سید مسعود شجاعی: سفارت قطر چندین بار پیگیری کرد تا موضوع ولیعهد قطر را حذف کنیم
گزارش هنرنیوز از نشست خبری مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش؛
سید مسعود شجاعی: سفارت قطر چندین بار پیگیری کرد تا موضوع ولیعهد قطر را حذف کنیم
دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش گفت: با توجه به حرفه‌ای بودن هنرمندان ایرانی در بخش کاریکاتور، بیشتر جایزه‌ها را هنرمندان ایرانی دریافت کردند و تنها ۴ هنرمند خارجی توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.
 
تاريخ : يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز نشست خبری مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش؛ امروز در مجتمع فرهنگی اسوه با حضور سید مسعود شجاعی دبیر این مسابقه به همراه محمد حبیبی دبیر اجرایی این مسابقه برگزار شد که شجاعی در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا برای برگزاری این مسابقه از سوی برخی کشور‌ها یا جریان‌های خارجی تحت فشار بودید گفت: اگر چه به هنگام برگزاری مسابقه هولوکاست ما تحت فشارهای زیاد جریانهای خارجی و داخلی بودیم و حتی بنیامین نتانیاهو از طریق دبیر این رژیم در سازمان ملل نامه‌ای به بانکی مون نوشته بود که جلوی این مسابقه را بگیرند و همچنین کشورهای شرکت کننده در این مسابقه را تهدید کرده بود که البته به جایی نرسید اما در مورد برگزاری مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش ما خیلی مشکلی نداشتیم و تنها برخی از هنرمندان خارجی شرکت کننده در این مسابقه با نام مستعار برای ما آثار فرستادند که مبادا از سوی داعش مورد تهدید قرار بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه این رویداد توسط سازمان فرهنگی هنری اوج و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری برگزار شده است ادامه داد: ۱۰۷۲ اثر از هنرمندان ۴۳ کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد که ۲۰۲ نفر از شرکت کنندگان مسابقه ایرانی هستند و سپس اندونزی با ۲۲ هنرمند، برزیل با ۱۷ هنرمند، چین با ۱۵ هنرمند و ترکیه هم با ۱۵ هنرمند بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند.

شجاعی درباره داوری آثار، افزود: داوری آثار روز ۱۱ اردیبهشت توسط محمدحسین نیرومند، مازیار بیژنی و بنده انجام گرفت. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان، ایرانی بود، شانس رقابت و انتخاب بیشتری را از آن خود کردند. در واقع تقریباً بیشتر جایزه‌ها را هنرمندان ایرانی درو کردند و فقط ۴ هنرمند خارجی توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

به گفته وی جوایز این مسابقه برای نفرات اول تا سوم هر بخش به ترتیب ۱۵۰۰ دلار، ۱۰۰۰ دلار و ۷۰۰ دلار و به ۶ اثری که شایسته تقدیر شدند نیز ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به کیفیت آثار اضافه کرد: کیفیت کارهای کاریکاتوریست‌های ایرانی در این مسابقه و دیگر مسابقات بین‌المللی به قدری بالاست که معمولاً در مسابقات جوایز اصلی را به خود اختصاص می‌دهند. حتی حضور ایران در مسابقات بین‌المللی کاریکاتور آن قدر اهمیت دارد که برخی جشنواره فراخوان خود را به زبان فارسی نیز اعلام می‌کنند.

به گفته این هنرمند، آثار منتخب آماده چاپ است و در روز ۹ خرداد همزمان با اختتامیه این مسابقه در فرهنگسرای ارسباران از کتابی که این آثار را به چاپ رسانیده است رونمایی خواهد شد.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش در خصوص عکس‌العمل مجامع بین‌المللی در برگزاری این مسابقه، گفت: بعد از اعلام فراخوان برای به تصویر کشیدن کاریکاتور چهره از کسانی که در شکل‌گیری و حمایت گروهک تروریستی داعش نقش داشتند، از سفارت قطر چندین بار پیگیری کردند تا ولیعهد قطر را حذف کنیم اما به دلیل پشتیبانی قطر از این جریان این کار را انجام ندادیم حتی آن‌ها از طریق وزارت امور خارجه ایران وارد شدند اما نتیجه‌ای نگرفتند.

در ادامه این نشست خبری، محمد حبیبی دبیر اجرایی مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش، گفت: آثار برگزیده در کشورهای سوریه، عراق و لبنان به نمایش گذاشته می‌شود و در حال پیگیری هستیم که این آثار را در سایر کشور‌ها به نمایش بگذاریم و امروز شاهد افتتاح نمایشگاه ۲۷۰ اثر برگزیده در فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای ارسباران هستیم؛ ضمن اینکه ۴۰ اثر برگزیده در مجتمع فرهنگی اسوه به نمایش در آمده است.
کد خبر: 81039
Share/Save/Bookmark