حاکمیت کمک کند تا مستاجران صاحبخانه شوند /  از همه صاحبخانه های خوب که به فکر مستاجران هستند تشکر می کنیم
در«اختتامیه پویش مردمی صاحبخانه خوب» مطرح شد؛
حاکمیت کمک کند تا مستاجران صاحبخانه شوند / از همه صاحبخانه های خوب که به فکر مستاجران هستند تشکر می کنیم
قائم مقام سیما معتقد است فقدان مکانیزم و سیستم قانون گذاری موجب رشد «سلطان ها» می شود لذا سیستم باید به گونه ای طراحی شود که دیگر سلطانی قادر به رشد کردن نباشد.
 
تاريخ : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۳
به گزارش هنرنیوز ، عصر پنج شنبه 24 مرداد ماه آیین« اختتامیه پویش مردمی صاحبخانه خوب» در سالن رضوان ساختمان صدا و سیما با حضور دکتر رضا پور حسین قائم مقام سیما ، مدیر و قائم مقام شبکه سه ، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از صاحبخانه ها و مستاجرین برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه محسن یزدی دبیرپویش مردمی صاحبخانه خوب و قائم مقام شبکه سوم سیما با بیان اینکه این پویش از یک اتاق فکری شکل گرفت خبر داد نزدیک به 500هزار پیامک به این برنامه ارسال شده است.

وی ادامه داد: این حجم از پیامک نشان از اقبال مردمی بود و علاوه بر آن نیز ، برنامه های اصلی شبکه برای بحث پیامک و تبلیغات نیز درگیر شدند که اتفاقات خیلی خوبی را در این امر رقم زدند.

قائم مقام شبکه سه سیما تصریح کرد: با توجه به اینکه دولتها و حاکمیت وظایفی در قبال زندگی مردم برعهده دارند اما باید به مسئولیت اجتماعی و مسئولیت فردی خودمان نسبت به دیگران هم توجه داشته باشیم که متاسفانه این بخش ، مغفول واقع شده است در حالی که همه ما در قبال بقیه مسئول هستیم .

وی اضافه کرد: اگر دولتها و مجالس ما بهترین ها هم باشد تا زمانی که خودمان احساس مسئولیت نکنیم اتفاق خاصی نخواهد افتاد چرا که قانون را ما باید اجرا کنیم و در این پویش ؛ این وجه مسئولیت اجتماعی پررنگ تر شد و متوجه شدیم که آدمهای خوب هم در کنار ما زیاد هستند.

بعد از سخنان قائم مقام شبکه سه ، مهران امامیه از هنرمندان طنز پرداز رادیو ، بخشی از ترانه های طنز درمورد صاحبخانه و مستاجر را برای حضار اجرا کرد و پس از آن دکتر زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تشکر از شبکه سه نسبت به برگزاری این پویش به طرح مالیات بر عایدی مسکن که توسط خود او به هیات رئیسه مجلس ارائه شده اشاره کرد و گفت: در مجلس طرحی با بیش از 117 امضا به هیات رئیسه تقدیم شد که کلیات آن در کمیسیون اقتصادی تصویب شده بود و البته به دلیل تعللی که دولت در ارائه لایحه مالیات بر عایدی مسکن یا همان مالیات بر خانه های اضافی داشت این طرح هنوز اجرایی نشده است.

به گفته او حاکمیت بزرگترین صاحبخانه است که باید کمک کند تا مستاجران صاحبخانه شوند .

این نماینده مجلس با اشاره به طرح مالیات بر عایدی مسکن تصریح کرد: این قانون در بیش از 170 کشور دنیا در حال اجرا است ولی ما هنوز آن را اجرا نکردیم ! در این طرح که من آن را ارائه دادم به تعداد اعضای خانوار از مالیات معاف خواهند بود و مازاد آن اگر مسکنی خریدو فروش شود و سودی حاصل شود باید مالیات پرداخت شود تا فاصله طبقاتی بین غنی و فقیر کاهش یابد.

سعیدی تاکید کرد: من از همه صاحبخانه های خوب که با خدا معامله می کنند و در این وضع اقتصادی سخت به فکر مستاجران خود هستند تشکر می کنم . یک زمانی فقط 30 درصد از سبد حقوقی مردم بابت اجاره خانه مصرف می شود اما متاسفانه امروزه این رقم به بیش از 80 درصد رسیده است! لذا اگر این دو و نیم میلیون مسکن خالی عرضه شود بی شک مبلغ خرید مسکن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بعد از وی گروه دف و آواز خوانی استاد حسین با سرودن دو ترانه در وصف حضرت علی (ع) پرداختند و سپس دکتر عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی طی سخنانی گفت: به نظرمن نباید پویش مردمی صاحبخانه خوب به اتمام برسد بلکه باید ادامه داشته باشد و علاوه بر آن نیز باید پویش مردمی دولت ، مجلس و قوه قضاییه خوب نیز به راه بیفتد.

وی ضمن تشکر از شبکه سه بابت برگزاری این پویش افزود: در وجود ما ایرانی ها صفات خوب خداوندی وجود دارد که البته بلقوه است و اجتماع و محیط می تواند آن را به فعل تبدیل کند. ما مردمانی خوبی هستم ولی متاسفانه در طول زمان یک عده نفوذی ها در دولت و مقامات بالای ما رخنه کردند و با اختلاس های خود ، مردم را نسبت به انقلاب و ولایت بدبین کردند که می توان از آنان به داعشی های نفوذی در حکومت یاد کرد.

نماینده مردم شیروان و رئیس کمیسیون اجتماعی تصرح کرد: معتقدم باید یک پویش مردمی شکل بگیرد و از مجلس بخواهد که از قدرت قانونی خویش برای استقلال بانک مرکزی استفاده کند تا دیگر بانک مرکزی تحت سیطره دولت نباشد که پول بی پشتیبانی چاپ کند، اگر بانک مرکزی این کار را بکند هرچقدر هم مردم احسان کنند فایده ای نخواهد داشت چرا که باید اصل قضیه درست شود.

وی تاکید کرد: اسم حکومت ما اسلامی است لذا بانک های ما نیز باید اسلامی باشند. این ربا باعث شده تا پول بی پشتیبان چاپ شود و مردم ما آسیب ببینند.

دکتر عبدالرضا عزیزی بار دیگر بر پویش مردمی استقلال بانک مرکزی از دولت تاکید کرد.

امیر تاجیک خواننده پاپ کشورمان نیز در این برنامه به ارائه دو ترانه از کارهای خود پرداخت و آنگاه دکتررضا پورحسین قائم مقام سیما طی سخنانی از مدیریت شبکه سه برای پرداختن به پویش صاحبخانه خوب قدردانی کرد.

وی افزود: مردم همیشه بهترین کارها را انجام می دهند اما آنچه مهم است این است که ما باید به گونه ای حرکت کنیم که نیاز به حضور بحرانی مردم نداشته باشیم چرا که مردم کار خودشان را به خوبی بلدند.

قائم مقام سیما ادامه داد: از ماهاتیر محمد می پرسند که چرا در مالزی رشوه کم است ایشان می گوید چون ما واسطه های انسانی را کاهش دادیم و به عبارت دیگر آنها با انجام یک مکانیزم ، محتوا را درست کردند . ما این همه «سلطان» داریم و اگر مکانیزم ها درست باشد سلطانی هم نخواهیم داشت لذا خطاب اول ما نباید به مردم بلکه به برنامه ریزان ، مسئولین و قانونگذاران باشد و سیستم باید به گونه ای طراحی شود که دیگر سلطانی قادر به رشد کردن نباشد.

وی با بیان اینکه خداوند رزق را ازجایی می دهد که کسی تصورش را هم نمی کند چرا که محاسبات خداوند با محاسبات ما متفاوت است اظهار داشت : اگر صاحبخانه ها با مستاجران خود راه بیایید خداوند از راهی که تصورش را هم نمی کنند جبران خواهد کرد.

دکتر پور حسین یادآور شد: یکی از راههایی که آرامش و بهجت روحی به آدمی می بخشد کمک به دیگران است. انسان اگر ذره ای به خاطر دیگران حرکت کند خداوند به او آرامش خواهد داد و البته یکی از گمشده های دنیای امروز نیز همین آرامش است.

وی در پایان گفت: بحث صاحبخانه و مستاجر و بحث خانه های خالی از مشکلات امروز کشور است و ما به کمک رسانه و دوستان برنامه ریز این حرکت را ادامه خواهیم داد ولی همچنان معتقدم باید سیستم حاکمیت روند و مکانیزم را به گونه ای طراحی کند که ما دیگر نیازی به چنین پویش هایی نداشته باشیم.

فریده اولاد قبا نماینده تهران هم در این برنامه از صداو سیما و شبکه سه بابت این پویش تشکر کرد و گفت: همه مردم ایران خوب هستند امیدوارم این برنامه ها همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه امیدوارم نمایندگان مجلس بتوانند در شبکه های مختلف صدا و سیما گزارش کار خود را ارائه دهند یادآور شد: در زمان جنگ یادمان نرفته که مردم نوع دوست ایران ، خانه های خودشان را به جنگ زده ها تقدیم می کردند. حتی در همین مساله زلزله و سیل اخیر نیز مردم در حالیکه خودشان دچار مشکل بودند اما نوعدوستی خود را فراموش نکردند و این ایثار مردم تداعی کننده دوران جنگ برای من بود.

نماینده مردم تهران افزود : ما درشرایط اقتصادی سخت بسر می بریم و با توجه به خروج ترامپ و سیاست های ظالمانه او ، بودجه کشور یک بودجه انقباضی است و خیلی از مستاجرها در این شرایط و با این تورم و افزایش کرایه خانه قادر به ادامه زندگی نیستند و این جاست که همدلی و مهربانی می تواند دغدغه های مستاجرین را کاهش دهد.

پس از آن نیز مهران غفوریان به ارائه استندآپ کمدی در مورد موجر و مستاجر پرداخت که البته مورد انتقاد یکی از مشاوران مسکن حاضر در سالن قرار گرفت.

مهندس آذری عضوهیات مدیره مشاوران اتحادیه املاک هم با شتکر از شبکه سه بابت این پویش افزود: بحث مسکن ؛ سالیان سال است که در کشور جریان دارد و پایانی هم ندارد. پویش صاحبخانه خوب کار پسندیده ای است و امیدوارم که مردم هیچگاه به فکر اجاره خانه و جابه جایی خانه نباشند.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک بین مردم و مسئولین قرار دارند ادامه داد: یکی از دغدغه های مشاوران املاک این است که قیمت ها افزایش نیابد چرا که بسیاری از مشاوران املاک هم مستاجرند و افزایش قیمت مسکن نیز برای آنان هم دردناک است.

عضو هیات مدیره مشاوران اتحادیه املاک در پایان ابراز امیدواری کرد که اداره ثبت با مشاوران املاک همکاری بیشتری داشته باشد.

یادآوری می شود که در بخشی از برنامه نیز از خانواده شهید باغبانی شهید مدافع حرم که فیلم مستندی هم در مورد این شهید ساخته شده تقدیر و قدردانی شد.

 


کد خبر: 97564
Share/Save/Bookmark