سازمان میراث فرهنگی ۲۰ سال پیش باید واکنش نشان می‌داد
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین؛
سازمان میراث فرهنگی ۲۰ سال پیش باید واکنش نشان می‌داد
محمدزاده رییس اسبق اداره میراث فرهنگی قزوین معتقد است واکنش به عبور خیابان انصاری از دل بافت تاریخی باید ۲۰ سال پیش رخ می‌داد هرچند پاسخ‌های مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین این پرسش را به ذهن متبار می‌سازد که چرا این مدیر دارای سابقه میراثی، خود در مسند یک مدیر شهری ۵ سال پیش جلوی تخریب خیابان انصاری شرقی را نگرفت؟!
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۵
نادر محمدزاده در گفت و گو با هنرنیوز؛ درباره مخالفت سازمان میراث فرهنگی با عبور خیابان انصاری شرقی از بافت تاریخی شهر قزوین، و درنهایت بازگشت پرونده آن از شورای عالی مسکن و شهرسازی به استان برای پاره‌ای از اصلاحات گفت: عبور خیابان انصاری یک بحث است و طرح جامع بافت قزوین یک موضوع دیگر. در خصوص طرح جامع بافت، شورای عالی مسکن و شهرسازی جلسه‌ای داشت که در آن کمیته فنی مواردی را مطرح کرد که مورد تأیید شورای عالی قرار نگرفت و در عین حال استان هم با آن موارد همراهی نداشت. در نتیجه قرار شد در استان درباره مواردی که کمیته فنی ابراز نظر کرده، بررسی بیشتر انجام شود و به شکل نظرات جامع‌تری به شورا ارائه شود. خیابان شهید انصاری نیز جزو یکی از موضوعات مورد اختلاف شورای فنی بود.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به این که خیابان شهید انصاری
(کوروش سابق) در دو طرح جامع قبلی شهر قزوین نیز وجود داشته است، افزود: این خیابان سه قسمت غربی و شرقی و میانی دارد که قسمت میانی آن پیش از انقلاب احداث می‌شود، قسمت غربی در دهه نخست انقلاب و اجرای قسمت شرقی هم حدود ۵ سال پیش آغاز شده است.

او با تأکید براین که خیابان انصاری در قسمت میانی متأسفانه بیشترین آسیب را به بافت وارد کرد و بخش بازار را دو قسمت کرده است، گفت: در قسمت غربی نیز علاوه برجداسازی محلات تعدادی از بناها از بین رفت. اما در خیابان انصاری شرقی باید توجه داشت که ساختمانها و بناها مربوط به دوره پهلوی اول نیست و بیشتر آنها متعلق به دوره محمدرضا پهلوی و جمهوری اسلامی و با قدمتی حدود ۳۵-۴۰ سال است.

محمدزاده با اشاره به این که یک حلقه ترافیکی از ۴۰ سال پیش در طرح‌های جامع بافت شهر قزوین در این منطقه دیده شده است، افزود: در سال ۵۸ خیابان شهید انصاری به عنوان یک حلقه ترافیکی دیده شده است. همچنین در سالهای ۷۳ هم باز این خیابان در طرح جامع مطرح شده است. نهایتاً طرح خیابان انصاری شرقی با اصلاحات و بر این اساس که روی محورهای موجود قرار بگیرد و همراه با تعریض باشد همچنین با تأکید بر این که قدیمی‌ترین ساختمان‌های این محدوده مربوط به پهلوی دوم است و تعریض این بخش آسیب کمتری نسبت به سایر بافت‌های قدیمی وارد می‌کند، آغاز شد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با تأکید بر این که در مجموع ،احداث خیابان انصاری در ۳۰-۴۰ سال گذشته آسیب جدی به بافت تاریخی وارد کرده است و اگر احداث نمی‌شد روشهای جایگزینی وجود داشت، تشریح کرد: آنچه از خیابان انصاری باقی مانده و حدود نیمی از آن اجرا شده، محلی برای بررسی دوباره ندارد چرا که آسیب اصلی در خیابان انصاری غربی و میانی وارد شده است.

به گزارش هنرنیوز، دو گروه مخالف اجرای این طرحند . گروه نخست سازمان میراث فرهنگی که معتقد است این خیابان آثاری با قدمت دوره سلجوقی دارد و گروه دوم کارشناسان ترافیک که معتقدند عبور این خیابان به معضل ترافیک کمکی نمی‌کند اما چرا همچنان محمد زاده از این طرح دفاع می‌کند؟

محمد زاده که خود رییس اداره میراث فرهنگی قزوین در سالهای ۷۶- ۸۴ بوده است، در پاسخ گفت: میراث فرهنگی باید هنگام تصویب خیابان شهید انصاری غربی و میانی اعتراض می‌کرد و جلوی تخریب بافت را می‌گرفت؛ نه هنگامی که خیابان از بخش بافت قدیمی عبور کرده و فقط اتصال شبکه ترافیکی آن باقی مانده است. با ارزش‌ترین بافت بخش غربی و میانی بود که طی سالهای گذشته با عبور خیابان انصاری از بین رفت. سازمان میراث فرهنگی به خوبی می‌داند که در خیابان انصاری شرقی به هیچ اثر تاریخی آسیب‌ هم وارد نمی‌شود چه برسد به تخریب! همچنین با گذر خیابان انصاری شرقی ترافیک از میدان سپه و اطراف دولتخانه برداشته می‌شود.

وی متذکر شد: یک وقت اگر دستور توقف دهیم گذشته قابل جبران است اما اکنون بخش غربی و میانی این خیابان در حال بهره‌برداری و تردد خودرو است و تخریب خودش را هم وارد کرده و ما هم معتقدیم سازمان میراث فرهنگی با صدور مجوز در آن سالها اشتباه غیر قابل جبرانی کرده است.

او اضافه کرد: در اجرای طرح انصاری شرقی هم اداره میراث فرهنگی روز نخست اعلام مخالفت نکرد، اکنون که ۵۰ در صد کار پیش رفته و نصف بناها تملک شده اعلام مخالفت می‌کند. در واقع حرف ۴۰ یا ۲۰ سال پیش را اکنون می‌زند. حداقل ۵ سال پیش هم اعلام مخالفت می‌کرد امروز شاهد این ماجرا نبودیم. اکنون آسیب وارد شده است. مخالفت کنونی فقط سبب افزایش ترافیک شهر و مشکلات بیشتر برای دولتخانه و خیابان سپه می‌شود.

محمدزاده با اشاره به این که خیابان شهید انصاری طرح مصوب داشته و اداره کل میراث فرهنگی هم آن را تأیید کرده است، افزود: طرح خیابان شرقی کنونی دست برقضا طرح جایگزین پیشنهادی است چرا که به دلیل آنکه بیشتر آن روی طرح گذرگاه است و عرض آن هم کم شده است بنابراین تعداد تخریب خانه‌های خیابان انصاری حداقل نصف طرح قبلی است. در طرح این خیابان بر خلاف دو بخش قبلی ( غربی و میانی) کاربری تجاری حذف شده تا بار ترافیکی آن کاهش یابد و به همان نسبت بتوانند عرض خیابان را کم کنند.

محمدزاده در پاسخ به این پرسش که فرض کنیم اداره میراث فرهنگی طی این سالها(۵ سال گذشته) حکم تخریب داده باشد، چرا شما در مسکن و شهرسازی تأیید کردید؟ گفت: مصوبه شهید انصاری برای سال ۷۳ است و مصوبه اصلی آن مربوط به سال ۵۸ است . آن موقع باید جلوی این کار گرفته می‌شد نه ده ، پانزده سال پیش. این خطا ۲۰ سال پیش رخ داده است. دو طرح اجرایی بعد از انقلاب هم بافت را تخریب کرد، خانه‌ها و مدارس تاریخی از بین رفت، ادامه بازار بُرش خورد، اما یک حرف خوب را ۳۰ سال پس از وقوع حادثه گفتن؛ فایده ای ندارد.

وی گفت: طرح خیابان انصاری شرقی در طرح جامع نیامده اما اصلاحیه این طرح مطرح شده است. در طرح اصلاحی ۴۸ درصد کمتر از طرح قبلی خانه‌های موجود در این خیابان تخریب می‌شود.
کد خبر: 72480
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
امامی : 
عجیب است عزمی چنین استوار جهت تخریب ریشه‌های فرهنگی شهر!!
واقعآ مسئولین شهر چه منفعتی از این پروژه می‌برند که اینگونه بر مواضع غیر قانونی خود پای می‌فشارند؟
۱۳۹۳-۰۳-۲۷ ۱۲:۴۴:۴۹