دانشگاه مذاهب می تواند رقیبی برای دانشگاه الازهر باشد / نقش برجسته دانشگاه مذاهب در ایجاد وحدت و همدلی بین پیروان مذاهب اسلامی
رییس جدید دانشگاه مذاهب عنوان کرد:
دانشگاه مذاهب می تواند رقیبی برای دانشگاه الازهر باشد / نقش برجسته دانشگاه مذاهب در ایجاد وحدت و همدلی بین پیروان مذاهب اسلامی
رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به هنرنیوز خبر داد «هنر» از منظر مذاهب پنج گانه و از نظر فقه اسلامی می تواند در دانشگاه مذاهب جزو رشته های پویا و بالنده باشد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز عصر امروز ، نخستین نشست خبری حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین مختاری به عنوان رئیس جدید دانشگاه مذاهب در محل این دانشگاه برگزار گردید.

دکتر مختاری با بیان اینکه دانشگاه مذاهب ویژگی هایی دارد که با سایر دانشگاه ها متفاوت است و از همین نظر فعالیت این دانشگاه مورد انتظار نظام و مقام معظم رهبری است گفت: فلسفه پیدایش این دانشگاه می تواند پشتیبانه نظری و آکادمیک برای نظام محسوب شود و بین مذاهب و ایجاد وحدت به لحاظ آموزشی ، پژوهشی تاثیر گذار باشد.

وی افزود: این دانشگاه از دو جهت می تواند مورد توجه باشد اول اینکه انتظار از این دانشگاه به گونه ای است که می بایست پاسخگوی علمی باشد و زمام امور آموزش و تربیت دانشجویان را برعهده داشته باشد و دوم اینکه ، چون این دانشگاه با خاستگاه دینی و بویژه دین اسلام به صورت مطلق تاسیس شده است لذا بهره گیری در چارچوب کتاب و سنت می بایست در دستور کار آن قرار بگیرد.

رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد : با توجه به اینکه این دانشگاه با دانشگاههای کشور و حوزه ها اعم از شیعه و سنی در ارتباط است لذا به همین جهت دانشجویان این دانشگاه می توانند هم از دبیرستانها و هم از حوزه های علمیه جذب شوند.

به گفته دکتر مختاری، تعابیری که مقام معظم رهبری از دانشگاه مذاهب دارند نشان می دهد که این دانشگاه می تواند نقش برجسته ای در ایجاد وحدت و همدلی بین پیروان مذاهب اسلامی داشته باشد.

وی تاکیدکرد: تمام هم و غم من به عنوان رییس جدید این دانشگاه این است که دانشگاه مذاهب آبروی نظام باشد و تلاش می کنیم تا این دانشگاه به شان و آبروی واقعی خود برسد به طوری که بتواند در عرصه بین المللی و با تعامل با سایر دانشگاه های سراسر دنیا و همچنین راه اندازی کرسی های اسلام شناسی ، خودش را نشان دهد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ، یکی از راههای تاثیرگذاری بیشتر و بهتر این دانشگاه را برگزاری نشست های علمی و مشارکت در تدوین و انتشار مجلات علمی و دانشگاهی عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه این دانشگاه هنوز به صورت شایسته و بایسته به جامعه داخلی و خارجی معرفی نشده است.

به گفته دکتر مختاری ، باید دانشجویان این دانشگاه احساس غرور و فخر داشته باشند به طوری که دانشگاه مذاهب رقیبی برای دانشگاه الازهر باشد.

وی با بیان این دانشگاه مذاهب این ظرفیت را دارد که خودش را در سطح بین المللی معرفی کند گفت: باید بپذیریم که این دانشگاه می تواند پشتوانه فکری مبرهن و مستحکمی برای مباحث تقریب مذاهب باشد و این توانمندی در این دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به بهره گیری از رشته های جدید برای این دانشگاه خبر داد امروزه «هنر از منظر مذاهب پنجگانه از نظر فقه اسلامی می تواند در دانشگاه مذاهب جزو رشته های پویا و بالنده محسوب شود و این انتظاری است که نظام در بحث معماری ، هنر ، اقتصاد اسلامی ، مدیریت و ... از دانشگاه مذاهب دارد.

به گفته وی ، دانشگاه مذاهب می تواند تاسیس رشته های مورد نظر و بومی و متناسب با خواست فکری مناطق کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

دکتر مختاری ، ارتباط گیری شعبات استانی دانشگاه مذاهب با دانشگاه های غیر ایرانی مثل دانشگاه سلیمانیه عراق با دانشگاه مذاهب سنندج را از فعالیت های آتی این دانشگاه یاد کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید با توجه به راه اندازی طرح های جدیدی که مد نظر شماست آیا ظرفیت های زیربنایی و بودجه دانشگاه چنین اجازه ای را به شما می دهد گفت: اتفاقا اولین کاری که مدنظر است تغییر فضای آموزشی این دانشگاه است چرا که ما اینجا را فضای آموزشی نمی بینیم این درحالی است که دانشگاه می بایست استانداردهای لازم را داشته باشد از این رو ، دانشگاه مذاهب نیازمند فضای علمی و پژوهشی است به گونه ای که دانشجو بتواند در این فضا به دنبال تحقیق و علم آموزی باشد ضمن اینکه می بایست برای فضاهای آموزشی فکر اساسی شود.

وی در باره بودجه که مورد سوال دیگری هنرنیوز بود اظهار داشت: در زمینه جذب بیشتر بودجه این دانشگاه در صددیم با ارتباطات بیشتر با مجلس و دولت و متمایل کردن نگاه دولت به ضرورت این دانشگاه در سطح بین المللی ، بودجه بیشتری را برای این دانشگاه جذب کنیم.

دکتر مختاری ادامه داد: هم اینک بودجه کنونی دانشگاه مذاهب زیر 10 میلیارد تومان است درحالی که پیشنهاد ما دوبرابر این بودجه است و امیدواریم دولت تدبیر و امید توجه خاصی به این دانشگاه داشته باشند.
کد خبر: 94170
Share/Save/Bookmark