبان جا خشک کرده و پر از برگ درختان و زباله است و به یکباره با راهی شدن گروه تهران‌گردی مژده داده می‌شود که قرار است به کافه کتاب دانشجویان تبدیل شود! یکی هم در حد فاصل پارک ملت و پردیس سینمایی که ظاهراً تنها دلسوزش رییس پژوهشکده هنرهای سنتی است و باقی دوستدارانش همه کودکانی هستند که از پی هم می‌دوند و از کوپه‌های قطار بالا و پایین می‌روند. پس فرقی نمی‌کند چه با طیف تحصیل کرده جامعه طرف باشی چه با دوستداران فرهنگ و سینما و گالری‌های پردیس ملت، این مملکت سال‌هاست که با داشته‌های فرهنگی‌- تاریخی‌اش چنین برخورد می‌کند.

رئیس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آرزویش این است که لوکوموتیو ۱۳۰ ساله بلژیکی که دیر زمانی خانواده های تهرانی را سوار بر خود به شاه‌عبدالعظیم می‌برد تا زیارتی کرده و استخوانی سبک کرده باشند به بهانه‌ ایجاد موزه‌ « تاریخ و تکنولوژی» نجات پیدا کند، تلاشی که تا کنون ماحصلی جز آه حسرت برای «علیرضا بهره‌مان» نداشته است و او را همچنان منتظر پاسخگویی نامه‌نگاری‌هایی گوناگونی که با مسئولان شهرداری منطقه‌ ۳ داشته، گذاشته است.

او توضیح می‌دهد: «. ایجاد خط راه‌آهن تهران - شاه‌عبدالعظیم یکی از قدیمی‌ترین اتفاقات صنعتی در ایران بود که آن را آغاز عصر صنعت در کشور می‌نامند. براساس قرارداد منعقد شده بین ایران و بلژیک در سال ۱۸۸۷ میلادی یعنی حدود ۱۳۰ سال قبل، تعداد پنج لوکوموتیو و ۱۷ واگن به همراه خط ‌راه‌آهن که از تهران تا شاه‌عبدالعظیم کشیده می‌شد، وارد ایران شد. این خط تا سال ۱۳۴۰ برقرار بود، اما پس از آن از رده خارج شد و واگن‌ها و قطارهایش نیز به حال خود رها شدند، با این وجود با توجه به این‌که این واگن‌ها جزو نخستین آثار صنعتی هستند که به ایران وارد شدند، از اهمیت زیادی برخوردارند.»

به گفته‌ی بهره‌مان آسیب‌هایی که تا کنون به آثار قدیمی صنعتی ایران رسیده را نباید فراموش کرد. در همه جای دنیا این دست از آثار مورد توجه قرار گرفته و در موزه‌های تاریخ و تکنولوژی به عنوان نخستین تکنولوژی‌ها نگه‌داری می‌شوند، اما متاسفانه این آثار در کشور ما به حال خود رها شده‌ و توجهی به آنها نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده‌ی هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان می‌کند:«سال ۱۳۷۲ یکی از لوکوموتیو‌های قدیمی که در این خط فعال بود را مرمت کرده و در ایستگاه شاه‌عبدالعظیم قرار دادند که وضعیت آن تقریبا مناسب است،‌ اما لوکوموتیو دوم در پارک ملت و در وضعیت نامناسبی قرار دارد. با اینکه تا کنون چندین‌بار مکاتباتی با شهرداری منطقه ۳ داشتیم که باید آن را مرمت کرده و در مکانی به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار گیرد و تصاویر، عکس‌ها، فیلم‌ها و مجموعه اسناد مربوط به راه‌آهن تهران - شاه عبدالعظیم در آن موزه به نمایش درآید، اما متاسفانه تا کنون توجهی نشده است.
بهره‌مان معتقد است که می‌توان در پارک ملت و در همان مکانی که این لوکوموتیو قدیمی روزگار سپری می‌کند یک فضای موزه‌ای حدود ۱۵۰ متر با متریال شیشه ایجاد کرد و اطلاعات مربوط به آن را نیز به نمایش گذاشت، اما نباید اجازه داد که این وسیله‌ی ارزشمند و قدیمی به عنوان اسباب‌بازی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

او در تهران‌گردی احمد مسجد جامعی (جمعه ۷ آذرماه) پرونده پیگیری‌های انجام شده مربوط به این لوکوموتیو قدیمی را در اختیار این عضو شورای شهر تهران گذاشت تا شاید این بار فرجام بهتری برای این لوکوموتیو رقم بخورد.


کد خبر: 76909
Share/Save/Bookmark