آیا برخی از باستان‌شناسان به نشانه اعتراض به حضور «دنیل پاتس» همایش باستان‌شناسی را تحریم می‌کنند؟
در پی جعل نام خلیج فارس به خلیج عربی؛
آیا برخی از باستان‌شناسان به نشانه اعتراض به حضور «دنیل پاتس» همایش باستان‌شناسی را تحریم می‌کنند؟
در پی جعل نام خلیج فارس به خلیج ع..ی ( یا ع.ر.ب.ی) در نوشته‌های دنیل پاتس، استاد پیشین دانشگاه سیدنی استرالیا، زمزمه‌هایی مبنی بر اعتراض باستان‌شناسان ایرانی به حضور وی در سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی و حتا تحریم این همایش از سوی برخی از باستان‌شناسان شنیده می‌شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۱

به گزارش هنرنیوز؛ دو سه ماه پیش در تارنماهای باستان‌شناسی از جمله در تارنمای «جامعه باستان شناسی ایران» که حدود ۴۰۰ نفراز کارشناسان و متخصصان عضو آن هستند، نوشتاری مفصل از دکتر یوسف مجیدزاده و یادداشتی کوتاه از دکتر عباس علیزاده درباره «دنیل پاتس» و جعل نام خلیج فارس منتشر شد. 

در یادداشت دکتر مجیدزاده مستندات بسیاری وجود دارد از جمله این که علی رغم مخالفت باستان‌شناسان ایرانی مخصوصاً پیشکسوتان، دنیل توماس پاتس (به انگلیسی: Daniel Thomas Potts) استاد پیشین کرسی باستان شناسی خاورمیانه در دانشگاه سیدنی و متخصص تاریخ باستان ایران، میانرودان و شبه جزیره عربستان، در سال ۱۳۸۱ از سوی پژوهشکده و پژوهشگاه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به ایران دعوت می‌شود مشروط بر این که پس از این در نوشته‌هایش برای خلیج فارس از نام جعلی استفاده نکند. این در حالی است که وی در سال ۱۹۹۰ کتابی با عنوان «خلیج عربی در عهد باستان» چاپ کرد که محتوای آن کتاب دو جلدی به طور مفصل درباره باستان‌شناسی خلیج فارس بود اما به طور کامل و هدفمند به جعل نام این دریا می پرداخت.

وی تا سال ۱۳۸۶ چند فصل در جنوب ایران مشغول به کاوش و مطالعات باستان‌شناسی شد اما علیرغم قول خود مبنی بر عدم استفاده از لفظ جعلی « خلیج ع..ی»، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی در چندین نوشته بار دیگر به جعل این نام  پرداخت که دکتر مجید زاده در نوشتاری بیست صفحه‌ای که در تارنمای «جامعه باستان شناسی ایران» منتشر شد تک به تک این الفاظ و زمان و چگونگی آنها را به منابع مورد نظر ارجاع داده است. 

حال این بار در اسفند سال ۹۳ و با وجود این که پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه از تخلفات پاتس مطلع هستند، از وی برای حضور در سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی دعوت کرده اند. این درحالی است که برخی از باستان‌شناسان از تحریم این همایش به دلیل حضور دنیل پاتس سخن می‌‌گویند و برخی دیگر عنوان می‌کنند قرار است در نخستین روز برگزاری سیزدهمین همایش باستان‌شناسی نسبت به حضور وی اعتراض  کنند.

 گروهی دیگر از باستان‌شناسان نیز عنوان می‌کنند که دنیل پاتس اکنون در دبی است و با شنیدن احتمال اعتراض به حضورش خواستار کسب تکلیف از پژوهشکده باستان‌شناسی است. گروهی نیز به طور کلی درباره این شنیده ها اظهار بی اطلاعی می کنند. 

حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه و بر اساس چه ملاک و معیاری و چه ضرورتی علی رغم تخلفات اداری و ملّی این باستان‌شناس به ایران دعوت شده است؟ آیا این دعوت بدون هماهنگی با رییس پژوهشگاه انجام شده است؟ آیا اساساً چنین مجوزی صادر شده است؟ آیا دنیل پاتس با وجود انتشار چنین کتابی و حساسیت جامعه باستان شناسی نسبت به این موضوع در سیزدهمین همایش باستان‌شناسی حضور پیدا می‌کند؟  آیا این موضوع از پایه یک شایعه بیش نیست و نه تنها باستانشناسان اعتراضی نمی کنند بلکه دنیل پاتس هم مانند سایر باستان شناسان مدعو راهی این همایش می شود ؟ پاسخ به این پرسش ها منوط به برگزاری سیزدهمین همایش باستان شناسی است. همایشی که برای باستان شناسان از اهمیت خاصی برخودار است و حمیده چوبک - رییس پژوهشکده باستان شناسی- و سید محمد بهشتی- رییس پژوهشگاه- در تلاشند تا آن را به بهترین نحو برگزار کنند.

کد خبر: 79582
Share/Save/Bookmark