لکه‌ی ایجاد شده قابل پاکسازی است
جوابیه روابط عمومي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش؛
لکه‌ی ایجاد شده قابل پاکسازی است
لکه‌ی ایجاد شده در واقع ناشی از ذوب موم مورد استفاده در مرمت است که برای جلوگیری از شُره كردن چسب آرالدیت به‌كار رفته جهت تثبیت قطعات سرستون سنگی در هنگام تزريق چسب بين ترك‌هاي ايجاد شده است. اين لكه‌ها با استفاده از مواد حلال مورد استفاده در علم مرمت قابل پاكسازي است که پس از اتمام مراحل مورد نظر، اقدام لازم در این خصوص صورت می پذیرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸

به گزارش هنرنیوز، در پی انتشار گزارشی با عنوان « ترمیم یا تخریب؟!آسیب جدی سرستون سنگی کاخ آپادانای شوش+ عکس» روابط عمومي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش در پاسخ به این گزارش توضیحاتی را به همراه عکس به پایگاه هنرنیوز جهت انتشار در این رسانه ارسال کرد. در متن این جوابیه آمده است:
«پایگاه محترم خبرگزاری هنر نیوز
با سلام
احتراماً در خصوص خبر مندرج در خبرگزاری هنرنیوز مورخ۳مرداد۱۳۹۴ با موضوع آسیب جدی سرستون کاخ آپادانای شوش جهت تنویر افکار عمومی موارد ذیل اعلام می گردد:
مرمت اشیا‍ء سنگی در راستای برنامه های جامع و بلند مدت می باشد که برای ساماندهی ، حفاظت و مرمت محوطه های شوش در نظر گرفته شده است .خواناسازی و مرمت بقایای سازه های معماری موجود ، اجرای اندود حفاظتی کاه گل به صورت مستمر، اجرای پروژه مستندنگاری و ساماندهی و مرمت بقایای آثار سنگی ، رفع مداخلات صورت گرفته و طراحی و اجرای مسیرگردشگری ، پاکسازی و حذف پوشش گیاهی مضر و... از جمله اقداماتی است که توسط پایگاه میراث فرهنگی شوش به منظور ساماندهی محوطه کاخ آپادانای داریوش در شوش در طی یک سال اخیر در همین راستا صورت پذیرفته است .

 



در این برنامه جامع ایجاد آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت مجهز ، به انجام رسیده و نیز با حضور کارشناسان متخصص تیم مرمت و حفاظت اشیا‍ء سنگی در شوش برای نخستین بار تشکیل شده است . تا ان شالله به طور مداوم و مستمر برنامه مذکور به اجرا در آید . کارگاه ساماندهی و مرمت بقایای آثار سنگی موجود در سطح محوطه کاخ آپادانا کاملا فعال می باشد و تصاویر مندرج در خبر فوق در واقع بخشی از مراحل اجرایی ساماندهی و حفاظت است . بدیهی است تمام مراحل اجرایی مرمت با نظارت کارشناسان ذیصلاح و توسط مرمت گران آثار تاریخی صورت می پذیرد و تکمیل می شود .


لازم به ذکر است طرح ها و فعالیت اجرایی و پژوهشی در سطح محوطه باستانی شوش پس از بررسی های کارشناسانه در شوراها و مراجع ذیصلاح اجرا می شود . که در این مورد بخصوص ، در دو مرحله علاوه بر شورای فنی درون پایگاه ، شورای فنی استان بررسی و تصویب شده است .

همچنین به استحضار می رساند لکه‌ی ایجاد شده در واقع ناشی از ذوب موم مورد استفاده در مرمت است که برای جلوگیری از شُره كردن چسب آرالدیت به‌كار رفته جهت تثبیت قطعات سرستون سنگی در هنگام تزريق چسب بين ترك‌هاي ايجاد شده مي‌باشد. اين لكه‌ها با استفاده از مواد حلال مورد استفاده در علم مرمت قابل پاكسازي می باشد که پس از اتمام مراحل مورد نظر اقدام لازم در این خصوص صورت می پذیرد.




افزون بر این هیچ قطعه‌ای از سرستون مذکور به‌دلیل ذوب شدن چسب آرالدیت به‌کار رفته در مرمت این سرستون سنگي از یکدیگر جدا نشده است زیرا چسب آرالدیت چسبی است که تحمل درجه حرارت سقف ۶۰ درجه را دارد؛ از آنجایی که درجه حرارت منطقه حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال به اين اندازه نمی‌رسد، لذا به‌هیچ وجه چسب استفاده شده ذوب نمی‌شود و چسبندگی خود را از دست نمی‌دهد. و قطعاتی که در تصویر مربوط به خبر مشاهده می شود در گذشته و احتمالا در اثر فرسایش از هم جدا شده اند . ضمنا تصاویر ارسال شده مؤید بخشی از فعالیت های فوق ذکر این پایگاه می باشد .


با تشكر
روابط عمومي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش»
کد خبر: 82029
Share/Save/Bookmark