علی اکبری: مدیریت کلان سینمایی میانه خوبی با فیلم های ارزشی ندارند /  تصور می کردیم در جشنواره فیلم فجر امسال با 30 فیلم  مثل بن هور روبرو هستیم!
همزمان با نمایش فیلم «سرگشته» دربرنامه شب های فیلم؛
علی اکبری: مدیریت کلان سینمایی میانه خوبی با فیلم های ارزشی ندارند / تصور می کردیم در جشنواره فیلم فجر امسال با 30 فیلم مثل بن هور روبرو هستیم!
شب گذشته ، فیلم « سرگشته» که در سومین شب از برنامه « شب های فیلم» انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که در سینمای فلسطین تهران نمایش داده شد با استقبال بیشمار خانواده های علاقه مند به فیلم های ارزشی و مدیران و مقامات کشوری و لشگری مواجهه گردید.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۱
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، فیلم «سرگشته» اثر سهیل سلیمی و  به تهیه کنندگی محسن علی اکبری که به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عرصه تولید رسیده است تنها فیلم تولید شده سینمای ایران در سالهای اخیر در خصوص حضور روحانیون در موضوع مدافعین حرم بود و با وجودی که مضمون آن حداقل از نظر محتوا و اهداف نظام نسبت به بسیاری از فیلم های نمایش داده شده در جشنواره بهتر و بالاتر بود اما متاسفانه به دلیل کج اندیشی هیات انتخاب از حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بازماند.

مدیریت کلان سینمایی میانه خوبی با فیلم های ارزشی ندارند

«محسن علی اکبری» تهیه کننده این فیلم طی گفتگویی با خبرنگار سینما روایت در این مورد گفت: من احساس می کنم نوع نگاه مدیریت کلان سینمایی کشورالبته منظورم حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور و دبیرجشنواره فیلم فجر می باشد، همچون سال قبل نسبت به فیلم های ارزشی ، انقلاب و دفاع مقدس ، میانه خوبی ندارند. متاسفانه در طول دوره هایی که این دوستان بر مسند سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر بودند و هستند این بی مهری نسبت به فیلم های ارزشی و دفاع مقدس دیده می شود. نمونه آن مثل فیلم« شیار 143 » بود که اگر دعوای آقای ابراهیم حاتمی کیا نسبت به فیلم شیار 143 نبود حتما این فیلم در جشنواره آن دوره مطرح نمی شد.

به فیلمسازان گفته می شود که به سمت فیلم های ارزشی ، دفاع مقدسی و استراتژیک نروید!

این تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران افزود: در این چند دوره ای که این آقایان حضور دارند ماشاهد فیلم هایی بودیم که با جنجال فراوان و عقب نشینی این آقایان، مجبور به پذیرفتن فیلم ها در جشنواره شدند! و امسال هم فیلم هایی مثل «ماجرای نیمروز» و« ویلایی ها» هم همین طور بودند و حتی به فیلم هایی که در جشنواره انتخاب شده بودند یک نوع دهن کجی نشان دادند و این کارها می توا ند برای جوانان فیلمسازکه می خواهند از فیلم های جشنواره الگو بگیرند عوارض بدی داشته باشد چرا که از اول به آنان گفته می شود که به سمت مضامین انقلاب ، دفاع مقدس و یا به سمت موضوع های استراتژیک مثل داعش نروید و اگر می خواهید موفق شوید بیشتر به سمت مضامین خنثی حرکت کنید!

شاهد فیلم های امیدوارکننده نبودیم

محسن علی اکبری که در پرونده کاری خودش ساخت 8 فیلم تاریخی و بیش از 20 فیلم دفاع مقدس و اجتماعی را دارد با اشاره به مضامین بیشتر فیلم های جشنواره فجر تصریح کرد: ما امسال بیشترشاهد تولید تله فیلم هایی بودیم که به نام فیلم سینمایی پخش شدند این درحالی بود که بیشتر مضامین این فیلم ها، مضامین فمینیستی یا در مورد طلاق های عاطفی بود که به هیچ عنوان متعلق به کشور ما نیست و در اکثر این فیلم ها سعی شده بود تا فیلمسازان جوان به این نوع فیلم ها سوق پیدا کنند و ما فیلم های امیدوارکننده ای ندیدیم و اگر اندک فیلم هایی هم بودند توسط سازمان سینمایی تولید نشده بودند.


آقای حیدری گفت فیلم «سرگشته» ضعیف است و من تصور کردم امسال با 30 فیلم مثل بن هور مواجهه هستم!

تهیه کننده فیلم سینمایی« استرداد» یادآور شد: با توجه به نگاه مدیت کلان سینمایی که بر سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر حاکم است من به هیچ عنوان انتظار نداشتم که فیلم هایی مثل «سرگشته» و یا فیلم « امپراطور جهنم» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند. البته من قبل از جشنواره با آقای حیدری دبیرجشنواره فیلم فجر در رابطه با فیلم سرگشته دیداری داشتم و به او گفتم ، دلم می خواهد فیلم سرگشته در بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کند و ایشان به من گفتم که فیلم سرگشته خیلی ضعیف است!!. من به عنوان تهیه کننده ای که بیش از 34 سال در سینما حضور دارم این احساس به من دست داد که نکند ما امسال در جشنواره فیلم فجر با 30 فیلم شبیه به بن هور روبرو هستیم ! و حتما فیلم سرگشته فیلم ضعیفی خواهد بود. اما هنگامی که فیلم های جشنواره فیلم فجر را دیدم متوجه شدم نه تنها فیلم سرگشته ضعیف نبوده است بلکه حداقل از نظر محتوا و اهداف نظام نسبت به بسیاری از فیلم های جشنواره قوی تر و بالاتر بوده و این ظلمی که آقایان با دروغگویی که فیلم شما ضعیف است به ما تحمیل کردند.

انگار در خون آقای ایوبی موضوع دروغگویی نهادینه شده است!

وی با بیان اینکه هر هنرمندی که در طول این سه سال برای تولید فیلم به رییس سازمان سینمایی مراجعه کرده است حتما با روی خوش ایوبی مواجهه شده اما عملا درخواستش اجابت نشده است و این مساله تبدیل به یک دروغ بزرگ سال شده است گفت: نمونه دیگر دروغگویی آقای ایوبی ، گزارش کار وزیر ارشاد به مراجع بوده است که ایشان در جلسه با مراجع عظام اعلام کرده بودند که ما 10 فیلمی که در مورد ضد ارزش ها بوده است را از جشنواره خارج کردیم اما آقای ایوبی بلافاصله این سخنان را تکذیب کرد! انگار در خون آقای ایوبی موضوع دروغگویی نهادینه شده است!.

وزیر بهداشت هم نسبت به ترویج سیگار در فیلم ها معترض بودند

علی اکبری اضافه کرد: بیشتر فیلم های جشنواره فیلم فجر، جز ترویج و فرهنگ غربی و ترویج سیگار از جنس مواد مخدر نبود آن هم بین خانم ها! به گونه ای که حتی وزیر بهداشت هم نسبت به موضوع این نوع فیلم ها معترض بودند. ضمن اینکه هیچ راهکاری هم در فیلم هایی که بیشتر معضلات را مطرح می کردند مطرح نمی شد. لذا معتقدم نمی توان نمره قبولی به فیلم های امسال جشنواره فیلم فجر داد و کارنامه امسال سینمایی ایران بسیار ضعیف بود. البته ممکن است در میان فیلم هایی که به جشنواره امسال راه پیدا نکردند فیلم های خوبی را شاهد باشیم و همین مساله می تواند کورسوی امیدی برای سینمای ایران محسوب شود.


باید در تدوین «سرگشته» بازنگری صورت بگیرد

وی در مورد اکران فیلم سرگشته گفت: فیلم متعلق به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است و آنانند که می بایست در این مورد تصمیم گیری کنند اما معتقدم فیلم می بایست در تدوین و صداگذاری مورد بازنگری قرار بگیرد چرا که نسخه فعلی به دلیل اینکه می بایست به جشنواره برسد قدری با تعجیل تدوین شده است.

هفته اول مهرماه ؛ بهترین زمان برای اکران «سرگشته»

این تهیه کننده در عین حال اظهار داشت: معتقدم بهترین زمان اکران این فیلم در هفته اول مهرماه و مصادف با سالروز دفاع مقدس خواهد بود.

علی اکبری در مورد برنامه « شب های فیلم » انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم گفت: جای بسی خرسندی است که مرکزی مثل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مبادرت به پخش 10 فیلم در برنامه شب های فیلم خود می کند و خانواده ها مطمئن باشند که این 10 فیلمی که در این شب ها نمایش داده می شود مناسب برای خانوادهها خواهد بود چرا که در این فیلم ها شاهد صحنه هایی مثل سیگار کشیدن و معضلات اخلاقی نخواهند بود و در کمال آرامش می توانند به همراه فرزندان خود این فیلم ها را تماشا کنند.

غفلت در تولید فیلم های روز و جهان اسلام

«جواد شمقدری» رییس سابق سازمان سینمایی کشور نیز در مورد فقدان تولید فیلم های استراتژیک در سالهای اخیر از سوی مدیریت کلان سینمای ایران گفت: یکی از حلقه های مفقوده در سیاست گزاریهای اخیرکه تقویت شده است نبود فیلم هایی با موضوع روز و جهان اسلام بویژه با تقابل با امریکا و استکبار جهانی که تحت عنوان فیلم های استراتژی نام برده می شود می باشد که ساخت آنان در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

کوتاهی سیاست گزاران و مدیران سینمایی نسبت به فیلم های استراتژیک

وی با بیان اینکه تولید فیلم هایی با مضامین دفاع مقدس ، مدافعین حرم و فیلم هایی که به حوادث انقلاب می پردازند به شدت کاهش پیدا کرده است تاکید کرد: من فکر می کنم امروز حجت بر مدیران سینمایی و فیلمسازان تمام شده است که باید در این اوضاع و شرایط ، بیشتر از گذشته در مورد مضامین ذکر شده همت کنند. البته کوتاهی سیاست گزاران و مدیران سینمایی فعلی حتما نکته کلیدی نقص امروز خواهد بود.

امیدوارم از فرصتم برای ایفای نقش روحانی و نقش یک بودن به خوبی استفاده کرده باشم

«سلمان فرخنده» بازیگر نقش اصلی و ایفاگر نقش روحانی فیلم سرگشته نیز طی گفتگویی در مورد نقش خود گفت : من کاراکتری را که بازی کردم خیلی دوست داشتم و برای من تازگی داشت چرا که تا کنون در نقش روحانی بازی نکرده بودم و امیدوارم از فرصتم برای ایفای نقش روحانی و نقش یک بودن به خوبی استفاده کرده باشم. من برای نزدیک تر شدن به نقش؛ هم با نویسنده فیلمنامه و هم با آدم های معتبر گپ زدم تا به نتیجه مطلوب برسم.

بازیگر نقش اول سرگشته ادامه داد: من برای رسیدن به این نقش سخت های زیادی را متحمل شدم بویژه در بخش هایی از فیلم که سن من بیشتر می شود و من در قسمت هایی از فیلم ، نقش یک روحانی 60 الی 70 ساله را بازی می کنم در حالی که سن واقعی من 30 ساله است این درحالی است که معتقدم این بخش ها از قسمت های سخت این نقش محسوب می شوند.

سلمان فرخنده تصریح کرد: به نظرم زحمات ها و انرژی که برای فیلم گذاشتم به صورت کامل در نیامده است هر چند که گروه تدوین و عوامل فیلم بویژه تهیه کننده و مجری طرح زحمات زیادی برای این فیلم کشیدند. من واقعا تاکنون تهیه کننده و مجری طرحی ندیده بودم که هر روز سرصحنه حاضر باشند اما این دوستان همیشه سر صحنه حاضر بودند و توانستند انرژی خوبی به بازیگران وعوامل تولید بدهند.


باید دید فیلم سرگشته نسبت به فیلم های جشنواره چقدر قوی تر یا ضعیف تر بود که انتخاب نشد

وی با بیان اینکه چه کسی دوست ندارد که فیلمش در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته باشد به بحث داوریهای جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و یادآور شد: داوری همیشه یک امر نسبی است و باید دید آیا فیلم سرگشته نسبت به فیلم هایی که امسال در جشنواره حضور داشتند چقدر قوی تر یا ضعیف تر بود که انتخاب نشد. این کار وظیفه منتقدین و مردم است تا در این مورد قضاوت کنند. ضمن اینکه فیلمی را که هیات داوری دیدند خیلی کامل نبوده است و اگر نسخه کامل را می دیدند شاید انتخابشان متفاوت تر می بود.
کد خبر: 94062
Share/Save/Bookmark