ایران پرچمدار گفت‌و‌گوی ادیان توحیدی در خاورمیانه است
صالحی در دیدار با رهبر ارامنه کاتولیک جهان؛
ایران پرچمدار گفت‌و‌گوی ادیان توحیدی در خاورمیانه است
سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در دیدار با نرسس بدروس نوزدهم رهبر ارامنه کاتولیک جهان ضمن خیر مقدم به ایشان بابت سفر به ایران و با تاکید بر فضای مناسب در کشور (در دانشگاه و حوزه‌های علمیه) برای بسط و گسترش گفت‌و‌گوی ادیان توحیدی، خاطر نشان کرد: ایران اسلامی پرچمدار گفت‌و‌گوی ادیان توحیدی در خاورمیانه است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۲

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی در این دیدار با اشاره به کتاب منتشر شده «مسیح در شب‌های قدر» عنوان کرد: دیدارهای مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۳ به بعد با خانواده‌های شهدای مسیحیان در این کتاب جمع‌آوری شده است که نشان‌ دهنده علاقه‌مندی ایشان به این موضوع و توجه و تاکید رهبر فرزانه ایران ارتباطات مناسب و فعال با مسیحیان و دیگر ادیان ابراهیمی است.
وی ادامه داد: مشترکات و مسایل زیادی بین ادیان توحیدی وجود دارد که زمینه را برای تعامل بیشتر میان این ادیان فراهم می‌کند. از جمله چالش‌هایی است که انسان معاصر با آن درگیر است و ادیان توحیدی باید به مقابله با آن بپردازند و به مسایلی از قبیل کمرنگ شدن معنویت در جهان، کاهش و ضعف اخلاق در میان مردم، فقر صلح و افزایش خشونت، تهدید بنیاد خانواده و... می‌توان اشاره کرد.
همچنین در این دیدار نرسس بدروس نوزدهم رهبر ارامنه کاتولیک جهان با محکوم کردن کاریکاتور موهن نشریه فرانسوی گفت: خیلی متاسف هستیم که با نگاه افراطی و غیر انسانی به باورهای بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان توهین شده است.
وی افزود: پاپ و تمام رهبران کاتولیک جهان با صدور بیانیه و پیام‌های جداگانه مکتوب این اقدام ضد‌دینی را محکوم کردند. اگرچه این حرکت موهن در یک کشور مسیحی رخ داده است، اما با فرهنگ و آیین مسیحیت مغایرت دارد.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر حقوق برابر ارامنه با ایرانیان در کشور ما و با اشاره به تمدن کهن ایرانیان گفت: نقش و حضور ارامنه در این تمدن غیر قابل انکار است. در صد سال اخیر نیز هموطنان ارامنه نقش موثری در جنبش مشروطیت، پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته‌اند.
معاون امور فرهنگی در پایان از نگاه و حرکت‌های گروه‌های افراطی به نام ادیان الهی ابراز تاسف کرد و گفت: از موضع‌گیری سریع صریح و شفاف پاپ قدردانی می‌کنیم و امیدواریم که دیگر شاهد تکرار چنین اقداماتی نباشیم.
وی ادامه داد: اقداماتی چون چاپ تصاویر موهن علیه مقدسات ادیان و حرکت‌های تروریستی به نام اسلام در خاورمیانه، حرکت‌هایی ضد دین است که باید با رواج و گسترش گفتمان ادیان توحیدی بر مهار این نگاه‌های افراطی و ضد دینی تلاش کنیم.
بر اساس این گزارش، در این جلسه اسقف نشان کاراکهایان اسقف اعظم ارامنه کاتولیک ایران، اسقف امانوئل باغداساریان اسقف ارامنه کاتولیک لبنان، آران میکائیلیان عضو هیات مدیره خلیفه‌گری کاتولیک ایران، ملینه خالوتیان عضو هیات مدیره خلیفه‌گری کاتولیک ایران، علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع، علی علی‌پور معاون دفتر مجامع، سعید تقوی مسئول اداره اقلیت‌های دینی و سید مهدی جعفری مدیر روابط عمومی معاونت امر فرهنگی حضور داشتند.

کد خبر: 78790
Share/Save/Bookmark