انتخاب طاهری بزرگ‌ترین اشتباه مرادخانی بود
اظهارنظر صریح دکتر صادقی در گفتگو با هنرنیوز
انتخاب طاهری بزرگ‌ترین اشتباه مرادخانی بود
دکتر قطب الدین صادقی گفت: حسن طاهری بسیار فرد مغروری است. روند تئا‌تر کشور از زمان مدیریت وی بسیار بد بوده است. به نظرم مدیریت دیگری را باید برای تئا‌تر و مرکز هنرهای نمایشی در نظر می‌گرفتند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
دکتر قطب الدین صادقی در نمایشگاه مطبوعات در غرفه پایگاه خبری هنرنیوز حضور پیدا کرد و در گفتگو با خبرنگار تئا‌تر این رسانه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه روند مدیریتی حسین طاهری «مدیر مرکز هنر‌های نمایشی» در طول مدتی که مشغول به مدیریت در عرصه تئا‌تر شده‌اند چگونه بوده است گفت: روند تئا‌تر کشور از زمان مدیریت وی بسیار بد بوده است و اصلاً شرایط خوبی را سپری نکرده‌ایم در وحله اول باید بگویم که حسین طاهری تخصصی در تئا‌تر ندارد وی این شاخه هنری و افرادی که در آن فعالیت دارند را نمی‌شناسد. اگر به سابقه وی مراجعه کنید متوجه خواهید شد که در کارنامه کاریشان چیزی دیده نمی‌شود که نشان دهد او ارتباطی با تئا‌تر و هنر نمایش داشته است البته که وی هیچ کدام از افراد تئا‌تر را نمی‌شناسد.

صادقی در ادامه افزود: روز اول او را بردند و تئا‌تر‌ها را به وی نشان دادند این رفتار کار‌شناسی و حساب شده نیست از طرفی هم که به لحاظ مادی پول ندارند و بودجه محدودی در اختیارشان قرار گرفته است که نمی‌توان از آن به درستی در جهت پیشرفت تئا‌تر استفاده کرد. آن مقداری بودجه‌ای هم که وجود دارد به عوامل و آشنایان خودشان داده‌اند در مجموع باید یکبار دیگر بگویم که بسیار مدیریت بد و ضعیفی بوده است. در حقیقت بدون تعارف باید بگویم که یکی از بد‌ترین سال‌های مدیریتی بوده که در تمام دوران کاری‌ام در تئاترشاهد آن بوده‌ام.

وی در ادامه گفت: در این مدت شاهد کار درخشان و تفکر برانگیزی در تئا‌تر کشور نبودیم در حوزه مدیریتی کارهایی صورت گرفته که مشکل اداری دارد. شنیده‌ام که خودشان هم کاری انجام داده‌اند که جلویش را گرفند. به نظر می‌آید آن بخشی را که به مراقبت‌های اداری مربوط می‌شود نیز بلد نیستند. کارنامه وی از نظر بنده بسیار منفی است.

بازیگر نمایش «خورشاه» در پاسخ به این پرسش که چرا به نظرتان وی به عنوان رییس مرکز هنر‌های نمایشی خیلی گفتگو نمی‌کنند گفت: حسن طاهری بسیار فرد مغروری است نوع تربیت وی و نحوه برخوردشان با دست اندر کاران تئا‌تر، تلویزیونی است او در آنجا پشت دستگاه‌های اداری می‌نشسته و همه را کنترل می‌کرده و‌‌ همان روحیه را به تئا‌تر و هنر‌های نمایشی آورده است ولی باید بگویم کسانی که در حوزه هنرهای نمایشی و مخصوصاً تئا‌تر فعالیت دارند افراد بسیار باهوشی هستند. آن‌ها انسان‌های معتقد و آزاده‌ای هستند که نمی‌توانند رفتارهای به این شکل را ببینند.

او در ادامه با بیان اینکه در انتخاب مدیران باید دقت کرد گفت: به نظرم مدیریت دیگری را باید برای تئا‌تر و مرکز هنرهای نمایشی در نظر می‌گرفتند. بزرگ‌ترین اشتباه علی مرادخانی انتخاب حسین طاهری به عنوان رییس مرکز هنرهای نمایشی بوده است. در صورتی که من به سایر بخش‌های مدیریتی شخص مرادخانی اطمینان دارم اما در این بخش اشتباه کردند. مدیریت تئا‌تر شهر نیز بر عهده وی می‌باشد و همه تصمیات را او می‌گیرد در مجموع باید بگویم سایر افراد دکور هستند و تصمیات بر عهده خودش است. مدیران دیگر از خود استقلال و اختیاری ندارند.

بازیگر نمایش «از خود گریخته» در ارتباط با این مسئله که چرا جوان‌ها مخاطبین اصلی نمایش‌های شما هستند گفت: نمایش‌هایی که من آن‌ها را به روی صحنه می‌برم از یک شور و نشاط و همچنین حرکتی برخوردار هستند که در راستای شور و جوانی، جوان‌ها قرار گرفته است. کارهایی که من به روی صحنه برده‌ام خیلی سکون و رکوت ندارد و همیشه تلاش داشتم نوعی طغیان در آن‌ها باشد که این احساس با شرایط روحیه‌ای جوان‌ها بسیار مطابقت دارد که همه این احساس‌ها همراه می‌شود با تحرک و غلظت عاطفی که برای من بسایر مهم است.

وی در پایان با اشاره به نمایش «هفت پرده» به کارگردانی میکائیل شهرستانی گفت: به نظرم این نمایش خوب بود و لحظاتی که در نمایش‌های اکبر رادی وجود داشت به همراه نقاط عطفی که می‌تواند پاره‌ای از دل مشغولی‌های جامعه باشد را در یک ترکیب ابتکاری به عنوان یک اثر منحصر به فرد اجرا کرد. این نمایش نوعی ادای احترام به اکبر رادی است.

او همچنین در باره بازی بازیگران نمایش «هفت پرده» گفت: برخی از این بازیگر‌ها بسیار خوب و توانمند هستند اما این نوع نقش‌ها را نمی‌توان خیلی درونی بازی کرد به نظرم دنیای درونی نقش‌ها بسیار بیشتر از زندگی بیرونی و فیزیکی آن اهمیت دارد. برخی از آن‌ها درون را قوی‌تر و یا بهتر بگویم چخوفی‌تر بازی می‌کردند. در آن شبی که من نمایش را دیدم اجرای خوبی داشتند ضرب آهنگ نمایش به خوبی رعایت شده بود. این نوع نمایش‌ها را نمی‌توان با ریتم تند و چالاک اجرا کرد کار بسیار سختی است ما نمی‌توانیم از کارگردان توقع یک نمایش پر تحرک را داشته باشیم. نمایش «هفت پرده» یک نمایش روحی است و نه جسمی اما سرشار از روانشانسی‌های جسمی است.
کد خبر: 76279
Share/Save/Bookmark