شناخت زمین در کتاب«پوسته زمین»
نوجوان را با کتاب های علمی آشنا کنیم؛
شناخت زمین در کتاب«پوسته زمین»
کتاب «پوسته زمین» نوشته «زی چینگ، لوجینگویان» با ترجمه «خان محمد،‌امتی، بهروز نجفی» یکی از عنوان‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات صبحدم منتشرشده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۲

این کتاب با شیوه ای علمی و در عین حال ساده، برای کمک به شروع درک طبیعت و ماهیت زمین است. این کتاب اطلاعات عمومی گسترده‌ای را در مورد شکل و اندازه زمین، ترکیبات شیمیایی آن، ساختارهای فیزیکی و فرآیندهای زمین شناسی که باعث تشکیل منظره های گوناگونی ر روی سطح زمین شده و یا در حال شکل دادن به آن هستند به ما می دهد.

این کتاب همچنین بیانگر آن است که کره زمین منابع گرانبهایی را به انسان هدیه کرده است که ما آن‌ها را برای به کارگیری در تولید کارخانه ها و به خدمت در آوردن خودروها و ماشین‌ها به کار می‌بریم.

فصل نخست کتاب با عنوان «زمین،‌زیستگاه انسان» با توضیحات کوتاهی درباره دانش گذشتگان ما درباره زمین و نیز آگاهی بر کروی بودن آن آغاز می‌شود و در ادامه به اندازه کره زمین و ساختمان درونی زمین می پردازد. در این بخش می‌خوانیم: «... در حال حاضر بررسی و مشاهده مستقیم از درون زمیت غیرممکن است... پوسته زمین که به طور متوسط ۱۶ کیلومتر است،‌ یک پوسته سخت تشکیل شده از صخره ها و سنگ‌هایی است که از نظر ترکیبات شیمیایی و فیزیکی شان با یمدیگر متفاوت هستندو در ضمن تفاوت چشمگیری در ضخامت از منطقه ای به منطقه دیگر مشاهده می شود».

نویسنده کتاب در فصل دوم «گوناگونی سطح زمین» و «پوسته همیشه در حال تغییر» را مورد بررسی قرار داده و در توضیح این تغییرات می نویسد: «در دوره طولانی زمین شناسی در اثر نیروی وارد بر آن‌ها و در دوره زمانی بسیار زیاد، برخی از لایه ها که در اصل به صورت افقی یا نزدیک به افقی بوده اند، خنک شده و به چین خوردگی تبدیل شده اند، برخی نیز شکسته و گسسته شده‌ و به گسل تبدیل شده اند. حرکت پوسته ای باعث تغییر شکل ساختار اولیه لایه ها شده است. این دگرگونی را تغییر زمین ساختی نیز می نامند.» وی همچنین در ادامه این فصل مباحث «رانش قاره ای» و «بستر اقیانوس ها» را نیز مورد بررسی قرار داده است.

در فصل سوم آتش فشان ها و زمین لرزه ها به عنوان مصیبت های کره زمین معرفی شده و توضیحات کاملی درباره شکل‌گیری و وقوع این پدیده‌های طبیعی و گستره های آن‌ها ارائه شده است.

نه تنها کوه‌های سر به فلک کشیده بلکه سنگ‌های عجیب و غریب و کمیاب همگی کانی هایی هستند که مصالح اصلی ساخت و ساز پوسته زمین را تشکیل می دهند. زندگی امروزه و فعالیت‌های تولیدی ما همگی به این مصالح بستگی دارند. به هر حال، کانی های روی زمین از چه چیزهایی تشکیل شده اند؟ نویسنده با طرح این پرسش در ابتدای فصل چهارم به سراغ عناصر، مواد معدنی و کانی ها رفته و در ادامه سه تقسیم‌بندی کانی‌ها را بر اساس خاستگاه شکل‌گیری یعنی کانی های ماگمایی یا آذرین، کانی های رسوبی و کانی های دگرگونی یررسی شده اند.

فصل پنجم کتاب به «گنجینه های زمین» و نقش مهمی که این مواد در زندگی روزمره انسان و اقتصاد ملی بازی می کنند اختصاص داده شدهاست و در فصل آخر کتاب، منابع معدنی به عنوان گنجینه های درون زمین معرفی شده اند. و برای آشنایی بیشتر با نقشی که دانش زمین شناسی در شناخت کانی‌ها و در پی آن در زندگی اقتصادی و صنعتی ما دارند، با برخی از آن‌ها مانند الماس،‌ عقیق، کهربا، یشم سبز،‌ بوراکس، گرانیت، گچ، یاقوت،‌ ماسه و... آشنا می‌شویم.

کتاب حاضر دارای پیوستی است که در آن فعالیت‌های آتش فشانی و زمین‌لرزه در ایران مورد بررسی قرار گرفته اند. خواندن این کتاب برای دانش آموزان دوره متوسطه مناسب است.

کتاب «پوسته زمین» نوشته «زی چینگ، لوجینگویان» با برگردان «خان محمد،‌امتی، بهروز نجفی» یکی از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی «نشر دنیای نو» در ۱۶۰ صفحه و تیراژ ۲۰۰۰ نسخه وارد بازار کتاب شده است. عناوین کتاب‌های دیگر این مجموعه عبارتند از: ماشین‌های ساده(مکانیسم)، صدا، گرما، الکتریسیته، آب و هوا، نور، نجوم (فضانوردی)، هواشناسی، جانوران، گیاهان و بهداشت.

کد خبر: 73812
Share/Save/Bookmark